مرمّت و احیای بناهای تاریخی

 

 

حفاظت و مرمت آثار تاریخی

 

 

امروزه به دلیل وجود بناها و بافت های تاریخی مهم و ارشمند در کشور و توجه بیشتر نسبت به این مجموعه های ارزشمند، حضور کارشناسان و متخصصان آشنا به شیوه های پیشرفته مطالعه و مرمت احیای این آثار را امری ضروری می باشد .

رشته مرمت و احیای ابنیه و بافت های تاریخی با هدف پیشرفت صنعت ، برطرف کردن کمبود های تاریخی، باز آفرینی در شهرها و … شکل گرفته است.

 

 

درس‌های این رشته در طول تحصیل

 

 

دروس پایه:

 

فیزیک، شیمی، ترسیم فنی، تاریخ و مبانی نظری مرمت.

 

 

دروس اصلی و تخصصی:

 

 

هنر و تمدن اسلامی، تاریخ و فن شناسی آثار، آشنائی با باستان‎شناسی و روش‎های آن، آشنائی با هنرهای سنتی ایران، آشنائی با هنر و معماری پیش از اسلام ایران، آسیب‎شناسی آثار، حفاظت و مرمت در محل کاوش باستان‎شناسی، آزمایشگاه حفاظت و مرمت

 

 

ادامه تحصیل در رشته مرمت آثار تاریخی در دوره‌های بعد از کارشناسی، شامل کارشناسی ارشد مرمت (فوق‌لیسانس) و دکترای تخصصی مرمت در داخل کشور، در حال حاضر امکان‌پذیر است.

 

 

گرایش ها در مقطع ارشد  در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ همراه با ضرایب مواد امتحانی(ضرایب از راست به چپ)

 

 

 

  1. حفاظت و مرمت میراث معماری (۲-۲-۴-۳)
  2. حفاظت و مرمت میراث شهری (۲-۲-۴-۳)

 

 

گرایش ها در مقطع دکتری و ضرایب دروس امتحانی(از راست به چپ)

 

 

 

 

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه:

 

 

  1. دارای توان و دانش کافی در زمینه‌هایی همچون : طراحی، رسم فنی، شیمی، آشنایی با شکلها و حجمها، خواص مواد، فیزیک و ریاضی و تاریخ هنر ایران و جهان
  2. توان جسمی و قدرت تجزیه و تحلیل آثار هنری، قدرت تجسم، دقت و صبر و شکیبایی کافی در مسائل
  3. تجزیه و تحلیل آثار تاریخی
  4. شناخت تاریخ
  5. شناخت مبانی معماری
  6. حفاظت از ارزش های معماری

 

بازارکار

 

 

فارغ‌التحصیلان مرمت بناهای تاریخی و مرمت آثار تاریخی می‌توانند در بخش خصوصی، دولتی و یا به‌صورت مشاور حقیقی و یا حقوقی مشغول به‌کار شوند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و سازمان راه و شهرسازی و شهرداری‌های کشور می‌توانند فارغ‌التحصیلان این رشته را جذب کنند. بنابراین فارغ التحصیلان رشته مرمت و احیای ابنیه و بافت های تاریخی در صورت داشتن تجربه علمی می توانند در واحدهای زیر مشغول به کار شوند:

 

 

  1. سازمان میراث قرهنگی
  2. سازمان های دولتی و خصوصی
  3. وزارت نیرو که دارای موزه برق و آب در کشور هستند
  4. مراکز دانشگاهی که دارای مرکز اسناد خطی برای مرمت و نگهداری آثار موزه‌ای خود نیاز به کارشناسان مرمت آثار دارند
  5. موزه‌های خصوصی

 

 

نحوه پذیرش در رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی هم بصورت با آزمون و هم بدون آزمون بوده است.

داوطلبان علاوه بر اینکه از طریق شرکت در کنکور سراسری و در مرحله انتخاب رشته می توانند رشته مرمت احیای ابنیه و بافت های تاریخی را انتخاب نمایند،به صورت بدون آزمون نیز امکان ادامه تحصیل در رشته مرمت احیای ابنیه و بافت های تاریخی را در دانشگاه هایی مثل دانشگاه آزاد ، دانشگاه غیر انتفاعی ، دانشگاه پیام نور و … که پذیرش بدون کنکور انجام می دهند دارا می باشند. ثبت نام بدون آزمون در این رشته نیازی به شرکت در کنکور سراسری ندارد یعنی اگر داوطلبی در کنکور شرکت نکرده باشد می تواند در رشته محل های بدون آزمون ثبت نام کند. ثبت نام بدون آزمون رشته مرمت احیای ابنیه و بافت های تاریخی هر سال بعد از کنکور سراسری و اعلام نتایج نهایی و همزمان با تکمیل ظرفیت دانشگاه ها یعنی در اواخر شهریور شروع می شود و معمولا تا اواخر مهر ادامه دارد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *