معرفی دانشگاه خوارزمی تهران

دانشگاه خوارزمی

دانشگاه خوارزمی (نام پیشین: دانشگاه تربیت معلم تهران) یکی از دانشگاه‌های دولتی و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که به‌نام محمد بن موسی خوارزمی دانشمند بزرگ ایرانی نامگذاری شده‌است. سابقه تأسیس این دانشگاه به‌سال ۱۲۹۸ خورشیدی بازمی‌گردد و قدیمی‌ترین دانشگاه ایران محسوب می‌شود. این دانشگاه چند بار تغییر نام داده و پردیسی در کرج به آن افزوده شده‌است. در حال حاضر دانشگاه خوارزمی در رشته‌های مختلف علوم پایه، انسانی، تربیتی و مهندسی در مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری دانشجو می‌پذیرد.این دانشگاه در زمره برجسته ترین دانشگاههای ایران بوده و جزء دانشگاههای گروه «الف» وزارت علوم محسوب می­گردد.

پیشینه دانشگاه

نخستین موسسه تربیت معلم کشور برای مدارس ابتدایی تحت عنوان «دارالمعلمین مرکزی» در سال ۱۲۹۸ شمسی تاسیس و محل این مؤسسه در تهران، ساختمان وزارت فرهنگ واقع در تخت زمرد بود، بدلیل افزایش مدارس و نیاز به آموزگاران تعلیم دیده در مهر ۱۳۰۷ دارالمعلمین مرکزی به دارالمعلمین عالی با اهداف جدید به تصویب شورای عالی معارف وقت رسید در آذر ۱۳۰۸ قانونی در خصوص اصلاح اساسنامه و کمک به دارالمعلمین عالی و استخدام فارغ­التحصیلان آن به تصویب مجلس شورای ملی رسید و از این تاریخ دارالمعلمین­عالی به دو قسمت علمی و ادبی تقسیم شد. به دلیل گسترش رشته­ها در سال ۱۳۱۱ دارالمعلمین عالی به ساختمان نگارستان منتقل و در سال ۱۳۱۲ نام دارالمعلمین عالی به «دانشسرای عالی» تغییر یافت در سال ۱۳۴۲ هیات وزیران دانشسرای عالی را منحل و سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی جایگزین آن شد پس از تاسیس وزارت علوم و آموزش­عالی در سال ۱۳۴۶ مجدداٌ سازمان یاد شده تحت عنوان دانشسرای­عالی زیر نظر وزارت قرار گرفت.

در سال ۱۳۵۳ با تصویب شورای گسترش آموزش عالی، نام دانشسرای­عالی به دانشگاه تربیت معلم تغییر یافت و اداره آن به صورت هیأت امنایی درآمد. با تاسیس دانشگاه، توسعه برنامه تربیت دبیر در سطح کشور جزء اهداف آن قرار گرفت و دانشسراهای عالی در شهر های زاهدان، سنندج و یزد تاسیس گردید و مدرسه­های علوم اراک و کاشان تحت پوشش دانشگاه تربیت معلم قرار گرفتند در سال­های ۱۳۶۶ و ۱۳۶۸ شعبه­های این دانشگاه در شهرهای سبزوار و تبریز تاسیس شدند و در سال ۱۳۶۹ با تصویب شورای گسترش آموزش عالی تمام واحدهای وابسته به شعبه­های دانشگاه از آن منفک و مستقل شدند. با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۱/۱۱/۹۰ دانشگاه تربیت معلم به دانشگاه خوارزمی تغییر نام یافت در حال حاضر این دانشگاه دارای ۵ معاونت، ۱۰ دانشکده، ۴ موسسه تحقیقاتی، ۴ پژوهشکده، ۲ قطب علمی و۳۸۴ عضو هیات علمی شامل ۳۶ استاد، ۵۸ دانشیار، ۲۵۹ استادیار، ۳۱ مربی می باشد. ساختمان مرکزی دانشگاه در تهران واقع در خیابان شهید مفتح می باشد مساحت زمین آن حدود ۲ هکتار است و ساختمان آن بر اساس طرح مهندسی مارکف روسی تبار (ساختمان کتابخانه مرکزی کنونی) ساخته شده-است. با افزایش رشته های تحصیلی و گسترش فعالیت های آموزشی، تحقیقاتی و پشتیبانی زمینی به مساحت تقریبی ۲۲۷ هکتار در منطقه پردیس کرج به دانشگاه واگذار گردیدکه عملیات احداث ساختمان از سال ۱۳۵۵ آغاز و در حال حاضر ساختمان های دانشکده علوم پایه، سازمان مرکزی، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، دانشکده علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده تربیت بدنی، ۲۴ بلوک خوابگاه دانشجویی، منازل سازمانی، تاسیسات، استخر و … ساخته شده است. به منظور توسعه­ی فعالیت­های آموزشی و پژوهشی و جذب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی، هیات امنا در تاریخ ۲۹/۸/۹۱ با ایجاد پردیس دانشگاه در تهران موافقت نمود.

 

 

دانشگاه خوارزمی (نام پیشین: دانشگاه تربیت معلم تهران) یکی از دانشگاه‌های دولتی و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که به‌نام محمد بن موسی خوارزمی دانشمند بزرگ ایرانی نامگذاری شده‌است. سابقه تأسیس این دانشگاه به‌سال ۱۲۹۸ خورشیدی بازمی‌گردد و قدیمی‌ترین دانشگاه ایران محسوب می‌شود. این دانشگاه چند بار تغییر نام داده و پردیسی در کرج به آن افزوده شده‌است. در حال حاضر دانشگاه خوارزمی در رشته‌های مختلف علوم پایه، انسانی، تربیتی و مهندسی در مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری دانشجو می‌پذیرد.این دانشگاه در زمره برجسته ترین دانشگاههای ایران بوده و جزء دانشگاههای گروه «الف» وزارت علوم محسوب میگردد.

نام این دانشگاه در سال ۱۳۱۲ از دارالمعلمین عالی به دانشسرای عالی و در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه تربیت معلم تغییر کرد. تغییر نام این دانشگاه به دانشگاه خوارزمی در سال ۸۱ و ۸۲ در شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم به‌تصویب رسید و از بهمن ۱۳۹۰ دانشگاه رسماً به دانشگاه خوارزمی تغییر نام یافت.

در اسفند ۱۳۹۳ با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، دانشگاه علوم اقتصادی در دانشگاه خوارزمی ادغام شد.

از نظر علمی، این دانشگاه نخست زیر نظر کارشناسان فرانسوی قرار داشت. اما از سال ۱۹۷۳ تا زمان انقلاب سال ۱۳۵۷، زیر نظر دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (معروف به UCLA) قرار گرفت.

تاریخچه نام‌های دانشگاه        

  • دارالمعلمین مرکزی       ۱۲۹۷

  • دارالمعلمین عالی         ۱۳۰۷

  • دانشسرای عالی  ۱۳۱۲

  • وحدت دانشسرای عالی با دانشگاه تهران   ۱۳۱۳

  • دانشسرای عالی یک واحد دانشگاهی مستقل در دانشگاه تهران      ۱۳۳۴

  • استقلال دانشسرای عالی ۱۳۳۸

  • سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی    ۱۳۴۲

  • دانشسرای عالی  ۱۳۴۶

  • دانشگاه تربیت معلم      ۱۳۵۳

  • دانشگاه خوارزمی         ۱۳۹۰

مفاخر

تا کنون هفت تن از اساتید دانشگاه خوارزمی به عنوان چهره‌های ماندگار علمی برگزیده شده‌اند که عبارتند از:

پروفسور محمود حسابی

دکتر جعفر شعار، رشته ادبیات فارسی، ۱۳۸۰ از اولین کسانی که توسط صدا و سیما جزو مفاخرملی معرفی شد.

دکتر علی شریعتمداری، رشته روانشناسی و علوم تربیتی، ۱۳۸۱.

دکتر احمد مجد (زیست‌شناس)، در رشته زیست‌شناسی، ۱۳۸۳.

آیت‌الله دکتر سید محمد موسوی بجنوردی، رشته حقوق، ۱۳۸۴.

دکتر شهربانو عریان، رشته زیست‌شناسی، ۱۳۸۴ و نیز پژوهشگر برتر زن در سال ۱۳۸۴.

دکتر شکوه نوابی‌نژاد، رشته روانشناسی و علوم تربیتی، ۱۳۸۷.

دکتر علیرضا مدقالچی، رشته ریاضی گرایش آنالیز، ۱۳۸۹.

از میان مفاخر تاریخ دانشگاه می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

پروین اعتصامی:

وی پس از نوروز ۱۳۱۵ خورشیدی یعنی در زمان ریاست دکتر عیسی صدیق بر دانشسرای عالی، به عنوان مدیر کتابخانه دانشسرای عالی مدتی در سالهای ۱۳۱۵ و ۱۳۱۶ به فعالیت پرداخت و نظم و ترتیب کتابخانه در زمان مدیریت وی زبانزد دانشجویان و اساتید بود. گفته می‌شود پروین بر پشت جلد برخی کتابها اظهار نظرهایی می‌نوشت که شاید هنوز باقی باشد، البته آن کتاب‌ها به کتابخانه ادبیات دانشگاه تهران منتقل شده‌اند.

محمد علی رجایی، دانش‌آموخته دانشسرای عالی

عبدالعظیم قریب، مدرس فارسی دارالمعلمین و دانشسرای عالی

غلامحسین مصاحب، مدرس دانشسرای عالی و بنیانگذار مؤسسه تحقیقات ریاضی دکتر مصاحب

دکتر جمشید شنبه‌زاده، طراح دانشگاه مهر البرز اولین دانشگاه مجازی خصوصی ایران

دکتر بهلول علیجانی، استاد برجسته جغرافیا و بنیان‌گذار اقلیم‌شناسی سینوپتیک در ایران

علامه فاضل تونی

دکتر محمد خوانساری

دکتر محمود عابدی

دکتر ابوالحسن مجتهد سلیمانی:ایشان از بزرگترین اساتید فقه و حقوق ایران محسوب می‌شوند.

دکتر ماهیار

دکتر جهانشاه لو

دکتر عین‌الله پاشا

شهید محمد علی رجائی

شهید محمد علی رجائی در سال ۱۳۱۲ در خانواده ای با بضاعت مالی ضعیف در قزوین متولد شد . او در همان شهر به تحصیل پرداخت ولی به دلیل مشکلات زندگی در ۱۲ سالگی مدرسه را ترک نمود و به عنوان کارگر ساختمان شروع به کار کرد . در ۱۶ سالگی به استخدام نیروی هوائی در آمد و در همین دوران با تحصیل شبانه موفق به اخذ دیپلم ریاضی گردید. وی پس از اخذ دیپلم وارد کار تدریس شد و در سال ۱۳۴۵ وارد دانشسرای عالی دانشگاه تربیت معلم فعلی شد و به تحصیلات عالیه پرداخت . در سال ۱۳۳۸ از دانشسرای عالی فارغ التحصیل شد. شهید رجائی به معلمی علاقه فراوان داشت و ازهنرآن به خوبی بهره مند بود.

او معلمی مهربان ، صبور ، کنجکاو و تیزهوش بود و به جوانان عشق می ورزید . به همین دلیل جوانان به راحتی جذب او می شدند. شهید رجائی به کارکردن علاقه فراوان داشت و در شبانه روز ۱۶ ساعت کار می کرد. وی علاوه بر کار معلمی به فعالیتهای سیاسی می پرداخت و به همین خاطر توسط ساواک رژیم دستگیر و زندانی گردید و در دوران انقلاب به همراه مردم ، فعالیتهای خود را علیه رژیم ستمشاهی ادامه داد و پس از پیروزی انقلاب وزیر آموزش و پرورش ، نخست وزیر و رئیس جمهور گردید.

علاقه او به انقلاب و مردم سبب کینه دشمنان انقلاب نسبت به او شد و سرانجام در شهریور ۱۳۶۰ وی همراه یار همیشگی اش ، دکتر باهنر در دفتر نخست وزیری به شهادت رساندند . روحش شاد و یادش گرامی باد.


عبدالعظیم قریب

قریب در سال ۱۲۵۷ در گرکان اراک به دنیا آمد. مقدمات زبانهای فارسی و عربی را در موطن خویش آموخت. در سال ۱۳۱۱ به تهران آمد و به فراگیری اطلاعات عمومی وتکمیل تحصیلات خود پرداخت. در سال ۱۳۱۷ در مدرسه علمیه به تدریس زبان فارسی مشغول گردید و سپس در مدرسه نظام، سیاسی، ایران و آلمان، دارالفنون، دارالمعلمین، بنگاه وعظ و خطابه ، دانشکده های ادبیات و دانشسرای عالی تدریس نمود.

هنگامی که قریب تدریس را آغاز کرد و در مدارس به زبان فارسی اهمیتی داده نمی شد و متون مناسب برای تدریس این زبان به محصلان در دسترس نبود و یا اصلا وجود نداشت . وی ابتدا قواعد زبان فارسی را به سبک دستورهای فارسی زبان اروپایی تدوین کرد . پس از آن دستور زبان فارسی را در چهار جلد تالیف نمود . نامبرده منتخباتی از نظم و نثر اساتیدزبان فارسیرا به نام قواعد الادب تهیه کرد که سالها در مدارس تدریس می شد. تاریخ برامکه از آثار اوست و کتابهای کلیله و دمنه . گلستان و بوستان را با حواشی به طبع رساند. قریب ۵۸ سال از عمر خود را صرف تدریس ، تالیف و خدمات فرهنگی نمود . او مردی فروتن ، وظیفه شناس و تا سرحد وسواس، وقت شناس بود. نام وی همواره با تاریخ دستور زبان فارسی همراه خواهد بود.

دکتر غلامحسین مصاحب

دکتر غلامحسین مصاحب در سال ۱۲۸۹ (ه.ش) در منطقه ۴ تهران خیابان جلیل آباد در خانواده ای روشنفکر به دنیا آمد . وی در همان محل به مدرسه رفت و در سالهای تحصیلات ابتدایی ، علاقه زیادی به ریاضیات نشان داد و با خواندن جبر و هندسه در دوران متوسطه ، شوق و رغبت او به ریاضیات بیشتر شد. استاد مصاحب علاوه بر ریاضیات ، زبانهای فارسی ، عربی و همچنین انگلیسی و فرانسه را فراگرفت و آنها را در حد عالی می­دانست.

همچنین به زبانهای آلمانی و روسی تا حد استفاده از منابع علمی آشنا بود . دکتر مصاحب در زمینه فرهنگ و ادبیات فارسی مطالعات جدی داشت و علوم معقول و منقول و عربی را خوب می دانست . ایشان در سال ۱۳۱۶ ازدواج نمود و آن گاه برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت . پس از بازگشت از فرانسه ، در دانشسرای عالی مشغول شد و در همان زمان نیز به فعالیتهای اجتماعی روی آورد . اما کار تدریس را در سال ۱۳۲۰ در دانشسرای عالی به طور جدی شروع کرد . در سال ۱۳۲۴ برای ادامه تحصیل در رشته ریاضی به انگلستان اعزام و در کالج آموزشی دانشگاه کمبریج مشغول به تحصیل شد . استاد مصاحب در سال ۱۳۲۷ به عضویت انجمن ریاضی دانان انگلیس درآمد. او سپس به ایران بازگشت و مشاغل عمده ای را در وزارت علوم و آموزش عالی عهده دار شد که مهمترین آنها پست معاونت فنی وزارت مذکور در کابینه دکتر مصدق بود . ایشان در جریان سالهای آشوب و کودتا دستگیر و به سازمان سه کرج منتقل شد.

دکتر مصاحب در سال ۱۳۰۹ مجله ریاضیات مقدماتی و عالی را تاسیس کرد و یازده شماره از آن را منتشر نمود. در سال ۱۳۴۰ به خدمت در بخش ریاضی دانشسرای عالی پرداخت و سال ۱۳۴۲ به درجه استادی نائل گردید. وی برای جبران کمبود استاد ریاضی در کشور ، به تاسیس موسسه ریاضیات در سال ۱۳۴۵ اقدام نمود.
از آثار با ارزش ایشان ، آنالیز و تئوری مقدماتی اعداد است که کتاب آنالیز اولین کتاب در زمینه مذکور است و به زبانهای بین المللی ترجمه شده است . کتاب تئوری مقدماتی اعداد ، پس از انقلاب موفق به دریافت جایزه بهترین کتاب سال در ایران شد . از دیگر آثار استاد ، کتاب مدخل منطق صورت ، دایره المعارف فارسی و فرهنگ جغرافیایی است. دکتر مصاحب پس از سالها خدمت ، در سال ۱۳۵۸ در ۶۹ سالگی دیده از جهان فرو بست و به دیار باقی رهسپار شد.

پروین اعتصامی

پروین اعتصامی در سال ۱۲۸۵ (ه.ش) در تهران متولد شد . پدرش یوسف اعتصامی یکی از رجال روزگار خود بود . پروین با قریحه ای سرشار و طبعی بلند شعر می سرود . از سبکهای پیشینیان بویژه شیوه ناصرخسرو پیروی می کرد و درشیوه مناظرات شعری از سبک عراقی استفاده می کرد.

مضامین اشعارش اغلب عرفان و اخلاق، پند و موعظه و طرفداری از محرومان و ستمدیدگان بود. پروین اندیشه های نو و مضمون­های ابتکاری خود را به شیوه ای بسیار زیبا و استادانه در قالب های کهن می ریخت. این شاعر گرامی مدتی به عنوان کتابدار کتابخانه مرکزی دانشسرای عالی (دانشگاه تربیت معلم فعلی) مشغول به کار بود. وی عمر کوتاه ولی پرباری داشت و در سال ۱۳۲۰ در گذشت.

پردیس‌ها

دانشگاه دارای دو پردیس است. پردیس تهران واقع در مرکز تهران خیابان شهید مفتح جنوبی (ایستگاه دروازه دولت خط ۴ و ایستگاه طالقانی خط ۱ مترو تهران) با مساحت ۲ هکتار که ساختمان آن (ساختمان کتابخانه مرکزی کنونی) براساس طرح مهندسی نیکلای مارکف روسی تبار ساخته شده‌است.

پردیس کرج با مساحت ۲۷۰ هکتار در منطقه حصارک (منتهی الیه غربی شهر کرج) که عملیات احداث آن از سال ۱۳۵۵ آغاز شد. این پردیس دارای منازل سازمانی اساتید و کارکنان، ۲۳ بلوک خوابگاه دانشجویی، استخر سرپوشیده، مجتمع ورزشی، ساختمان مرکزی، ساختمان دانشکده‌هاست. کلنگ احداث کتابخانه مرکزی و سالن همایشهای دانشگاه نیز در این پردیس در بهمن ۱۳۸۷ زده شد.

فعالیت‌های اداری و آموزشی و پژوهشی دانشگاه در هر دو پردیس تهران و کرج انجام می‌شود.

این دانشگاه همچنین دارای دو پردیس خودگردان، یکی در تهران و یکی در کرج است که به صورت آزاد از طریق آزمون سازمان سنجش و آزمون داخلی اقدام به جذب دانشجو در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا می‌کند. محل پردیس خودگران کرج در پردیس دانشگاه در کرج قرار دارد که کلنگ ساختمان آن در سال ۱۳۹۲ زده شده است و در دست ساخت است و محل پردیس خودگردان تهران در مجاورت پردیس اصلی دانشگاه در تهران در تقاطع خیابان سمیه و خیابان خاقانی (در مجاورت ساختمان مرکزی دانشگاه) قرار دارد.

دانشکده‌ها

این دانشگاه دارای چهارده دانشکده با رشته‌های مختلف می‌باشد. دانشکده‌های آن عبارتند از:

  • دانشکده علوم جغرافیایی

این دانشکده در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد و دارای ۴ گروه آموزشی و ۲۰ عضو هیئت علمی شامل ۳ استاد، ۱۰ استادیار، ۴ دانشیار و ۳ مربی با ۷۱۴ دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت دارد.

  • دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

تأسیس ۱۳۱۲، شامل هشت گروه آموزشی: روانشناسی عمومی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی بالینی، راهنمایی و مشاوره، کتابداری و اطلاع رسانی (علم اطلاعات و دانش شناسی)، تکنولوژی آموزشی، برنامه ریزی درسی و آموزشی، فلسفه تعلیم و تربیت.

  • دانشکده ادبیات و علوم انسانی

تأسیس ۱۳۵۳، شامل هشت گروه آموزشی تاریخ، دین و فلسفه، زبان و ادبیات فارسی، زبانهای خارجی، زبان و ادبیات عرب، جامعه‌شناسی، و معارف اسلامی.

  • دانشکده حقوق و علوم سیاسی

(در حال حاضر گروه آموزشی) که در گذشته مدیریت آن بر عهده آیت الله موسوی بجنوردی بود و به جهت داشتن اساتیدی چون آیت الله موسوی بجنوردی، آیت الله محقق داماد، دکتر ابوالحسن مجتهد سلیمانی، دکتر غفور خوئینی، دکتر مهدی عباسی سرمدی، دکتر علی انصاری، دکتر محمد روشن، دکتر ربیعا اسکینی، دکتر ایرج گلدوزیان، دکتر سید علی آزمایش، دکتر امیر وطنی، دکتر مرتضی شهبازی نیا، دکتر احمد باقری، دکتر جمشید جعفر پور، دکتر مؤذن زادگان، دکتر مهر پور، دکتر سید حسین صفایی، دکتر ابوالقاسم گرجی و … و مجله علمی پژوهشی حقوق و علوم سیاسی به مدیر مسئولی دکتر سرمدی و سردبیری دکتر خوئینی از دانشکده‌های برجسته حقوق و فقه در کشور است.

  • دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، تأسیس ۱۳۵۱.

  • دانشکده مدیریت و حسابداری، تأسیس ۱۳۹۳ (هسته آن را گروه مدیریت آموزشی که از دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی جدا شد شکل داد).

  • دانشکده علوم مالی

  • دانشکده اقتصاد

  • دانشکده مدیریت

دانشگاه همچنین دارای چهار پژوهشکده به شرح زیر است:

پژوهشکده فلسفه و حقوق تطبیقی، تأسیس ۱۳۸۶ که ریاست آن در گذشته برعهده دکتر غفور خوئینی بوده و در حال حاضر برعهده آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی استاد دانشکده حقوق این دانشگاه می‌باشد.

دانشگاه چهار مؤسسه پژوهشی و دو قطب علمی نیز داراست:

  • مؤسسه تحقیقات ریاضی دکتر مصاحب تأسیس ۱۳۴۵ توسط دکتر غلامحسین مصاحب

  • مؤسسه تحقیقات تربیتی

  • موسسه زبان‌های خارجی

  • مؤسسه پژوهشی زبان و ادبیات فارسی بهار

  • قطب علمی تحلیل فضایی مخاطرات محیطی

قطب علمی روان‌شناسی استرس، تأسیس ۱۳۸۴

سطوح تحصیلی

کارشناسی ارشد

  • مهندسی عمران (گرایشهای: خاک و پی)

  • مهندسی عمران (گرایش سازه و محیط زیست)

  • مهندسمعدن

  • مهندس کامپیوتر

  • مهندسصنایع

امکانات آزمایشگاهی

  • آزمایشگاهخاک

  • آزمایشگاه معدن

  • آزمایشگاه سازه

امکانات آموزشی و پژوهشی

دانشکده فنی با توجه به تاسیس رشته های صنایع، معدن، عمران، کارگاهی مجهز و کتابخانه مجهزی برای استفاده دانشجویان فراهم نموده است.

دانشکده شیمی

دانشکده شیمی در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد و هم اکنون مجهز به آزمایشگاههای تخصصی ، تحقیقاتی و کاربردی و کتابخانه در تهران و پردیس کرج است. اعضای هیات علمی این دانشکده ۳۱ نفر ، شامل ۴ استاد ، ۶ دانشیار، ۸ استادیار، ۱۰ مربی و ۳ مربی آموزشیار است. همچنین این دانشکده دارای یک مربی لیسانس است.

 

 

سطوح تحصیلی

کارشناسی

گرایشهای: محض و کاربردی

کارشناسی ارشد
گرایشهای: آلی،معدنی، تجزیه و شیمی فیزیک

دکتری
گرایشهای: آلی، معدنی، تجزیه و شیمی فیزیک

امکانات آزمایشگاهی

با توجه به گرایش های متنوع و متعدد موجود در دانشکده شیمی اعم از شیمی محض،شیمی کاربردی، شیمی آلی،شیمی معدنی،شیمی تجزیهو شیمی فیزیک این دانشگده آزمایشگاه های تخصصی تحقیقاتی و کاربردی مناسب و مورد نیاز را در اخیتار دانشجویان قرار داده است.

امکانات آموزشی و پژوهشی

دانشکده شیمی دانشگاه تربیت معلم در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو دارد و با توجه به گرایش های متنوع و متعدد رشته شیمی کتابخانه تخصص ویژه ای را در تهران و پردیس کرج دائر کرده.

دانشکده علوم پایه

این دانشکده در سال ۱۳۱۳ تاسیس شد و دارای سه رشته یزمین شناسی،فیزیکوزیست شناسیبا گرایشهای مختلف است. دانشکده علوم پایه از آزمایشگاههای فیزیک ، زمین شناسی و زیست شناسی مجهزی برخوردار است و کتابخانه تخصصی ویژه ای در تهران و پردیس کرج دارد . اعضای هیات علمی این دانشکده ۵۸ نفر ، شامل ۶ استاد، ۳ دانشیار، ۲۷ استادیار، ۲۱ مربی و ۱ مربی آموزشیار است.

سطوح تحصیلی

کارشناسی
فیزیک: گرایشهای اتمی، مولکولی، فیزیک ماده چگال، دبیری

زیست شناسی: گرایشهای سلولی، مولکولی،علوم جانوریو علوم گیاهی

زمین شناسی

کارشناسی ارشد
فیزیک گرایشهای مولکولی، فیزیک ماده چگال واتمی

زیست شناسی گرایشهای: پترولوژی، رسوب شناسی، سنگ رسوبی، چینه، فسیل شناسی، زمین شناسی اقتصادی و زمین شناسی مهندسی

زیست شناسی: گرایشهای علوم گیاهی تکوینی،فیزیولوژی، سیستماتیک و بیوسیستماتیک، علوم جانوری گرایشهای تکوینی، فیزیولوژی

دکتری

زمین شناسی: گرایشهای پترولوژی، رسوب شناسی و اقتصادی

زیست شناسی: گرایشهای علوم گیاهی و علوم جانوری گرایشهای فیزیولوژی و تکوینی

امکانات آزمایشگاهی

به دلیل ماهیت علمی و کاری این دانشکده، امکانات آزمایشگاهی ندارد، عمده فعالیت های علمی این دانشکده در بخش امکانات آموزشی متمرکز می­باشد.

امکانات آموزشی و پژوهشی

دانشکده علوم پایه دانشگاه خوارزمی کتابخانه تخصصی ویژه ای را در تهران و پردیس کرج دارد که رشته های موجود دانشکده همچون فیزیک،زیست شناسی، زمین شناسی حجم عظیمی از کتاب های این دانشکده را شامل می شود.

دانشکده علوم ریاضی و مهندسی کامپیوتر

دانشکده علوم ریاضی و مهندسیکامپیوتردر سال ۱۳۷۶ تاسیس شد و دارای دو گروه ریاضی و مهندسی کامپیوتر است . این دانشکده مجهز به کتابخانه و کارگاههای تخصصی در تهران و پردیس کرج است . تعداد اعضای هیات علمی این دانشکده ۳۸ نفر ، شامل ۷ استاد ، ۷ دانشیار ، ۱۲ استادیار و ۱۲ مربی است.

سطوح تحصیلی

کارشناسی

ریاضی: گرایش محض کاربردی و دبیری

مهندسی کامپیوتر

کارشناسی ارشد

ریاضی: گرایش محض کاربردی و آمار

دکتری

دکتری ریاضی پیوسته رشته ریاضی: گرایشهای محض و کاربردی

دکتری ریاضی دوره مشترک با دانشگاه امام حسین گرایش رمز

ریاضی گرایشهای محض و کاربردی

امکانات آزمایشگاهی

با توجه به ماهیت گرایش های علمی این دانشکده که در سطح کارشناسی، ارشد و دکتری ارائه می گردد این دانشکده دارای کارگاه های تخصصی در تهران و پردیس کرج می باشد.

امکانات ورزشی

سالن ورزشی چند منظوره دانشگاه خوارزمی

این پروژه با زیر بنای حدود ۸۰۰۰ متر مربع بر اساس استانداردهای بین المللی طراحی شد و گنجایش ۳۰۰۰ نفر تماشاگر را دارد. در این سالن امکان اجرای ورزشهایی نظیرهندبال،والیبال،بسکتبال، و فوتبال سالنی وجود دارد. همچنین برای تمرینهای دو و میدانی نیز می توان از آن استفاده کرد . طراحی این پروژه به گونه ای است که دانشکده تربیت بدنی بتواند کلاسهای آموزشی علمی را در آن برگزار نماید.


استخر شنای سر پوشیده

زیر بنای این پروژه حدود ۴۰۰۰ متر مربع است و برای پذیرش ۳۰۰ نفر تماشاگر طراحی شده است. طرح این استخر که جنبه آموزشی نیز در آن لحاظ شده، مطابق استانداردهای بین المللی است و قسمت مخصوصشنای کودکان نیز دارد این پروژه در اسفند ماه ۱۳۸۲ از پیمانکار تحویل گرفته شد.

امکانات خوابگاهی

دو بلوک خوابگاه با زیر بنای هر کدام حدود ۴۰۰۰ متر مربع با ظرفیت هر بلوک برای استفاده ۳۰۰ نفر ، از محل اعتبارا ت بانکی احداث شد و دارای امکانات مناسبی برای زندگی دانشجویی است. خوابگاه دانشگاه واقع در مجموعه دانشگاه در پردیس کرج شامل ۲۳ بلوک است. در تهران خوابگاههای شهید کشوری و لاله زار به دانشجویان پسر اختصاص دارد و دانشجویان دختر نیز در خوابگاه شهید حسینی و سمیه ساکن هستند.

تماس با دانشگاه

نشانی :

۱-       تهران – خیابان شهید مفتح نرسیده به انقلاب – پلاک ۴۹ – کدپستی ۱۴۹۱۱-۱۵۷۱۹
تلفن تماس : ۳-۸۸۳۲۹۲۲۰-۲۱-۹۸+

پست الکترونیک : info@khu.ac.ir

۲-       کرج – انتهای خیابان شهید بهشتی – میدان دانشگاه – کد پستی ۳۷۵۵۱- ۳۱۹۷۹
تلفن تماس :۳۴۵۷۹۶۰۰-۲۶-۹۸+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *