هنر تست زنی در کنکور

 

هنر تست زنی

 

 

هنر تست‌زنی یعنی چه؟

 

 

وقتی در مورد تست‌زنی صحبت می‌کنیم مقوله‌های در ذهنمون بوجود میاد یعنی اتفاقات مختلفی رو باید در کنار هم بچینیم.

اولیش بحث دانشمون هستش یعنی ما باید حتماً نسبت به مسأله‌ای که داریم روی آن کار می‌کنیم دانش داشته باشیم اگر علم و دانش کافی نسبت به اون مفاهیم نداشته باشیم به احتمال زیاد نمی‌تونیم تست بزنیم.

پس حتماً حواستون باشه اولین مبحث دانش شماست، یعنی می‌بایست نسبت به کلیه مفاهیم احاطه‌ی و اطلاعات کامل داشته باشید.

وقتی در بحث دانش خیالمون راحت شد و همه‌ی اطلاعات رو داریم حالا می‌ریم سراغ مفاهیم و  الگوهای صحیح تست‌زنی، و به قول دکتر پدرام “مدیریت رفتار با تست” ما با هر شخصی با هر فردی توی زندگی اجتماعی‌مون احتمالاً یک برخورد داریم، همین برخورد و رفتاری که با پدرو مادرمون توی موضوع خاص داریم با خواهر یا برادر یا دوستان صمیمی‌مون و . . . با هر کسی رفتار خاصی مبتنی بر اون ارتباطی که باهاش داریم، داریم.

پس ما می‌بایست رفتارمون رو مدیریت کنیم.

 

 

بحث تست‌زنی هم همین است،‌ هیچ چیز عوض نمیشه و فارغ از مبحث اجتماعی نیستش. شما هم باید با هر تستی یک رفتاری داشته باشید رفتار ویژه‌ی اون تست یعنی همه‌ی تست‌ها رو نباید زد، همه‌ی تست‌ها رو نباید حتماً وقت گذاشت خیلی از افراد در زندگی‌مون هستند که به قول خودمون ارزش وقت گذاشتن ندارند، در مورد خیلی از تست‌ها هم همین اتفاق می‌افته خیلی از تست‌ها هستند که ارزش وقت گذاشتن ندارن، پس براشون سر جلسه کنکور یا آزمون‌های آزمایشی وقت نذاریم.

 

 

بعضی از تست‌ها هستند که ارزش دارند مثل رفیقایی هستند که ما هر چقدرکه لازم باشه وقت می‌ذاریم چون می‌دونیم ارزشمندن.

بعضی از تست‌ها هم همینجوری‌اند ارزشمند هستند پس باید براشون وقت گذاشت برخی از تست‌ها رو خیلی راحت می‌تونیم بزنیم بعضی از تست‌ها رو هم خیلی ناراحت می‌تونیم بزنیم.

 

 

پس حواستون باشه ما با هر تستی باید یک رفتار داشته باشیم.

ما در بحث تست زنی باید رعایت اخلاق کنیم یعنی با هر تست یک جور موردنظر اونجوری که باید باهاش برخورد کنیم نه اینکه با همه‌ی تست‌ها یک مدلی رفتار کنیم برای همه‌شون وقت بگذاریم یا که وقتمون رو تلف بکنیم و نهایتاً اون نتیجه‌ای رو که می خوایم تو کنکور نگیریم!

 

 

تست‌ها رو می‌تونیم به راحتی دسته‌بندی کنیم بر اساس مطالعاتی که داشتیم، تست‌هایی که باید بزنیم،‌ تست‌هایی که نباید بزنیم و تست‌هایی که باید یه خرده براشون وقت بگذاریم!

 

معمولاً می‌گن که در تست‌زنی ما می‌بایستی چه اتفاقی رو داشته باشیم که موفق باشیم؟

 

تست‌های محاسباتی

 

 

یکی از نکات قابل توجه این است که برای تست زنی باید تست‌هایی که به محاسبات پیچیده ای نیاز دارند حتماً به آرومی انجامشون بدیم سعی نکنید خیلی سریع محاسبات رو انجام بدید، بله تکنیک‌های محاسبات سریع رو یاد بگیرید خیلی خوب است ولی سعی نکنید سر جلسه آزمون خیلی سریع برای صرفه‌جویی در وقت  تست‌ها رو بزنید تلاش کنید حتماً با آرامش کامل انجام بدید، چرا چون یک عدد اشتباه یک محاسبه اشتباه می‌تونه کل نتیجه رو عوض کنه و تست شما رو غلط بزنه پس فایده‌ای نداره برای شما، یا وقت نذارید براش یا اگه وقت می‌ذارید با آرامش وقت بذارید پس می‌تونید زدن این تست‌ها را به آخر،  موقعی که خیالتون راحت تر هست موکول کنید.

 

تست‌هایی با گزینه‌های مشابه

 

 

یک سری تست‌ها هستند تست‌هایی که سر یک اختلاف قرار است شما به جواب برسید یعنی دوتا گزینه به راحتی حذف میشه و دو گزینه بعدی خیلی شبیه هم هستند حواستون باشه معمولاً این جور مواقع اشتباه می‌کنید دقت کنید روی اون تست‌ها و اگه بلد هستید بزنید اون تست رو و اگه بلد نیستید احتمال خطاتون خیلی بالاس لطفاً اون تست‌ها رو نزنید!

 

تست‌هایی که جملاتی طولانی دارند.

 

 

در این گونه تست‌ها که جملاتی طولانی دارند مفاهیم مختلفی در تست اومده، با تست‌های ترکیبی در زیست‌شناسی زیاد برخورد می‌کنیم حتماً زیر سوالات خط بکشید هر مفهومی رو که می‌خونید جداگانه زیرش یک خط بکشید مشخص و بخش‌بندی کنید،  که برای مرور دوباره سوال و یا می‌خواهید در جواب با سوال مقایسه‌ای انجام بدید مفاهیم اصلی و کلیدی براتون مشخص باشه اگه قرار هر بار کل صورت رو بخوانیم اذیت می‌شیم اگه قرار باشه موقع مقایسه‌ی جواب با صورت دوباره دنبالش بگردیم اذیت میشیم.

پس حتماً از خودکار قرمزی که همراهتون دارید استفاده کنید زیر اون قسمت سوال یا مفهوم رو خط بکشید و برای خودتون و برای ذهنتون مشخصش بکنید.

 

 

نکات کلی

 

 

وقتی میخواهیم به یک تست جواب بدیم مطمئناً می‌دونیم که حتماً باید مطمئن باشیم از این جواب،  نه اینکه همین‌طوری پنچاه پنچاه بزنیم.

خیلی از مواقع بچه‌ها می‌گن که چند درصد اگه احتمال درست می‌دادیم بزنیم؟ من می‌گم که شصت چهل هم حتی یه موقع‌هایی، هفتاد سی خیلی بهتره!

ولی پنجاه پنجاه رو اصلاً نباید زد احتمال غلط‌هایی که توی پنجاه پنجاه هست خیلی زیادِ، یعنی شما از نیمه که اطمینانتون گذشت و یه جورایی که خیلی مطمئن بودید اون موقع باید تست رو بزنید پس همین‌طوری لطفاً تست‌ها رو نزنید.

ان‌شا‌ءاله در مورد اون قسمت از مدیریت رفتار با تست توضیحات بیشتری در ویدئوی دیگری حتماً بهتون خواهم داد.

ولی اگر همین نکات رو رعایت بکنید در آزمون بعدی‌تون می‌بینید که چقدر تغییر و تحول اتفاق می‌افته یعنی کمی منطقی‌تر و به دور از هیجان تست بزنید می‌دونیم استرس روز آزمون حتی آزمون‌های آزمایشی خیلی زیادِ ولی سعی کنید روی استرس کنترل داشته باشید و بر تست‌زنی‌تون تسلط داشته باشید و با منطق تست بزنید.

با رعایت این نکات و نکاتی که خودتون می‌دونید احتمالاً الان توی ذهنتون با دیدن این ویدئو مرور شده حتماً می‌تونید تست‌زنی بهتری داشته باشید.

در ویدئوهای بعدی نکات بیشتری رو در مورد تست زنی و تحلیل آزمون در خدمتتون هستیم.

می‌توانید سوالات خودتون رو از طریق سیستم پرسش و پاسخ سایت بپرسید و به زودی جوابشون رو دریافت کنید.

موفق و پیروز باشید

 

اگر فیلم بالا را به صورت آنلاین نمی توانید نگاه کنید نرم افزار adobe flash را از اینجا دانلود و بر روی کامپیوترتان نصب نمایید تا از این به بعد فیلم ها را به صورت آنلاین تماشا کنید

و یا اگر می خواهید این فیلم آموزشی را دانلود کنید و همیشه آن را بر روی کامپیوترتان داشته باشید اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *