مهندسی صنایع

 

مهندسی صنایع

Industrial Engineering

 

 

مهندسی صنعتی شاخه ای از مهندسی است که با بهینه سازی فرآیندهای پیچیده، سیستم ها و یا سازمان ها در ارتباط است. مهندسین صنعتی برای از بین بردن زباله های زمان، پول، مواد، ساعت های شخصی، زمان ماشین، انرژی و سایر منابع که ارزش تولیدی ندارند، کار می کنند. طبق گفته موسسه مهندسان صنایع و سیستم، آنها فرآیندهای مهندسی و سیستم هایی را ایجاد می کنند که کیفیت و بهره وری را بهبود می بخشد.
مهندسی صنایع  بهبود و پیاده سازی سیستم های یکپارچه مردم، پول، دانش، اطلاعات، تجهیزات، انرژی، مواد، تجزیه و تحلیل و سنتز، و همچنین علوم ریاضی، فیزیکی و اجتماعی همراه با اصول و روش ها طراحی مهندسی برای تعیین، پیش بینی و ارزیابی نتایج حاصل از چنین سیستمی یا فرایندهارا توسعه می بخشد.

 

 

گرایشها در مقطع کارشناسی

 

 

 

البته گرایش‌های ذکرشده در سطح کارشناسی تفاوت چندانی با یکد یگر ندارد، چرا که دانشجویان هر یک از گرایش‌های فوق ازمیان ۱۴۰ واحدی که دردوره‌ی کارشناسی می‌گذارنند تنها ۳۰ واحد متفاوت با یکدیگر دارند.

 

 

دانشجویان می توانند واحدهای متفاوت را نیز در ۹ واحد اختیاری خویش انتخاب کرده و بگذرانند. برای مثال فارغ‌التحصیل گرایش تولید صنعتی می‌تواند به جای گرایش تحلیل سیستم‌ها فعالیت کند .

 

 

الف) گرایش تکنولوژی صنعتی

 

 

تکنولوژی صنعتی، استفاده از تکنولوژی مهندسی و تولید است تا تولید سریع تر، ساده تر و کارآمدتر باشد. در زمینه تکنولوژی صنعتی، از افراد خلاق و با مهارت فنی که می توانند به شرکت کمک کنند بهره وری کارآمد و سودآور را به دست آورند، استفاده می شود.
برنامه های تکنولوژی صنعتی معمولا شامل آموزش در تئوری بهینه سازی، عوامل انسانی، رفتار سازمانی، فرآیندهای صنعتی، روش های برنامه ریزی صنعتی، برنامه های کامپیوتری، تهیه گزارش و ارائه است.  برنامه ریزی و طراحی فرآیندهای تولید و تجهیزات یکی از جنبه های اصلی یک تکنسین صنعتی است. تکنولوژیست صنعتی اغلب مسئول اجرای طرح و فرآیندهای خاص است.

 

 

دروس تخصصی گرایش تکنولوژی صنعتی

 

 

ماشین های افزار، قید و بندها، طراحی قالب، کنترل عددی، مونتاژ مکانیکی، عملیات حرارتی، زبان تخصصی، پروژه.

 

 

ب) گرایش تولید صنعتی

 

 

 

 

تولید صنعتی، اندازه گیری تولید بخش صنعتی اقتصاد است. بخش صنعتی شامل تولید، معدن و آب و برق است. اگر چه این بخش ها تنها بخش کوچکی از تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می دهند، اما به شدت به نرخ بهره و تقاضای مصرف کننده حساس هستند. این امر تولید صنعتی را مهمترین ابزار پیش بینی عملکرد تولید ناخالص داخلی و اقتصادی در آینده می داند. ارقام تولید صنعتی نیز برای اندازه گیری تورم از سوی بانک های مرکزی مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا تولید بالایی در تولید صنعتی می تواند منجر به سطح کنترل نشده و تورم شود. تولیدات صنعتی در طی انقلاب صنعتی رخ داد.

 

 

دروس تخصصی گرایش تولید صنعتی

 

 

زبان تخصصی، پروژه، طراحی ایجاد صنایع، مهندسی فاکتورهای انسانی، برنامه ریزی تولید، برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودی ها، کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع، برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات، اصول مدیریت و تئوری سازمان، پروژه، کارآموزی

 

 

ج) گرایش ایمنی صنعتی

 

 

 

 

 

گرایش ایمنی صنعتی یکی ازگرایش های تازه تأسیس مهندسی صنایع درایران می باشد .

ایمنی صنعتی در زمینه ایمنی و سلامتی شغلی به مدیریت تمام عملیات و رویدادهای درون صنعت اشاره دارد، برای محافظت از کارکنان و دارایی های آن با به حداقل رساندن خطرات، خطرات، حوادث و ناهنجاری های نزدیک استفاده می شود. قوانین مربوطه، انطباق و بهترین شیوه ها در صنعت، بیشتر مسائل مربوط به بهترین حفاظت را دارند. کارفرمایان باید اطمینان یابند که این موارد به شدت مورد احترام قرار می گیرند تا حداکثر ایمنی را داشته باشند.

سیستم های کنترل فرآیند و سیستم های ایمنی معمولا در یک سیستم ادغام می شوند که سیستم کنترل و ایمنی مجتمع (ICSS) نامیده می شود. سیستم های صنعتی ایمنی معمولا از سیستم های اختصاصی که حداقل حداقل SIL 2 را دارند، استفاده می کنند. در حالی که سیستم های کنترل می توانند از SIL 1 شروع کنند.

 

 

دروس تخصصی گرایش ایمنی صنعتی

 

 

ایمنی در برق، اعلام و اطفاء حریق، دیگ ها و ظروف تحت فشار، عوامل شیمیایی محیط کار، عوامل فیزیکی محیط کار، حفاظت صنعتی(ایمنی صنعتی)، مهندسی احتراق، گازرسانی

 

 

د) گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها

 

 

 

 

 

گرایش برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها تا حدودی جنبه نرم‌افزاری دارد و بیشتر به ارائه‌ی راه‌کارهای سیستماتیک می‌پردازد. درواقع هدف این گرایش تربیت کارشناسانی است که بتوانند با بهره‌گیری از روش‌های جدید و سیستماتیک ومدل‌های ریاضی، مسائل واحدهای صنعتی را تجزیه و تحلیل نموده و بیشترین رهنمودها را برای استفاده از منابع موجود در عملکرد اجزاء تشکیل سیستم ارائه بدهند.

 

 

دروس تخصصی گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها

 

 

 زبان تخصصی، برنامه ریزی حمل و نقل، اصول شبیه سازی، تحلیل سیستم ها، کاربرد کامپیوتر، کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع، پروژه پایانی، اصول مدیریت و تئوری سازمان، کارآموزی، سیستم های اطلاعاتی و کنترل مدیریت.

 

 

خانم ها جایگاه خوبی در این رشته مهندسی دارند. همچنین رشته مدیریت صنعتی همپوشانی خوبی با رشته مهندسی صنایع دارد و فارغ التحصیلان رشته مدیریت صنعتی رقیب کاری مهندسین صنایع می‌باشند و برخی از فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، رشته مهندسی صنایع را برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب می‌کنند.

 

 

گرایش ها در مقطع ارشد  در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ همراه با ضرایب مواد امتحانی(ضرایب از راست به چپ)

 

 

 

 

  1. بهینه سازی سیستم ها(۲-۳-۲-۵-۰-۰-۰)
  2. سیستم های سلامت(۲-۳-۲-۵-۰-۰-۰)
  3. مدیریت نوآوری و فناوری(۲-۳-۲-۵-۰-۰-۰)
  4. سیستم های مالی(۲-۲-۲-۵-۰-۰-۰)
  5. لجستیک و زنجیره تامین(۲-۲-۲-۵-۰-۰-۰)
  6. مدیریت پروژه(۲-۲-۲-۵-۰-۰-۰)
  7. سیستم های کلان(۱-۱-۱-۰-۱-۱-۰)
  8. آینده پژوهی(۳-۱-۱-۰-۲-۰-۱)
  9. مدیریت صنعتی(۲-۲-۲-۱-۰-۰-۱)
  10. کیفیت و بهره وری(۲-۳-۲-۵-۰-۰-۰)

 

 

عناوین دروس امتحانی

 

 

۱-زبان عمومی و تخصصی(انگلیسی) ۲- تحقیق در عملیات(۱و۲) ۳- تئوری احتمال و آمار مهندسی ۴-دروس تخصصی( طرح ریز واحدهای صنعتی، کنترل کیفیت آماری، برنامه ریزی و کنترل پروژه، برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودی ها، اقتصاد مهندسی) ۵- ریاضی عمومی(۱و۲) ۶- اقتصاد عمومی(۱و۲) ۷-اصول مدیریت و تئوری سازمان.

 

گرایش ها در مقطع دکتری و ضرایب دروس امتحانی(از راست به چپ)

 

 

 

مهندسی صنایع(۴-۱-۱)

 

مهارت و توانمندی های مورد نیاز مهندسی صنایع

 

 

داشتن مهارت و تخصص خوب از الزامات موفقیت در هر شغلی است. در مهندسی صنایع نیز وجود برخی مهارت و توانمندی ها ضروری می باشد. برخی از این توانمندی های کلی عبارتند از :

 

 

  • توان حل مساله
  • دارای ذهن پویا و جستجوگر
  • خلاقیت و نوآوری
  • مهارت های ارتباطی خوب
  • داشتن توان مدیریتی
  • توان تجزیه و تحلیل مناسب
  • توان علمی خوب در ریاضی، آمار و فیزیک
  • کار تیمی
  • توانایی تحمل فشار کاری زیاد
  • دقت و توجه به جزئیات
  • توان مدیریت زمان
  • تسلط به زبان انگلیسی (در به روز بودن وآگاهی از آخرین دستاوردهای مهندسی صنایع بسیار ضروری است)

 

 

مهندسی صنایع بهترین شغل مهندسی در میان تمام شاخه های مهندسی

آینده شغلی، بازارکار

 

 

به دلیل گستردگی حوزه کاری مهندسی صنایع، امکان کار در همه مراکز و کارخانجات صنعتی، تولیدی و خدماتی برای مهندسان صنایع وجود دارد. به عبارتی مهندسی صنایع در حرفه‌ها و مشاغلی مانند بانکداری، خدمات مشاوره‌ای، صنعت بیمه، شرکتهای هواپیمایی، کشتیرانی، بیمارستانها، کارخانجات، کشت و صنعت، خدمات شهری، استادیوم های ورزشی و یا هر مکان دیگری که نیاز به برنامه‌ریزی، هدایت، مدیریت و ارتقا بهره‌وری دارد، کاربرد دارد. به علت شباهت زیاد این شغل با مدیریت صنعتی، بسیاری از مهندسان صنایع در حوزه های مدیریتی فعالیت می کنند.

 

 

درصد و نمونه کارنامه قبولی رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی در کنکور ۹۵

 

 

رشته مهندسی صنایع دانشگاه سراسری تهران-روزانه

 

 

 

رشته مهندسی صنایع دانشگاه سراسری خوارزمی-روزانه

 

 

 

 

رشته مهندسی صنایع دانشگاه سراسری بوعلی سینا همدان-روزانه

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *