سهمیه ها و بومی گزینی در آزمون سراسری۹۸

سهمیه خانواده شهدا | سهمیه رزمندگان | سهمیه ایثارگران | سهمیه مناطق محروم | سهمیه بهیاران | سهیمه کارمندان | المپیاد خوارزمی | بومی گزینی


سهمیه­ ها و بومی­­ گزینی در آزمون سراسری۹۸

 

سهمیه ­ها

 

در آزمون سراسری سهمیه­ ها به دو دسته تقسیم میشوند:

 

 

سهمیه ­های پیش از انتخاب رشته

سهمیه­ هایی که در کارنامه داوطلبان اعمال شده و بر رتبه قبولی آن­ها تأثیر دارند.

 

 

سهمیه­ های پس از انتخاب رشته

از جمله­ سهمیه ­هایی محسوب می­شوند که داوطلبان باید ابتدا انتخاب رشته خود را انجام داده و پس از اعلام نتایج نهایی از سهمیه اعمالی خود استفاده نمایند.

 

 

سهمیه ­های اعمالی پیش از انتخاب رشته

 

 

سهمیه خانواده شهدا

پدر، مادر، خواهر و برادر شهید جزو سهمیه خانواده شهدا محسوب شده و تابع ضوابط مربوط به سهمیه خانواده شهدا می­باشند.

– سهمیه این عزیزان همانند سهمیه مناطق، فقط در کدرشته محل­هایی که داوطلب بومی آنجا می­باشد اعمال می­گردد.

– هنوز به وضوح نحوه تأثیر سهمیه شهدا و ظرفیت­های پذیرش آن بیان نشده است.

 

 

سهمیه رزمندگان

این دسته با حداقل ۶ ماه حضور در جبهه،­ جزو سهمیه رزمندگان محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه رزمندگان می باشند. حدنصاب نمره برای این داوطلبان ۰۲% نمره­ی گزینش آزاد در رشته محل مورد نظر می باشد.

– قبولی این دسته در هر کد رشته محل به شرط کسب نمودن حداقل ۷۵ درصد از نمره آخرین فرد قبولی در آن کد رشته محل می­باشد.

– کارکنان پایور ارتش و سربازان وظیفه به ترتیب اگرحداقل ۸ و۱۲ ماه سابقه حضور در مناطق عملیاتی بر طبق مصوبه­های مربوطه را داشته باشند، شامل سهمیه رزمندگان می­شوند.

 

 

سهمیه ایثارگران

همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان، همسر و فرزندان جانبازان با جانبازی ۲۲ % به بالا، جزو سهمیه­ی ایثارگران محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه ایثارگران می باشند.

برای این دسته از داوطلبان ظرفیت اختصاصی، ۲۲ %از ظرفیت هر کدرشته محل است و حدنصاب نمره این داوطلبان ۰۷ %نمره گزینش آزاد برای تمامی رشته محل­ها می­باشد.

– از با تأثیرترین سهمیه ­های موجود در کنکور سراسری، سهمیه ۲۵ درصدی است که شامل همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آن­ها و جانبازان با هر مقدار درصد جانبازی و همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر می باشد.

– از ۱۰۰ درصد ظرفیت پذیرش کنکور سراسری هر کدرشته محل، ۲۵ درصد به این سهمیه تعلق می­گیرد.

 

 

شرط مهم
داوطلبی که از این سهمیه استفاده می­کند باید برای قبولی در هر کدرشته محل حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین نفر قبولی با سهمیه آزاد (مناطق) را کسب نماید.

 

– جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنها و رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جنگ و همسر و فرزندانشان نیز از کنکور ۹۶ شامل سهمیه ایثارگران شدند و سهمیه آن­ها ۵ درصدی است؛یعنی ۵ درصد ظرفیت پذیرش هر کدرشته محل را به خود اختصاص می­دهند.

– جانبازان با شرایط مذکور، همانند سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد جزءسهمیه ­های موجود در کنکور سراسری برای پذیرش در هر کد رشته محل باید حداقل ۷۰ درصد نمره نهایی آخرین رتبه قبولی با سهمیه آزاد آن کد رشته محل را کسب نمایند؛

در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی دانشگاه با دارندگان این سهمیه پر نشود اولویت پذیرش با دارندگان سهمیه ۵ درصدی برای پرکردن این ظرفیت می باشد.

 

 

مطابق دفترچه کنکور سراسری ۱۳۹۸

 

مشاهده دفترچه کنکور سراسری ۱۳۹۸

 

نکته مهم قابل توجه دارندگان این سهمیه­ ها(رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا)

برای پذیرش در کدرشته ­های دوره روزانه، یک بار مجاز به استفاده از این سهمیه می­ باشند و در صورت قبولی در دوره روزانه دیگر مجاز به استفاده از این سهمیه نخواهند بود و در صورت قبولی در سایر دوره­­ ها اعم از شبانه، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان و…. استفاده مجدد از سهمیه­ های فوق بلامانع است.

 

 

سهمیه مناطق محروم

– حداقل ۰۷ % از ظرفیت هر یک از کدرشته­ های ناحیه­ ای، قطبی و کشوری دوره ی روزانه دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش عالی واقع در استان­های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان بر اساس مصوبه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون سراسری به داوطلبان بومی استان­های فوق تخصیص می­یابد.

– براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مبنی بر پذیرش ۳۷ %دانشجوی بومی از محل اصلاح قانون عدالت آموزشی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در راستای تربیت و تأمین نیروی انسانی بومی مورد نیاز مناطق محروم کشور، مصوبه مربوط را برای رشته ­های مقطع دکتری عمومی شامل: پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اجرا می­کند.

 

 

سهمیه بهیاران

– در صورتی که یک بهیار در استان محل خدمتش دارای حداقل ۳ سال سابقه کار به عنوان بهیار و همچنین دارای دیپلم بهیاری باشد، می­تواند از سهمیه بهیاران که ۵ درصد ظرفیت رشته پرستاری است، استفاده نماید.

– در کلیه استان­های کشور براساس میزان متقاضیان هر کدرشته محل، مطابق مصوبه جلسه شورای عالی برنامه ­ریزی ­علوم پزشکی۲% ظرفیت هر یک از رشته محل­های پرستاری دوره روزانه به بهیاران واجد شرایط اختصاص می­یابد.

– سهمیه بهیاران در رشته پرستاری در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی محل اشتغال متقاضیان معتبر می­باشد، بدیهی است تعریف استان بومی، استان محل بومی بهیار بر اساس مندرجات کارنامه می­باشد.

– دارندگان دیپلم بهیاری مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش و یا بهیاران دارای دیپلم مورد تأیید، که به حرفه بهیاری اشتغال داشته و در آزمون شرکت کرده ­اند، چنانچه مجاز به انتخاب رشته شده باشند، در صورت انتخاب رشته ­های پرستاری با نمره کل حاصل از نمرات دروس عمومی و تخصصی گروه آزمایشی علوم تجربی و احتساب نمره درس تخصصی بهیاری گزینش می­شوند.

– گزینش این داوطلبان برای سایر رشته­ ها، با نمره کل بدون احتساب دروس تخصصی بهیاری می­باشد.

 

 

شرایط مربوط به سهمیه بهیاران مطابق دفترچه کنکور سراسری۹۸

 

دفترچه کنکور سراسری ۱۳۹۸

 

سهیمه کارمندان

 

– حدود ۱۷ % از ظرفیت رشته­ های نوبت دوم(شبانه) به کارمندان رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بومی استان مربوط اختصاص می­ یابد.

 

 

سهمیه های پس از انتخاب رشته

 

 

سهمیه هیئت علمی که استفاده از آن به دو صورت امکان پذیر است:

 

برای انتقال شهر

باید ۰۷ % تراز آخرین فرد قبولی در رشته مقصد برای استفاده از سهمیه هیئت علمی به منظور انتقال کسب شود.

– انتقال فقط به شهر محل خدمت عضو هیئت علمی امکان پذیر است و در صورت عدم وجود رشته در شهر محل خدمت هیئت علمی، به نزدیکترین شهر به محل خدمت عضو هیئت علمی امکان پذیر می باشد.

– اگر فرزند هیئت علمی دارای حدنصاب لازم برای انتقال نباشد، سازمان سنجش آموزش کشور، در صورت احراز سایر شرایط، داوطلب را به صورت مشروط (میهمان) به دانشگاه مقصد که لزوماً باید در شهر محل خدمت عضو هیئت علمی باشد، معرفی می­نماید.

– تبدیل انتقال مشروط به انتقال دائم، مشروط به احراز وضعیت علمی مناسب طی حداقل دو ترم اول تحصیلی به تشخیص دانشگاه مقصد می باشد.

– این داوطلبان به دانشگاهی که در رشته مورد تقاضا دارای حداقل نمره می باشد انتقال می­ یابند، مگر اینکه موافقت دانشگاه مورد نظر خود را اخذ نمایند و در صورتی­که نتوانند طی حداقل دو ترم از وضعیت علمی خوبی برخوردار باشند، بایستی به دانشگاه مبدأ (محل قبولی اولیه) مراجعه و پس از ثبت نام ادامه تحصیل دهند.

 

 

برای انتقال شهر و تغییر رشته(توأمان) 

 

برای استفاده از سهمیه هیئت علمی به منظور انتقال و تغییر رشته، کسب  ۲%تراز آخرین فرد قبولی در رشته مقصد لازم است.

– تغییر رشته و انتقال، فقط به شهر محل خدمت عضو هیئت علمی، امکان پذیر است و در صورت عدم وجود رشته به نزدیکترین شهر به محل خدمت عضو هیئت علمی، امکان پذیر می باشد.

– تغییر رشته در یک شهر امکان پذیر نیست.

 

 

سایر شرایط مؤثر برای انتقال شهر و تغییر رشته

 

– از هیئت علمی دانشگاه آزاد و سایر مراکز آموزشی )وزارت دفاع و وزارت جهاد کشاورزی و…( نیز می­توان برای انتقال استفاده کرد.

– محل تدریس پدر یا مادر تأثیری در سهمیه هیئت علمی ندارد.

– مقطع تحصیلی در انتقال شهر یا تغییر رشته باید یکسان باشد.

– انتقال از دوره شبانه به روزانه،از مقاطع پایین­تر به بالاتر، از دوره­های غیرحضوری، نیمه حضوری و مجازی به دوره حضوری، از دانشگاه­های غیر دولتی به دولتی غیرمجاز است.

 

 

سهمیه المپیاد خوارزمی

– داوطلبان باید برای استفاده از سهمیه المپیاد خوارزمی جهت ورود به مراکز آموزش عالی در رشته مرتبط باطرح، حداقل ۲۷ % در طرح سهم داشته باشند.

– بر اساس آیین نامه برگزیدگان جشنواره خوارزمی در صورت شرکت در آزمون ورود به مقطع تحصیلی بالاتر و کسب حد نصاب علمی حداقل نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر کد رشته محل تحصیل، به صورت مازاد بر ظرفیت از سوی سازمان سنجش به یکی از دانشگاه ها معرفی می شوند.

– داوطلبان حتماً باید در آزمون سراسری شرکت نمایند تا بتوانند از سهمیه خود استفاده کنند؛ بنابراین پذیرش بدون آزمون ورودی برای برگزیدگان جشنواره­ها وجود ندارد!

– تنها برگزیدگان جشنواره های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی، مجاز به استفاده از تسهیلات مذکور هستند.

 

 

سهمیه برگزیدگان المپیادهای علمی کشور

 

– دارندگان مدال طلا به طور مستقیم و بدون کنکور در رشته مورد تقاضا پذیرفته می­شوند.

– برای استفاده از سهمیه­ های المپیاد و خوارزمی می­توان رشته­های همان شهر را قبول و در دانشگاه دیگری در همان شهر منتقل شد.

– چون در آینده انتخاب رشته مجزا انجام می­شود کد رشته مقصد در سهمیه هیئت علمی یا المپیاد و خوارزمی می­تواند جزء ۱۲۷ انتخاب نباشد.

– انتخاب سه رشته دانشگاه امکان پذیر بوده و تغییر از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر در رشته­ های غیر از علوم پزشکی ساده ­تر است .

– پذیرش در رشته ­های علوم پزشکی به طور کلی سخت ­تر و رشته از دانشگاه مهم ­تر است.

 

 

بومی گزینی

سازمان سنجش آموزش کشور جهت کاهش مشکلات اقامتی(تأمین خوابگاه برای دانشجویان) و نیز  برای حل مشکل رفت و آمد (کاهش مهاجرت درون کشوری) به گزینش بومی  برای برخی از رشته محل­ها روی آورد.

امکان قبولی در رشته­ های بومی برای داوطلبان هر ناحیه با توجه به امکانات در نظر گرفته شده برای آن ناحیه، با بومی­ گزینی بیشتر می­شود.

طبق دفترچه کنکور سراسری، هر کدرشته محل دارای ظرفیتی است که  اغلب ظرفیت رشته محل­ها تحت تأثیر سهمیه­ ها و بومی­ گزینی می­باشد (به جز رشته­ هایی که به صورت خاص از داوطلبان برخی از استان­ها و یا شهرستان­ها پذیرش می­نمایند).

بر اساس بومی­ گزینی برای هر کد رشته محل، ظرفیتی برای سهمیه­ های مختلف در نظر گرفته شده و داوطلبان واجد شرایط در آن رشته­ ها پذیرش می­شوند.

 

 

– گزینش بومی در رشته ­های تحصیلی مختلف بصورت استانی. ناحیه ای. قطبی و یا گزینش کشوری بدون بومی ­گزینی می باشد.

-گزینش در رشته­ هایی که در اکثر دانشگاه­ های کشور موجود هستند و از نظر کاربردی به متخصصین بومی نیازمندند، به­ صورتبومی استانی خواهد بود.

– انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان از نوع بومی­گزینی استانی است .

– به رشته­ هایی که در اکثر نواحی وجود نداشته ولی در چند ناحیه بومی مجاور که به عنوان قطب بومی تلقی می­شوند، موجودند رشته­ های قطبی می­گویند.

– گزینش به­ صورت کشوری برای رشته ­هایی امکان پذیر است که آن رشته در استان­هایی که به عنوان یک قطب تلقی می­شوند نیز موجود نیست و تنها در برخی از دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش عالی ارائه می­شود .

– در رشته ­هایی که نوع گزینش آنها کشوری است، ظرفیت هر کدرشته محل به نسبت تعداد شرکت­ کنندگان هر یک از سهمیه­ های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا به تعداد کل شرکت­ کنندگان هر گروه آزمایشی تعیین می شود.

– در رشته محل­هایی که نوع گزینش آنها بومی، قطبی، ناحیه­ای، استانی بوده حدود ۲۷ %ظرفیت به داوطلبان آزاد و مابقی آن به نسبت تعداد شرکت­ کنندگان هریک از سهمیه­ های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا در بوم مربوطه(قطب، ناحیه، استان)به تعداد کل شرکت ­کنندگان آن بوم در هر گروه آزمایشی اختصاص می یابد.

 

 

ملاک های تعیین استان بومی

 

– در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه(دبیرستان و یا هنرستان) برای داوطلبان نظام قدیم و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید در استان باشد، داوطلب بومی آن استان تلقی می شود.

– در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر داوطلبی در یک استان نباشد، استان محل تولد داوطلب به عنوان استان بومی وی در نظر گرفته می­شود.

– داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانیده ­اند، استان محل تولد، استان بومی این­گونه داوطلبان تلقی خواهد شد.

– داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را خارج از کشور گذرانیده ­اند و همچنین استان تولد ایشان نیز خارج از کشور بوده است، استان بومی این قبیل داوطلبان تهران خواهد بود.

 

نکات

– توجه به روش بومی­ گزینی تأثیری در انتخاب رشته­ ها ندارد زیرا بالاتر زدن یک رشته شانس قبولی­ ها را زیاد یا کم نکرده و به دلیل تعداد انتخاب­های زیاد، انتخاب کد رشته ­هایی که احتمال قبولی شما در آن ها کمتر است، تأثیری بر عدم قبولی شما نخواهد داشت.

– داوطلبان باید به وضعیت علمی خود نیز توجه داشته باشند؛ اگر برای کد رشته­ ای بومی محسوب شوند، به معنای قبولی قطعی آن­ها نخواهد بود؛ داوطلبان برای انتخاب رشته خود به نحوه پذیرش بومی نیازی نیست که توجه ویژه ­ای داشته باشند و انتخاب رشته آن­ها باید صرفاً بر اساس علاقه و شرایط خانوادگی و شهر هایی که امکان معیشت دارند، باشد.

– سنجش بومی داوطلبان به وسیله سازمان سنجش صورت خواهد گرفت و ترتیب چینش کدرشته­ها شانسی را برای پذیرش بومی ایجاد نخواهد کرد و بحث بومی­گزینی در نظام آموزش عالی کشورمان نیز با هدف ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا مطرح و اجرا شده است.

 

 

سهمیه مناطق و تأثیر آن در کنکور سراسری ۹۸

 

– سهمیه هر داوطلب قبل از آزمون سراسری با توجه به محل تحصیل و محل تولد، تعیین می­گردد و در تعیین رتبه مؤثر است. ولی قطب بومی مربوط به تعیین ظرفیتی است که از هر رشته با توجه به نوع گزینش رشته (استانی، قطبی، ناحیه­ای و…) به داوطلب اختصاص می­یابد.

– در زمان ثبت نام در آزمون سراسری (بهمن ماه) با توجه به اطلاعات ورودی داوطلب(محل تولد/ شهر/ استان و …) سهمیه مناطق، تعیین و روی برگه ثبت­نام و کارنامه درج می­شود که شامل سهمیه یکی از مناطق ۱-۲-۳ می­باشد. در نتیجه سهمیه منطقه داوطلبان ربطی به فرآیند انتخاب رشته ندارد.

– از منطقه۱ تا منطقه۳ به ترتیب امکانات آموزشی کاهش می­یابد، پس منطقه ۳ شامل مناطق محروم ایران می باشد.

– سهمیه مناطق جزء سهمیه­ های موجود در کنکور سراسری است که تقریباً بیش از ۹۵ درصد کل داوطلبان تمامی گروه ­های آموزشی را به خود اختصاص می­دهد.

– سهمیه مناطق کنکور سراسری به داوطلبان دارای سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران و یا سهمیه ۵ درصد رزمندگان و سهمیه شهدا تعلق نمی­گیرد.

 

 

نحوه تأثیر سهمیه بومی در کنکور سراسری۹۸ 

 

– ابتدا از صد درصد ظرفیت پذیرش، ۲۵ درصد سهمیه پذیرش ایثارگران و جانبازان جدا می شود، سپس ۲۰ درصد از ۷۵ درصد باقی مانده به داوطلبان غیر بومی تعلق می­گیرد.

– غیر بومی یعنی اینکه بر اساس نحوه گزینش کد رشته محل داوطلب غیر استانی یا غیر ناحیه ای و یا غیر قطبی باشد، ۵۵ درصد ظرفیت باقی مانده به نسبت تعداد شرکت­ کنندگان هریک از سهمیه ­های مناطق و خانواده شهدا در منطقه بومی مورد نظر به کل شرکت­ کنندگان آن منطقه در آن گروه آموزشی خواهد بود.

– منطقه­ ی هر داوطلب بر اساس سه سال پایانی تحصیل وی در نظر گرفته می­شود.

– در صورتی که شهر سه سال پایانی تحصیل داوطلب متفاوت باشد منطقه او از روی شهر محل تولد او انتخاب می­شود.

– نحوه تخصیص سهمیه مناطق به تخصیص ظرفیت پذیرش دانشگاه ­ها بر اساس نسبت تعداد شرکت­ کنندگان هریک از مناطق درشرایط ­کنکور سراسری ۹۸ می باشد؛ با توجه به تعداد شرکت­ کنندگان هر منطقه درصدی از ظرفیت دانشگاه ­ها به داوطلبان آن منطقه اختصاص داده می­شود.

– داوطلبان هریک از مناطق با داوطلبان منطقه خود بر سر ظرفیت تخصیص داده شده به آن منطقه رقابت کرده و کاری به تعداد و رتبه داوطلبان مناطق دیگر ندارند. البته این نحوه سهمیه­ بندی بدون در نظر گرفتن سهمیه بومی­ گزینی می باشد.

 

نکته : سهمیه مناطق فقط برای داوطلبان شرکت در دانشگاه­های دولتی می باشد و در پذیرش دانشگاه آزاد سهمیه مناطق اعمال نمی­شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *