انتخاب مدرسه، باید ها و نبایدها

انتخاب مدرسه، باید ها و نبایدها | معیار انتخاب مدرسه بین خانواده  | کارهای دیگر که در انتخاب مدرسه باید به آن توجه داشته باشید


انتخاب مدرسه

“چگونگی انتخاب و پارامترهای موثر در انتخاب مدرسه مناسب”

انتخاب مدرسه­ ای مناسب برای ثبت نام فرزندان دغدغه و فکراصلی اغلب خانواده ­ها با شروع فصل تابستان است.

و والدین باید در کنار کارهای روزمره خود، وقت گذاشته و تلاش کنند.

تا یک مدرسه مناسب با شرایط و باب میل و صدالبته جیب خود بیابند و زمانی که مدرسه دلخواه را پیدا کردند با صد اما و اگر فرزندشان را ثبت‌نام کنند.


معیار انتخاب مدرسه بین خانواده ها متفاوت است:

– بعضی‌ها فقط می‌خواهند مدرسه نزدیک به خانه‌شان باشد و موضوع دیگری برایشان اهمیتی ندارد که البته بعد مسافت محل تحصیل به محل سکونت از موارد بسیار مهم است و نباید این فاصله زیاد باشد..

– بسیاری دیگر نیز به دقت “فعالیت­ های تربیتی و آموزشی” که ارائه می ­شود را زیرنظر می ­گیرند و برایشان اهمیت بیشتری دارد.

– گروهی از والدین ترجیح می‌دهند مدرسه‌ای را برای ثبت‌نام انتخاب کنند که خیلی به دانش‌آموزان سخت نگیرد و فرزندشان در آن راحت باشد..

– برخی هم به امکانات و فضای مناسب آموزشی توجه بیشتری نشان می‌دهند…

 

معیارهای انتخاب مدرسه، در مقاطع تحصیلی مختلف با یکدیگر تفاوت دارد چه بسا ملاک­ هایی که برای خانواده­ای مهم است ممکن است برای خانواده دیگر اصلاً مهم نبوده و حتی منفی تلقی گردد، در واقع هر خانواده میباید با توجه به نیازهای فرزند خود، بهترین مدرسه را انتخاب نماید…

این روزها در بیشتر مدارس، علی الخصوص دوره متوسطه دوم با توجه به مساله کنکور، تأکید و توجه زیادی به موضوع آموزش فشرده و سنگین درسی و بعضا کلاس های فوق برنامه به جهت تست زنی و یا پانسیون های مطالعاتی می‌شود و بسیاری از والدین هم طرفدار چنین برنامه‌هایی هستند.

در صورتی‌که برای جلوگیری از خستگی و دلزدگی دانش آموز، تمام این برنامه‌ها باید براساس شرایط روحی وی و توانایی‌هایش طراحی شود؛ چنین برنامه‌های سنگین و سختی، انگیزه درس خواندن را از دانش‌آموزان و به خصوص دبستانی‌‌ها می‌گیرد؛

 

والدین باید با توجه به نیازهای کودک و نوجوان، بهترین مدرسه را انتخاب کنند.

ثبت نام در مدارس شاید قبل‌تر از این، شامل رفتن به سر کوچه و پیداکردن نزدیک‌ترین مدرسه بود.

چند مدرسه دولتی و غیرانتفاعی بنام در سطح شهر وجود داشتند که تعدادی از خانواده‌ها حساسیت زیادی داشتند تا حتماً در آنها ثبت نام کنند و فرزندشان در آنجا مشغول به تحصیل شود…

شرایط این دوره و زمانه با گذشته بسیار فرق کرده؛ تعداد مدارس مختلف با متدهای آموزشی مختلف افزایش پیدا کرده است و حتی مدارس دولتی نیز به فکر ارتقاء امکانات آموزشی خود و رقابت با دیگران هستند.

جدا از این که فضای رقابتی موجود بین مدارس تا حدودی سبب افزایش سطح آموزش کشور می‌شود ولی در این میان متأسفانه برخی به فکر پرکردن جیب خودشان هستند و همین امر سبب می­ شود که فرایند انتخاب مدرسه برای والدین بسیار سخت و پیچیده شود.

در انتخاب مدرسه، قدم اول این است که انتظارات درستی از مدرسه فرزندتان داشته باشید وگرنه خیلی زود در دام سودجویان خواهید افتاد؛ قرار نیست مدرسه تمام بار مسئولیت تربیت بچه شما را به دوش بکشد یا مشکلات او را حل کند،

 

همچنین انتظار نداشته باشید که مدرسه از فرزند شما یک دانشمند بسازد!

با خودتان فکر کنید از مدرسه فرزندتان چه انتظار معقولی دارید مثلا اینکه اخلاق و خلاقیت را در او پرورش دهد و سپس دنبال مدرسه‌ای با این ویژگی‌ها بگردید.

اغلب اوقات ادعاهای مدارس هیجان بر‌انگیز است ولی باید حتماً درباره آنها تحقیق کنید.

از کسانی که در آن مدرسه درس خوانده‌اند و یا پدر و مادرهایی که فرزندانشان را در آنجا ثبت نام کرده‌اند سؤال کنید این ادعاها تا چه اندازه جامه عمل پوشیده و به واقعیت تبدیل گشته­ اند؟!

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید این است که ویژگی‌ها و توانمندی‌های فرزندتان را قبل از انتخاب مدرسه بشناسید.

برای مثال انتخاب مدرسه ای که برنامه جانبی فرهنگی ندارد و دائماً به برگزاری کلاس و آزمون و نکته و تست میپردازد در حالی که  فرزند شما پر از خلاقیت است کاری بسیار اشتباه است…

یا وقتی می‌دانید فرزندتان زیاد اهل درس خواندن نیست و او را در مدرسه‌ای ثبت نام می­ کنید.

که از نظر درسی بچه‌ها را تحت فشار می‌گذارد باعث می‌شوید فرزندتان یکی از بهترین سال‌های زندگی خود را با اضطراب و دلهره بگذراند و بیشتر از درس فراری شود…

 

پس انتخاب مدرسه باید با توجه به ویژگی‌های فردی فرزندتان  باشد نه آرزوهای شخصی شما والدین گرامی!

شاید شما هرگز نتوانید مدرسه صد در صد ایده‌آل خود را پیدا نمایید ولی مهم است اولویت‌بندی داشته باشید تا بر اساس آن راحت‌تر انتخاب کنید.

بسیاری از والدین به اشتباه تصور می‌کنند همین که فرزندشان به مدرسه خوبی برود کافیست حتی اگر تا خانه‌شان فاصله زیادی داشته باشد…

ولی قطعاً از نظر مشاوران چنین انتخابی توصیه نمی‌شود.

 

کارهای دیگر که در انتخاب مدرسه باید به آن توجه داشته باشید: 

– حتماً نسبت به انتظارات مدرسه از شما به عنوان ولی قبل از ثبت نام آگاهی پیدا کنید.

– برنامه‌ها و اهداف آموزشی مدرسه را دقیق بپرسید و ببینید مدرسه با توجه دیدگاه تربیتش از چه متد آموزشی کمک می‌گیرد و آیا در اجرای آن موفق است یا نه…

– از آنجایی که معلم و دیدگاهش یکی از ارکان اساسی در آموزش به شمار می­ رود می‌توانید از آموزش و پروش منطقه و دیگر اولیاء درباره معلم‌ها پرس و جو کنید تا متوجه شوید چه کسی قرار است مادر یا پدر دوم فرزند شما باشد؛ چه تجارب و دستاوردهایی دارد؟ و در آموزش به چه چیزی بیشتر اهمیت می‌دهد.

– نوع رفتار، سابقه، مهارت و تجربه کادر ادرای و مدیریتی مدرسه نیز اهمیت زیادی دارد و حتماً سعی کنید تا در مورد آن اطلاعاتی کسب کنید …

– نحوه برخورد مسئولان مدرسه و شرایطی که برای‌ دانش‌آموزان فراهم می­ شود بخصوص برای دانش‌آموزانی که دوره دبستان را پشت‌سر گذاشته‌ و می‌خواهند وارد مقاطع بالاتر شوند اهمیتی دو چندان پیدا می­ کند؛ چون در این سن و سال اصولا‍‍ ًهدایت و پرورش روحی، روانی و اخلاقی دانش‌آموزان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و با توجه به این‌که آن ها در سنین بلوغ هستند، پایه رفتارهای صحیح، عزت نفس و اعتماد به نفس‌شان نیز در همین دوره شکل می‌گیرد.

با توجه به موارد گفته شده امیدواریم بهترین انتخاب مدرسه را بتوانید برای فرزند خود انجام دهید.

حتی در این مسیر می­ توانید از تجربیات و نظرات مشاوران ماهر و کاربلد استفاده کنید تا با خیالی آسوده از هم اکنون مسیر پیشرفت و موفقیت فرزند خود را هموار نمایید..

لازم است که این امکان را داشته باشید تا با کلیه مدارس منطقه خود آشنا بوده تا بتوانید بهترین و شایسته ترین مدرسه را گزینش کنید..

 

با مراجعه به جستجوی مدارس شهر تهران می­ توانید تمامی مدارس اطراف خود را شناخته و کلیه اطلاعات لازم اعم از نام مدرسه، شماره تماس،آدرس، مقطع، منطقه، نوع مدرسه و جنسیت را انتخاب کرده و  با وارد کردن هر یک از گزینه­ های مذکور شروع به جستجو نمایید و در نهایت با انتخابی صحیح اقدام به ثبت نام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *