مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان درباره تب داغ انتخاب رشته تجربی بعد شیوع کرونا

پدرام فیاضیان مشاوره تحصیلی و کنکور در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان شرکت داوطلبان کنکور در رشته تجربی بیان کرد: شیوع ویروس کرونا از اواخر سال قبل با ایجاد تب‌وتاب در جامعه و تاثیر بسزای در فضای پزشکی دنیا و کشور ما، سبب شد تا با پر رنگ‌تر شدن نقش پزشکان و افزایش نیاز جامعه به پزشک، تمام تصورات و شایعات قبلی درباره اشباع این رشته تحصیلی و شغلی را باطل و دانش‌آموزان را برای انتخاب رشته تجربی بیشتر ترغیب کند.

این مشاوره تحصیلی و کنکور ادامه داد: طبق آمار‌های کنکور سراسری سال گذشته، یک میلیون و ۱۱۸ هزار دانش آموز در شاخه نظری با یکدیگر رقابت کردند که از این تعداد حدود ۶۴۰ هزار نفر از رشته تجربی بودند و حدود ۶۳ درصد از مجموع شرکت کنندگان در کنکور را تشکیل می‌داد.

فیاضیان درباره میزان شرکت کنندگان کنکور تجربی در دو سال ۹۸ و ۹۷ نیز توضیح داد: در مقایسه کنکور سال ۹۸ با سال ۹۷، تعداد ۳۵ هزار شرکت کننده رشته تجربی به این آمار اضافه شدند در حالی در رشته‌های دیگر شاهد ریزش داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه‌ها بودیم.
به گفته این مشاور تحصیلی، گروه آزمایشی علوم تجربی کنکور ۹۹ پرجمعیت‌ترین آزمون گروه‌های آزمایشی ۵ گانه کنکور است. تعداد ۵۹۴ هزار و ۲۵۹ داوطلب در این آزمون شرکت می‌کنند که از این تعداد ۳۷۷ هزار و ۲۴ نفر زن و ۲۱۷ هزار و ۲۳۵ نفر مرد هستند.

فیاضیان اضافه کرد: شاید در ظاهر در سال ۹۹ برای کنکور تعداد شرکت کنندگان کمتری را در گروه آزمایشی تجربی می‌بینیم، ولی با نگاهی دقیق تر به نسبت تعداد فارغ التحصیلان سال‌های قبل و فارغ التحصیلان سال دوازدهمی نظام جدید در سال ۹۹ که در کنکور شرکت کرده اند در گروه‌های مختلف در می بابیم نسبت جمعیت گروه آزمایشی تجربی با گروه‌های دیگر تفاوت بسیار معناداری دارد.

این مشاور تحصیلی و کنکور اضافه کرد: بر همین اساس و با توجه به روند وضعیت اقتصادی و معیشتی در کشور و شیوع بیماری، پیش بینی می‌کنیم برای سال ۱۴۰۰ شاهد جمعیت بیشتری در گروه تجربی باشیم و البته انتخاب رشته‌های دوره دوم متوسطه از این قاعده مستثنی نیستند؛ همچنین جمعیت بسیاری از فارغ التحصیلان رشته‌های دیگر در مقاطع مختلف مشتاق ورود به رشته‌های پزشکی هستند که این موضضوع نیز جای تامل و بررسی دارد.

منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *