شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان در کنکور۹۶

شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان در کنکور۹۶

 

 

برای تأمین و تربیت بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز خود، وزارت آموزش و پرورش برای دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، طبق ارزشها و مبانی اسلامی بر اساس نیاز دوره‌های گوناگون تحصیلی خود در دوره کارشناسی پیوسته از میان تمامی داوطلبان واجد شرایط دانشجو می‌پذیرد.
پس از احراز صلاحیت های عمومی و اختصاصی و نیز سایر شرایط و ضوابط درج شده در دفترچه راهنما و همچنین اطلاعیه‌های بعدی آزمون، داوطلبان می‌توانند بعد از انتخاب رشته به ادامه تحصیل بپردازند.

 

شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان در کنکور۹۶

 

۱- شرایط عمومی

 

– تابعیت جمهوری اسلامی ایران
– اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
– التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
– دارا بودن سلامت کامل روانی، جسمانی و توانایی انجام کار معلمی
– از هرگونه سابقه محکومیت جزائی یا کیفری مؤثر مبرا بودن
– به مواد مخدر، دخانیات و الکل اعتیاد نداشتن
– برخورداری از حُسن شهرت، عامل بودن به اخلاق و رفتار نیکو، متناسب با شأن معلمی

 

 

۲- شرایط اختصاصی

 

– داشتن گواهینامه پایان دوره تحصیلات پیش دانشگاهی
– کسب نمره علمی کل ۶۵۰۰ و بالاتر در زیرگروه مربوط در آزمون سراسری
– در آغاز تحصیل نداشتن هیچ نوع رابطه استخدامی یا تعهد خدمت به نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی
– داشتن حداقل معدل کل ۰۰/ ۱۵ دیپلم پایان دوره متوسطه
تبصره: دارندگان مدرک کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، دیپلم دوره متوسطه را باید با معدل کل حداقل ۰۰/ ۱۵ گذرانده باشند. ( به بیانی دیگر، معدل اول، دوم و سوم دبیرستان (۳ سال دوره متوسطه ) در نظر گرفته شده است.)

– داشتن حداکثر ۲۲ سال تمام (متولدین ۰۱/۰۷/۱۳۷۰ به بعد می توانند متقاضی شوند . این ملاک قطعی بوده و به هیچ عنوان قابل تغییر نمی‌باشد)

 

تبصره ۱: محاسبه سن هر داوطلب با توجه به مندرجات اصل شناسنامه‌ای است که به استناد آن در آزمون ورودی ثبت نام می نماید، بنابر این تغییراتی که پس از ثبت نام در آزمون، در تاریخ تولد داوطلب به وجود آید قابل قبول نیست و در صورت پذیرفته شدن در آزمون، قبولی وی «کان لم یکن» تلقی خواهد شد.

 

تبصره ۲: انجام خدمت سربازی یا سوابق کاری و موارد دیگر به هیچ وجه به سقف سنی افزوده نمی شود.

 

 

– بومی بودن داوطلب در استان محل پذیرش رشته های اعلام شده آموزش و پرورش (بومی استانی با اولویت شهرستان مورد نیاز)

 

 

تبصره ۱: ملاک های تعیین استان بومی داوطلبان عبارتند از:

 

الف. اگر محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید در یک بخش، شهر و یا استان باشد، داوطلب بومی آن بخش، شهر و استان تلقی می‌شود.
ب. در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر داوطلبی در یک بخش، شهر و یا استان نباشد، بخش، شهر و استان محل تولد داوطلب به عنوان بخش، شهر و استان بومی وی در نظر گرفته می شود.
ج. استان محل تولد، استان بومی داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانیده اند، تلقی خواهد شد.

 

– استان بومی داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را خارج از کشور گذرانده اند و همچنین استان تولد ایشان نیز خارج از کشور بوده است تهران در نظر گرفته می‌شود.

 

تبصره: در صورت وجود مجوزهای استخدامی محل بکارگیری افراد همان استان بومی داوطلبان خواهد بود. بر این اساس تغییر سهمیه استان محل خدمت قبل از شروع به کار و ایفای تعهد، تحت هر شرایط اعم از تأهل، تجرد، بُعد مسافت، تکفل، سرپرستی خانواده، فوت والدین و غیره … ممنوع

 

 

– کسانی که به هر نحوی قبلاً مدرک کاردانی و کارشناسی (پیوسته یا ناپیوسته) و بالاتر از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی یا غیردولتی، پیام نور، شبانه، دانشگاه های آزاد، غیرانفاعی و… به صورت معادل یا غیرمعادل دریافت نموده‌اند مجاز به انتخاب هیچ کدام از رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی نمی‌باشند و وضعیت تحصیلات قبلی آنان در هر زمان محرز (مراحل بررسی صلاحیت ها و مصاحبه، بدو ورود و یا در طول تحصیل) شود، قبولی آنان «کان لم یکن» شده و از ادامه تحصیل آنان جلوگیری به عمل می‌آید.

 

 

تبصره: دارندگان مدرک کاردانی پیوسته از آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای مجاز به شرکت و انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی می‌باشند.

– داشتن استعداد، انگیزه و علاقه خدمت در آموزش و پرورش و شرایط اختصاصی اشتغال در شغل معلمی و رشته تحصیلی مربوط، به تشخیص گروه مصاحبه اختصاصی کننده که توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین شده‌اند.

 

 

– برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی، به تأیید پزشک معتمد آموزش و پرورش در مرحله

 

توجه: معاینات پزشکی و قبولی در مصاحبه اختصاصی با ملاک‌ها و معیارهای لازم مطابق شرایط اعلام شده در دفترچه شماره ۲ راهنمای انتخاب رشته که به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

 

تبصره: افرادی که به هر دلیل فاقد ملاک و معیارهای مندرج در دفترچه راهنما و یا شرایط تکمیلی مندرج در دفترچه شماره ۲ راهنمای انتخاب رشته باشند، مجاز به انتخاب رشته‌های دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی نخواهند بود. اعلام علاقه‌مندی و یا انتخاب رشته مطابق دفترچه شماره (۲) که متقاضیان فاقد آن باشند حقی را برای آنان ایجاد نمی‌کند.

 

– موفقیت در مصاحبه اختصاصی (دیدار و گفتگوی حضوری مرتبط با شرایط و توانمندی های بالقوه شغل معلمی) برای ارزیابی توانمندی ها و تشخیص میزان قابلیت، انگیزه، علاقه مندی، سطح شناخت و انتظارات داوطلب از حرفه معلمی

 

تبصره ۱: مطابق ضوابط و شرایط اختصاصی مندرج در دفترچه شماره (۲)، از معرفی شدگان دو برابر ظرفیت پذیرش علاوه بر بررسی صلاحیت های عمومی توسط گزینش، مصاحبه تخصصی به عمل خواهد آمد.

 

تبصره ۲: آشنایی با سواد قرآنی (روخوانی، روان خوانی و مفاهیم) در مصاحبه علمی و تخصصی

 

 

-نخبگان علمی و مهارتی، مخترعان، مبتکران، برگزیدگان المپیادهای علمی، در صورت کسب حدنصاب نمره علمی لازم در مصاحبه از امتیازات لازم برخوردار خواهند شد.

– داشتن حداقل قد ۱۵۵ برای خانم ها و ۱۶۰ برای آقایان

 

 

توجه: قابل ذکر است که رشته تربیت بدنی(آموزش علوم ورزشی)تنها رشته نیمه متمرکز دانشگاه فرهنگیان است( این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان متمرکز می‌باشد.)
نحوه پرسشها و دیگر موارد مطرح شده در شیوه نامه مصاحبه دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم):
از سوی آموزش و پرورش کل استان هر یک از داوطلبان، پس از اعلام نتیجه اولیه کنکور و در صورت معرفی چندین برایر ظرفیت به دانشگاه تربیت معلم(فرهنگیان) دعوت به مصاحبه به عمل خواهد آمد.
توجه کنید که برای سهولت کار خود به شدت توصیه می‌شود کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز را طبق اطلاعیه آموزش و پرورش قبل از روز مصاحبه به همراه داشته باشید تا در حین فرایند مصاحبه درگیر جمع کردن مدارک لازم نشوید؛ بخصوص در صورتی که شهرستان محل زندگیتان فاصله زیادی با مرکز استان شما داشته باشد برای تهیه مدارک به سختی مضاعفی دچار می‌شوید.
همراه داشتن تمامی مدارک لازم نخستین گام به شمار می‌رود.
افرادی از عوامل بهداشت در همان مکانی که برای مصاحبه تعیین شده قبل از شروع مصاحبه به بررسی های اولیه پزشکی همچون شرایط قد و وزن شما و … پرداخته و در برگه‌های خود ثبت می‌کنند.

 

مصاحبه شامل دو بخش اصلی است:

 

۱- گروهی متشکل از چهار نفر هر کدام به ارائه پرسش‌هایی از زمینه هایی خاص می‌پردازند که باید به آنها پاسخ بدهید.
۲- پیرامون مسائل مربوط به احکام شرعی و دینی در اتاقی جدا باید پاسخگوی سؤالات مطرح شده توسط شخص مربوطه باشید.

 

موارد مطرح شده در مرحله اول عبارتند از:

 

شیوه وارد شدن به اتاق مصاحبه و نحوه برخورد و احوالپرسی با ۴ شخصی که حضور دارند.
نحوه نشستن روی صندلی و نیز قرار دادن دست‌ها و نوع پوشش و لباستان
به هیچ عنوان نگرانی به خود راه نداده و از استرس به دور باشید و کاملاً آرامش خود را حفظ نمایید؛ توجه داشته باشید که استرس به راحتی از ظاهر شما به راحتی قابل تشخیص است و در عملکرد شما تأثیر گذاشته و نمی‌توانید توانایی‌ها و دانسته‌های خود را به شیوه ای مطلوب ارائه داده و به نمایش بگذارید.
از قرآنی که در مقابلتان قرار گرفته می‌خواهند صفحه ای را به صورت اتفاقی باز کنید و قرائت نمایید؛ پس نحوه در دست گرفتن قرآن به نحوی محترمانه و آداب قرائت قرآن در ابتدا همچون بسم الله و اعوذ بالله را فراموش نکنید تا ارزش‌های این کتاب مقدس حفظ شود….
اطلاع کافی از مسائل روز سیاسی و اجتماعی استان و کشور محل زندگی خود داشته باشید.
داشتن اطلاعات کافی از آخرین کتاب‌هایی که مطالعه کردید و نیز محتوای آن‌ها توصیه می‌شود.
آمادگی لازم جهت پاسخ به سؤالات زیر را نیز داشته باشید:
چرا شغل معلمی را انتخاب کرده اید؟
در صورت به هم زدن نظم کلاس توسط دانش آموزان چه رفتاری خواهید داشت؟
در فعالیت‌های گروهی و اجتماعی عملکرد شما چگونه است؟
در مسائل و وظایف مربوط به خانواده خود چگونه مشارکت می‌کنید؟
چند مورد از نکات مثبت و منفی را نام ببرید. (خودشناسی)
احتمال دارد سؤالاتی مربوط به رشته‌ای که در آن به مصاحبه دعوت شده اید از شما بپرسند.
شناختن امام جمعه شهرستان شما، نمایندگان شهر، امام جمعه مرکز استان، رؤسای قوای سه گانه، وظایف قوا از جمله مواری هستند که لازم است هر کسی از آن اطلاع داشته باشد ولی با توجه به اینکه برخی افراد به مسائلی از این قبیل توجه زیادی ندارند پس توصیه می‌شود اکنون که می‌خواهید معلم شوید اطلاعاتی از این قبیل را بدست آورید.

 

 

موارد مطرح شده در مرحله دوم عبارتند از:

 

آیا نماز می‌خوانید؟( ارکان نماز ، تمامی موارد مربوط به نماز که یک مسلمان باید بداند)
تقلید در اصول و فروع دین جایز است یا نه؟
مرجع تقلیدتان کیست؟( چند تن از مراجع تقلید را نام ببرید)
انتخاب رهبر و شورای نگهبان چگونه صورت می‌گیرد؟
از اشخاص معروف شهرتان کسی را می‌شناسید؟
آخرین راهپیمایی که در آن شرکت کردید کی بوده؟
فعالیت‌های مربوط به بسیح و عضویت در آن
سؤالاتی از انواع غسل، نمازهای واجب و انواع آب
شرکت کردن در نمازجمعه و نماز جماعت مسجد
آشنایی با مراحل نماز ؛ تطهیر و اقامه و مبطلات نماز ، شکیات نماز ، واجبات، ارکان و غیر ارکان نماز ، تفاوت مابین ارکان و غیر ارکان
شناخت صفات سلبی و ثبوتی خداوند

 

توجه داشته باشید که این مطالب تنها بخشی از موارد احتمالی پرسش شده در فرایند مصاحبه شما بوده و ممکن است سؤالات دیگری نیز مطرح شوند؛ ولی به طور کلی محور و پایه اصلی سؤالات مطرحی در مصاحبه بر این موارد استوار خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *