با فرد خودخواه چگونه برخورد کنیم ؟

خودخواهی

ممکن است با خودخواهی خود و یا اطرافیانتان درگیر باشید. افرادی که مدام سعی می‌کنند از خود و موفقیت‌هایشان تعریف کنند و به دنبال توجه و تمجید شدن از جانب دیگران هستند. افراد خودخواه خود را ستاره درخشان جمع‌ها می‌پندارند و در عین حال برای هیچ‌کس ارزش قائل نیستند. برخورد و رفت و آمد با افراد خودخواه انرژی روانی زیادی از شما می‌گیرد و به جای تمام آن‌ها انرژی منفی را به اطراف انتقال می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد افراد خودخواه و نحوه برخورد و درمان آن‌ها تا پایان مطلب همراه باشید.

خودخواهی | ویژگی‌های شخصیتی فرد خودخواه

ممکن است دیگران گمان کنند فردی خودخواه هستید اما خود این مسئله را قبول نداشته باشید؛ آیا فکر می‌کنید نامزد و یا دوستتان خودخواه هست؟ موارد زیر نشانه‌های افراد خودخواه را به شما معرفی می‌کند تا به درک درستی از خود و اطرافیانتان دست یابید.

۱- پرخاشگری

این افراد به راحتی می‌توانند با شما وارد بحث و دعوا شوند. همیشه برای آن‌ها دلیل و بهانه وجود دارد که بی دلیل عصبانیتشان را بروز دهند. به قدری این خشونت پررنگ است که هوش هیجانیتان باید بسیار قوی باشد تا با آن‌ها مقابله کنید بدون این که موقعیت را از آن چه که هست بدتر کنید. بسیاری از اشخاص از رفتار آن‌ها به گونه‌ای متعجب می‌شوند که نمی‌دانند باید چه واکنشی از خودشان نشان دهند.

۲- خودخواهی | مخالفت

هیچ وقت نمی‌توانید با آدم خودخواه به نتیجه برسید به دلیل این که همیشه دلشان میخواهد با شما مخالفت کنند. به همین علت آدم‌هایی چالش‌زا هستند و همیشه برای بحث کردن با شما آمادگی دارند. ممکن است این مخالفت کردن به صورت مودبانه باشد اما هدف آن ها فقط لجبازی و رسیدن به خواسته خودشان است.

۳- احساس برتری

فرد خودخواه در هر شرایطی قصد دارد تا به بقیه بفهماند که از آن‌ها بهتر است و خودشان هم این مسئله را باور دارند. همین ویژگی باعث به وجود آمدن تسلط اجتماعی در آن‌ها می‌شود. این مورد می‌تواند در جنبه‌های مختلف زندگی حمایتشان کند. به طور مثال باعث افزایش اعتماد به نفسشان می‌شود که به آن‌ها اجازه می‌دهد در زندگی خودشان بیشتر از حد ریسک کنند و حتی از نظر جنس مخالفشان بسیار جذاب باشند. رفتارهای افراد خودخواه گاه نشانه‌هایی از ابتلا به اختلال خودشیفته هستند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم مقاله شخصیت خودشیفته را نیزمطالعه کنید.

۴- خودخواهی | ناپایداری روابط

آن‌ها روابطشان را فقط با کسانی نگه می‌دارند که باعث می‌شوند خودخواهی آن‌ها تقویت شود و خواسته‌هایشان را برآورده کنند. افراد خودخواه توانایی این را دارند که لحظه‌ای شما را دوست داشته باشند و لحظه‌ای از شما دست بکشند. اگر برایشان منفعت نداشته باشید شما را کنار می‌گذارند. افرادی که در اطراف فرد خودخواه هستند، پس از مدتی او را رها می‌کنند چرا که متوجه می‌شوند فرد خودخواه تنها به خودش اهمیت می‌دهد؛ به همین دلیل روابط افراد خودخواه به شدت ناپایدار است.

خود شیفتگی

آسیب‌های خودخواهی

خودخواهی ویژگی شخصیتی است که آسیب‌های بسیاری را به دنبال دارد. افراد خودخواه به جز خودشان شخص دیگری را نمی‌بینند و در صورتی که اطرافیان به او توجهی که می‌خواهند را ندهند، احساس طردشدگی و ناامیدی می‌کنند. خودخواهی علاوه بر خود فرد، زندگی اطرافیان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی که خودشان را مرکز توجه می‌بینند و فکر می‌کنند که از همه برتر هستند اعتماد به نفس دیگران را تخریب می‌کنند و آن را از بین می‌برند.

خودخواهی | چگونه با افراد خودخواه برخورد کنیم؟

زندگی و یا رفت و آمد با فرد خودخواه می‌تواند آزارنده باشد؛ چرا که او به هیچ کس جز خودش اهمیت نمی‌دهد و در مواقع بحرانی به احتمال زیادی شما را تنها می‌گذارد. به همین دلیل لازم است تا نحوه برخورد با آن‌ها را بدانید و از آسیب‌های افراد خودخواه جلوگیری کنید.

۱– تعیین مرز در روابط

در ارتباط با افراد خودخواه حد و حدودی را تعیین کنید و اجازه ندهید هر طور که دلشان می‌خواهد با شما رفتار کنند. افراد خودخواه فکرمی‌کنند اشکالی ندارد بدون اجازه وارد حریم خصوصی بقیه شوند. اگر با آن‌ها قاطع برخورد کنید و کوتاه نیایید به خوبی متوجه می‌شوند که نمی‌توانند مرزهایتان را بشکنند. برای اطلاعات بیشتر مقاله برخورد با فرد خودشیفته را بخوانید.

۲- به اندازه‌ای که لایقش هستند به آن‌ها توجه کنید

به اندازه‌ای به آن‌ها توجه کنید که لایقش هستند. اجازه ندهید که خودخواهیشان با توجه شما پر و بال پیدا کند. این کار باعث می‌شود احساساتی که نسبت به خودشان دارند بیش از حد رشد نکند و این ویژگیشان کم شود. همیشه حسی را که می‌خواهند تمام و کمال در اختیارشان قرار ندهید، وقتی راجع به یک اتفاق با شما صحبت می‌کنند به جای جمله‌هایی که هیجان شما را به شدت نشان می‌دهد به او بگویید که (بله زندگی همین است دیگر) یا این‌که (ممکن است این اتفاق برای هرکسی بیوفتد.)

۳- خودخواهی | اعتماد به نفستان را به شدت افزایش دهید

همیشه در برخورد با آن‌ها خودتان را بسیار قوی و شایسته نشان دهید. بفهمانید که هیچ چیز ازآن‌ها کم ندارید که بخواهند خودشان را برتر بدانند. وقتی که در صحبت‌هایتان متوجه شدید تن صدایتان خیلی بیشتر از آن‌هاست مطمئن باشید که نتوانسته‌اند به اعتماد به نفس شما ضربه بزنند و خودشان را از شما برتر بدانند.

او برای بالا بردن خودش و این که نشان دهد از شما برتر است دست به تحقیرتان می‌زند اما با اعتماد به نفس بالای شما به هدفش نمی‌رسد. بسیاری از راه‌های بهبود اعتماد به نفس در مقابل دیگران را در مقاله افزایش اعتماد به نفس شرح داده‌ایم.

۴- یادآوری کنید که فقط خودش مهم نیست

فرد خودخواه آنقدر درگیر خودش و احوالاتش است که به هیچ وجه به شما توجهی نمی‌کند. در این مواقع بدون این‌که عصبانی شوید و بخواهید تمام خشونتتان را به رخ بکشید به آرامی به او بگویید که موقعیت مناسبی ندارید و می‌خواهید با او صحبت کنید.

۵- خودخواهی | رابطه را به اتمام برسانید

در صورتی که تمام راه‌ها را امتحان کرده و به نتیجه‌ای با فرد خودخواه نرسیدید، بهتر است روابط خود را با او کنار بگذارید و یا به شدت محدود کنید. سعی کنید این افراد را درک کنید و بدانید که یک چیزی در گذشته‌ ‌آن‌ها باعث بروز این ویژگی شده و احتمالا خودشان هم مقصر نبوده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *