گردشگری و مدیریت جهانگردی

گردشگری و مدیریت جهانگردی

 

این رشته  دانشجویان را برای عهده‌دار شدن فعالیت‌های اجرایی برنامه‌های جهانگردی آماده می‌کند؛ یعنی متخصص این رشته در نهایت باید بداند که چه نوع جهانگردی را جذب کند؟ چگونه جذب کند و چگونه بازارهای جهانگردی جدیدی برای جذب توریست ایجاد نماید.

 

توجه: جهانگردی کالای خاصی است که با کالاهای دیگر تفاوت بسیار دارد چون این کالا همانجا که تولید می‌شود، مصرف می‌گردد و نمی‌توان آن را انبار کرد و یا در فصل دیگری مصرف نمود. به همین دلیل کالای جهانگردی، بازار ویژه‌ای می‌طلبد و تخصص خاصی نیز برای دست‌یابی به این بازار لازم است. تخصصی که رشته مدیریت جهانگردی آموزش داده می‌شود.

 

دوره‌ کارشناسی این رشته مانند سایر رشته‌ها، ۴ سال طول می‌کشد و دارای ۱۳۲ واحد درسی است. در مقطع کارشناسی، این رشته، گرایش‌بندی نشده ‌است و تنها کسانی که این رشته را تا مقاطع بعدی، یعنی کارشناسی ارشد یا دکترا ادامه می­‌دهند، می‌توانند گرایش مورد علاقه خود را به‌طور آکادمیک دنبال کنند.

 

واحدهای درسی اصلی و تخصصی دانشگاهی مقطع کارشناسی رشته گردشگری و مدیریت جهانگردی:

دروس پایه:

حقوق اساسی، مبانی سازمانی و مدیریت، روش تحقیق، روانشناسی عمومی جهانگردی، اصول اقتصاد خرد و کلان، اصول حسابداری‌ (۱ و ۲)، مبانی جامعه شناسی، ریاضیات کاربردی در مدیریت جهانگردی، مبانی و کاربرد کامپیوتر در جهانگردی، آمار کاربردی در مدیریت جهانگردی

دروس اصلی:

پژوهش عملیاتی در جهانگردی، تاریخ فرهنگ ایران (۱ و ۲)، شناخت روحیات ملل، رفتار سازمانی، تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی ایران، آداب سفر در اسلام، زبان انگلیسی (‍۱ و ۲)، گذراندن اوقات فراغت، زبان دوم (۱ و ۲)، قوانین و مقررات حقوقی جهانگردی، مبانی مردم شناسی، اقتصاد جهانگردی، مدیریت بازاریابی و تبلیغات جهانگردی، شناخت صنایع دستی ایران، جغرافیای عمومی جهانگردی، جغرافیای جهانگردی ایران، نقشه خوانی

دروس تخصصی:

مکالمه زبان انگلیسی، فرهنگ عامه، مکاتبات تخصصی در زبان انگلیسی، آشنایی با سازمان های دولتی ایران، باستان شناسی ایران، هنر و معماری ایران (۱ و ۲)، آشنایی با موزه های ایران، زبان انگلیسی تخصصی (۱ و ۲)، امور مسافرت و صدور بلیت، فن راهنمائی، برنامه ریزی توسعه جهانگردی، مطالعات تطبیقی سیاست های جهانگردی، برنامه ریزی و سرپرستی گشت های جهانگردی.

 

گرایش های رشته جهانگردی و گردشگری در مقطع کارشناسی ارشد:

رشته جهانگردی در مقطع کارشناسی ارشد دارای ۲ گرایش است. این گرایش ها عبارتند از:

۱- بازاریابی جهانگردی

۲- برنامه ریزی و توسعه جهانگردی

گردشگری و مدیریت جهانگردی

در دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، تفاوت چندان زیادی بین این دو رشته وجود ندارد و عموم دروس ارائه شده مشترک هستند و هریک از این گرایش ها فقط چند درس تخصصی و متفاوت از یکدیگر خواهند داشت.

  

گرایش های رشته جهانگردی و گردشگری در مقطع دکتری:

گردشگری و مدیریت جهانگردی

 

بازار کار رشته گردشگری:

یک عقیده کلی در این گرایش وجود دارد و آن این است که برای متخصص جهانگردی کار بی‌نهایت است و البته این بستگی به خلاقیت و نوآوری فارغ‌التحصیل این رشته دارد تا بتواند نیازهای بازار کار این صنعت را یافته در آن قسمت مشغول به کارگردد.

هر چند در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی کار متخصص در صنعت جهانگردی کشور، تمامی دانشجویان این رشته جذب بازار کار می‌شوند و می‌توانند در دفاتر خدمات مسافرتی به عنوان مدیر فنی و یا تورگردان و یا در سازمان ایرانگردی و جهانگردی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی مشغول به کار گردند.

 

بنابراین دانش‌آموختگان رشته مدیریت جهانگردی و گردشگری می‌توانند در دامنه گسترده‌ای از صنایع و مشاغل مشغول به کار و فعالیت شوند. از جمله آن ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱- کارمند آژانس مسافرتی

۲- مدیریت هتل‌ها و مراکز اقامتی

۳- آموزش در حوزه گردشگری (مدرس دانشگاه)

۴- پژوهش در حوزه گردشگری

۵- راهنمای انواع تورها

۶- مشاغل مرتبط با گردشگری

۷- مدیریت کنفرانس‌ها، رویدادها و جشنواره ها

۸- کار در مراکز و نهادهای دولتی مانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری، استانداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *