مهندسی عمران

 

 

 

مهندسی عمران

Civil Engineering

 

 

مهندسی عمران یک رشته مهندسی حرفه ای است که به طراحی، ساخت و نگهداری محیط زیست فیزیکی و طبیعی، از جمله آثاری مانند جاده ها، پل ها، کانال ها، سدها، فرودگاه ها، سیستم های فاضلاب، خطوط لوله و راه آهن مشغول می پردازد. مهندسی عمران در بخش دولتی از شهرداری و دولت های ملی و در بخش خصوصی از صاحبان خانه های فردی تا شرکت های بین المللی رادربرمی گیرد.

 

 

بدون شک در ۱۰ سال اخیر رشته ­ی مهندسی عمران همواره جزء ۴ رشته­ی اول مورد علاقه ­ی داوطلبین کنکور ریاضی بوده و حتی در چند سال اخیر پس از رشت ه­ی تحصیلی برق، جزء پرطرفدارترین رشته ­های دانشگاهی مد نظر داوطلبین محسوب می­شود.

 

 

گرایش ها در مقطع کارشناسی

 

 

 

 

 

الف) گرایش عمران

 

 

مهندسی عمران یکی از قدیمی ترین رشته های مهندسی است؛ زیرا با محیط ساختاری  شامل برنامه ریزی، طراحی و نظارت بر ساخت و نگهداری سازه های ساختمانی و امکانات مانند جاده ها، راه آهن، فرودگاه ها، پل ها، بندرها، کانال ها، سدها ، پروژه های آبیاری، خطوط لوله، نیروگاه ها، و سیستم های آب و فاضلاب درارتباط است.
در بعضی از شرایط، یک مهندس عمران ممکن است نقشه برداری را انجام دهد؛ در سایر شرایط، نقشه برداری محدود به تحقیقات ساخت و ساز است، مگر اینکه یک معیار اضافی بدست آید.

 

 

هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه های مختلف عمرانی در زمینه های ساختمانی ، راه سازی،پل سازی، سازه ها و بناهای آبی ، جمع آوری و دفع فاضلاب و … مسوولیت طرح، محاسبه اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند.

 

 

دروس تخصصی گرایش عمران:

 

 

تکنولوژِی بتن، تحلیل سازه، بارگذاری، مهندسی پی، ساره های بتنی، سازه های فولادی، روش های اجایی ساختمان، مکانیک سیالات، هیدرولیک، هیدرولوژی مهندسی، رسم فنی و نقشه کشی ساختمان، نقشه برداری و عملیات، مهندسی آب و فاضلاب، بناهای آبی، اصول و مبانی معماری و شهرسازی، پروژه سازه های فولادی، روش های خرابی ساختمان، راه سازی و پروژه، روسازی، مهندسی ترابری، راه آهن، مهندسی ترافیک.

 

 

ب) گرایش نقشه‌برداری

 

 

 

نقشه برداری ایجاد نقشه ها، نمایش نمادی گرافیکی از ویژگی های قابل توجهی از یک قسمت از سطح زمین است. نقشه برداری پاسخگو به نیازهای مربوط به طرح و اجرای برنامه های عمران و مطالعات مربوط به زمین است.

 

 

کار مهندس نقشه بردار مربوط به ایجاد و تجزیه و تحلیل نقشه ها است. این کار در برخی موارد ، بسته به نوع خاصی از نقشه های ایجاد شده می تواند بسیار پیچیده باشد . به طور معمول یک مهندس نقشه بردار داده ها را جمع آوری می کند (معمولا با استفاده از تکنسین ها) و داده ها را به منظور ایجاد نمای دقیق توپوگرافی منطقه، تجزیه و تحلیل میکند.

 

 

دروس تخصصی گرایش نقشه برداری:

 

 

راه سازی، ریاضیات مهندسی، هندسه دیفرانسیل، نقشه برداری و عملیات، نقشه برداری ژئودتیک، فتوگرامتری، تئوری خطا، نقشه برداری مسیر، نقشه برداری زیرزمینی، هیدروگرافی، کارتوگرافی، ژئودزی، میکروژئودزی و نقشه برداری صنعتی، ژئودزی ماهواره ای، نجوم.

 

 

ج) گرایش آب

 

 

 

 

 

در مهندسی عمران ـ آب مسائل مربوط به پیش‌بینی میزان سیلابها و روان‌آبهایی که در رودخانه‌ها جریان دارد، نحوه جمع‌آوری و نگهداری آب در مخازن پشت سدها و نحوه توزیع آن در کانالهای آبیاری و بالاخره ساخت کانالهای آبیاری را در بر دارد.

 

 

دروس تخصصی گرایش آب:

 

 

 تکنولوژی، تحلیل سازه، بارگذاری، مهندسی پی، سازه های بتنی، سازه های فولادی، روش های اجرایی ساختمان، مکانیک سیالات، هیدرولیک، هیدرولوژی مهندسی، رسم فنی و نقشه کشی ساختمان، نقشه برداری و عملیات اجرایی، مهندسی آب و فاضلاب و بناهای آبی، شیمی عمومی، هواشناسی، مهندسی سیستم، ماشین های آبی و ایستگاه های پمپاژ، شیمی میکروبیولوژی آب، فرایند تصفیه، مقدمه ای بر بهداشت محیط.

 

 

گرایش ها در مقطع ارشد  در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ همراه با ضرایب مواد امتحانی(ضرایب از راست به چپ)

 

 

 

 

 

 

  1. سازه(۱-۱-۱-۱-۱-۱)
  2. زلزله(۱-۱-۱-۱-۱-۱)
  3. ژئوتکنیک(۱-۱-۱-۱-۱-۱)
  4. راه و ترابری(۱-۱-۱-۱-۱-۱)
  5. مدیریت منابع آب(۱-۱-۱-۱-۱-۱)
  6. آب و سازه های هیدرولیکی(۱-۱-۱-۱-۱-۱)
  7. سواحل، بنادر و سازه های دریایی(۱-۱-۱-۱-۱-۱)
  8. حمل و نقل(۱-۱-۱-۱-۱-۱)
  9. مدیریت ساخت(۱-۱-۱-۱-۱-۱)
  10. محیط زیست(۱-۱-۱-۱-۱-۱)
  11. ساختمان های هوشمند(۱-۱-۱-۱-۱-۱)
  12. سازه های دفاعی(۱-۱-۱-۱-۱-۱)
  13. طراحی(۱-۱-۱-۱-۱-۱)

 

 

عناوین دروس امتحانی:

 

 

۱-زبان عمومی و تخصصی(انگلیسی)، ۲-ریاضیات، ۳-مکانیک جامدات، ۴-مکانیک خاک و پی سازی، ۵-مکانیک سیالات و هیدرولیک، ۶-طراحی

 

 

گرایش ها در مقطع دکتری و ضرایب دروس امتحانی(از راست به چپ)

 

 

 

 

 

 

 

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

  1. اجتماعی بودن و توانایی انجام کار گروهی
  2. دانش برتر در زمینه ریاضی و فیزیک
  3. توان جسمی بالا
  4. قدرت تجزیه و تحلیل
  5. قدرت تجسم و دقت بالا
  6. آمادگی انجام ماموریت های بلندمدت
  7. آمادگی انجام کارهای محاسباتی و دفتری و آزمایشگاهی
  8. علاقمند به کارهای عمرانی و توانایی کار در محیطهای پرجمعیت

 

 

آینده شغلی ، بازارکار، درآمد

 

 

مراکز مختلفی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فعالیتهای عمرانی نقش دارند که هر یک به تناسب نوع فعالیت خود، اقدام به جذب فارغ‌التحصیلان این رشته می‌کنند. وزارت‌خانه‌های مسکن و شهرسازی، راه و ترابری، جهاد سازندگی و نیرو به صورت گسترده‌تر و سایر وزارت‌خانه‌ها، اداره‌ها ، سازمانها ، مراکز دولتی و خصوصی نظیر : وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش ، کشاورزی ، فرهنگ و آموزش عالی، بانکها و … به صورت مستقیم برای کارهای عمرانی خود مثل طرح و محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا، نیاز به استخدام مهندسان عمران دارند. علاوه بر آن ، شرکتهای مختلف مهندسان مشاور که در کشور به صورت گسترده وظیفه طراحی ، محاسبه و نظارت بر اجرای پروژه‌های ساختمانی را بر عهده دارند؛ همچنین شرکتهای ساختمانی و راه‌سازی دولتی و خصوصی که در اجرای این طرحها فعالیت دارند، تعداد کثیری از فارغ‌التحصیلان رشته عمران را استخدام می‌کنند.اصولا مهندس عمران شانس کاری زیادی دارد چون در طراحی و ساخت بسیاری از کارهای عمرانی مانند راهها ، پل‌ها ، سدها ، سازه‌های دریایی برای سکوهای نفتی، آشیانه‌های هواپیما و خانه‌های مسکونی مقاوم در مقابل زلزله‌، مهندسین عمران حضوری فعال دارند. متخصصانی که یا در دفترهای مشاوره به طراحی پروژه‌های فوق می‌پردازند و یا مجری کارهای عمرانی مذکور بوده و به کیفیت اجرای آنها نظارت دارند. «البته باید توجه داشت که هر دانشجوی مهندسی عمران نمی‌تواند فرصت‌های شغلی خوبی داشته باشد. بلکه باید در دوران تحصیل به دنبال پژوهش ، تحقیق و یادگرفتن باشد نه این که تنها واحدهای دانشگاهی را پاس کند و یا حتی به فکر یک معدل خوب دانشگاهی باشد. چون شرکتهای عمرانی خصوصی و دولتی به دنبال یک نیروی کارآمد هستند نه یک شاگرد اول دانشگاه

 

 

 

درصد و نمونه کارنامه قبولی رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی در کنکور ۹۵

 

 

رشته مهندسی عمران دانشگاه سراسری صنعتی شریف-روزانه

 

 

رشته مهندسی عمران دانشگاه سراسری امیرکبیر-روزانه

 

 

رشته مهندسی عمران دانشگاه سراسری اصفهان-روزانه

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *