معرفی دانشگاه هنر اصفهان

دانشگاه هنر اصفهان

تاریخچه

«دانشگاه هنر اصفهان» به عنوان محور آموزش عالی رشته‌های هنری در استان هنر پرور و خطه هنرخیز اصفهان در ابتدا با نام «دانشکده پردیس اصفهان» و به سال ۱۳۵۵ با هدف تربیت نیروهای متخصص در زمینه حفظ و نگهداری آثار و ابنیه تاریخی تأسیس شد و به عنوان اولین مرکز آموزش عالی ایران در زمینه مرمت، فارغ التحصیلان دوره‌های کارشناسی باستان شناسی،‌ نقاشی، معماری داخلی، ساختمان، ‌شیمی و نساجی را به عنوان دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مرمت ابنیه و کارشناسی ارشد مرمت آثار تاریخی پذیرش نمود.

این دانشکده که در نخستین دوره فعالیت خود از اقمار دانشگاه فارابی به شمار می‌رفت، پس از دومین دوره جذب دانشجو، همزمان با انقلاب شکوهمند اسلامی، تعطیل و مجدداً پس از انقلاب فرهنگی و به سال ۱۳۶۲ بازگشایی شد؛ در این مقطع دانشکده پردیس اصفهان به عنوان یکی از دانشکده‌های مجتمع دانشگهای هنر اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‌های کارشناسی مرمت آثار تاریخی، صنایع دستی و نقاشی نمود و همراستا با سایر ارگانهای متعدد متولی آموزش دانشگاهی هنر ازجمله دانشگاه فارابی،صنایع دستی و نقاشی، دانشکده هنرهای تزئینی و مدرسه عالی موسیقی به ایفای نقش پرداخت. این دانشکده به مرور زمان و با گذشت سالیان متمادی فعالیت در آموزش هنر، به تدریج گسترش یافت تا آنجا که در سال ۱۳۷۹ با دایر نمودن پنج رشته در مقطع کارشناسی هنرهای تجسمی و معماری، یک رشته در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته معماری و دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته مرمت و جذب امکانات فیزیکی و تجهیزات آموزشی به عنوان دانشگاه هنر اصفهان به ایفای نقش پرداخت.

ناگفته نماند که دانشگاه هنر اصفهان به علت پراکندگی در بطن ساختمانهای ارزشمند تاریخی یکی از غنی‌ترین دانشگاه‌های ایران از نظر بهره‌مندی از فضای ایده آل هنری است و در حال حاضر با داشتن حدودا سه هزار نفر دانشجو علاوه بر تربیت دانشجویان در رشته‌های کارشناسی معماری، فرش، صنایع دستی، نقاشی، عکاسی، ارتباط تصویری، شهرسازی، موزه، کتابت و نگارگری، هنر اسلامی، طراحی صنعتی، مرمت بنا، مرمت آثار و همچنین کارشناسی ارشد رشته‌های مرمت اشیاء فرهنگی وتاریخی، باستان شناسی با سه گرایش تاریخی، پیش از تاریخ و گرایش تمدن و فرهنگ اسلامی ایران، مرمت و احیاء ابنیه و بافت های تاریخی با دو گرایش شهری و معماری، باستان سنجی، نقاشی، صنایع دستی با سه گرایش طراحی و تولید، طراحی و نقاشی سنتی، پژوهش هنر، شهرسازی با دو گرایش طراحی شهری و برنامه‌ریزی شهری ومنطقه ای، هنر اسلامی، پ‍ژوهش هنر، مطالعات معماری، معماری، کارآفرینی فرهنگی، مدیریت جهانگردی، اقتصاد هنر، اقتصاد شهری و در مقطع دکتری تخصصی نیز در رشته های مرمت ابنیه، مرمت آثار، پژوهش هنر، باستان شناسی در سه گرایش دوران اسلامی، دوران پیش از تاریخ و دوران تاریخی ، معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی اقدام به پذیرش دانشجو نموده است.

این ارگان آموزش عالی هنر در راستای سیاست‌های فرهنگی عرصه تبادل اندیشه و شکوفا نمودن استعدادها و اندیشه‌های نسل فرهیخته جامعه سعی دارد تا از طریق اتخاذ راهبردهای مناسب، برنامه‌های زمان بندی شده آموزشی، پروژه‌ها و طرح‌های پژوهشی را مجدداً پیگیری نماید و با همیاری اساتید محترم، کارکنان شریف، دانشجویان عزیز و استعانت مسئولین محترم وزارتی و استانی فعالیت‌هایی در خود جامعه هنری داشته باشد.

 

 

آشنایی با دانشکده مرمت و حفاظت

گروه مرمت دانشگاه هنر اصفهان، در نوع خود، نخستین نهاد آموزش این رشته ارزشمند در کشور محسوب می‌شود که از سال ۱۳۵۵، به عنوان نخستین گروه آموزشی این دانشگاه، در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته (با دو گرایش) به تربیت نیروی انسانی متخصص می‌پردازد. بدون تردید، مهم‌ترین هدف از تاسیس این رشته، تربیت افراد متعهد به دانش، تجربه و کارآیی عملی جهت مرمت و بازسازی آثار و اشیای فرهنگی و تاریخی بوده که با مرمت، احیاء و نگهداری عملی و اصولی این آثار، در جهت استقلال و رشد فرهنگی و اقتصادی کشور گام بردارند.

دانشکده مرمت در خانه داوید ، دارای گروه‌های آموزیش مجزا از یکدیگر به شرح ذیل است:

گروه مرمت آثار تاریخی (دوره کارشناسی):

از جمله دروس تخصصی این رشته می‌توان به آسیب و فن شناسی و مرمت آثار فلزی، آسیب و فن شناسی و مرمت نقاشی، پارچه، سنگ، شیشه،‌سفال و … اشاره کرد.

گروه مرمت اشیاء تاریخی و فرهنگی (دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته):

از جمله دروس تخصصی این رشته می‌ـوان از علوم مواد و حفاظت و نگهداری آثار فلزی،‌کاغذ، پوست،‌چوب،‌بافته‌ها، نقاشی و … یاد کرد.

گروه مرمت ابنیه و احیاء بافت‌های تاریخی (دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته):

از جمله دروس تخصصی این رشته میتـوان به آشنایی با نقشه برداری، زبان تخصصی،‌ایستایی، مبانی نظری مرمت، آسیب شناسی و … اشاره کرد.

گروه باستانشناسی

گروه دکتری

دانشکده مرمت در خانه داوید، دارای بخش‌های مختلفی همچون: کتابخانه تخصصی، لابراتور عکاسی، لابراتور پرتونگاری، اشعه ایکس، آزمایشگاه متالوگرافی، شیمی و آزمایشگاه شناخت مواد،‌کارگاه مرمت نقاشی، مرمت فلز، مرمت کاغذ، مرمت پارچه، شیشه، سرامیک، چوب، عاج و استخوان می‌باشد.

کلاسهای آموزشی تخصصی رشته مرمت نیز در خانه داوید برگزار می‌شود در طی سالهای گذشته و پس از انتقال مالکیت خانه داوید به دانشگاه هنر اصفهان، فعالیت‌های مرمت و بازسازی در این خانه آغاز شد که مهمترین این فعالیت‌ها عبارتند از: مرمت بدنه‌های بیرونی در تمام طول ساختمان، مرمت و بازسازی سه در ورودی. آجر فرش کف در کلیه ایوان‌ها و حیاط، مرمت ارسی گره چینی حیاط خلوت،‌ساخت مشبک چوبی، مرمت راهروی ورودی شامل شمشه‌گیری، مرمت کلیه سطوح، مرمت اندود بام اضلاع شمالی و شرقی و … در سالهای اخیر به دلیل تفکیک،‌بخشی از اضلاع جنوبی این بنا از مالکیت دانشگاه خارج شد و در اختیار مالکین دیگری قرار گرفت که البته خرید و الحاق مجدد این بخش، با هدف کامل کردن فرم و فضاهای معماری بنا و افزایش فضاجهت راه اندازی کلاس‌های آموزشی، در دستور کار این دانشگاه قرار دارد.آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی رشته‌های سه گانه دانشکده مرمت در خانه سوکیاس ۱و ۲ قرار دارد.

آشنایی با دانشکده معماری و شهرسازی

دانشکده پردیس اصفهان به سال ۱۳۵۵ به عنوان یکی از اقمار دانشگاه فارابی با هدف تربیت نیرویهای متخصص در زمینه حفظ و نگهداری آثار و ابنیه تاریخی تاسیس شد و پس از انقلاب فرهنگی فعالئیت خودرا تحت پوشش یکی از دانشکده های مجتمع دانشگاهی هنر با رشته های کارشناسی مرمت آثار تاریخی، صنایع دستی و نقاشی شروع کرد. در سال ۱۳۶۹ رشته های کارشناسی ارشد پیوسته معماری و ارشد ناپیوسته مرمت هم به رشته های موجود اضافه گردید.

در سال ۱۳۷۹ دانشکده پردیس وابسته به دانشگاه هنر تهران تبدیل به دانشگاه هنر اصفهان گردید و دانشکده معماری و شهرسازی یکی از سه دانشکده دانشگاه با دو رشته معماری و شهرسازی فعالیت خود را شروع نمود.

ساختمان های دانشکده

  • دانشکده شامل سه گروه معماری، شهرسازی و طراحی صنعتی می باشد.

  • گروه معماری دارای سه رشته کارشناسی معماری ، کارشناسی ارشد معماری و کارشناسی ارشد مطالعات معماری است.

  • گروه شهرسازی دارای سه رشته کارشناسی شهرسازی، کارشناسی ارشد طراحی شهری و کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری است.

  • گروه طراحی صنعتی دارای یک رشته کارشناسی طراحی صنعتی است.

آشنایی با دانشکده‌ هنرهای تجسمی

دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی، همزمان با استقلال دانشگاه هنر اصفهان و به سال ۱۳۶۹، فعالیت خود را آغاز نمود. این دانشکده در ابتدا با دو رشته نقاشی و صنایع دستی به ایفای نقش پرداخت تا اینکه به سال ۱۳۷۶ رشته فرش و در سال ۱۳۸۵ رشته‌های گرافیک و عکاسی به آن اضافه شدند.

دانشکده هنرهای تجسمی وکاربردی تا سال ۱۳۸۸ درفضای تاریخی ساختمان توحیدخانه درمجاورت میدان نقش جهان ومتصل به عمارت عالی‌قاپوبود وازمهرماه سال ۱۳۸۸ بارشته های صنایع دستی ، نقاشی وارتباط تصویری به ساختمان مدرسه فرانسویها منتقل شد و گروه عکاسی در ساختمان گروه عکاسی واقع در خیابان سنگتراشها و گروه فرش در خیابان حکیم نظامی، ساختمان مارتا پیترز قرار دارد.

آشنایی با دانشکده هنر ادیان و تمدن ها

دانشکدۀ هنر ادیان و تمدن ها در اواخر سال تحصیلی ۸۹ – ۸۸ نزدیک به دو سال از تجربه آغازین خویش را سپری کرده است. ایدۀ دانشکده هنر ادیان و تمدن ها از سال ۱۳۸۵ ضمن طرح ایدۀ دانشگاه پیشاهنگ هنر در معاونت پژوهشی دانشگاه در دستور پژوهش قرار گرفت و با اهدافی چند به سازمان آغازین خویش رسید .

اقتدار ملی در گرو اقتدار توسعه‌ای علمی است و بنیان گفتمان توسعه دانایی محور، همین دانش معطوف به توسعه و تمدن است. گفتمان مزبور، فراخوانی به مدیریت جامع‌نگر دانش تمدنی (knowledge) است. همچنانکه گفتمان توسعه تفقه در دین محور، فراخوان به مدیریت اندیشه و دانش میان‌رشته‌ی با فکر دینی در فرایند تفسیر و تدبیر تغییر توسعه و تمدن است.

دانش معطوف به توسعه تمدن، محصول جنبش در حال شکل‌گیری معرفت شناختی در نظام‌ تولید‌ دانش و‌ مدیریت‌ نظام ‌است – نهادهای‌ دانشگاها، یگانهای تولید‌ دانش‌توسعه‌ای – تمدنی‌اند. ولایت فقیه، نظام مدیریت دین‌شناختی راهبردی تحقیق و توسعه است و ولایت فقیه به مفهوم عهده‌داری نهادهای تولید دانش برای ایفای مأموریت تولید دانش توسعه‌ای – تمدنی است.

عصر ساخت گرایی نظام دانشکده‌ای به سر رسیده است و کارآمدی نظام آموزش عالی در تولید دانش توسعه‌ای – تمدنی، ارزیابی می شود. «دانشکدۀ هنر ادیان و تمدنها » بر حسب مقدورات خویش و به عنوان عضو خانواده اهل دل و سلوک هنر مفتخر است بر:

ایفای مأموریت پایلوت ایدۀ دانشگاه پیشاهنگ هنر، در چارچوبه نقشه جامع علمی کشور و گفتمان رهبری نظام در تولید دانش تمدنی.

بازخوانی نظام آموزش هنر و راهبردن به نظام کارآمد آموزش عالی هنر. ورود ایدۀ ‌میان رشته‌ای هنر به ویژه در عرصه میان رشته‌ای با فکر دینی و حوزۀ علوم انسانی.

ورود جامعه ایرانی به جهان جدید و ضرورت راه بردن از سنت هنر ایرانی به جهان معاصر، فراخوان ما به یک بازخوانی جدید از مبانی معرفت شناختی هنر به نظام آموزش و پژوهش هنر است.

از منظر فرا حوزه‌ای در عرصه تولید دانش، سه اتفاق خجسته به تدریج هم عنان می‌شوند و می‌روند تا گزارشی از دورۀ جدید «حیات دانشگاه هنر اصفهان» باشند. « ایدۀ ‌مدیریت دانش» ، به تعبیری درست‌تر «مدیریت برای تولید دانش» به مثابه یک «روش» که با مدیریت ریاست محترم دانشگاه وجه عینیی‌تری یافته است.

حوزۀ آموزش دانشگاه به تدریج آستانه نوین تغییرات را با رخدادهای شایسته‌ای چون ارتقاء از ۸ رشته به ۲۷ رشته، ورود عینی‌تر به ایدۀ تحصیلات تکمیلی و طرح روشن بینانه‌تر اندیشه بازخوانی نظام آموزشی و رشته‌های دانشگاه ، نشان می‌دهد. و حوزه پژوهش با مأموریت دستاوردهای خلاق و تازه خویش ، حضور کار آمد در تولید دانش تمدنی هنر و رتبه ممتاز در میان مجامع دانشگاهای هنر را خدمتگزار بوده است. دانشگاه هنر اصفهان مفتخر است که اندیشه « ظرفیت برای تغییر » ، «تغییر برای توسعه» ، «توسعه برای تحول تمدنی» و « تحول تمدنی برای عزت ایرانی» را از دیگر اندام این نظام آموزش عالی هنر زودتر آغاز کرده است.

آشنایی با دانشکده کارآفرینی هنر و گردشگری

۱- پیدایش دانشکده

در تابستان ۱۳۹۰دانشگاه هنر اصفهان قرارداد بازنگری و تدوین برنامه ها وسرفصل های ۵۳ رشته هنر با وزارت علوم تحقیقات و فناوری منعقد کرد برای بازنگری و تدوین این برنامه ها با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری، اسناد بالادست توسعه کشور، طرح جامع علمی کشور و نیز سیاست های ابلاغی وزارت علوم الگویی با سه محور دانش محوری، ارزش مداری و کارآفرینی همانند شکل زیر طراحی گردید:

برای عملیاتی کردن محور کارآفرینی سه کار مجزا صورت گرفت یک، برنامه ریزی در جهت تجاری سازی و ورود محصولات و پروژه های دانشجویان به بازار کار، دوم، اضافه کردن سه درس، مبانی و اصول علم اقتصاد، مبانی کارآفرینی و مبانی سازمان مدیریت در دوره کارشناسی، دو درس اقتصاد هنر و کارآفرینی هنر در دوره کارشناسی ارشد و یک درس اقتصاد هنر در دوره دکتری برای تمام رشته¬های هنر و بالاخره کارسوم طراحی یک دانشکده کارآفرینی با رشته های مرتبط با اقتصاد، مدیریت و کارآفرینی. دانشکده کارآفرینی هنر و گردشگی در مهرماه ۱۳۹۱ با ۶ رشته (یک رشته در کارشناسی، ۴ رشته در ارشد و یک رشته در دکتری) دایر گردید.

۲-اهداف دانشکده

• ایجاد نمونه ای از دانشگاه کارآفرین در کشور و سازگار کردن دوره­های آموزشی و پژوهشی با نیازهای واقعی کشور در حوزه­ی فرهنگی، هنری، گردشگری و شهری

• تولید و انتشار دانش بومی و انجام تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه­ای در زمینه کارآفرینی فرهنگی و هنری

• ارائه ­ی مشاوره به سازمان­ها، صنایع، نهادها و دستگاه­های دولتی و غیردولتی در زمینه­ی تولیدات و خدمات فرهنگی، هنری، گردشگری و شهری

• توسعه شرکتهای دانش­بنیان و زایشی با محوریت دانش­جویان، اعضاء هیأت علمی و فارغ التحصیلان و تجاری­ سازیِ دستاوردهای آن­ها

• تقویت و گسترش همکاری با نهادهای علمی، فنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ونیز صنایع بزرگ کشور

• حمایت مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران دانشگاهی در زمینه ی تولیدات و خدمات کارافرینی در حوزه های فرهنگی، هنری، گردشگری و شهری

• توسعه مبادلات و همکاری­های بین­ المللی در قالب تبادل استاد و دانشجو و گسترش دوره­های مشترک بین ­المللی

• سرمایه­ گذاری مشترک با بخش خصوصی برای گسترش استفاده از فناوری های نوین در بخش تولیدات و خدمات هنری

• شناسایی و جذب نخبگان و دانشمندان در کادر هیأت علمی دانشکده

تدریس دروس کارافرینی، اقتصاد و مدیریت سایر دانشکده های دانشگاه هنر اصفهان

۳-ضرورت ایجاد دانشکده:

مزیت اصلی اقتصاد ایران حتی با وجود نفت، در هنر و میراث فرهنگی است و از این نظر ایران جزءِ ده کشور اول دنیا قرار دارد؛ بنابراین مسئلۀ توسعۀ گردشگری از سویی و توسعۀ صادرات فراورده های غیر نفتی از سویی دیگر در تمامی اسناد بالادستیِ توسعه کشور نظیر سند چشم انداز بیست سالۀ توسعه و اسناد برنامه های توسعۀ پنج ساله، مورد تأکید قرار گرفته است. با توجه به پایان پذیر بودن ذخایر نفتی و چشم انداز مبهم بازار آن در سال های پس از ۲۰۲۰، ضروری است که مسئولان و برنامه ریزان کشور از هم اکنون در اندیشه سال های بدون نفت باشند. صنایع دستی، محصولات هنری و گردشگری می توانند در آینده دو جایگزین مناسب برای اقتصاد وابسته به نفت باشند.

اما از آنجا که گردشگری و صنایع هنری ایران دو مقوله به هم پیوسته و مکمل یکدیگرند، بدون سرمایه گذاری مناسب در صنایع دستی و فعالیت های هنری کشور، چشم انداز روشنی برای گردشگری نیز متصوّر نخواهد بود. بی گمان توسعه صنایع هنری و دستی و تقویت جاذبه های گردشگری، بدون وجود نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده در این حوزه امکان پذیر نیست؛ چرا که بدون سرمایه گذاری مستمر و برنامه ریزی شده در حوزۀ هنر و فرهنگ به هیچ یک از اهداف استراتژی های بلند مدت توسعه ای نمی توان دست یافت؛ و البتّه سرمایه گذاری مستمر و برنامه ریزی شده نیازمند نیروی انسانی آموزش دیده، با تجربه و توانمند جهت ارتباط با بازارهای جهانی و قلمرو دانش است. بنابراین وجود متخصصانی که توان تلفیق فرصت های اقتصادی و مزیت های هنری و فرهنگی کشور را داشته باشند جزء ماموریت اصلی این دانشکده است.

۴-اقدامات انجام شده برای ایجاد رشته های دانشکده

در ابتدا برای ایجاد رشته لازم است برنامه و سرفصل رشته تدوین گردد که به منظورتدوین برنامه، سرفصل و منابع درسی رشته های اقتصاد هنر،کارآفرینی فرهنگی و اقتصاد شهری در ابتدا عملکرد دانشگاههای معتبر جهان و کشور در این زمینه، مورد مطالعه قرارگرفت. سپس نظر تخصصی استادان گروه های مرتبط با دو رشته کارآفرینی و اقتصاد در زمینه فرهنگ و هنر در دانشگاههای معتبر کشور با استفاده از تکنیک دلفی اخذ گردید و با خرید منابع اصلی و ترجمه آنها سعی شد تا مسالۀ بومی سازی عرصۀ این دانش میسر گردد. پس از بحث و تبادل نظر در کمیته برنامه ریزی درسی برنامه های این سه رشته در دوره کارشناسی ارشد و بعد از برگزاری جلسات مختلف هم اندیشی، این برنامه ها در بهمن ماه ۱۳۹۰ به تصویب رسید. و برای تصویب نهایی به دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال گردید. یادآوری می گردد این سه رشته برای اولین بار در ایران طراحی گردید اما سایر رشته های این دانشکده در سایر دانشگاهها نیز دارای دانشجو بود.

۵-توانایی های دانش آموختگان رشته های مختلف دانشکده:

• کسب توانایی در کشف مزیت ها و فرصت های ارتقا و رشد هنر

• کسب توانایی درتشخیص فرصت¬ها و امکانات بالقوه در عرصه¬ی خدمات و کالاهای هنری، فرهنگی، گردشگری و شهری

• کسب توانایی در پیاده سازی ایده های خلاقه در عرصه¬ی خدمات و کالاهای فرهنگی و هنری

• کسب توانایی در ارزیابی آثار و منافع میراث های هنری

• کسب توانایی در کشف مزیت ها و فرصت های رشد کارآفرینی

• کسب توانایی در کشف زمینه های جذب سرمایه¬گذاری ریسک پذیر در حوزۀ فرهنگ، هنر، گردشگری و شهری

• کسب توانایی در کشف زمینه های ترکیب صنعت و فرهنگ برای عرضه به بازار جهانی

• کسب توانایی در مزیت سنجی سرمایه گذاری در حوزه های مختلف فرهنگ، هنر، گردشگری و شهری

• کسب توانایی در مدیریت انواع واحدهای تولید خدمات و کالاهای فرهنگی، هنری، گردشگری و شهری

• کسب توانایی در معرفی حوزه های کارآفرینی به خارجی ها به منظور جذب سرمایه

• کسب توانایی در رتبه بندی مزیت های فرهنگی و هنری برای تخصیص بهینه سرمایه گذاری داخلی

• کسب توانایی در کشف زمینه های ترکیب صنعت و هنر برای عرضه به بازار جهانی

• کسب توانایی در پرورش نیروی انسانی لازم برای ارائۀ خدمات فرهنگی و هنری

• کسب توانایی در کشف راه های مشارکت بخش خصوصی در توسعه کارآفرینی

• کسب توانایی در ارزیابی اولویت های سرمایه گذاری دولتی در بخش های فرهنگ، هنر، گردشگری و شهری براساس بازده سرمایه گذاری دولت

• کسب توانایی در ارزش گذاری انواع محصولات فرهنگی، هنری، گردشگری و شهری

• کسب توانایی در راه اندازی کسب و کار در موزه

۶-گروه های آموزشی دانشکده:

این دانشکده در حال حاضر ۶ گروه آموزشی شامل یک گروه در مقطع کارشناسی، چهار گروه در مقطع کارشناسی ارشد و یک گروه در مقطع دکتری دارد.

۷-گروه مشاوران دانشکده

از آنجایی که اکثر رشته های این دانشکده برای اولین بار ایجاد شده است لذا پایه های دانشکده از همان ابتدا و از تابستان ۱۳۹۰با استفاده از تجربه و تخصص اساتید گرانقدری شکل گرفت که با ایجاد این دانشکده در مهرماه ۱۳۹۱ در قالب خدمات مشاوره ای از تجربه و تخصص این اساتید استفاده گردیده و انشاءالله در آینده نیز برای توسعه کمی و کیفی دانشکده از این خدمات نیز استفاده خواهد شد. این مشاوران در حال حاضر از دانشگاههای مختلف کشور می باشند.

۸-هیئت علمی دانشکده

یکی از دشوارترین مراحل ایجاد رشته، جذب هیئت علمی مرتبط با رشته است که دانشگاه برای تامین هیئت علمی این دانشکده سه کار مجزا و ویژه صورت داد یکی استفاده از تجربه و تخصص اساتید سایر دانشگاه ها و نیز مشاوران این دانشکده در قالب تفاهم نامه و نیز قراردادهای پاره وقت، دوم جذب دانشجویان دکتری در حوزه های اقتصاد، گردشگری، مدیریت و کارآفرینی به صورت بورسیه و مشروط به انجام رساله در حوزه هنر و سوم جذب دانشجویان دکتری پژوهش هنر مشروط به انجام رساله در حوزه های موزه، اقتصاد ، مدیریت وکارآفرینی

در حال حاضر این دانشکده از خدمات ۵ مشاور، ۷ هیئت علمی تمام وقت، ۸ مدرس حق التدریس و ۶ بورسیه استفاده می کند.

۹- ساختمان دانشکده

در حال حاضر دانشکده در ساختمان خاچیکیان مستقر شده است این بنای تاریخی خاچکیان در اصل به اسم، خانه کرم خان معروف است و مربوط به دوره اول صفوی است؛ بخش اصلی این بنا زمستان نشین و در شمال حیاط قرار داشته که در زمان رضاخان تخریب و مجدداً بازسازی شده است. بخش باقی مانده ی جبهه جنوبی تابستان نشین می باشد این جبهه یک تالار اصلی در وسط و دو اتاق سه دری در طرفین آن قرار گرفته است. سه دری جنوب غربی دو طبقه بوده و یک اتاق گوشوار بالای آن قرار دارد. این ساختمان با ۱۲ کلاس تعداد ۲۰۸ دانشجوی این دانشکده (۹۵ دانشجوی کارشناسی ۱۰۶ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۲ دانشجوی دکتری) را در بر گرفته است.

۱۰- فعالیت های دانشکده

  • بازدید از اهالی فرهنگ و هنر

  • جلسات هم اندیشی با متخصصین و مدیران بخش های مختلف فرهنگی و هنری استان

  • کارگاه ها و سخنرانی ها

  • نقد و بررسی کتاب های مرتبط با رشته های دانشکده

  • برگزاری دوره های تخصصی و کاربردی با هدف تأمین نیروی انسانی متخصص

  • تولید منابع درسی لازم برای رشته های موجود

  • راه اندازی گروههای پژوهشی و مجلات تخصصی

  • برگزاری همایش های ملی و بین المللی

  • برگزاری نمایشگاههای موقت آثار دانشجویان (تا کنون سه نمایشگاه برگزار کرده است)

  • تامین هیئت علمی لازم برای تدریس دروس اقتصاد، مدیریت و کارآفرینی در سایر دانشکده ها

  • حمایت و پشتیبانی از طرح ها و پروژه های مرکز کارآفرینی دانشگاه

  • انجام طرح های پژوهشی مرتبط با رشته های دانشکده

  • برگزاری حراجی های آثار دانشجویان

  • برگزاری جشنواره های عملیاتی کردن ایده های دانشجویی

  • یاداوری می گردد که بیشتر فعالیت های ذکر شده با هماهنگی مرکز کارآفرینی دانشگاه صورت می گیرد.

 

 

آشنایی با دانشکده صنایع دستی

صنایع دستی، از جمله هنرهایی است که با ذوق و سلیقه هنرمند و بر پایه سنت های دیر پای هر مرز و بوم شکل می گیرد. سرزمین ایران هم از جمله کشورهایی ا ست که در زمینه صنایع دستی پیشینه ای دیرینه دارد. در این میان، هنرهایی چون سفالگری ، فلزکاری آثار چوبی، فرش، نگارگری وشیشه از این گونه است که هنرمندان ایرانی به یاری ذوق، سلیقه فردی، باورها، اعتقادات ملی و مذهبی خویش به آفرینش آن ها دست می زنند.

نیاز کشور به ارتقای هنرهای یاد شده در سطوح دانشگاهی و علمی با بهره گیری از توان بالقوه و بالفعل هنرمندان صاحب نام این سرزمین از یک سو و ارزش افزوده بالای رشته های صنایع دستی از دیگر سو، سبب شد تا رشته صنایع دستی از سال ۱۳۶۳ در اصفهان راه اندازی شود. در حال حاضر این رشته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد ( از سال ۱۳۸۶) و دکتری ( از سال ۱۳۹۰) دانشجو می پذیرد.

برخی از درس های تخصصی رشته صنایع دستی عبارنند از:

آشنایی با صنایع دستی ایران، هندسه نقوش، طراحی سنتی، انسان، طبیعت و طراحی، کارگاه فلز شامل چکش کاری، قلم زنی، جواهر سازی، کارگاه چوب شامل معرق ، منبت، خاتم و گره چینی ، کارگاه سفالگری شامل ساخت و پخت سفال و کاشی کاری، کارگاه نگارگری، کارگاه شیشه گری، کارگاه نساجی، کارگاه مرمت و نگهداری آثار تاریخی، طرح اشیا در تمدن اسلامی، خوشنویسی و طراحی حروف.

فرش

هنر فرش بافی یکی از تخصص های ارزشمند و بسیار متعالی است که علاوه بر جنبه های کاربردی و مصرفی از دیدگاه هنری، علمی و فرهنگی نیز قابلیت های والایی دارد. به گونه ای که می توان گفت این هنر، در میان سایر هنرهای سنتی پرچمدار انتقال سنت های ایرانی اسلامی است و اهمیت اقتصادی ویژه ای نیز دارد؛ آن چنان که پس از صادرات نفتی جایگاه خاصی در توسعه صادرات غیر نفتی کشور دارد.

بنابراین ضروری است که موقعیت فرش در حوزه های دانشگاهی و علمی نیز برای رشد و ثبات آن با یک برنامه از پیش تعیین شده در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تعریف شود و برنامه ریزی کامل و جامعی در تمامی ابعاد فرش از تکنیک و هنر گرفته تا اقتصاد صورت پذیرد. به این تربیت هم می توان موجبات حفظ مواریث گذشته، اصالت های فرهنگی و ملی و هم موجبات گسترش آن ها را در سرتاسر ایران از طریق تربیت نیروهای متخصص و ایجاد موقعیت های برتر در بازارهای جهانی فراهم ساخت. در این راستا، دانشگاه هنر اصفهان از سال ۱۳۷۶ به پذیرش دانشجو در این رشته اقدام نمود و در حال حاضر هم، در مقطع کارشناسی در دو گرایش طراحی و بافت و مرمت، دانشجو می پذیرد.

برخی از درس های تخصصی رشته فرش عبارتند از :

کارگاه بافت فرش، کارگاه طراحی فرش، کارگاه مرمت فرش، کارگاه رنگرزی سنتی و شیمیایی، شناخت و ارزیابی فرش دستباف، شناخت بازارهای جهانی فرش، فیزیک الیاف و آزمایشگاه شیمی و تکنولوژی مواد رنگرزی و آزمایشگاه، شناخت مواد ویژه مرمت قالی، کارگاه گلیم بافی، کارگاه رنگرزی سنتی، بررسی طرح ها و نقوش قالی ایران.

کتابت و نگارگری

نگارگری، یکی از ارکان اصلی هنرهای سنتی ایران است که آگاهی از ویژگی های آن می تواند در شناخت وجوه هنر و تمدن ایرانی- اسلامی تاتثر بسزایی داشته باشد و دست کم راه های تازه ای از علل شکل گیری یکی از تمدن های بشری را در برابرجویندگان آن بگشاید. حفظ و زنده نگه داشتن رشته کتابت و نگارگری در گرو تعلیم و انتقال این میراث گران بها به دانشجویان و علاقمندان آن است که با توجه به ذخایر فراوان گنجینه ها و استادان صاحب نام، می تواند حرکتی گسترده را در جهت رونق بخشیدن به کمال هنرهای سنتی ایجاد و در عرصه های جهانی هنری نیز برای ایران اسلامی افتخارات تازه ای را مطرح کند. این رشته از سال ۱۳۸۷، در دانشکده صنایع دستی اصفهان با هدف تربیت افراد متخصص و آشنا به مبانی علمی و نظری کتابت و نگارگری، راه اندازی شد.

برخی از درس های تخصصی رشته کتابت و نگارگری عبارتند از:

تاریخ فرهنگ و هنر ایران (پیش از اسلام )، تاریخچه نگارگری، تاریخچه کتابت، کارگاه طراحی سنتی، آشنایی با فرهنگ و ادب ایران، آشنایی با تذهیب، آشنایی با خیالی نگاری، کارگاه تذهیب، کارگاه نگارگری، کارگاه تخصص نگارگری، کارگاه طراحی نگارگری، کارگاه صحافی سنتی و جلد سازی، کارگاه تشعیر.

ارتباط با دانشگاه:

ساختمان مرکزی دانشگاه هنر اصفهان
اصفهان، خیابان حکیم نظامی، روبروی خیابان خاقانی، دانشگاه هنر اصفهان
تلفن: ۰۳۱۳۶۲۴۹۸۳۶ – فاکس: ۰۳۱۳۶۲۴۹۸۴۱
info@aui.ac.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *