مهندسی فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات و ارتباطات یا IT که مخفف Information Technology است یکی از رشته های جدیدی است که می توان گفت با مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار دارای شباهت هایی است و زیر مجموعه آن محسوب می شود و یک رشته میان رشته ای است که از رشته هایی مانند مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر(نرم افزار) و مهندسی الکترونیک تشکیل شده است.

هدف از تحصیل در این رشته، طراحی، توسعه، پیاده سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه است که به تولید و پردازش و نگهداری و توزیع اطلاعات در مکان ها و سازمان های بزرگ می پردازد.

 

تفاوت رشته نرم افزار با فناوری اطلاعات:

مهندس نرم افزار با استفاده از علم ریاضیات و موضوعات مرتبط دیگر، فعالیت های خود را پیش می برد اما مهندس فناوری اطلاعات و ارتباطات جنبه های تکنولوژیک و کاربردی نرم افزار را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد.

بنابراین می توان گفت که مهندس نرم افزار به ارائه راه حل برای حل مسایل پیچیده و مهندس فناوری اطلاعات و ارتباطات به پیاده سازی راه حل ها با استفاده از تکنیک می پردازند.

در حال حاضر دانشگاه‌های مختلفی مانند امیرکبیر، صنعتی شریف، علم وصنعت، دانشگاه تهران و بعضی از دانشکده‌های فنی دانشگاه آزاد و علمی‌کاربردی به ارائه رشته فناوری اطلاعات می‌پردازند. فارغ التحصیلان این رشته پس از تحصیل در مقطع کارشناسی با مسائل مربوط به شبکه و وب و تجارت الکترونیکی آشنا می‌شوند و توانایی پیاده سازی شبکه در بسیاری از سازمان‌ها ، مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت و کنترل پروژه‌ها را خواهند داشت.

 

سر فصل دروس مهندسی فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی و تعداد واحدها:

تعداد کل واحدها: ۱۴۰ واحد

دروس عمومی: ۲۲ واحد

دروس پایه: ۲۰ واحد

دروس اصلی: ۵۹ واحد

دروس تخصصی: ۳۱ واحد

دروس انتخابی: ۸ واحد

 

درس های این رشته در طول تحصیل:

دروس پایه:

ریاضی، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک، کارگاه عمومی

دروس اصلی:

ساختمان های گسسته، مبانی کامپیوتر و برنامه سازی، زبان ماشین و برنامه نویسی سیستم، ساختمان داده ها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، برنامه سازی پیشرفته، سیستم های عامل، پایگاه داده ها، طراحی الگوریتم ها، مهندسی نرم افزار، شبکه های کامپیوتری، مبانی الکترونیک دیجیتال، هوش مصنوعی، اصول و مبانی مدیریت، مبانی اقتصاد مهندسی، آزمایشگاه شبکه، آزمایشگاه پایگاه داده ها، شیوه ارائه مطالب علمی و فنی، زبان تخصصی، آزمایشگاه سیستم عامل

دروس تخصصی:

مبانی فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیریت و کنترل پروژه های فناوری اطلاعات، برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات، آموزش الکترونیکی، محیط های چند رسانه ای، پروژه فناوری اطلاعات و کارآموزی

 

گرایش ها در مقطع ارشد در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ همراه با ضرایب مواد امتحانی (ضرایب از راست به چپ)

گرایش ها در مقطع دکتری در آزمون دکتری سال ۹۷ همراه با ضرایب مواد امتحانی (ضرایب از راست به چپ)

توانمندی ها و ویژگی های لازم:

– آشنا با مباحث ریاضی، کامپیوتر و مدیریت

– توان تجزیه و تحلیل بالای مسائل

– بهره وری به موقع و صحیح از اطلاعات

– آشنایی با مبانی کامپیوتر

 

فرصت های شغلی:

امروزه در بسیاری از سازمان‌های کوچک و بزرگ، دولتی و غیر دولتی مانند مدارس، بانک‌ها، شرکت‌های خصوصی و… به سیستم‌های کامپیوتری مجهز هستند و به افرادی نیاز دارند که توانایی پشتیبانی و نگهداری از آن‌ها را داشته باشند. بنابراین فارغ التحصیلان در رشته IT در هر مقطعی کارآمد هستند.

– فارغ التحصیلان گرایش فناوری اطلاعات پس از اتمام دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای قابلیت هایی برای فعالیت در حوزه های زیر می باشند:

طراحی وبسایت, برنامه نویسی برای ابزارهای قابل حمل مانند موبایل, برنامه نویسی تحت وب, برنامه نویسی سخت افزاری برای تجهیزات اتوماسیون های صنعتی, ربات ها و ابزار آلات شبکه, طراحی ,ساخت و پیاده سازی سخت افزارهایی مانند قطعات الکترونیکی, ابزارهای شبکه, امنیت شبکه, پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری در شرکت ها و سازمان ها, مهندسی مجدد سیستم های کسب و کار, طراحی و پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری و …

 

مکان‌هایی که یک مهندس فناوری اطلاعات می‌تواند در آن‌ها مشغول به کار شود:

– شرکت‌های نرم افزاری مانند همکاران سیستم و پرورش داده‌ها

– شرکت‌های سخت افزاری

– شرکت‌های ارتباطی و شبکه

– شرکت‌های مخابراتی

– شرکت‌های تجاری مانند بانک‌ها و دیگر موسسات مالی و اعتباری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *