وظایف قانونی و اخلاقی مردان در ازدواج

وظایف حقوقی و قانونی مرد در زندگی مشترک

وظایف مرد در زندگی مشترک شاید به اندازه وظایف زنان مورد توجه قرار نگرفته باشد، اما زمانی که به سیستم های معیوب برخی خانواده ها می نگریم، متوجه می شویم که بار بسیاری از مسئولیت ها و وظایف تنها به عهده زنان خانواده است. در بیشتر مواقع عدم اطلاع خانم ها از حقوق شان باعث می شود آن ها در زندگی زناشویی سختی های زیادی را تحمل کنند. شاید فکر کنید در چنین شرایطی مردان پیروز زندگی بوده و فقط آن ها از زندگی لذت می برند. اما با نگاهی دقیق تر می توان فهمید که در چنین وضعیتی مردان نیز طعم لذت واقعی را نمی چشند. چرا که با همکاری و تقسیم وظایف هر دو طرف به ارزش حقیقی داشته هایشان در رابطه زناشویی شان پی خواهند برد. در ادامه به وظایف مردان در زندگی مشترک پرداخته ایم.

وظایف حقوقی و قانونی مرد در زندگی مشترک

همان طور که قانون کشور برای زنان وظایفی در زندگی مشترک معین کرده است، مردان نیز دارای وظایفی در قبال همسر خود هستند. بیشتر این وظایف درحوزه ادارۀ زندگی و پرداخت نفقه می باشد. توصیه می شود پیش از آن که زوجین مشکلات خود را به دادگاه بکشانند و به رابطه خود بیشتر آسیب بزنند، از مشاوره خانواده استفاده کنند. از جمله وظایف مرد در زندگی مشترک از نظر قانونی به شرح زیر می باشد.

۱- تهیۀ غذا و پوشاک در حد متعارف زمان، پوشاک و موقعیت زن

۲- تهیۀ مسکن و لوازم آن در حد متعارف زمان، مکان و موقعیت زن

۳- تهیۀ لوازم آرایشی و تزئینی در حد متعارف زمان، مکان و موقعیت زن

۴- تهیه خدمتکار (اگر شأن اجتماعی و خانوادگی زن اقتضا دارد و یا اگر زن مریض باشد)

۵- مداوای بیماری زن در صورت مریضی

البته در مورد مسائل زناشویی نیز قانون برای مردان وظایفی مشخص کرده است، برای مثال در زمینۀ رابطه جنسی شوهر مکلف است، هر چهار ماه یک بار با زن خود نزدیکی جنسی نماید و این از حقوق زن محسوب می‌شود.

سایر وظایف مرد در زندگی مشترک

تمام وظایفی که مردان نسبت به همسر خود دارند صرفا در وظایف قانونی ذکرشده خلاصه نمی شود. مردان باید از سایر وظایف و مسئولیت های خود آگاهی داشته و مهارت های لازم برای انجام این وظایف را در خود پرورش دهند. مردان نقش اصلی در ایجاد وحدت خانوادگی دارند، پس بیشتر باید در انجام وظایف خود در خانواده توجه داشته باشند. در ادامه به برخی از توصیه های روانشناسان در مورد وظایف مردان در زندگی مشترک اشاره خواهیم کرد.

سایر وظایف مرد در زندگی مشترک

۱-  عشق ورزی بی قید و شرط از وظایف مرد در زندگی مشترک

درست است که بسیاری از رفتارهای غیرکلامی عشق و محبت شما را به همسرتان نشان می دهند. اما به این نکته توجه داشته باشید که باوجود همه رفتارهای غیر کلامی زنان به محبت کلامی نیاز دارند. در نتیجه از همسرتان توقع ذهن خوانی نداشته باشید. گفتن جملات ساده ای مثل “دوستت دارم” گاهی بیش از آنکه فکر کنید، در رابطه شما تاثیر خواهد گذاشت.

۲- پرهیز از رفتارهای تند و خشونت آمیز

رفتارهای تند و خشونت آمیز ناآگاهانه یا به هر دلیل دیگری، تاثیرات بسیار منفی در همسر شما خواهد گذاشت. این رفتارها عزت نفس زنان را به شدت خدشه دار کرده و سلامت روان او را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار می دهد. زنانی که در معرض خشونت خانگی قرار می گیرند به احتمال بیشتری به اختلالات اضطرابی و افسردگی دچار می شوند. علاوه بر این، مادری که از سوی پدر خانواده محبت کافی دریافت نکند در تربیت و عشق ورزی به فرزندان خود به احتمال بیشتری با مشکل مواجه خواهد شد. برای اطلاع از راه های محبت به همسر تان کلیک کنید.

۳- قرار دادن خانواده در اولویت اصلی

پس از ازدواج به طور طبیعی اولویت های زندگی شما نیز تغییر می کند. در واقع زمانی که خانواده تشکیل می دهید، حفظ و دوام روابط خانوادگی باید برای شما در اولویت قرار داشته باشد. به همین منظور مردان باید برای خانواده خود وقت بگذارند، نیازهای همسر و فرزندان را بشناسند و در جهت رفع آن ها گام بردارند. درست است که افراد در کنار خانواده به روابط با دوستان، همکاران و خانواده خود نیز نیاز دارند اما این روابط نباید جایگزین رابطۀ شما با خانواده شود و تمام وقت شما را بگیرد.

۴- وفاداری به همسر

در بسیاری از فرهنگ ها وفاداری آنقدر که در مورد زنان به آن تاکید می شود در مورد مردان مورد تاکید قرار نمی گیرد. شما به عنوان یک مرد باید بدانید که وفاداری به همسر و زندگی، بخشی از وظایف اساسی شما در زندگی زناشویی می باشد. در واقع وفاداری میزان مسئولیت پذیری شما را نسبت کانون خانواده نشان می دهد. وفاداری دو طرفه منجر به احساس امنیت در رابطه می شود. بی وفایی یا همان خیانت سلامت روان کلیه اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. در چنین شرایطی سلامت خانواده بیشتر از هر وقت دیگری به خطر می افتد.


خدمات مشاوره فردی و یا مدیریت رابطه در مرکز مشاوره دکتر پدرام را بیشتر بشناسید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *