انگیزه مهم ترین دلیل موفقیت در کنکور

انگیزه

 

مبحث مهم انگیزه چیزی که همیشه وِرد زبان همه هست و زیاد می‌شنوید و زیاد گفته می‌شود.

    • انگیزه ندارم
    • امروز خیلی انگیزه دارم
    • امروز پر انگیزه‌م
    • برای کنکور دیگه انگیزه‌ای ندارم
    • دیگه زمانی ندارم
  • و …

و خیلی از مباحثی که همیشه مطرح می‌شود و کلمه‌ی انگیزه عنوان اصلی هست.

خوب اول برای اینکه ببینیم با این انگیزه باید چیکار کنیم اول بشناسیمش ببینیم که انگیزه چیست؟

 

 

«انگیزه سوخت موتور درونی انسا‌ن‌هاست»

 

 

به تعبیر من این واژگان بهترین تعبیر هستند برای انگیزه. وقتی ما می‌خواهیم انگیزه را معنی کنیم می‌گوییم یک سوختی است که از درون آدم به دلایل مختلف ممکن است ایجاد شود.

برای مثال اگر که ما، یک ماشینی داشته باشیم حالا هر ماشینی ، بهترین ماشینو و بنزین نداشته باشه اون ماشین به درد می‌خوره؟حرکتی می‌کنه؟ نهایتاً ما می‌تونیم از زیبایی ظاهریش لذت ببریم ولی هیچ موقع از وظیفه‌ی اصلیش که حرکت کردنِ نمی‌تونیم بهره ببریم؛ یعنی بهترین ماشین هم نیازمند سوخت هستش اگر ما سوخت نداشته باشیم نمی‌تونیم حرکت کنیم. انگیزه چی بود؟ انگیزه سوخت موتور درونی انسان‌ها.

 

 

ما تا موقعی که انگیزه نداشته باشیم نمی‌تونیم حرکت کنیم مطمئناً باید انگیزه‌ی لازم برای حرکت باشه. انگیزه به موارد مختلفی بستگی داره. انگیزه درونی داریم، انگیزه بیرونی داریم، تشویق‌ها رو داریم.

ولی دقت کنیم که ما برای کنکور باید چه انگیزه‌ای داشته باشیم.

انگیزه پیشرفت، انگیزه رسیدن به اهدافمون، انگیزه ساختن یک آینده خیلی خوب.

خب، چه طور به این انگیزه نقش و جان دهیم؟ وقتی که یک هدفی رو داریم بر اساس هدفمون انگیزه‌ها در وجود ما نقش می‌بندند. این انگیزه‌ها به زودی احتمالاً از دست می‌روند.

انگیزه یک هیجان می‌تونه باشه مثل همون موتور ماشین و بنزین، بنزین هم بعد راه رفتن تموم میشه و دوباره ما نیاز به بنزین داریم ما دوباره نیاز به انگیزه داریم.

 

 

حالا چطور می‌تونیم یک انگیزه دائمی‌داشته باشیم؟

 

اگر ما دلایل خوب و مختلف و اصولی برای هدفمون داشته باشیم حتماً انگیزه‌هامون تقویت می‌شوند و به صورت خودکار ما همیشه انگیزه خواهیم داشت.

یعنی حواسمون باشد اگر که ما دلایل درستی برای هدفمون نداشته باشیم انگیزه‌هامون از دست می‌رن مثه انگیزه‌هایی که شاید مشاورمون می‌گه ،‌ پدر مادرمون، معلممون یه چیزی بگه و انگیزه بگیریم ولی چند روز بعد کل اون انگیزه رو از دست می‌دیم چرا؟

چون دلیل صحیحی برای اون انگیزه وجود نداشته بیشتر یک هیجان بوده ولی انگیزه‌ای که از دلیل بیاد ، دلیلی که برای هدفمون هست مطئناً ماندگاره.

 

 

پس دوستای عزیزم حواستون باشه اگر می‌خواهیم انگیزه‌ای برای خودمان ایجاد کنیم قبلش به فکر دلیل باشیم یعنی حتماً دلیل یا دلایلی رو برای هدفمان به خودمان بگوییم و بعد به فکر انگیزه باشیم و اینجا به انگیزه فکر کردن نیازی نیست چرا؟ چون وقتی انگیز‌ه‌های محکمی داشتید همیشه اون دلیل‌ها در ذهنتون ناخودآگاه به شما روحیه و انگیزه و انرژی می‌ده که بتونیم به سمت هدف حرکت کنیم پس خیلی مواقع هدف‌گذاری نیاز هست ولی شرط کافیه ما نیست حتماً هدف‌گذاری کنید و برای هدفتون دلیل داشته باشید هدفی که بدون دلیل باشه مطمئناً به زودی از دست میره یا کم‌رنگ میشه پس اونی که بعضی افراد به خوبی به هدفشون میرسند یا شاید به راحتی به هدفشون برسند ولی شاید بعضی از افراد به هدفشون نرسند چرا چون فردها دلایلی داشتند که بر اساس آن دلایل به دنبال هدفشون بودند امروز از شما می‌خوام اگر هدف‌گذاری کردید که خب، حتماً دلایلتون رو روی یک کاغذ برای خودتان بنویسید که ببینید آیا دلایلتون واقعاً دلایل محکمی براتون هست یا خیر؟ و اگر هدف‌گذاری نکردید حتماً هدف‌گذاری کنید و برای هدفتون دلیل یا دلایلی داشته باشید و باید دلایل آنقدر محکم باشه که به هیچ عنوان ازشون دست نکشین و همیشه براتون مهم باشند. یا شاید دلایل ما عوض بشه یه ست دوره‌ای، پس در این دوره با دلایل دوره‌ای خودتون و در دوره‌ی بعد با دلایل بعدی برسیم به یک هدف خوب و در پی آن مسلماً انگیزه پس همیشه برای داشتن انگیزه باید هدفمان مشخص و دلایل هدفمان مشخص‌تر باشه.

 

موفق باشید

اگر فیلم بالا را به صورت آنلاین نمی توانید نگاه کنید نرم افزار adobe flash را از اینجا دانلود و بر روی کامپیوترتان نصب نمایید تا از این به بعد فیلم ها را به صورت آنلاین تماشا کنید

و یا اگر می خواهید این فیلم آموزشی را دانلود کنید و همیشه آن را بر روی کامپیوترتان داشته باشید اینجا کلیک نمایید.