حسابداری

 

 

حسابداری

Accounting

 

 

حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش‌های مالی و صورت‌های حسابداری در شکل‌ها و مدل‌های خاص انجام می‌گیرد تا افراد ذی نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون سازمانی مثل بانک‌ها، مجتمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند. به همین دلیل فردی که تحصیلات دانشگاهی ندارد، بیشتر دفتردار است تا حسابدار؛ چرا که گزارش های این دسته از افراد مطابق استاندارد نیست و پردازش کافی نمی‌شود و بیشتر تراز حساب ها می‌باشد. از سوی دیگر یک حسابدار متخصص، در آینده می‌تواند مدیر مالی یک سازمان یا شرکت گردد یعنی می‌تواند به مدیریت یک شرکت ایده بدهد که منابع موجودش را در چه راه‌هایی سرمایه‌گذاری نماید تا استفاده بهینه کند و یا اگر شرکت به منابع مالی جدید نیاز داشت یک مدیر مالی بر اساس دانش آکادمیک خود می‌تواند بگوید که از چه طریقی باید تأمین مالی کرد و مجموع این فعالیت ها خارج از توانایی یک حسابدار تجربی است.

 

 

حسابداری را می‌توان یک سیستم فرض کرد که در آن یکسری فرایند انجام می‌شود. جمع آوری، طبقه بندی، ثبت اسناد، تهیه گزارش‌های مالی و نیز صورت حساب ها فرایند‌هایی هستند که در سیستم حسابداری انجام می‌گیرد.

 

 

با توجه به این مسائل فردی که علم دانشگاهی و تحصیلات خاص این رشته را ندارد بیشتر به امور دفترداری می‌پردازد تا حسابداری!

دلیل این امر نیز واضح است،کسی که علم خاصی در این رشته ندارد گزارش هایی  راکه ارائه می‌دهد مطابق با استانداردها نیست.

چیزی که از سیستم حسابداری و نظام آن بیرون می‌آید گزارش و صورت‌های مالی می‌باشد که آن به عنوان مبنا برای تصمیم‌گیری مدیران است. در واقع حسابداری مجموعه‌ای از اطلاعات است که به مدیران و صاحبان سرمایه اجازه می‌دهد تصمیم بگیرند و بهترین مسیر را انتخاب کنند.

 

 

نکات

 

 

رشته حسابداری از جمله رشته‌هایی است که از داوطلبان سه گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد و در آزمون هر سه گروه نیز درس ریاضی به عنوان مهمترین درس این رشته مطرح است؛ در واقع حسابداری رشته‌ای است شناور یعنی از هر کدام از ۳ گروه آزمایشی ریاضی،تجربی و انسانی که شرکت کرده باشید می‌توانید در این رشته قبول شوید.

در آزمون هر سه گروه آزمایشی درس ریاضی به عنوان مهمترین درس این رشته ضریب ۴ دارد.

دانشجوی این رشته باید تحمل ساعت‌ها کار در پشت یک میز و صندلی و سروکار داشتن با اعداد و ارقام را داشته باشد. همچنین باید دقیق و منظم باشد تا در جمع بندی اعداد و ارقام دچار مشکل نگردد.

 

 

این رشته پایه ریاضی قوی می‌خواهد؛ شم ریاضی و استعداد ریاضی در رشته حسابداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو می‌توان گفت دانش آموزان رشته ریاضی بهتر می‌توانند در این رشته موفق شوند اما این موضوع فقط یک طرف قضیه است.

یک حسابدار خوب باید بتواند گزارش تهیه کرده و تهیه گزارش مستلزم دانستن ادبیات و نگارش صحیح می‌باشد؛ پس یک دانش آموز علوم انسانی هم می‌تواند در این رشته موفق باشد به شرطی که به درس ریاضی علاقه مند بوده و حداقل در این درس وضعیت متوسط و خوبی داشته باشد.

 

 

یک حسابدار باید رازدار و نیز درستگو و صادق باشد. زیرا اسرار و اسناد و مدارک یک شرکت و یا سازمان را در اختیار خود دارد و اگر رازدار و یا صادق نباشد میتواند خسارت های زیادی به آن سازمان واردکند.

علاقه به امور مالی و تجزیه و تحلیل‌های آن، عامل موفقیت دانشجوی حسابداری است.

دانشجوی این رشته باید تحمل ساعت‌ها کار در پشت یک میز و صندلی و سرو کار داشتن با اعداد و ارقام را داشته باشد. همچنین باید دقیق و منظم باشد تا در جمع‌بندی اعداد و ارقام دچار مشکل نگردد.

رشته‌ی حسابداری با ۹٫۵% دانشجو همچنان پرجمعیت‌ترین رشته دانشگاهی می باشد.

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد.

 

 

دروس رشته حسابداری

 

 

دروس پایه

 

روانشناسی عمومی، جامعه شناسی، اصول علم اقتصاد، ریاضیات پایه، ریاضیات کاربردی، آمار کاربردی، مبانی کاربرد کامپیوتر، پژوهش در عملیات، مدیریت تولید، حقوق بازرگانی، پول و ارز بانکداری، مبانی سازمان مدیریت، توسعه اقتصادی، مالیه عمومی، روش تحقیق

 

 

دروس اصلی و تخصصی

 

 

اصول حسابداری، حسابداری میانه، حسابداری پیشرفته، حسابداری صنعتی، حسابرسی، حسابداری مالیاتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه، مدیریت مالی، مباحث جاری حسابداری، متون حسابداری

 

 

رشته‌ی حسابداری از زیرگروه‌های ۳ گروه آزمایشی علوم انسانی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

 

ریاضی:۴اقتصاد: ۳ادبیات اختصاصی:۲عربی اختصاصی:۱تاریخ و جغرافیا:۱علوم اجتماعی:۲فلسفه و منطق:۱روانشناسی:۱

 

 

توجه: همه‌ی دروس بالا اختصاصی بوده و ضریب همه در ۳ ضرب می‌گردد.

 

 

رشته‌ی حسابداری از زیرگروه‌های ۱ گروه آزمایشی ریاضی و فنی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

 

ریاضی:۴فیزیک: ۳شیمی:۲

 

 

رشته‌ی حسابداری از زیرگروه‌های ۴ گروه آزمایشی علوم تجربی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

 

ریاضی:۴فیزیک: ۳شیمی:۲زیست شناسی: ۲زمین شناسی:۱

 

 

آینده شغلی و بازار کار رشته حسابداری

 

 

 

 

 

فرصت های شغلی یک فرد حسابدار بسیار گسترده است. نکته‌ی جالب درباره این رشته این است که با توجه به اینکه دانشگاه های زیادی در کشور این رشته را پذیرش می‌کنند اما تعداد فارغ التحصیلان بیکار این رشته کم می‌باشد و از سایر رشته ها کمتر است. دلیل این امر نیز مشخص است. از یک مؤسسه کوچک گرفته تا کارخانه‌ای عظیم همه نیازمند یک حسابدار برای حسابرسی به کار‌های خود می‌باشند.

همچنین دانش حسابداری در بخش مالیات کاربرد وسیعی دارد. چون محاسبه سود به یاری حسابداری امکان‌پذیر است و تعیین مقدار سود نیز مبنای محاسبه مالیات شرکت‌ها اعم از دولتی و خصوصی می‌باشد.

 

 

به منظور کسب موفقیت در رشته حسابداری آشنایی با مبانی مدیریت، مبانی اقتصاد خرد و کلان، ریاضی و آمار، مبانی کامپیوتر، قوانین و مقررات مالیاتی و تجارت، اصول بازار سرمایه پیشنهاد می­گردد.

مسائل و مشکلات مالی مؤسسات و شرکت‌ها به جهت رکود اقتصادی موجود موجب شده تا حسابداران وضعیت شغلی بهتری نسبت به سایر فارغ‌التحصیلان داشته باشند. همین مسئله باعث شده تا رشته حسابداری یکی از پر متقاضی‌ترین رشته‌ها در بازار کار باشد. فارغ التحصیلان این رشته سهل‌تر از سایرین کارآموز می‌شوند و مانند مهندسان و پزشکان پس از فراغت از تحصیل کمتر با خراب شدن کاخ آرزوها مواجه هستند.

 

 

فارغ‌التحصیلان این رشته پس از اتمام تحصیل می‌توانند در سطوح مختلف و شاخه‌های متفاوت عهده‌دار انجام امور مالی گردند که شرح آن چنین است:

 

 

حسابداری:

 

 

 فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کلیه مؤسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه‌های زیر مشغول کار شوند:

 

 

حسابداری مالی: در کلیه شرکت‌ها و مؤسسات تجاری و غیرانتفاعی

حسابداری صنعتی: درکلیه واحدهای صنعتی و شرکت‌های تولیدی

حسابداری دولتی: درکلیه سازمان‌ها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذی حساب

حسابداری مالیاتی: در ادارات دارایی

حسابداری بیمه: در مؤسسات بیمه

حسابداری بانک‌ها : در شعبه‌ها و سرپرستی بانک‌ها

همچنین حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می‌توانند در سمت مدیریت مالی واحدهای تجاری ، ایفای نقش نمایند.

 

 

 

 

حسابرسی

 

 

فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری قادرند با توجه به شاخه‌های حسابداری در حرفه حسابرسی شاغل شوند. شاغلان حرفه حسابرسی در یک تقسیم‌بندی کلی به دو گروه اصلی تفکیک می‌شوند:

 

 

حسابرسان داخلی : این گروه از حسابرسان، کارمند واحد مورد رسیدگی هستند، و در واقع رابط میان هیأت مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیأت مدیره ارائه می‌دهند. این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی می‌کنند.

 

 

حسابرسان مستقل: این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در مؤسسات حسابرسی مشغول به کار هستند و بر اساس قرارداد میان شرکت‌ها یا سازمان‌ها با این مؤسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار می‌دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می‌کنند. در واقع حسابرسان مستقل، رابط میان صاحبان شرکت و هیأت مدیره شرکت می‌باشند.

 

 

  رابطه بین حسابداری و حسابرسی

 

 

خروجی فرآیند حسابداری، موضوع اصلی عملیات حسابرسی است و غالب شواهدی که در فرآیند حسابرسی مورد استفاده قرار می­گیرد توسط سیستم حسابداری تهیه شده است. در بیشتر مواقع حسابرسی و برخی از تکنیک­های آن چنان با فرآیند حسابداری آمیخته که گویی از اجزای لاینفک سیستم حسابداری است. بنابراین از بسیاری جهات حسابداری و حسابرسی تفکیک ناپذیرند و بدین دلیل حسابرس باید متخصص حسابداری نیز باشد، در صورتی که حسابدار نیازی به تخصص در زمینه حسابرسی ندارد.

 

 

رشته ی حسابداری یا مدیریت؟

 

 

ﺍﮔﺮ ﻓﺮﺩﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ ﺗأﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭﻫستید مدیریت ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺑﻬﺘﺮﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺍﻫﻞ ﺣﺴﺎﺏ ﮐﺘﺎﺏ ﻭ ﻋﻼﻗﻪ ﻣﻨﺪﯼ ﮐﺎﺭﺣﺴﺎﺑﺪﺍﺭﯼ هستید ﺭﺷﺘﻪ ﺣﺴﺎﺑﺪﺍﺭﯼ. آﻳﻨﺪﻩ ﺷﻐﻠﯽ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﯽ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺭد. ﺑﺎﻳﺪ  براساس مهارت‌های فنی، مهارت‌های انسانی، مهارت‌های ادراکی ﺑﻪ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﻧﮕﺎﻩ کنید.

 

 

چنانچه شما علاقه مند باشید بر روی یک کار تمرکز کنید و صرفاً آن کار را انجام دهید و توجه قابل تخصیص در حین انجام کار به اطراف و روابط انسانی شما را آزرده می‌کند شما دارای مهارت‌های فنی هستید؛ پس حسابداری را دنبال نمایید.

چنانچه امور شما بر پایه ارتباط با دیگران تنظیم می شود و از اینکه مرتباً هیجان ارتباط (ارتباط به خودی خود لذت بخش نیست و صرفاً هیجان ناشی از آن افراد را به ارتباطات جدید سوق می‌دهد) را تجربه کنید احساس بهتری خواهید داشت و توفیق شما تا به حال اینگونه بوده به سمت گرایش‌های خاصی از مدیریت جهت گیری کنید احتمالاً موفق‌ترید.

اگر شما فرصت شناس خوبی هستید و می‌تو‌انید ضعف‌های درون را با فرصت‌های بیرون شناسایی و پوشش و به این وسیله باعث رشد شوید توصیه انتخاب قطعی مدیریت است.

 

 

با بررسی نمونه کارنامه‌های داوطلبان در سال ۹۶-۹۵ به دست آوردن حدود میانگین‌های زیر برای قبولی در رشته‌ی حسابداری است:

 

قبولی حسابداری  دانشگاه دولتی تهران <—– میانگین ۶۵ و ۴۰ درصدی دروس(به ترتیب) عمومی و اختصاصی

 

قبولی  حسابداری دانشگاه شهید بهشتی <—– میانگین ۵۵ و ۴۰ درصدی دروس(به ترتیب) عمومی و اختصاصی

 

قبولی حسابداری دانشگاه دولتی روزانه <—– میانگین۱۰ و ۲۰ درصدی دروس(به ترتیب) عمومی و اختصاصی

 

قبولی حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تهران <—– میانگین ۶۵ و ۵۰ درصدی دروس(به ترتیب) عمومی و اختصاصی

 

قبولی حسابداری دانشگاه بین الملل قزوین <—– میانگین ۳۵ و ۵۰ درصدی دروس(به ترتیب) عمومی و اختصاصی

 

 

درصد و نمونه کارنامه قبولی رشته حسابداری در سال ۹۵-۹۶

 

 

حسابداری  دانشگاه علامه طباطبایی-روزانه(منطقه۱)

 

 

 

 

حسابداری  دانشگاه علامه طباطبایی-روزانه(منطقه۱)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *