زمین‌شناسی در کنکور

زمین شناسی در کنکور

(قابل توجه داوطلبان تجربی)

 

 

درس زمین شناسی یکی از درس های کنکور می باشد که تعداد ۲۵ سوال از آن مطرح می شود. مدت مجاز پاسخگویی به سوالات ۱۰۱الی ۱۲۵ که مربوط به این درس می باشند، ۲۰ دقیقه است. بیشتر دانش آموزان به علت ضریب پایین و این درس، وقت مطالعه ی آن را در طول سال به دروس دیگر اختصاص می دهند و همچنین در جلسه ی کنکور زمان پاسخگویی به سوالات این درس را به دیگر دروس تخصصی، اختصاص می دهند. شاید برای شما هم سوال شده باشد که آیا این کار درست است و نتیجه ی مناسبی در پی دارد یا باعث خراب شدن کنکور و رتبه ی داوطلب می شود. در این مقاله با بررسی آماری، به این سوال شما پاسخ داده می شود.

 

 

لازم به ذکر می باشد که این مقاله برای آن دسته از داوطلبانی که رتبه ی کشوری برای آن ها اولویت اول نمی باشد و همچنین قصد رقابت در رشته های زیر گروه ۱ را دارند، کاربردی ندارد. اما اگر قصد بهبود رتبه ی کشوری خود را دارید یا در زیر گروه های دیگر کنکور تجربی قصد رقابت دارید، توصیه می شود تا آخر این متن را با دقت بخوانید. در کنکور هر درسی که داوطلبان کمتر به سوالات آن پاسخ دهند، ارزش بیشتری پیدا می کند. برای مثال در درس زبان انگلیسی و عربی کنکور سراسری ۱۳۹۶ ، به ترتیب میانگین کشوری ۱۰٫۴ و ۱۳٫۶ درصد بوده است. با توجه به آمار گفته شده درس زبان نسبت به درس زبان انگلیسی تراز بیشتری به داوطلب اختصاص می دهد. این تراز مثبت زمانی اثر خود را نشان می دهد که برای مثال جدول فرضی زیر را در نظر بگیرید.

 

 

شماره داوطلبعربیزبانرتبه
۱۵۰۶۰۹۰۰
۲۵۰۵۰۱۰۰۰
۳۶۰۵۰۹۵۰

 

جدول ۱- مقایسه ی تمثیلی تراز در دروس عربی و زبان انگلیسی

 

 

همانطور که از مثال بالا مشاهده کردید ده درصد زبان انگلیسی تغییر رتبه ی بیشتری نسبت به ۱۰ درصد درس عربی دارد و بالعکس این موضوع نیز صادق است. به این معنی که داوطلبانی که در درس زبان انگلیسی درصد کمتری کسب کنند، نزول رتبه ی بیشتری نسبت به عملکرد ضعیف مشابه در درس عربی خواهند داشت. در نتیجه ی آن درس زبان انگلیسی نسبت به عربی از ضریب تاثیر بیشتری برخوردار می باشد. ( که این موضوع به عملکرد داوطلبان در هر سال بستگی دارد و به عنوان معیاری ثابت قابل تعمیم به تمامی سال ها نیست. البته در چند سال اخیر این اثرگذاری ثابت باقی مانده است.)

 

 

اگر به آمار منتشر شده از سازمان سنجش و آموزش کشور مراجعه کرده باشید، حتما میانگین داوطلبان را در دروس مختلف دیده اید. این میانگین در درس زمین شناسی ۰٫۸ درصد می باشد. از بین ۵۱۸۱۴۹ داوطلب کنکور تجربی، ۹۴٫۷۳ درصد داوطلبان در درس زمین شناسی درصد زیر ۱۰ دارند و در نتیجه این درس می تواند یکی از نقاط قوت داوطلبان کنکور باشد. رشته های پرطرفدار رشته ی تجربی اکثرا در زیرگروه یک می باشند. ضریب زمین شناسی در این زیرگروه ۰ است و داوطلبان به این دلیل قید این درس را از ابتدای شروع مطالعه ی خود می زنند. کسانی که قصد کسب رتبه ی تک رقمی دارند ، به علت بالا بودن درصدهای نفرات اول،  بهتر است اندکی از وقت خود را به درس زمین شناسی اختصاص دهند. این کار کسب رتبه ی تک رقمی کشوری را در کنکور سراسری را آسان تر میکند.

 

 

کسانی که در هر زیرگروهی به جز زیرگروه یک قصد رقابت با دیگر داوطلبان را دارند نیز جزو افرادی هستند که زمین شناسی می تواند در کسب رتبه ای بهتر کمکشان کند. لازم به ذکر است داوطلبانی که در زیر گروه یک به رقابت می پردازند، حتی با منفی زدن زمین شناسی، تغییری در رتبه ی زیر گروه یک آن ها ایجاد نمی شود و تنها رتبه ی کشوری آن ها نزول چشمگیری خواهد داشت.

 

 

جدول ۲- منابع درس زمین شناسی

 

 

زیر گروه ها و رشته های دانشگاهی رشته ی تجربی

 

 

جدول ۳- رشته ها و ضرایب دروس اختصاصی گروه تجربی

 

 

بودجه بندی سوالات درس زمین شناسی در کنکور

 

 

جدول ۴- بودجه بندی درس زمین شناسی در کنکور

 

 

و اما کمی راحتتر بگم که

معمولا داوطلبان در مطالعه ی این درس به چند دسته تقسیم می شن. اولین دسته کسایی هستن که کلا نگاه به این درس نمیندازن. دسته ی دوم کسایی هستن که قصد مثبت زدن این درس را دارن. به عبارتی فقط میخوان درصدشون صفر نمونه. دسته ی سوم کسایی هستن که میخوان درصدشون بالای ۵۰ بشه و زمین شناسی رو بالا بزنن.

با توجه به مطلبی که عرض کردم خوندن این درس هم میشه به چند روش مختلف انجام بشه. اولین روش که برای دسته ی دوم پیشنهاد میکنم خوندن متن کتاب درسی به صورت روزنامه وار و مرور منابع جمع بندی هستش. با انجام این کار در هفته ی منتهی به کنکور این دسته از داوطلبان می تونن نتیجه ی دلخواه خودشون رو بدست بیارن. برای دسته ی سوم پیشنهاد میکنم که داخل برنامه هفتگیتون حتما برنامه مطالعه ی زمین شناسی رو قرار بدین. برای این کار هم کتاب درسی رو اول مرور کنین و بعد اینکه نکات مهم رو مشخص کردین ی سری تست آموزشی بزنین. منابع موجود در بازار هم در جداول زیر معرفی شده و با توجه به نیازتون میتونین برای تهیه اقدام کنین. (در ضمن برای تهیه از سایت خود انتشارات اگه درخواست بدین ی تخفیفی هم میتونین بگیرین.)

 

 

با توجه به نکات گفته شده به داوطلبایی که قصد دارن فقط درصد مثبت توی این درس داشته باشن، توصیه می کنم از کتاب هفت چیز خیلی سبز استفاده کنن. برای اون دسته از داوطلبایی که می خوان زمین شناسی رو بالای ۵۰ بزنن، توصیه میکنم بعد خوندن متن کتاب درسی و درسنامه ی مهر و ماه و حل و تحلیل تست های کتاب، برای جمع بندی از دی وی دی های استاد چلاجور و یا نکات تحلیل شده ی کتاب ۷ کنکور قلم چی استفاده کنن.

 

 

جهت صرف زمانی کوتاه تر برای مطالعه ی این درس و رسیدن به نتیجه ای بهتر، توصیه می کنم که حتما جدول زیر رو به دقت مشاهده کنید و فصلایی که تعداد سوالات بیشتر از اون ها طرح میشه رو مطالعه کنید. با اینکار هم تو زمان صرفه جویی می کنین و هم درصد مناسبی می زنین سر جلسه.

برای صرف کردن وقت کمتر، اولین توصیم اینه که با توجه به اینکه به کدوم مبحث علاقه دارین و راحتترین باهاش جلو برید و مطالعه ی این درس رو انجام بدین. اگه میخواین ی کار اصولی انجام بدین از ابتدا بخونین و نکات رو مشخص کنین و مرور کنین، اگه منتخب میخواین مطالعه کنین هم بخش های چرخه ی سنگ، کانی ها، ماگماتیسم و سنگ های آذرین و سنگ های رسوبی از سال سوم و فصول شواهدی در سنگ ها، تحولات گذشته و رسم نقشه از سال چهارم نسبت به بقیه فصول مهم تر هستن.

 

 

 

با آرزوی موفقیت تک تک داوطلبان کنکور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *