مهندسی انرژی

 

 

مهندسی انرژی

Energy Engineering

 

 

مهندسی انرژی و یا سیستم های مهندسی انرژی یک حوزه وسیعی از بهره وری انرژی، خدمات انرژی، مدیریت تسهیلات، مهندسی گیاهان، انطباق زیست محیطی و فن آوری های انرژی جایگزین است. مهندسی انرژی یکی از جدیدترین رشته های مهندسی  است که دانش را از رشته های فیزیک، ریاضی و شیمی با روش های مهندسی اقتصاد و محیط زیست ترکیب می کند. مهندسان انرژی مهارت های خود را برای افزایش بهره وری و توسعه منابع تجدید پذیر انرژی افزایش می دهند. کار اصلی مهندسان انرژی یافتن راه های کارآمد و پایدار برای مدیریت ساختمان ها و فرایندهای تولید است.

این رشته باتوجه به افزایش قیمت حامل های انرژی و ضرورت تربیت نیروی متخصص در زمینه های مختلف در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی آغاز شد.

 

 

گرایش های مقطع کارشناسی

 

 

 

 

 

الف) سیستم های انرژی

 

 

 

 

یک سیستم انرژی سیستمی است که عمدتا برای تأمین خدمات انرژی برای کاربران نهایی طراحی شده است. همچنین سیستم انرژی به عنوان «همه اجزای مرتبط با تولید، تبدیل، تحویل و استفاده از انرژی» تعریف می شود. زمینه اقتصادی انرژی شامل بازارهای انرژی است و سیستم انرژی را به عنوان سیستم های فنی و اقتصادی که تقاضای مصرف کنندگان برای انرژی را در قالب گرما، سوخت و برق تامین می کند، در نظر می گیرد.

 

 

دروس مهندسی انرژی

 

 

برنامه ریزی ریاضی پیشرفته، مهندسی فرایند، تحلیل سیستمهای انرژی، مبانی اقتصاد، تکنولوژی پینچ، مدلسازی انرژی، مهندسی پالایش نفت ، تحلیل ریسک و قابلیت اطمینان، تحلیل جریان اگزرژی، نیروگاه‌های حرارتی، هیدروژنی و خورشیدی، انرژی و محیط زیست، توسعه بهینه سیستم‌های انرژی الکتریکی، طراحی سیستم‌های حرارتی، طراحی سیستم‌های تولید همزمان برق و حرارت، صنایع انرژی بر

 

 

ب) فناوری های انرژی

 

 

 

 

مهندسین این گرایش به عنوان طراح شناخته می شوند. مهندسین این گرایش زمانی که در جایی بخواهد پالایشگاهی تاسیس شود باید فرآیند ها را طراحی کنند و سپس با توجه به فرآیندها اجزا و ادوات خریداری و نصب شود و بر این روند نظارت کند.

 

 

دروس فناوری های انرژی

 

 

طراحی مبدل ها ، طراحی دیگ های بخار، طراحی کلی نیروگاه ها ، طراحی کوره ها و طراحی و توسعه توربین های گازی و مهندسی فرآیند و تحلیل سیستم های انرژی و..

 

 

ج)گرایش انرژی ومحیط زیست

 

 

 

 

در این گرایش ارتباط متقابل انرژی و محیط زیست به کمک ابزار های تحلیلی مانند معادلات دینامیک سیالات و … با در نظر گرفتن تاثیر مسائل اقتصادی مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد.

 

 

مهندسی انرژی حدود ۱۴۵ واحد درسی دارد که شامل دروس عمومی و تخصصی می باشد

 

 

کل واحدهای ارائه شده ی مهندسی انرژی در سه دسته قرار میگیرند

 

 

  1. واحد های مشترک با رشته های مهندسی مکانیک ومهندسی شیمی از قبیل ترمودینامیک۱و۲ .مکانیک سیالات و….و چند واحد از رشته مهندسی برق مثل سیستم های انرژی ۱(مدار)
  2. ۱۵الی ۲۰ واحد در زمینه ی اقتصاد و مدیریت (کهدر کمتر رشته ای وجود دارد) از قبیل مبانی اقتصاد و اقتصاد سنجی و ….
  3. واحد هایمتناسب با منابع روز دنیا برای انرژی از قبیل توربین های بادی و سلول های سوختی و سلول های خورشیدی و…

 

 

گرایش ها در مقطع کارشناسی ارشد و ضرایب دروس امتحانی(از راست به چپ)

 

 

زمینه های شغلی و بازار کار

 

 

فرصت های شغلی برای دانش آموختگان این دوره می‌تواند در دو بخش ذیل خلاصه شود:

 

بخش دولتی: وزارت نفت، وزارت نیرو، شرکت ملی نفت ایران، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی‌های نو ایران، سازمان بهره‌وری انرژی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان انرژی اتمی ایران، موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، وزارت صنعت معدن و تجارت، توانیر و شرکتهای برق منطقه‌ای، وزارت راه و شهر سازی و سایر نهادهای تصمیم گیری در بخش انرژی کشور.

 

 

بخش خصوصی: شرکت‌های توسعه نیروگاهها، شرکت های خدمات انرژی، شرکت‌های مهندسی انرژی صنایع نیروگاهی، شرکت های طراحی سیستم های بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع و ساختمان، طراحی سیستم های انرژی‌های تجدید پذیر (توربین‌های بادی، سیستم های حرارتی و …)

 

 

درصد و نمونه کارنامه قبولی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی در کنکور ۹۵

 

رشته مهندسی انرژی دانشگاه سراسری امیرکبیر-روزانه

 

 

 

رشته مهندسی انرژی دانشگاه سراسری تهران-روزانه

 

 

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *