زیست شناسی سلولی مولکولی

زیست شناسی سلولی مولکولی – Molecular Cell Biology


 

در زیست­ شناسی سلولی مولکولی، سلول به عنوان واحد بنیادی تشکیل دهنده‌ی حیات مورد مطالعه قرار می‌گیرد و نقش مهمترین مولکول‌های آن RNA،DNA، و پروتئین‌­ها و روند پروتئین‌سازی بررسی می­ شود.

رشته سلولی ملکولی در زیست­ شناسی مدرن، از جایگاه ویژه و ممتازی برخورداری است و محققین زبده را برای کار در تحقیقات مربوطه در حوزه­ های مختلف پزشکی‌، بیوشیمی‌، ژنتیک‌، بیوتکنولوژی‌، مهندسی‌ ژنتیک‌، اصلاح‌ نباتات‌، شیلات‌ و دام‌ و نظایر آن تربیت‌ می‌کند.

رشته زیست شناسی سلولی مولکولی در حال حاضر در ۵ گرایش بیوشیمی، زیست فناوری (بیوتکنولوژی)، ژنتیک، علوم سلولی ملکولی و میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی ارائه می­ شود.
برای موفقیت در گرایش‌های‌ مختلف‌ زیست‌شناسی‌ سلولی‌ و مولکولی‌ علاوه بر شرایط عمومی و مشترک همه رشته­ ها، علاقه مندی به‌ کارهای‌ آزمایشگاهی‌ ضروری است؛ چرا که عمده وقت متخصص این رشته در آزمایشگاه‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ سپری می شود و علاوه بر آن ماهیت بسیاری از فعالیت­ های معمول او – نظیر استخراج‌ RNA از یک‌ بافت‌ – نیازمند صرف زمان طولانی است.

توجه: رشته زیست­ شناسی سلولی و مولکولی بدون گرایش می­ باشد. دانشجویان بعد از یک تا دو سال تحصیل می ­توانند در درون دانشکده، گرایش انتخاب کنند.

فارغ التحصیلان زیست­ شناسی سلولی و مولکولی در وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فن­آوری، وزارت درمان و آموزش پزشکی، و مراکز دیگر در شغل­ های اجرایی و پژوهشی مشغول می­ شوند.

 

 

رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی از زیرگروه‌های ۱ گروه آزمایشی علوم تجربی است و ضرایب دروس اختصاصی برای آن عبارت است:

 

زمین شناسی:۰ریاضی: ۲زیست شناسی:۴فیزیک:۲شیمی:۳

 

تعداد واحدهای درسی گرایش علوم سلولی و مولکولی:       

دروس عمومی۲۰
دروس پایه۲۲
دروس تخصصی مشترک۷۶
دروس انتخابی الزامی۱۷
تعداد کل واحدها۱۳۵

 

برخی از دروس تخصصی این رشته عبارتند از:

شیمی آلی ۱ و ۲٫ بیوشیمی ۱ و ۲٫ آمار زیستی. ژنتیک ۱ و ۲٫ زیست شناسی گیاهی. زیست شناسی جانوری. فیزیولوژی جانوری. فیزیولوژی گیاهی. بیوفیزیک. زیست شناسی پرتوی. ایمونولوژی. اکولوژی. زبان تخصصی. بیوشیمی فیزیک و …

زمینه ­های اصلی پژوهش بخش زیست شناسی سلولی و مولکولی عبارتند از:

دیابت و زیست مولکولی. ژنتیک و بیماری ­های ژنتیکی انسان. اپی ژنتیک و بیماری­ های خودایمنی. سرطان و زیست مولکولی. بیوفیزیک. بیوتکنولوژی پروتئین و آنزیم. سلول­ های بنیادی. بیوشیمی کروماتین و سرطان

 

توجه: برای موفقیت در گرایش‌های‌ مختلف‌ زیست‌شناسی‌ سلولی‌ و مولکولی‌ علاوه بر شرایط عمومی و مشترک همه رشته ها، علاقه­ مندی به‌ کارهای‌ آزمایشگاهی‌ ضروری است؛ چرا که عمده وقت متخصص این رشته در آزمایشگاه‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ سپری می­ شود و علاوه بر آن ماهیت بسیاری از فعالیت­ های معمول او – نظیر استخراج‌ RNA از یک‌ بافت‌ – نیازمند صرف زمان طولانی است.

متقاضی ورود به این رشته می‌باید علاقه ­مند و مستعد (مخصوصاً در کارهاى آزمایشگاهی) باشد. ایمنولوژى بافت شناسی، زیست شناسی سلولی، بیوشیمى ویروس‌ها، سیتوشیمى و … از جمله درس­های اختصاصى این گرایش می‌باشد.

تربیت کارشناسان متخصص براى شناخت مسائل و پدیده‌هاى زیستى در قالب سلولى و مولکولى هدف این گرایش است. اهمیت این گرایش با توجه به لزوم توسعه این دانش، لزوم تحقیقات گسترده در زمینه اعتلا علوم پزشکى و دارویى و صنعتی، لزوم قطع وابستگى و آغاز نواندیشى در مسائل علوم سلولى و مولکولی، لزوم فراهم آوردن تربیت محقق و مدرس در این زمینه، به خوبى روشن می­ شود.

 

کارشناسی ارشد زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی:

فرصت شغلی:

کار در آزمایشگاه­ های تحقیقاتی نظیر انستیتو پاستور، مرکز تحقیقات ژنتیک و تکنولوژی زیستی، مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم، مرکز تحقیقات پلیمر و … مشغول بکار شوند. امکان تدریس در مدارس و نیز دانشگاه های کشور برای این عزیزان فراهم است.

 

طول دوره درسی در کارشناسی ارشد:

متوسط طول دوره کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی، دو سال است که می تواند کمتر و یا بیشتر نیز به طول بیانجامد.

معمولاً دو ترم اول، واحدهای تئوری ارائه می­ گردد و در ترم­های آخر دانشجو باید بر روی پروژه پایان نامه خود کار کند. در شیوه آموزش محور، واحد عملی (پایان نامه) ارائه نشده و تمامی واحدها به صورت تئوری هستند.

 

وضعیت ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی:

تمامی گرایش های مجموعه زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی دارای مقطع دکتری نیز می باشند که علاقه مندان به ادامه تحصیل میتوانند هم در دانشگاه های داخل کشوردانش آموخته شوند و هم در صورت تمایل فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد می توانند از دانشگاه های خارج از کشور برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری درخواست پذیرش کنند.

 

 گرایش­ ها و عناوین دروس امتحانی کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی  بر اساس دفترچه کنکور سراسری ۱۳۹۸

 

عناوین دروس امتحانی دکتری سراسری زیست شناسی سلولی و مولکولی  بر اساس دفترچه کنکور ۱۳۹۸

برای آشنایی با دیگر گرایش ­های رشته  زیست شناسی اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *