ترویج و آموزش کشاورزی پایدار

ترویج و آموزش کشاورزی پایدار – Promotion and Sustainable Agriculture Education


محقق در حال برسی گیاه

ترویج کشاورزی علمی است کاربردی که فلسفه، اصول و مفاهیم آن از علوم رفتاری سرچشمه گرفته و با تکنولوژی سودمند درآمیخته است. کارشناسان ترویج و کشاورزی عهده­دار برنامه­ ریزی، سازماندهی، رهبری،کنترل و همچنین انجام فعالیت­ های ترویجی بوده، نیازها و مسائل روستایی و عشایری را به مراکز تحقیقاتی منتقل می­ سازند.

دانشجویان طبق یک برنامه آموزشی مدون در طی ۴ سال در رشته ترویج و آموزش کشاورزی مهارت­ های لازم جهت انجام فعالیت­ های ترویج کشاورزی و همچنین آموزش کشاورزی را کسب می­ نمایند.

هدف از دوره کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی تربیت کارشناسانی است که با تکیه بر آموخته ­های نظری، علمی و تجارب حاصله خود در زمینه ­های علوم کشاورزی،تربیتی و اجتماعی بتوانند به عنوان کارشناس در مقام سرپرست،کارشناس ترویج، مروج کشاورزی و همچنین سرپرست، کارشناس و مربی آموزشی در مراکز آموزش کشاورزی و دبیرستان­ های کشاورزی و نظایر آن انجام وظیفه نمایند.

هدف رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار تربیت افرادی است که بتوانند با تکیه بر دانش تئوری و عملی خود در زمینه علوم کشاورزی به اشاعه تکنولوژی‌ها، شیوه‌ها و ایده‌های نوین در زمینه تولید کشاورزی و توسعه روستایی در بین کشاورزان و مردم روستایی بپردازند.

 

توجه: مطابق اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور،کلیه داوطلبان فارغ التحصیل رشته­ های مختلف می­ توانند در کنکور دکتری ترویج و آموزش کشاورزی شرکت نمایند.

 

رشته  ترویج و آموزش کشاورزی پایدار از زیرگروه‌ های ۵ گروه آزمایشی علوم تجربی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

زمین شناسی: ۱

ریاضی: ۳

زیست شناسی: ۲

فیزیک: ۲

شیمی: ۲

 

دروس اختصاصی رشته مهندسی کشاورزی- ترویج و آموزش کشاورزی:

مقدمات روانشناسی تربیتی. جامعه شناسی روستایی. مقدمات مردم شناسی عشایری. اصول آموزش و پرورش.اصول آموزش بزرگسالان. اصول آموزش کشاورزی. اصول ترویج کشاورزی. اصول مدیریت آموزش و ترویج. اصول برنامه­ ریزی ترویجی. طرح و تهیه برنامه آموزشی. نوآوری و نوپذیری. آموزش سمعی و بصری. اصول مقاله نویسی فنی و ترویجی. ترویج و آموزش کشاورزی عملی

 

توانایی فارغ التحصیلان:

فارغ التحصیلان دوره­ی کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی دارای نقش­ های رهبر فنی، آموزشگر روستایی، آموزشگر بزرگسالان، مربی آموزشی و کارشناس ترویج و آموزش کشاورزی خواهند بود.

 

 

فارغ التحصیلان توانایی­ های زیر را خواهند داشت:

– توانایی در انتقال نوآوری­ ها­ی سودمند کشاورزی

– تهیه پروژه­ های اجرایی ترویجی

– مسئله­ یابی در روستا

– مشارکت در تهیه طرح جامع ترویج

– اداره­ی فعالیت­ های ترویجی، اداره دوره­ های کوتاه مدت کارآموزی و کارورزی

– اجرای برنامه­ های آموزشی کشاورزی در سطح دبیرستان و اداره عملیات آموزشی و ترویجی و نظایر آن می باشد.

 

فارغ التحصیلان پس از فارغ التحصیلی می­ توانند مهارت­ های لازم و همچنین مبانی نظری و عملی ترویج و آموزش کشاورزی را آموزش و در جهت افزایش کمی و کیفی آگاهی­ های روستاییان و عشایر و دانش آموزان اقدام نمایند و در نتیجه در جهت توسعه کشاورزی و عمران روستایی زمینه ­های لازم را ایجاد نمایند.

 

آینده شغلی و بازار کار رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار:

مهندس ­های ترویج و آموزش کشاورزی می­ توانند به عنوان رییس سازمان کشاورزی استان، مجری طرح های تحقیقاتی – ترویجی،کارشناس ترویج و آموزش در وزارت تعاون، صندوق بیمه و سازمان مدیریت و برنامه­ ریزی فعالیت کنند و باعث ارتقای سطح زندگی روستایی­ ها شوند.

 

گرایش­ های رشته مهندسی کشاورزی- ترویج و آموزش کشاورزی:

کارشناسی: گرایش مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی

کارشناسی ارشد: مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی. توسعه عمران روستایی

دکتری: ترویج کشاورزی و آموزش کشاورزی

 

گرایش­ ها و عناوین دروس امتحانی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی پایدار بر اساس دفترچه سراسری ۱۳۹۸

گرایش ­ها و عناوین دروس امتحانی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی پایدار بر اساس دفترچه سراسری ۱۳۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *