مهندسی کامپیوتر

 

 

 

 

مهندسی کامپیوتر

Computer Engineering

 

 

مهندسی کامپیوتر یک رشته است که متشکل از چندین بخش از مهندسی برق و علوم رایانه ای است که برای توسعه سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر مورد نیاز است. مهندسان کامپیوتر معمولا در مهندسی الکترونیک (یا مهندسی برق)، طراحی نرم افزار و ادغام سخت افزار و نرم افزار به جای تنها مهندسی نرم افزار یا مهندسی الکترونیک آموزش می بینند. این حوزه مهندسی نه تنها بر روی نحوه کارکرد سیستم های کامپیوتری تمرکز می کند، بلکه  به چگونگی ادغام آنها در مقیاس بزرگتر می پردازد.
وظایف معمولی مربوط به مهندسان کامپیوتر شامل نوشتن نرم افزار و سیستم عامل برای میکروکنترلرهای جاسازی شده، طراحی تراشه های VLSI، طراحی سنسورهای آنالوگ، طراحی مدارهای سیگنال مخلوط و طراحی سیستم های عامل می باشد.

 

 

گرایش ها در مقطع کارشناسی

 

 

 

 

الف) گرایش سخت افزار

 

 

 

 

مهندس سخت افزار کامپیوتر نظارت بر ساخت، نصب و آزمایش سیستم های کامپیوتری، سرورها، تراشه ها و مدارهای مدار را برعهده دارد.  علاوه بر این، او با لوازم جانبی مانند صفحه کلید، روتر و چاپگر کار می کند.

 

 

دروس تخصصی در گرایش سخت افزار

 

سیگنال ها و سیستم ها، مدارهای الکتریکی، انتقال داده ها، سیستم های کنترل خطی، الکترونیک دیجیتال، طراحی سیستم های VLSI، کارآموزی

 

 

 

ب) گرایش نرم افزار

 

 

 

 

مهندسی نرم افزار استفاده از اصول مورد استفاده در زمینه مهندسی است که معمولا با سیستم های فیزیکی مرتبط است تا طراحی، توسعه، آزمایش، استقرار و مدیریت سیستم های نرم افزاری.
مهندسی نرم افزار به طور معمول برای سیستم های نرم افزاری بزرگ و پیچیده به جای برنامه های کاربردی و یا برنامه های یکسان استفاده می شود.. در حالی که یک مهندس نرم افزار معمولا مسئول طراحی سیستم ها است، برنامه نویسان اغلب مسئولیت برنامه ریزی اجرای آن را دارند.

مهندسی نرم افزار شامل تعدادی از زمینه هایی است که شامل فرآیند نرم افزار مهندسی و جمع آوری نیازها، طراحی نرم افزار، ساخت نرم افزار، تعمیر و نگهداری نرم افزار، مدیریت پیکربندی نرم افزار، مدیریت مهندسی نرم افزار، مدیریت فرایند توسعه نرم افزار و مدل سازی، ، کیفیت نرم افزار، برنامه های کاربردی حرفه ای مهندسی نرم افزار و همچنین محاسبات پایه ای و تحقیقات ریاضی و مهندسی است.

 

 

دروس تخصصی در گرایش نرم افزار

 

 

ذخیره و بازیابی اطلاعات، اصول طراحی و ساخت کامپایلرها، اصول طراحی پایگاه داده ها، پروژه آزمایشگاه سیستم عامل، پروژه آزمایشگاه پایگاه داده ها، سبیه سازی کامپیوتری، مهندسی نرم افزار، تحلیل و طراحی سیستم ها، پروژه نرم افزار، تحلیل و طراحی سیستم ها، پروژه نرم افزار، کارآموزی.

 

گرایش ها در مقطع ارشد  در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ همراه با ضرایب مواد امتحانی(ضرایب از راست به چپ)

 

 

 

  1. معماری سیستم های کامپیوتری(۱-۲-۴-۳-۰-۰)
  2. هوش مصنوعی و رباتیکز(۱-۲-۴-۰-۳-۰)
  3. نرم افزار(۱-۲-۴-۰-۰-۳)
  4. شبکه های کامپیوتری(۱-۲-۴-۰-۰-۳)
  5. رایانش امن(۱-۲-۴-۰-۰-۳)
  6. الگوریتم ها و محاسبات(۱-۲-۴-۰-۰-۳)

 

 

عناوین دروس امتحانی

 

 

۱-زبان عمومی و تخصصی(انگلیسی)، ۲-ریاضیات، ۳-دروس تخصصی مشترک، ۴-دروس تخصصی معماری سیستم های کامپیوتری، ۵-دروس تخصصی هوش مصنوعی و رباتیکز، ۶- دروس تخ شبکه های کامپیوتری، رایانش امن

 

 

گرایش ها در مقطع دکتری و ضرایب دروس امتحانی(از راست به چپ)

 

 

 

 

 

 

  1. نرم افزار و الگوریتم(۴-۱-۱)
  2. معماری سیستم های کامپیوتری(۴-۱-۱)
  3. هوش مصنوعی(۴-۱-۱)

 

 

توانمندی‌ها و ویژگی های لازم

 

 

  1. سخت کوش و با پشتکار
  2. به روز بودن اطلاعات
  3. دارای پایه ریاضی قوی و فیزیک
  4. فردی خلاق باشد تا بتواند مسایل را از راه حل های ابتکاری حل کند. راه حل هایی که کمترین هزینه و بهترین کارآیی را داشته باشد .

 

 

بازار کار

 

 

دانشجویانی که از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند و با توجه به نیاز بازار و سفارش‌هایی که از مراکز متنوع و متفاوت کشور دریافت می‌کنند توانایی انجام این کارها را برای امرار معاش و عرضه توانمندی‌های خود برای بهبود و بهره‌وری بالای امور کشور دارا هستند، برنامه‌نویسی برای سایت‌ها با توجه به محتوای درخواستی و مکانیزم عمل تست‌های مختلف یک برنامه، ساخت مدارهایی که قادر به ارتباط با کامپیوتر باشند همچنین ساخت ابزارهای جانبی برای کامپیوتر، ساخت مدارهای ساده منطقی، ساخت سخت‌افزارهایی که برای پردازش الگوریتم‌هایی که با کامپیوترهای معمول قابل پیاده‌سازی نیستند، برنامه‌نویسی سیستمی طراحی مدارهای مجتمع (IC) طراحی سیستم‌های خبره و سیستم‌های اطلاعاتی، فراهم کردن ساخت نرم‌افزارها برای استفاده در کامپیوتر.

 

 

درصد و نمونه کارنامه قبولی رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی در کنکور ۹۵

 

رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه سراسری شریف-روزانه

 

 

رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه سراسری صنعتی علم و صنعت-روزانه

 

رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه سراسری صنعتی قم-روزانه

 

 

 

 

۱ دیدگاه

  • شیرین گفت:

    سلام میخواستم بدونم شرایط این که نرم افزار بسازیم چیه؟چقدر هزینه باید بکنیم ایا باید کسی امنیتش رو تامین کنه؟هزینه های تبلیغات چی؟ در کل تقریبا چقدر هزینه صرف انتشار نرم افزارمیشه؟خواهشا جواب بدین با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *