اصول مطالعه صحیح برای کنکور

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اصول مطالعه صحیح برای کنکور

 

یک مشاور تحصیلی و کنکور اصول صحیح مطالعه برای دانش آموزان کنکوری را تشریح کرد.

پدرام فیاضیان مشاور تحصیلی و کنکور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بعضی اوقات دانش آموزان پشت کنکوری درس‌ها را بدون تمرکز و با کیفیت پایین می‌خوانند تنها به این دلیل که فقط درس خوانده باشند.

او ادامه داد: در این حالت شاید ساعت مطالعه خوبی هم داشته باشند، اما اصلا بازدهی نخواهیم داشت.

فیاضیان درباره دلایل روی آوردن داوطلبان به این نوع مطالعه افزود: نداشتن حوصله، تنبلی، تکراری بودن مطالب، برنامه یکنواخت و نداشتن شوق و اشتیاق کافی، از دلایل اصلی اینگونه مطالعات است.

 

داوطلبان نباید به کمیت توجه کنند و بهتر است کم بخوانند، ولی درست بخوانند.

او ادامه داد: وقتی هیچ شوقی برای درس خواندن ندارید، آن مطلب را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده، آرام آرام بخوانید و تا زمانی هم که یاد نگرفته اید سراغ مبحث بعدی نروید.

فیاضیان با بیان اینکه نکته مهم دیگر هدفگذاری است، ادامه داد: قبل از شروع به خواندن مطالب درسی برای خودتان مشخص کنید که قرار است چند ساعت درس بخوانید، چند صفحه بخوانید و چند تست بزنید.

این مشاور تحصیلی ادامه داد: برای مطالعه خوب و با کیفیت معلم بشوید و از کسی کمک بگیرید تا به توضیحات شما گوش بدهد.

 

فیاضیان مطرح کرد:

داوطلبان کنکور باید از برنامه ریزی احساسی دوری کرده و سعی کنند مطابق توانایی‌های خود برنامه ریزی کنند موفق شوند.

او در ادامه درباره ویژگی های یک مطالعه مفید، گفت: برنامه ریزی سه  قسمت اصلی مطالعه اولیه، مرور و تمرین و  امتحان دارد. مزیت برنامه ریزی ایجاد یک دید جامع و بلند مدت از دورنمای کار دارد و مسیر رسیدن به هدف را مشخص می‌کند.

این مشاور تحصیلی ادامه داد: برنامه ریزی مناسب باعث مدیریت زمان شده و انرژی و امکانات را اصولی تقسیم بندی می‌کند.

فیاضیان در ادامه درباره ویژگی های یک برنامه خوب نیز توضیح داد:  در برنامه ریزی خوب باید مطالبی که لازم است مطالعه شوند را  اولویت بندی کنیم و  میزان توانایی و نقاط ضعف و قوت فرد را در نظر بگیریم.  برای جلوگیری از خستگی زود هنگام باید انعطاف پذیری ، تنوع و تفریح در نظر گرفته شود.

این مشاور تحصیلی در ادامه بیان کرد:

در هنگام مطالعه باید حجم مطالب و زمان در نظر گرفته شده و  با جزئیات دقیق به واحدهای کوچکتر تقسیم شود. تمام دروس عمومی و اختصاصی باید در برنامه ریزی در نظر گرفته شده و  فاصله زمانی نیز رعایت شود.

فیاضیان تاکید کرد: داوطلبان کنکور باید بدانند که هیچ هدفی بدون برنامه‌ریزی میسر نمی‌شود  و باید برنامه‌ریزی داشته باشند و به آن عمل کنند تا به هدفشان برسند.

:: لینک مصاحبه ::

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *