معرفی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

دانشگاه با عرصه قریب به ۱۵۰۰۰۰ مترمربع در منطقه لویزان واقع شده و مجموعا بیش از ۵۶۰۰۰ مترمربع فضای مسقف آموزشی , آزمایشگاهی , کارگاهی , رفاهی و فرهنگی را شامل می گردد. علاوه بر مجموعه فوق دانشگاه دارای ۵ خوابگاه (۲ خوابگاه پسران و ۳ خوابگاه دختران) که مجموعا ۲۸۰۰۰ مترمربع فضای مسقف با ظرفیتی حدود ۲۲۰۰ نفرمی باشد.

تاریخچه

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال ۱۳۵۷ با نام « مجتمع تکنولوژی انقلاب اسلامی» با ادغام انستیتوهای تکنولوژی تهران بنیان‌گذاری شد؛ سپس به « مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی» تغییر نام داده و علاوه بر دوره های کاردانی و معلم فنی، مجوز برگزاری دوره‌های کارشناسی ناپیوسته دبیرفنی را نیز دریافت کرد. در سال ۱۳۷۲ این مجموعه با مجوز دفتر گسترش آموزش عالی (وزارت فرهنگ و آموزش عالی) به دانشکده تربیت دبیر فنی و حرفه‌ای تبدیل شدس و از طریق آزمون سراسری در دو رشته کارشناسی، اقدام به پذیرش دانشجو نمود. سپس با توجه به امکانات و توانایی‌های موجود، در سال ۱۳۷۶، با ادغام « مرکز آموزش عالی» و « دانشکده تربیت دبیر فنی و حرفه‌ای» و با اخذ پروانه از وزارت فرهنگ و آموزش عالی و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی به مرتبه دانشگاه ارتقا پیدا نموده و به نام «دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی‌» خوانده شد. هم اکنون این دانشگاه با وسعتی نزدیک به ۱۵۰٫۰۰۰ مترمربع ( ۱۵ هکتار) در شمال شرق تهران و در منطقه لویزان قرار دارد و در مجموع بیش از ۵۰٫۰۰۰ مترمربع فضای سرپوشیده باکاربری¬های آموزشی، آزمایشگاهی، کارگاهی، رفاهی، فرهنگی و ورزشی را شامل می‌شود. در ادامه سازمان دانشگاه در چارت به نمایش درآمده است.

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در ۲۰ رشته کارشناسی، ۴۱ رشته کارشناسی ارشد و نیز ۱۱ رشته دکترا دانشجو می پذیرد. همچنین این دانشگاه به همراه دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه آموزش و پرورش، سه قطب و اتاق فکر وزارت آموزش و پرورش می باشند.

 

 

دانشکده ها

دانشکده مهندسی برق

دانشکده مهندسی کامپیوتر

دانشکده مهندسی عمران

دانشکده علوم پایه

دانشکده مهندسی مکانیک

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

دانشکده علوم انسانی

دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی

 

فعالیت های علمی و پژوهشی :

همایش های برگزار شده  در دانشکده علوم پایه عبارت اند از:

سومین همایش ملی پیل سوختی ایران(۱۳۸۸)، اولین همایش ایرانی نظریه گراف‌های شیمیایی (۱۳۸۹)، سمینار ملی نانو محاسبات(۱۳۸۹)و(۱۳۹۰)، چهارمین همایش ملی پیل سوختی(۱۳۸۹)، ششمین همایش پیل سوختی ایران (۱۳۹۱)، همایش فیزیک محاسباتی ایران (۱۳۹۲)، همایش ملی آموزش الکترو شیمی (۱۳۹۲)، همایش ملی آموزش ریاضی ایران (۱۳۹۳)، سیزدهمین همایش آموزش ریاضی ایران(۱۳۹۳)، نخستین همایش نانو(۱۳۹۴)، همایش ملی کودک و طبیعت(۱۳۹۴)، دومین همایش ملی آموزش الکترو شیمی ایران (۱۳۹۴)، همایش فیزیک محاسباتی ایران (۱۳۹۴)، همایش پژوهش در آموزش علوم پایه(۱۳۹۴)

چشم انداز آینده

دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی مصمم است که ضمن ارتقای وضعیت موجود، نقش مؤثر خود را با توجه به پتانسیل های دانشگاه در امر آموزش و پژوهش در سطح ملی و فراملی ایفا نماید. لذا با برنامه ریزی در ابعاد مختلف آموزش، پژوهش و همچنین توسعه فیزیکی، این مهم را در سر لوحه اهداف خود قرار داده است. پذیرش دانشجویان خارج از کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی از کشورهای هم جوار و برنامه ریزی در جهت ساخت و ساز امکانات آموزشی، کمک آموزشی و رفاهی به وسعت۵۰ هزار مترمربع از جمله برنامه¬های در حال اجرای این دانشگاه می باشد که افقی روشن را پیش رو قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *