تکنولوژی رادیولوژی

همانطور که می دانید کمتر خانواده ای را می توان یافت که به بخش رادیولوژی مراکز درمانی مراجعه نکرده باشد. رشته رادیولوژی یا همان پرتو‌شناسی علم توضیح و تفسیر یافته‌های رادیوگرافیک در ارتباط با علائم و نشانه‌های کلینیکی بیمار است .
راحت‌تر آن همان اشعه x است که در موقع شکستگی پا یا دست یا … ، خودتان از نزدیک آن را لمس کرده‌اید. در حال حاضر این رشته در کنکور سراسری ابتدا در مقطع کاردانی عرضه می‌شود و سپس می‌توان از سطح لیسانس تا دکتری ادامه تحصیل داد. جزء شرائط اولیه انتخاب این رشته ، آمادگی کافی جسمی و روحی و موفقیت در دروس فیزیک، فیزیولوژی، آناتومی می‌باشد.

فارغ‌التحصیلان این رشته در مؤسسات تصویرنگار، رادیولوژی، ایزوتوپ، اسکن، سی ‌تی ‌اسکن، MRI و همچنین در بیمارستانها، در بخش فوق‌الذکر، فعالیت می‌کنند.
گروهی از فارغ‌التحصیلان نیز به عنوان بازرسین کار با اشعه ایکس، در سازمان انرژی اتمی و در دانشگاههای علوم پزشکی در سطح کشور مشغول بکار هستند.

به‌طور کلی یک کاردان رادیولوژی وظایف زیر را به عهده دارد:

– آماده سازی دستگاههای مختلف رادیوگرافی.
انجام رادیوگرافی براساس تکنیک‌های مربوط (وضعیت دادن به بیمار)
– انجام رادیوگرافی با ماده حاجب زیر نظر متخصص رادیولوژی.
ظهور و ثبت کلیشه‌های رادیوگرافی.
کنترل حسن انجام رادیوگرافی انجام شده.
بایگانی و حفاظت عکسهای رادیولوژی بر طبق استانداردها.
رعایت کلیه استاندارد‌ها به منظور حفاظت بیمار و متصدی رادیوگرافی.

فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی این رشته با توجه به آموزش روشهای پیشرفته و تخصصی قادرند با همکاری متخصص رادیولوژی، امر تخصصی رادیولوژی را انجام دهند. همچنین قادرند در بخش‌های رادیوتراپی و پزشکی هسته‌ای نیز خدمات درمانی و تشخیص را زیر نظر متخصصین انجام دهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *