هنرهای تجسمی

 

 

هنرهای تجسمی

Visual Arts

 

 

هنرهای تجسمی، اشکال هنری مانند سرامیک، نقاشی، مجسمه سازی، چاپ، طراحی، صنایع دستی، عکاسی، فیلم، فیلم سازی و معماری هستند. بسیاری از رشته های هنری (هنرهای نمایشی، هنر مفهومی، هنرهای نساجی) شامل جنبه های هنرهای تجسمی و هنرهای دیگر می شوند. همچنین هنرهای تجسمی شامل گروه دیگری با عنوان هنرهای کاربردی مانند طراحی صنعتی، طراحی گرافیک، طراحی مد، طراحی داخلی و هنر تزئینی]می‌شود. در حال حاضر هنرمند تجسمی به شخصی گفته می‌شود که در زمینه هنرهای زیبایا هنرهای کاربردی فعالیت دارد.کاردانی هنرهای تجسمی دارای سه شاخه نقاشی، گرافیک و نقاشی ایرانی (مینیاتور) است.

 

 

رشته هنرهای تجسمی به عنوان یکی از هنرهای پیشرو وسعت کاریش به اندازه یک جامعه زنده و پویاست که با نقطه و خط و رنگ و … می تواند در مراکز هنری فرهنگ سراها، کارگاه های مجسه سازی ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری سازمان تبلیغات و بسیاری از شرکت های خصوصی که به امر هنر متعالی اشتغال دارند مشغول بکار شود.

 

 

الف) نقاشی

 

 

 

 

نقاشی، بیان ایده ها و احساسات، با ایجاد ویژگی های زیبایی شناسی خاص، در یک زبان بصری دو بعدی است.

 

 

دروس تخصصی شاخه نقاشی:

 

 

کارگاه نقاشی ، آشنائی با اصول مقدماتی حجم، کارورزی، رساله و پروژه نهائی.

 

 

ب) گرافیک—–در قسمت گرافیک توضیح داده شده—–

 

 

ج) نقاشی ایرانی(مینیاتور)

 

 

 

 

مینیاتور، هنر ظریف نقاشی است که قابلیت به تصویر درآوردن تمامی طبیعت را در قالبی کوچک دارد. مکاتب نقاشی مینیاتورهای ایرانی، از اولین قرون بعد از اسلام آغاز شده است. شیوه های نقاشی مینیاتور در ایران بسیار متنوع است. هر یک از استادان معروف نقاشی مینیاتور، تغییراتی در روش و شیوه هایی که قبل از خود متداول بوده، وارد نموده اند.

 

 

شـیوه هائی که در ساخت مینیاتور وجود دارند عبارتند از: مینیاتور آبرنگ روحی- می‌نیـاتور سیاه قلم رنگی- می‌نیـاتور سفید قلم – می‌نیـاتورهای زیرروغنی.

علاوه برآنکه در بنـاهای تاریخی از این هنر استفاده می‌شد صد‌ها اثر که شامل: جلدهای آلبوم، تصاویر کتاب‌ها، قاب آینه‌ها و امثال آن‌ها می‌باشند در موزه‌های ایران و خارج از کشور در معرض تماشای هنردوستان و علاقمندان می‌باشند.

 

 

دروس تخصصی شاخه نقاشی ایرانی (مینیاتور):

 

 

کارگاه نقاشی ایرانی، آشنائی با اصول مقدماتی حجم، کارورزی، رساله و پروژه نهائی.

 

 

آینده شغلی:

 

 

فارغ التحصیلان رشته هنرهای تجسمی می توانند در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود به فعالیت بپردازند، برخی از این مشاغل عبارتنداز:

 

 

  1. مراکز هنری مختلف
  2. فرهنگ سرا
  3. کارگاه های مجسمه سازی
  4. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  5. سازمان تبلیغات
  6. شرکت های خصوصی هنری

 

 

 

 

 

امتحان عملی معمولاً در آبان‌ماه و آذرماه به صورت تخصصی برای هر رشته برگزار می‌شود. در گزینش نهایی هر یک از رشته‌های نیمه‌متمرکز علاوه بر نمرات آزمون، نتایج مرحله‌ی دوم نیز ملاک قرار داده می‌شود و اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی در اواخر دی‌ماه اعلام می‌شود. داوطلبان پذیرفته شده در مرحله‌ی دوم می‌توانند از بهمن‌ماه مشغول به تحصیل در دانشگاه شوند.

 

 

ضرایب امتحان عملی برای رشته‌های مختلف

 

 

 

 

 

 

پذیرش در رشته کاردانی هنرهای تجسمی در دانشگاه های دولتی غیرانتفاعی صورت می گیرد . البته در رشته کاردانی هنرهای تجسمی دانشگاه آزاد اسلامی هم پذیرش دانشجو دارد .  برای قبولی در رشته کاردانی هنرهای تجسمی علاوه بر شرکت در آزمون کتبی کنکور سراسری ، باید در یک آزمون عملی شرکت کرد.

نحوه پذیرش در این رشته فقط بصورت (بدون آزمون) بوده و پذیرش در رشته کاردانی هنرهای تجسمی به صورت با آزمون وجود ندارد.

 

 

لیست دانشگاه های پذیرنده رشته کاردانی هنرهای تجسمی-گرافیک

 

 

 

 

 

لیست دانشگاه های پذیرنده رشته کاردانی هنرهای تجسمی-نقاشی

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *