عدم پیشرفت در آزمون آزمایشی

عدم پیشرفت در آزمون آزمایشی

 

 

حتماً برای شما هم پیش آمده که در آزمون­های آزمایشی پیشرفت کندی دارید و یا با مشکل عدم پیشرفت در آزمون آزمایشی مواجه هستید.

خیلی از داوطلبان می­گویند با وجود بالا بودن ساعات مطالعه، در آزمون­ها پیشرفتی ندارند، درصد و ضریب­هایشان خیلی پایین است یا اینکه سر جلسه اصلاً حوصله تست زدن نداشته یا اینقدر خسته می­شوند که نمی­توانند تمرکز لازم را داشته و به پاسخ صحیح دست یابند.

برخی نیز با وجود قوی بودن در دروس تشریحی، در تست ­زنی اصلاً موفق عمل نمی­کنند و گاهی با وجود تست­زنی موفق در خانه، در آزمون آزمایشی به شدت ضعف دارند….

اکنون سؤال اصلی این است که چه کاری باید انجام داد؟

به اعتقاد دکتر پدرام این امر نیازمند بررسی روال عملکرد، چیدمان برنامه مطالعاتی، و عملکرد کلی داوطلبان است و پس از بررسی کامل موارد ذکر شده می­توان نظر داد و به ریشه اصلی اشاره کرد…

 

 

در کل، عدم پیشرفت در آزمون به چند حوضه کلی برمی­گردد:

 

 

۱- روش مطالعه غلط
       
                                                       

اگر روش مطالعه­ ی شما صحیح نباشد، مسلماً نباید انتظار پیشرفت در آزمون­ها را داشته باشید؛

باید روش­ها و عملکرد مطالعاتی شما صحیح باشد تا بتوانید به نتیجه مطلوب دست یابید.

 

 

سعی کنید در صورت داشتن عادات زیر سریع­تر آنها را حذف کنید

 

– به هنگام مطالعه، تکرار کردن کلمات به صورت بلند بلند هرچند باعث تمرکز بیشتر می­شود ولی میزان مصرف انرژی را افزایش داده و بازده­ی مطالعه پایین می‌آید.

بخاطر داشته باشید این کار ساعت مطالعه‌ی مفید شما را به شدت کم می‏کند.

– از تکرار بیش از اندازه‏ ی بعضی از کلمات پرهیز کنید و حتی اگر از صفحات قبل چیزی را فراموش کردید، مطالعه‌تان را ادامه دهید.

در صورت مهم بودن نکته، هنگام حل مسئله و تست، مرور شده و آن را به یاد می­ آورید.

– لم دادن و درازکشیدن هنگام مطالعه باعث می­شود فشار خون به اندازه‏ی قابل توجهی کاهش یافته و سریعاً احساس خواب‌آلودگی و خستگی به شما دست می­دهد؛

پس سعی نمایید تا حد امکان پشت میز، مطالعه کنید تا راندمان مطالعه­ی شما افزایش یابد.

– بین ساعت‌های مطالعه، تماشای تلویزیون یا استفاده از کامپیوتر به عنوان استراحت، اشتباه است.

– بخشی از توان مغز خود برای یادگیری را در هنگام راه رفتن جهت مطالعه عملاً از دست داده و تمرکزتان نیز کاهش می‌یابد؛

تأثیر منفی دیگر عادت راه رفتن هنگام مطالعه، افزایش مصرف انرژی است.

با مراجعه به مرکز مشاوره دکتر پدرام می­توانید عادات غلط مطالعه خود را در کمترین زمان از بین ببرید و با جایگزین کردن روش­های اصولی و کاربردی، گام بزرگی در پیشرفت تحصیلی و کسب نتیجه­ ی مطلوب در آزمون آزمایشی بردارید.  

می­توانید از طریق صفحه تماس با ما، با مرکز مشاوره دکتر پدرام در ارتباط باشید.

 

۲- عدم داشتن تمرکز در جلسه آزمون

 

تمرکز

 

از مهمترین عواملی که در پاسخگویی به سؤالات نقش بسزایی دارند تمرکز می­باشد، اگر از دنیای اطلاعات هم برخوردار باشید، ولی در جلسه­ ی آزمون تمرکز لازم را نداشته باشید مسلماً به مشکل برخورده و نمی­توانید به خوبی از دانش خود در پاسخگویی به سؤالات استفاده نمایید.

تمرکز، یک امر اکتسابی است و برخلاف عقیده اکثر افراد، ذاتی نیست و می­توان آن را تغییر داد؛ باید هر روز پرورش و جهت داده شود و هر فردی، با هوش عادی خود، می تواند به آن دست یابد.

گفتن این جمله که «من ذاتاً آدم حواس پرتی هستم»، کاملاً غلط است و همین ذهنیت نادرست، باعث می­شود تا نتوانید از تمرکزی عالی برخوردار شوید.

 

 

روش­هایی برای جلوگیری از عدم تمرکز

 

– پس از اتمام یک مبحث،کتاب را بسته و درس را یک بار برای خود یا دوستانتان توضیح دهید.

– در صورتی که عامل حواس پرتی شما خستگی باشد، برای دقایقی مکان مطالعه را ترک کنید یا به مطالعه درس دیگری بپردازید(موضوع مطالعه را عوض کنید.)

 

دکتر پدرام  با ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از عدم تمرکز، به خوبی می­توانند عوامل حواس پرتی شما را شناخته و جهت برطرف کردن آنها به شما کمک نمایند.

 

 

۳- استرس بالا در هنگام مطالعه و نداشتن تمرکز 

 

استرس

 

استرس هر چه بالاتر، یادگیری پایین­تر، این یک مکانیزم ساده و اتفاق همیشگی هست!

هر زمان استرس شما در هنگام مطالعه بالا باشد و افکار مزاحم تمرکز شما رو بهم بریزند، نمی­توانید امید داشته باشید که مطالب به خوبی در ذهن و خاطره شما سپره شده و در واقع یادگیری به خوبی اتفاق نمی­ افتد.

 

– گاهی اوقات تجربیات ناگوار فرد در امتحانات قبلی زمینه را برایاضطراب و استرس امتحان مهیا می­کند؛

فردی که در گذشته تجربه­ ی عدم توانایی به پاسخ­ها را در امتحانی نظیر ریاضی داشته، یا این که در این امتحان نمره­ی بسیار کمی گرفته است، ممکن است از این نوع آزمون­ها همواره بیم داشته باشد و از این طریق اضطراب امتحان را در خود افزایش دهد.

– افرادی که عموماً مضطرب هستند، افرادی که خود انتقادگر یا کمال گرایند، افرادی که نگاهی بدبینانه به آینده دارند، افرادی که از شکست می­ترسند و افرادی که نیاز شدید به تأیید دارند برای اضطراب امتحان مستعدتر هستند.

– انتظارات بیش از حد والدین از فرزندان در ارتباط با تکالیف درسی، تنبیه و سرزنش کردن، عدم استفاده از برنامه های تشویق و تقویت نمونه هایی از عوامل خانوادگی به شمار می­روند که در ایجاداضطراب امتحان یا شدت بخشیدن به آن دخیل هستند.

– به تعویق انداختن مطالعه تا واپسین ساعات قبل از امتحان، با عجله خواندن دروس درست در شب امتحان، از جمله دلایل نداشتن آمادگی کافی برای امتحان هستند که از عوامل بسیار مهم در ایجاد اضطراب امتحان محسوب می­شوند.

موارد فوق به عنوان عوامل ایجاد استرس و اضطراب ذکر شدند؛

قطعاً عوامل دیگری نیز در این زمینه نقش دارند که می­توانید برای آشنایی با آنها و شناخت علت استرس خود در هنگام مطالعه و راهکارهای رفع آن با مرکز مشاوره دکتر پدرام تماس بگیرید.

 

 

عوامل مؤثر در کاهش اضطراب امتحان

 

مطالعه مؤثر

 

دانش آموزان باید به گونه‌ای مطالعه کنند و درس بخوانند تا هر زمان که به آن مطلب احتیاج داشتند بتوانند به راحتی آن را به خاطر بیاورند.

 

 

عوامل محیطی

 

محیطی که در آنجا قصد مطالعه و آموختن درس‌ها را دارید از نظر سکوت و آرامش، محرک‌های گرما و فضای اتاق، راحتی اتاق و نور و … تأثیر زیادی بر روند و چگونگی یادگیری شما دارند.

 

 

میزان علاقه به درس و رشته

 

علاقه، مهمترین و اصلی­ترین پارامتر پیشرفت است! اگر به کار، مسیر و عملمان علاقه نداشته باشیم، به هیچ عنوان نباید منتظر نتیجه باشیم…

– داشتن علاقه به یک موضوع به صورت ناخودآگاه تمرکز شما را به صورت شگفت انگیزی افزایش می‌دهد؛

کسی که یک درس را دوست ندارد به هیچ روشی نمی‌توان در او تمرکز حواس ایجاد کرد.

– علاقه یک موتور محرک انگیزشی است که شما را با حداکثر سرعت به سمت موفقیت می‌برد.

– هنگامی‌که شما مطمئن هستید در یک درس شکست می‌خورید، هیچ علاقه ای هم به مطالعه آن نخواهید داشت؛ پس ابتدا باید تصور خود از موفقیت را تغییر دهید.

– فکر موفقیت به شما شور و شوق حرکت خواهد داد؛ زیرا علاقه بیشتر، تمرکز بیشتر را به دنبال داشته و منجر به مطالعه بیشتر و کسب موفقیت و نهایتاً علاقه بیشتر خواهد شد.

– پیش مطالعه کمک بسیاری زیادی به فهم مطلب اصلی کرده و همین طور سبب علاقه­ مندی به آن می­شود؛

قبل از رفتن به کلاس درس نیم نگاهی به درسی که معلم می­خواهد بدهد داشته باشید، همین امر باعث علاقه­مندی بیشتر شما به درس می­شود.

– اگر به درس خواندن علاقه ندارید، روزانه با زمان مطالعه کم و سبک شروع کنید و در ابتدا فقط درس‌هایی را بخوانید که کمی‌بیشتر به آن‌ها علاقه­ مند هستید.

– هدف‌های خود را بنویسید و تمام تمرکز خود را بر روی رسیدن به هدف و لذت بردن از آن بگذارید؛

تصور مثبت نسبت به آینده، نیرو و انگیزه شگرفی در شما به وجود می‌آورد که همین باعث حرکت شما می­شود.

راهکارهای زیادی جهت علاقمندی به درس خواندن وجود دارند؛

برای بهره­ مندی از این راهکارها و بکارگیری هر چه بهتر و سریعتر آنها با مرکز مشاوره دکتر پدرام تماس بگیرید.

 

 

سایر دلایل عدم پیشرفت در آزمون آزمایشی

 

– یکی از دلایل عدم نتیجه­ گیری در آزمون­های آزمایشی بی دقتی است.

بی دقتی­های خود را یادداشت کنید و روز قبل از آزمون آزمایشی این لیست را مرور کنید تا میزان بی دقتی­های شما کاهش یابد.

– در صورتی که به دلیل کمبود وقت به سؤالات پاسخ نداده ­اید در حالی که در منزل در درس مورد نظر درصد مطلوبی داشتید باید با افزایش تعداد تست­های آمورشی و ایجاد تسلط روی مباحث این مشکل را رفع نمایید.

– اگر مفهومی بودن سؤالات یا متوجه نشدن دروس علت عدم پاسخگویی شما باشد، با مطالعه دقیق و مجدد مطالب و زدن تست­های آموزشی فراوان می­توانید مطالب را به صورت عمقی در ذهن خود تثبیت نمایید.

 

می­توانید این موارد را بررسی کنید و در صورت نیاز به  بررسی دقیق و اصولی و حرفه ­ای­ تر در قالب جلسه مشاوره­ای تلفنی یا حضوری با مرکز مشاوره دکتر پدرام تماس گرفته تا بتوانید این موارد را بیشتر و بهتر بررسی و از راهکارهای پیشنهادی استفاده کنید.

 می­توانید از طریق صفحه تماس با ما، با مرکز مشاوره دکتر پدرام در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *