علوم آزمایشگاهی دامپزشکی

علوم آزمایشگاهی دامپزشکی | Veterinary Laboratory Sciences | معرفی رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی | دروس کارشناسی |  بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی


پژوهشگر درحال آزمایش

رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی در سال­ های اخیر تأسیس شد و هدف آن هدف تربیت کارشناسانی است که از عهده انجام آزمایشات بیوفیزیکی، بیوشیمیایی، هماتولوژی، آسیب شناسی، باکتری شناسی، ویروس شناسی، قارچ شناسی، انگل شناسی، سم شناسی.

تجزیه مواد خوراکی (انسان و دام) و سایر آزمایش­ های مشابه را در سطحی عالی­تر نسبت به مقطع کاردانی زیر نظر دامپزشکان عمومی و یا متخصص در مراکز علمی، آموزشی، پژوهشی و خدماتی در سازمان­ های ذیربط برآیند.

 

توانمندی های فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی:

انجام آزمایشات مختلف در رابطه با تشخیص، پیشگیری و ریشه کنی بیماری های دامی در بخش های دولتی یا خصوصی

مدیریت فنی و اداری آزمایشگاه­ های دامپزشکی تحت نظارت علمی دامپزشکان

انجام آزمایشات گوناگون در رابطه با انجام طرح­ های تحقیقاتی در مراکز آموزشی و پژوهشی

آماده ­سازی دستگاه­ ها و انجام آزمایشات ذیربط در رابطه با دروس عملی دانشجویان دانشکده­ ها و آموزشکده­ های دامپزشکی کشور

 

اهمیت و ضرورت ایجاد این رشته با توجه به موارد زیر می­ باشد:

– نیاز آزمایشگاه­ های مراکز دامپزشکی استان­ ها وابسته به سازمان دامپزشکی کشور

– نیاز آزمایشگاه­ های دانشکده­ ها و آموزشکده­ های دامپزشکی کشور

– نیاز موسسات تحقیقاتی علوم دامپزشکی

– نیاز آزمایشگاه­ های بخش خصوصی

 

 

رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی از زیرگروه‌ های ۱ گروه آزمایشی علوم تجربی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

زمین شناسی: ۰
ریاضی: ۲زیست شناسی: ۴فیزیک: ۲شیمی: ۳

 

دروس کارشناسی:

معارف اسلامی ۲٫ فیزیک پزشکی. بافت شناسی. باکتری ­شناسی عمومی. زبان تخصصی. بیوشیمی ۲٫ انگل شناسی ۱ و ۲٫ تربیت بدنی ۲٫ متون اسلامی. آشنایی با کامپیوتر. تجزیه خوراک دام و ۲ طیور. باکتری شناسی اختصاصی. ویروس شناسی. قارچ شناسی. ایمنی و سرم شناسی. سم شناسی و ….

 

داخل آزمایشگاه

 

بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی:                                                           

فارغ التحصیلان علوم آزمایشگاهی پزشکی در تمام زمینه­ های آزمایشگاهی پزشکی، دامپزشکی،تغذیه و صنایع غذایی امکان کار و اشتغال دارند.

در صورتی­که فارغ التحصیلان علوم آزمایشگاهی دامپزشکی به جز دامپزشکی حتی در آزمایشگاه­ های صنایع غذایی و فرآورده های دامی مانند کارخانجات شیر پاستوریزه نیز نمی­ توانند کارکنند.

اکثریت دروس هر دوگرایش علوم آزمایشگاهی پزشکی و دامپزشکی مشابه است. غیر از رشته علوم آزمایشگاهی بالینی، کارشناسان زیست شناسی، میکروبیولوژی، بیوشیمی و حتی شیمی در آزمایشگاه ها مشغول به کار هستند در حالی که دروسی که پاس می­ کنند.

با دروسی که دانشجویان علوم آزمایشگاهی دامپزشکی می­ گذرانند قابل قیاس نیست؛ حال آنکه فرصت­ های اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی بسیار کمتراست.

تشابه دو گرایش علوم آزمایشگاهی، مثل تشابه پزشکی و دامپزشکی است؛ درست است این دو دکتر باهم تفاوت دارند ولی در بسیاری زمینه ها کارشان به هم گره خورده و برای سلامت جامعه باید دست به دست هم دهند.

 

 

آنچه در ایران دیده می ­شود نگاه سلیقه ای به رشته هاست از میان رشته­ های با پایه بیولوژی تنها به آنهایی بها داده می شود که پسوند پزشکی دارند یا در گروه پزشکی قرار می­ گیرند!

باقی رشته ها را بی ارزش حساب می­ کنند و آنقدر پذیرش در دانشگاه برای این رشته ها انجام می ­شود که بازار کار با خیل فارغ التحصیلان هم خوانی ندارد.

از سوی دیگر رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی معادلی در اروپا و آمریکا ندارد، فرد یا افرادی که این رشته را تأسیس کردند نام آن را از کجا آوردند و اگر جایی تدریس می­ شده و وارد کردند اصولاً رشته ه­ای را وارد می­ کنند.

که نیاز به آن در کشور لازم دیده می شود پس باید بازار کار خوبی داشته باشد پس چرا فارغ التحصیلان آن همه بیکارند؟

تنها می­ توان به این نتیجه رسید که این رشته تأسیس شد تا با جذب دکترهای دامپزشک به عنوان مدرس این رشته در دانشگاه ­ها از بیکاری این قشرکم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *