شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در رشته­ های تحصیلی مختلف دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی

شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو | پذیرش دانشجو | پذیرش دانشجو در رشته­ های تحصیلی مختلف دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس دفترچه کنکور سراسری۱۳۹۷


 

 

شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در رشته­ های تحصیلی مختلف دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس دفترچه کنکور سراسری۱۳۹۷

 

 

شرایط و ضوابط کلی

 

 

– کلیه داوطلبان به شرطی که در آزمون گروه یا گروه­ های آزمایشی مربوط شرکت کرده، با توجه به مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته در دوره یا دانشگاه­ ها و مؤسسات ذیربط بوده و حائز شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور باشند، می­توانند رشته­ های تحصیلی دوره­های مختلف را از گروه آزمایشی مربوطه استخراج و براساس توضیحات این دفترچه راهنما و از طریق اینترنت و به صورت صحیح در فرم انتخاب رشته وارد نمایند.

 

– نحوه انتخاب رشته ­های تحصیلی و همچنین مواد امتحانی و ضرایب دروس هر یک از رشته­ های تحصیلی (در هر یک از گروه­های آزمایشی و در زیرگروه­های مربوطه) در همه دوره­ ها یکسان است.

 

–  طول مدت تحصیل در مقاطع مختلف برای همه دوره­ ها (به جز دوره­ های پیام نور و مجازی) یکسان بوده و مطابق جدول زیر است:

 

 

 

شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در رشته­ های تحصیلی مختلف دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی

 

 

– داوطلبان واجد شرایط، در صورت مجاز بودن، از نظر تعداد انتخاب کدرشته­ های تحصیلی هر یک از دوره ­ها تا سقف ۱۵۰ انتخاب، محدودیتی ندارند.

– دانشجویان دوره روزانه سنوات قبل (آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ و ماقبل آن)، برای شرکت در آزمون می­بایست ضمن داشتن شـرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت­ نام، حداکثر تا تاریخ ۲۰/۱۲/۹۶ از رشته ای که در آن مشغول تحصیل هستند انصراف می­دادند؛

در غیر اینصورت حتی در صورت قبولی در این آزمون قبولی آنها باطل خواهد شد.

 

 

تبصره:

دانشجویان سال آخر (در حال تحصیل) که قطعاً حداکثر تا تاریخ ۹۷/۰۶/۳۱ فارغ­ التحصیل خواهند شد، نیازی به انصراف از تحصیل ندارند.

– دانشجویان دوره های نوبت دوم (شبانه)، نیمه ­حضوری، مجازی و پردیس خودگران دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش عالی و همچنین دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی که از معافیت تحصیلی استفاده نمی­کنند،می­توانند بدون انصراف از تحصیل، در آزمون سراسری ثبت­ نام و شرکت نمایند.

بدیهی است در صورت موفقیت و قبل از ثبت­ نام در رشته قبولی جدید، لازم است از رشته قبولی قبلی خود انصراف قطعی حاصل نمایند.

– ­ پذیرفته­ شدن در دوره ­های نوبت دوم (شبانه)، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد دانشگاه­ ها و مؤسسات آمـوزش عـالی، دانشگاه پیـام نـور و مؤسسات آمـوزش عـالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک نوبت قبولی از حداکثر دو نوبت قبولی مجاز در آزمون سراسری محسوب نمی­شود.

 

انتقال و تغییررشته دانشجویان پذیرفته شده در هر یک از مؤسسات آموزشی به سایر دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزش عالی، بـر اساس آیین­ نامه میهمانی و انتقال دانشجو و آیین­ نامه آموزشی انجام می­پذیرد؛

لذا داوطلبان لازم است در زمان انتخاب رشته و دانشگاه دقت لازم را داشته باشند.

 

ضمناً پذیرفته­ شدگان در صورت درخواست تغییررشته یـا انتقال و یا هر دو به صورت توأم، می­بایست از طریق مؤسسه آموزشی یا دانشگاه محل قبولی خود و بر اساس آئین­ نامه آموزشی مربوط اقدام نمایند.

 

 

چنانچه سوالاتی در مورد شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در رشته­ های تحصیلی مختلف دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دارید می توانید به صورت رایگان در سیستم پرسش و پاسخ آن را مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *