معرفی دانشگاه علامه طباطبایی (ادبیات و زبان‌های خارجی)

دانشگاه علامه طباطبائی

دانشگاه علامه طباطبائی بر اساس مصوبه ستاد انقلاب فرهنگی در جلسه مورخه ۱۳۶۳/۴/۱۶ تاسیس شد.

این دانشگاه هم اکنون به عنوان بزرگترین و مهمترین دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی در کشور می باشد، که با دارا بودن قریب به ۱۵ هزار نفر دانشجو در حدود ۵۰۰ نفر عضو هیات علمی تمام وقت و ۸ دانشکده در حال فعالیت می باشد.

دانشکده ها

دانشکده ادبیات فارسی وزبان های خارجی

دانشکده علوم اجتماعی

دانشکده اقتصاد

دانشکده حسابداری و مدیریت

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

دانشکده حقوق و علوم سیاسی

موسسه آموزش عالی بیمه اکو

مرکز تخصصهای آزاد و نیمه حضوری

 

 

تاریخچه

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ ، با ادغام ۲۷ مرکز آموزش عالی مستقل با عناوین مختلف دانشگاه، دانشکده، پژوهشکده، مدرسه عالی ، آموزشگاه عالی، موسسه، مرکز و سازمان، که از سال ۱۳۳۷ به تدریج تاسیس شده بودند، دو مجتمع عظیم تاسیس شد:

“مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانـی” (با ادغام ۱۳ مرکز )

“مجتمع دانشگاهی علمی – اداری و بازرگانی” (با ادغام ۱۴ مرکز)

این مجتمع ها هرکدام تحت مدیریت مستقل، بیش از ۵ سال فعالیت کردند و مجددا” در سال ۱۳۶۳ براساس موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه مورخ ۱۶/۰۴/۱۳۶۳ و اعلام وزیر وقت وزارت متبوع مورخ ۱۸/۱۱/۶۳ ادغام شــدنـد و از ادغام آن هادانشـــگاه علامه طباطبائیتاسیس گردید.

تشکیل دانشگاه علامه طباطبائی

دانشگاه علامه طباطبائی در سال ۱۳۶۳ هجری شمسی براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد. دانشگاه علامه طباطبائی در تاسیس دارای ۶ دانشکده و یک مجموعه شامل۴ مرکز آموزشی در تهران و ۲۸ مرکز آموزشی در شهرستان ها با ۴۸۳ نفر عضو هیات علمی که ۱۴۸ نفر از آن ها مربوط به مراکز آموزشی شهرستان ها بوده است.

دانشکده ها

دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبایی عبارتند از:

۱-دانشکده زبان و ادبیات فارسی

۲-دانشکده علوم اجتماعی

۳-دانشکده علوم ارتباطات

۴-دانشکده اقتصاد

۵-دانشکده مدیریت

۶-دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی

۷-دانشکده حقوق و علوم سیاسی

۸-موسسه آموزش عالی بیمه اکو

۹-پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان

۱۰-دانشکده الهیات و معارف اسلامی

۱۱-دانشکده تربیت بدنی

۱۲-دانشکده زبان‌های خارجی

۱۳-دانشکده حسابداری و علوم مالی

۱۴-دانشکده ریاضی و علوم رایانه

دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی

این دانشکده که پیش ازانقلاب ایران ۱۳۵۷بهمدرسه عالی ترجمهمعروف بود، در سال۱۳۶۲فعالیت آموزشی خود را تحت عنوان «دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی» آغاز کرد. امروزه این دانشکده دارای رشته‌های:زبانشناسی،زبان و ادبیات فارسی،فلسفه،زبان و ادبیات عربی،ادبیات انگلیسی، مترجمیزبان انگلیسی، مترجمیزبان فرانسه، مترجمیزبان اسپانیایی، ادبیاتترکی استانبولیوعلوم حدیثمی‌باشد. این دانشکده در محله سعادت آبادخیابان علامه طباطبایی جنوبیواقع است. گروه‌های آموزشی عبارتند از:

زبان و ادبیات انگلیسی به مدیریتمحمد خطیب

مترجمی زبان انگلیسی به مدیریتحسین ملانظر

فلسفهبه مدیریترضا سلیمان حشمت

زبان‌شناسی به مدیریتمحمد دبیرمقدم

علوم قرآن و حدیث

زبان و ادبیات روسی

زبان و ادبیات ترکی استانبولی به مدیریتسهراب رضائی

معارف اسلامی

مترجمی زبان فرانسه

زبان و ادبیات اسپانیایی

زبان و ادبیات فارسی

زبان و ادبیات عرب

زبان چینی

 

 

علاوه بر دانشکده ها و مراکز ذکر شده، دانشگاه علامه طباطبائی دارای واحدهای دیگری به شرح زیر بوده است :

  • کتابخانه مرکزی که از سال ۱۳۵۹ در محل دانشکده بهداشت و علوم پایه با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع شروع بکار کرد؛ و دارای ۴۵۰۰۰ جلد کتاب، ۳۰۰۰ قطعه اسلاید آموزشی ، ۱۷۵ حلقه فیلم آموزشی و فیلم استریپ بوده است.

  • مرکز تولید و انتشارات که در سال ۱۳۵۴ تاسیس شد و دارای بخش های اداری و مالی، امور سفارشات ، اطاق ویرایش و امور فنی، حروفچینی و لاینوترون و همچنین سالن اصلی برای امور عکاسی ، مونتاژ ، چاپ و صحافی بوده است.

  • مرکز خدمات کامپیوتری که فعالیت های اصلی خود را از سال ۱۳۵۴ شروع کرد . این مرکز به لحاظ تجهیزات و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری از ابتدای تاسیس جزء معدود مراکز مجهز کامپیوتری جهت ارائه خدمات به نظام آموزشی یک دانشگاه در سراسرکشور محسوب می شده است. پس از تجمیع و تاسیس دانشگاه در سال ۱۳۶۳ نیز همواره کوشیده تا همگام و هماهنگ با سایر واحدهای دانشگاه در زمینه های علمی ، عملیاتی و تامین اطلاعت مورد نیا سطوح مختلف مدیریت دانشگاه را در حد امکان به نحو مطلوبی انجام دهد.

تغییر و تحول در واحدهای دانشگاه علامه طباطبائی

از زیر مجموعه های ۲۷ گانه مجتمع های دانشگاهی ” ادبیات و علوم انسانی ” و ” علوم اداری و بازرگانی ” در طول سال های دهه شصت شمسی ، برخی مدارس عالی و دانشکده ها نظیر مدرسه عالی پارس و دانشـکده تربیت بدنی و علوم ورزشـی تماماً یا برخی رشته های آن ها به همراه دانشـجویان ، هیات علمی و کارکنان اداری به دانشـگاه های تربیت معلم ، تـهـران و شهیدبهشـتی انتقال یافتند.

در شهریور ماه ۱۳۶۶ به منظور یکپارچگی و توسعه آموزش از راه دور ، براساس پیشنهاد وزارت فرهنگ و آموزش عالی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه پیام نور با جداشدن دانشکده بهداشت و علوم پایه ، مراکز آموزشی شهرستان ها ، کتابخانه مرکزی و مرکز تولید و انتشارات از این دانشگاه تاسیس گردید.

در زمان انتقال موسسات و مراکز آموزشی مذکور به این دانشگاه، صرفا دانشجویان این مراکز برای ادامه تحصیل منتقل شده اند و اکثر اموال منقول و غیرمنقول به دانشگاه های پیام نور، شهید بهشتی ،تهران ،امام صادق(ع) ، وزارت علوم،تحقیقات وفناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شدند . این امر بروز مشکلات فراوانی را نظیر معضل پراکندگی واحدهای تابعه برای این دانشگاه به ارمغان آورده که تلاش های طولانی و بسیاری را برای حل آن نیازمنداست.

در سال ۱۳۶۸ مدرســه عــالــی بیمه که فعالیت آن از سال ۱۳۵۸ متوقف شـده بود با تصویب شورای گسترش آموزش عالی با عنــوان ” موسسه آموزش عالی بیمه اکو ” ، در مجموعه واحدهای وابسته این دانشگاه گنجانده شد.

در زمسـتان ۱۳۸۳ با مجوز (شماره ۸۱۸۸/۲۲ مورخ ۱۸/۹/۸۲ ) وزیر محترم علوم، تحـقیقات و فنآوری ” دانشکده علوم ارتباطات ” رسماً در محل دانشکده علوم اجتماعی تأسیس گردید .

ارتباط با دانشگاه:

 

  • نشانی: دهکده المپیک، میدان دهکده، ساختمان مرکزی، دانشگاه علامه طباطبائی
  • تلفن: ۴۴۷۳۷۵۱۰
  • کد پستی: ۱۴۸۹۶۸۴۵۱۱

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *