حافظه و کاربردهای آن را بیشتر بشناسیم

حافظه آشکار:

حافظه آشکار بخشی از حافظه است که دارای ۳ مرحله عملکرد است و اطلاعات حفظی در آن ذخیره می شوند و مراحل عملکرد آن شامل: رمزگردانی، اندوزش و بازیابی است ودر کل این بخش از حافظه سه بخش دارد: کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت .

حافظ کوتاه مدت (موقت)، که کارکردی شبیه RAM کامپیوتر دارد به نوعی حافظه فعال اولیه است که اطلاعات را خیلی سریعتر از بقیه میگیرد و به مغز می رساند، اما سریعتر هم پاک می شود.

حافظه میان مدت ( ثانویه) و حافظه بلندمدت ( اصلی) کمی کندتر اطلاعات را در خود جای میدهند و به البته اطلاعاتشان به مراتب دیرتر  هم کمرنگ می شود و میتوان حساب بیشتری رویشان باز کرد.

خوب است بدانید بهترین راه برای انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت، مرور در فواصل زمانی معین و منظم و از همه مهمتر یکپارچگی و پیوستگی در مطالعه برای درگیری دائمی ذهن و حافظه است. مرورها به اشکال مختلف باعث نگهدارنگی بیشتر حافظ میشوند و اطلاعات کم رنگ شده را رنگ و بوی مجدد می دهند.

در مورد حافظه اصلی و بلند مدت باید با راه و روش صحیح  مطالعه و اندوزش و بازیابی پیش روید تا بتوانید از این حافظه استفاده کنید وگرنه این حافظه نمی تواند در زمان بازپس دادن ، به صور مثال هنگام آزمون های مختلف آزمایشی و یا کنکور کمکی کند و مطالب را به یاد آورد!

در واقع وقتی عملکرد مطالعاتی غلط ( حفظ کردن ) داشته باشیم و مرور هایمان به اندازه و مناسب نباشد ( به نسبت حجم و موضوع) مسلما در زمان ازمون نمیتوانیم بازیابی مناسبی داشته باشیم و بخش های مختلف مطلب از ذهنمان خارج میگردد.

حافظه ناآشکار:

قبل از هر چیز بدانیم نام این حافظه پنهان نیست! یعنی در تمام رفرنس های علمی با عنوان “ناآشکار” از آن یاد شده و نه پنهان!!

این حافظه در واقع حافظه ای است که در نگهداری مهارت ها و انجام فنون مختلف دخیل است و اگر چیزی را به آن بسپارید قطعا به طور کامل به شما پس خواهد داد و دیگر نیاز نیست کاری برای بازیابی آن انجام دهید، برای مثال یک جراح هر روز صبح مهارت هایش را مرور نمی کند تا برود سر عمل جراحی یا من قبل از هر جلسه مشاوره تمامی شیوه های مطالعاتی و عملکردی و درمانی را مرور نمی کنم تا بتوانم برای آن جلسه و موضوع خاص آمادگی لازم را داشته باشم و در واقع این آمادگی در ناخودآگاه من وجود دارد و با طرح موضوع به صورت خودکار فعال، بازیابی و استفاده می شود.

این حافظه همان قسمتی است که متاسفانه در امتحانات جامع مثل کنکور دانش آموزان به آن توجهی نمی کنند و دقیقا همان مدلی از حافظه است که می تواند شما را خیلی بیشتر از حافظه آشکار یاری کند، زیرا کمترین میزان خطا را دارد و قطعا به نفع ما کار می کند.

مهمترین مهارت هایی که به این حافظه باید بسپارید مهارت های کنترل استرس، مدیریت زمان، مدیریت خواب، مدیریت شیوه مطالعه و … است که در طی سال و در جلسه کنکور برای شما بسیار حیاتی و مهم هستند.

این که شما بتوانید در زمانبندی درست تست های هر درس را بزنید، الگوی عملکرد تست زنیتان درست باشد، به موقع تست ها را رها کنید و به اندازه درگیر هر عنوان تست باشید و همچنین میزان استرس و هیجانتان را در جلسه کنکور حفظ کنین، از موارد مهمی است که در این حافظه نقش میبندد و نیاز به تمرین (تکرار) در فواصل زمانی مناسب دارد.

مرور برای به یادسپاری بهتر :

از مرور صحبت کردیم و مسلما سوال مهم برای بسیاری از دانش آموزان این است که چه زمانی برای مرو مناسب است؟ و چند بار مرور برای هر درس کافیست؟ و یا در چه بازه های زمانی و به چه شکلی دروس را مرور کنیم بهتر است ؟

در وهله ی اول باید بدانیم، مرور برای هر کس با توجه به مدل مطالعه، مدل حافظه، سبک زندگی، میزان علاقه به مطلب خوانده شده و … متفاوت است و استاندارد یکپارچه ای برای تمام افراد نمیشه پیشنهاد داد.

در مورد مرور درس های مطالعه شده، خوب است که از روی خلاصه نویسی هایمان و پس از گذشت ۴ تا ۷ روز و مرحله ی بعد ۲۵ تا ۳۰ روز بعد مرور کنیم، اگر برای کنکور میخوانیم و تست زنی داریم، این مطالعه میتونه همراه با تست زنی باشه و کلا تست محور صورت بگیره و بعد از تست، تحلیل آن را انجام دهیم.

نویسنده : پدرام فیاضیان
روانشناس و مشاور تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *