زبان اسپانیایی

 

 

زبان و ادبیات اسپانیایی

 

 

رشته زبان اسپانیایی یکی از رشته های تازه تاسیس در دانشگاه های کشور و یکی از رشته های زیرگروه زبان است که تنها در مقطع کارشناسی اقدام به پذیرش دانشجو میکند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در رشته هایی چون مطالعات آمریکای لاتین و دیگر رشته های مطالعات جهان ادامه تحصیل دهند.

هم چنین فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی می توانند از طریق سفارت های مختلف مانند مکزیک و اسپانیا، بورسیه شوند و برای کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصیل دهند.

 

 

 انگیزه اصلی ایجاد این رشته، ایجاد ارتباط با مردم اسپانیایی زبان و همچنین برقراری ارتباط فرهنگی بین کشورهای اسلامی و اسپانیا است. بنابراین می توان گفت اهداف کلی فراگیری این رشته عبارتند از:

  1. ادامه روند توسعه استفاده از زبان اسپانیائی به عنوان یک وسیله ایجاد ارتباط
  2. دست یافتن در طول دوره های مورد نظر، به یک کنترل ضمنی از روند آموزش و یاد گیری توسط خود دانشجو و ادامه فراگیری پس از پایان دوره های مربوطه به طور خود آموز از طرف دانشجو.
  3. آشنائی دانشجویان با زبان، ادبیات، فرهنگ، تاریخ و آداب و رسوم ملت‏های اسپانیایی زبان.
  4. کسب مهارت‏های لازم از سوی دانشجو پس از پایان یافتن دوره به منظور ایجاد ارتباط مستقیم و شرکت در فعالیت‏های بین المللی مرتبط با این زبان و توسعه فعالیت‏های زبان شناسی به منظور به دست آوردن شناخت کافی از فرهنگ های چند ملیتی و ایجاد یک رابطه متقابل و تطبیقی مابین زبان، ادبیات و فرهنگ خود و ملت اسپانیائی زبان می باشد.
  5. تربیت متخصصان، پژوهشگران و مترجمانی است که بتوانند به فعالیت در پژوهش های علمی، ادبی و ترجمه متون اسپانیایی به فارسی و بالعکس بپردازند.

 

 

زبان اسپانیایی همچون زبان انگلیسی محبوب بوده و دومین زبان بین المللی در سازمان ملل انتخاب شده است به این دلیل که زبان رسمی بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان در ۴۵ کشور، زبان اسپانیایی است.

 

 

 

 

دروس اصلی و تخصصی زبان اسپانیایی

 

 

خواندن و درک مفاهیم، دستور وانشا ، نگارش ساده، نگارش پیشرفته، گفت و شنود، خواندن متون مطبوعاتی، ترجمه متون مطبوعاتی، نامه‌های اداری و بازرگانی، درآمدی بر ادبیات، اصول و روش ترجمه، اصطلاحات زبان، مکالمه موضوعی، سخنرانی، ترجمه شفاهی، ترجمه پیشرفته، نمونه‌های نثر و شعر، مقاله‌نویسی، تجزیه و تحلیل متون ادبی، ترجمه نوار و فیلم، فنون ترجمه، تاریخ زبان اسپانیایی، خلاصه‌نویسی، انگلیسی تخصصی، ترجمه کتاب

 

 

 

 

 

 

توانایی های لازم در رشته زبان اسپانیایی

 

 

  1. علاقمندی به رشته زبان اسپانیایی
  2. آشنایی با متون زبان اسپانیایی
  3. مطالعه تاریخ
  4. باانگیزه و علاقه
  5. تحقیق و پژوهش درباره رشته

 

 

 آینده شغلی رشته زبان اسپانیایی

 

 

برخی از زمینه های کاری فارغ التحصیلان این رشته بدین ترتیب است:

  1. مترجمی زبان اسپانیایی در دستگاههای دولتی و غیر دولتی
  2. انجام فعالیتهای زبان اسپانیایی هنری در بخشهایی از صدا و سیما
  3. فعالیت در دارالترجمه های کشور
  4. تدریس زبان اسپانیایی در آموزشگاههایی که اقدام به تدریس این زبان کنند
  5. فعالیت به عنوان مترجم و راهنمای افراد و گروههای اسپانیایی که به ایران می آیند
  6. فعالیت در مراکز اقتصادی و تجاری که با حوزه کشورهای اسپانیایی زبان، در ارتباط است.
  7. تدریس این زبان در دانشگاه ها

 

 

مواد امتحانی هر یک از زیرگروه ها و ضرائب هر یک از دروس امتحانی در زیرگروه مربوط به گرو ه آزمایشی زبان های خارجی

 

 

 

 

 رشته های تحصیلی گروه آزمایشی۵(زبان های خارجی)، زیرگروه، مقطع تحصیلی و نوع گزینش

 

 

 

 

جدول ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی گروه آزمایشی زبان های خارجی در دوره های مختلف

 

 

 

دانشگاه های پذیرنده رشته زبان و ادبیات اسپانیایی درسال ۹۶

 

 

۸ دیدگاه

  • محمد گفت:

    زبان فرانسه در ۸ دانشگاه دولتی ارایه می شود و تا مقطع دکترا دانشجو می پذیرد در حالیکه زبان اسپانیاییدر دو دانشگاه و تا مقطع لیسانس

  • علی گفت:

    زبان فرانسه در ۸ دانشگاه دولتی ارایه می شود و تا مقطع دکترا دانشجو می پذیرد در حالیکه زبان اسپانیاییدر دو دانشگاه و تا مقطع لیسانس

  • مهتاب گفت:

    با سلام میخواستم بدونم اگه تصمیم به تحصیل در رشته اسپانیایی داشته باشم لازمه که از قبل زبان اسپانیایی رو بلد باشم

    • Admin گفت:

      سلام مهتاب عزیز؛ برخی دانشگاه های اسپانیایی انگلیسی زبان هستن و نیازمند داشتن مدرک آیلتس هستین و برخی اسپانیایی زبان و بله، مسلما باید زبان اسپانیایی رو تسلط کامل و مدرک معتبر داشته باشید

  • نسترن قربانی گفت:

    سلام وخسته نباشید،میخواستم نظرتون رو درمورد تحصیل دانشگاهی دررشته زبان فرانسوی یا اسپانیایی بدونم کدومش بهتره؟و توی ایران کدومش بازار کار بهتری توی ایران دارن؟

    • Admin گفت:

      سلام
      ممنون
      هر دو در یک سطح هستند چرا که روابط تجاری با هر دوی این کشورها و کاربرد این زبان ها به یک اندازه هست و بیشتر به علاقه ی شما برمگیرده.

  • faezeh گفت:

    سلام من میخوام برای کنکور زبان شرکت کنم میگن توی دفترچه نوشته برای رشته های اسپانیایی ایتالیایی فقط دروس عمومی کفایت میکنه ولی من متوجه نشدم که ما موقع ثبت نام زیر گروه مورد نظرمون رو انتخاب میکنیم و دیگه زبان تخصصی نداریم یا زبان تخصصی داریم و موقع انتخاب رشته اونو در نظر نمیگیرن؟؟

    • Admin گفت:

      برای آزمون زبان های خارجه شما به دو دسته سوالات پاسخ میدین: دسته سوالات عمومی هستش همونطور که گفتین و دسته دوم سوالات تخصصی زبان مورد نظر که مثلا همون اسپانیایی یا … هستش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *