معرفی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران جنوب

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب سومین واحد دانشگاهی از واحدهای دانشگاه تابعه دانشگاه آزاد اسلامی است. این واحد دانشگاهی از لحاظ تعداد دانشجو در حال حاضر با بیش از ۴۰ هزار نفر دانشجو دومین دانشگاه بزرگ کشور و از نظر رشته های فنی و مهندسی با حدود ۲۰ هزار نفر دانشجو در دانشکده های فنی و مهندسی و صنایع بزرگترین دانشگاه کشور و خاورمیانه به شمار می رود. این دانشگاه در زمره پنج دانشگاه برتر واحدهای آزاد می‌باشد و قدمتی ۳۲ ساله دارد. براساس نظام رتبه بندی سیماگو در سال ۲۰۱۴ که بر اساس اطلاعات علمی پایگاه اسکوپوس (متعلق به ساینس دایرکت) انجام می شود، واحد تهران جنوب از لحاظ رتبه بندی در رتبه دوم واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پس از واحد علوم و تحقیقات قرار دارد. براساس نظام رتبه بندی وبومتریکس در سال ۲۰۱۶ نیز واحد تهران جنوب سومین واحد دانشگاه آزاد اسلامی می باشد (پس از واحدهای علوم و تحقیقات و مشهد)

پیشینه

این واحد دانشگاهی، در تاریخ ۱۰ تیرماه سال ۱۳۶۴ خورشیدی با محوریت رشته های فنی و مهندسی در شهر تهران تأسیس گردید و با حدود ۷۰۰ دانشجو در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف، فعّالیّت اصلی خود را آغاز کرد. شروع کار این دانشگاه در مقطع تحصیلی کاردانی بوده که عمدتاً رشته‌های فنّی را در بر می‌گرفته و تعداد از معدودی رشته‌های کارشناسی به تدریج با تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و به کارگیری نیروهای متخصّص ایجاد شده‌است. بعدها، بیشتر گرایش‌های مقاطع کارشناسی و سپس کارشناسی ارشد، نیز شکل گرفت. دانشکده فنّی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب از نظر وسعت و تعداد دانشجو بزرگ‌ترین دانشکده فنّی در سطح کشور در بین دانشگاه‌های ازاد می‌باشد. بعد از سال ۱۳۶۴ تعداد رشته‌های دانشگاه هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی گسترش یافتند.

ساختمان مرکزی

دانشجویان این دانشگاه در ۱۵ دانشکده فنّی و مهندسی ، تحصیلات تکمیلی فنی مهندسی ، مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات ، مهندسی صنایع ، مهندسی مکانیک عمران و معدن ، مهندسی شیمی و پلیمر ، مهندسی برق ، حقوق و علوم سیاسی ، روان شناسی و علوم تربیتی ، اقتصاد و حسابداری ، ادبیات فارسی و زبان های خارجه ، مدیریت ، علوم پایه ، هنر و معماری و دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی تحصیل می‌نمایند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در حال حاضر دارای ۵ معاونت: «آموزشی»، «پژوهشی و فناوری»، «دانشجویی»، «اداری ومالی» و «فنّی و عمران» و تعدادی دفتر و مدیریّت مستقل است که با توجه به وظایف و مأموریت‌های محوّله نسبت به انجام امور آموزشی، اداری و تحقیقاتی مجموعه دانشگاه اقدام می‌نمایند.

این واحد دانشگاهی از ابتدای تأسیس خود در سال ۱۳۶۴، تعداد ۷۳۱۹۸ فارغ التّحصیل داشته که از این تعداد، ۲۳۳۷ نفر از دانشکده تحصیلات تکمیلی، ۸۰۸۰ نفر از دانشکده علوم انسانی، ۱۸۰۸۹ نفر از دانشکده تربیت معلّم (ادبیّات فارسی و زبان‌های خارجی، روان‌شناسی و علوم تربیتی فعلی)، ۱۸۱۶۴ نفر از دانشکده مدیریّت و حسابداری و ۲۶۵۲۸ نفر از دانشکده فنّی و مهندسی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

مجلات علمی

این واحد دانشگاه در حال حاضر دارای ۱۶ مجله علمی می باشد که ۷ عنوان از آنها به زبان انگلیسی و بقیه فارسی می باشند. از این مجلات ۱ مجله دارای ایندکس اسکوپوس و ۵ مجله علمی-پژوهشی وزارت علوم می باشند. ۳ مجله از مجلات این واحد دانشگاهی توسط انتشارات معتبر اشپرینگر ساینس+بیزینس مدیا در آلمان منتشر می گردد. این واحد دانشگاهی از لحاظ تعداد مجلات علمی و پژوهشی، پس از واحد علوم و تحقیقات و واحد مرودشت دارای بیشترین مجلات علمی در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.

نام مجلهزبانناشرپایگاه های نمایه شده
International Journal of Energy and Environmental EngineeringانگلیسیSpringer – دانشگاه آزاد تهران جنوبعلمی-پژوهشی وزارت علوم، ISI
Journal of Industrial Engineering InternationalانگلیسیSpringer – دانشگاه آزاد تهران جنوبعلمی-پژوهشی وزارت علوم, Scopus
International Journal of Advanced Structural EngineeringانگلیسیSpringer – دانشگاه آزاد تهران جنوبعلمی-پژوهشی وزارت علوم, Scopus
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختیفارسیدانشگاه آزاد تهران جنوبعلمی-پژوهشی وزارت علوم
روان‌شناسی تحولی: روان شناسان ایرانیفارسیدانشگاه آزاد تهران جنوبعلمی-پژوهشی وزارت علوم

دانشکده‌ها

۱.فنّی و مهندسی

۲.تحصیلات تکمیلی فنی مهندسی

۳. مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات

۴. مهندسی صنایع

۵. مهندسی مکانیک عمران و معدن

۶.مهندسی شیمی و پلیمر

۷.مهندسی برق

۸. حقوق و علوم سیاسی

۹.روان شناسی و علوم تربیتی

۱۰. اقتصاد و حسابداری

۱۱. ادبیات فارسی و زبان های خارجه

۱۲.مدیریت

۱۳.علوم پایه

۱۴. هنر و معماری

۱۵.دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

دانشکده فنّی

از آنجایی که اساس فعالیت دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب بر نیروهای متخصص در رشته‌های فنی و مهندسی استوار است لذا دانشکده فنی و مهندسی هم‌زمان با فعالیت دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرد و در ۵ رشته در مقطع فوق دیپلم اقدام به پذیرش دانشجو نمود. اکنون این دانشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه فنی و مهندسی از نظر وسعت و تعداد دانشجو در سطح کل کشور ایران می‌باشد.

دانشکده فنی در بلوار ده حقی (آهنگ) در شرق تهران واقع شده است.

از دیگر امکانات این دانشکده می‌توان از مراکز تخصصی نام برد که زیر نظر گروه‌های آموزشی فعالیت می‌کنند و عبارت‌اند از: مرکز تخصصی برق و الکترونیک و کامپیوتر، مکانیک عمومی و پایه که این مراکز در دروسی که احتیاج به آزمایشگاه و کارگاه دارند به دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی سرویس می‌دهند. دانشکده فنی و مهندسی شامل ۲۰ گروه آموزشی است. همچنین ۱۱ انجمن علمی دانشجویی در این دانشکده فعالیت می‌کنند. در حال حاضر دکتر فرهاد رزاقیان ریاست این دانشکده را بر عهده دارد.

دانشکده حقوق و علوم سیاسی

ازسال ۱۳۶۴ دو رشته حقوق و مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی و در سیستم آموزشی پاره وقت و قرار دادی در دانشکده مدیریت و حسابداری درکنار سایر رشته‌ها تدریس می‌گردید و بعدأ جذب دانشجو در سیستم تمام وقت نیز در دستور کار قرار گرفت..

دانشکده مهندسی صنایع

دانشکده مهندسی صنایع

گروه مهندسی صنایع این دانشگاه در سال ۱۳۸۸، از ساختمان دانشکده فنی جدا شده و مجوز تاسیس دانشکده را از دانشگاه گرفت. دانشکده مهندسی صنایع اولین و در حال حاضر تنها دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه آزاد می‌باشد. مکان فعلی و موقت این دانشکده در ساختمان مهینیه (دانشکده علوم انسانی سابق) واقع در میدان امام حسین می‌باشد.

از برنامه‌های آتی این دانشکده تعمیق فعالیت کیفی آموزشی- پژوهشی، تربیت دانشجویان دکتری و افزایش گرایش‌های جدید بین رشته‌ای خواهد بود و سیاست قطب علمی شدن را دنبال می‌کند و گواهینامه استاندارد بین‌المللی مدیریت کیفیت آموزشی ISO۱۰۰۱۵ را اخذ نموده و مجله بین‌المللی مهندسی صنایع را با کیفیت بالا و اخذ تاییدیه علمی – پژوهشی از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به چاپ می‌رساند.

دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری

دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دومین دانشکده از نظر تعداد دانشجو است. ریاست این دانشکده بر عهده دکتر خلیل سعیدی می‌باشد. دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری شامل ۸ گروه آموزشی است، این دانشکده ۶ انجمن علمی دانشجویی دارد. این دانشکده در ۳ ساختمان شریعتی، قلهک و پاسداران به ارائه خدمات آموزشی می‌پردازد.

دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی

ریاست این دانشکده بر عهدهٔ آقای دکتر محسنی می‌باشد.

دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی

این دانشکده در سال ۱۳۸۹ از دانشکدهٔ تربیت معلم (ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی فعلی)، جدا گشته و هم اکنون در محل جدید ساختمان واقع در خیابان فاطمی جنب سازمان آب خیابان شهید دائمی، مشغول به فعالیت می‌باشد. ریاست این دانشکده نخست بر عهده مرحوم دکتر پریرخ دادستان از شاگردان ژان پیاژه روان‌شناس شهیر بود ریاست کنونی این دانشکده سرکار خانم دکتر امینه احمدی است

از نشریات علمی – پژوهشی این دانشکده می‌توان از مجله روان‌شناسی تحوّلی (روانشناسان ایرانی) به مدیر مسئولی سرکارخانم دکتر محترم نعمت طاووسی و سردبیری آقای دکتر محمد کریم خداپناهی نام برد.

از انجمن‌های فعال این دانشکده می‌توان از انجمن روانشناسی عمومی، روانشناسی صنعتی – سازمانی و مشاوره و راهنمایی نام برد.

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

مجموعه ورزشی کاوه در جنوب تهران در منطقه خانی آباد نو در زمینی به مساحت ۱۰۵۰۰ متر مربع با زیر بنای ۶۰۰۰ متر مربع به صورت کاملاً مدرن و مجهز در سال ۱۳۸۵ احداث شد. در سال ۱۳۸۸ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب این مجموعه را خریداری نمود و در سال ۱۳۸۹، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، در این مجموعه، به منظور تربیت نیروی متخصص و توانمند در رشته تربیت بدنی با استفاده از بالاترین استانداردهای آموزشی و پژوهشی تاسیس گردید.

دانشکده هنر و معماری

غرفه انجمن علمی معماری تهران جنوب، مصلی تهران

آغاز به کار رشته‌های مصوب گروه هنر در واحد تهران جنوب به سال ۱۳۷۵ و همزمان به پذیرش دانشجو در رشته‌های کاردانی معماری و گرافیک باز می‌گردد. با تأسیس رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی در سال ۱۳۸۱ فعالیت این گونه رشته‌ها در قالب دانشکده فنی و مهندسی ادامه می‌یابد چنانچه در طول این سالها، به عنوان مرکزی معتبر در جهت تربیت نیروی انسانی مورد نظر جامعه شناخته شده است. دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب، به عنوان دانشکده ای جوان و تازه تأسیس که از سال ۱۳۹۲ شروع به فعالیت نموده است، امروز با داشتن حدود ۲۵۰۰ نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ارشد و دکترا، به تربیت نیرهای متخصص در این زمینه می‌پردازد. رشته‌های هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران جنوب در سال اخیر با تصویب رشته‌های کارشناسی مهندسی شهرسازی و طراحی لباس (به عنوان تنها مجری دانشگاه آزاد این رشته‌ها در سطح شهر تهران)، و راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد مهندسی معماری، معماری منظر، معماری داخلی، مرمت، طراحی شهری، برنامه ریزی شهری، جغرافیا و برنامه ریزی شهری و برنامه ریزی گردشگری، پژوهش هنر و دوره های دکتری معماری و شهرسازی رو به گسترش نهاده است.

دانشکده علوم پایه

این دانشکده در راستای سیاست تخصصی سازی دانشکده‌ها که در واحد تهران جنوب دنبال می‌شود، تاسیس شده و در این راستا گروههای آموزشی شامل شیمی کاربردی، فیزیک و ریاضی کاربردی از دانشکده فنی، و دبیری ریاضی از دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی به این دانشکده منتقل شده‌است. پس از تاسیس دانشکدهٔ تربیت بدنی و علوم ورزشی و دانشکدهٔ روانشناسی و علوم تربیتی دانشکده علوم پایه نهمین دانشکده مصوب واحد تهران جنوب می‌باشد.

مجموعه‌های ورزرشی

رشته تربیت بدنی در سال ۱۳۸۷ و در گرایش‌های فیزیولوژی ورزشی، بیومکانیک ورزشی و مدیریت ورزشی به جمع رشته‌های این دانشگاه افزوده شد. در حال حاضر ۲ مرکز تربیت بدنی در این دانشگاه قرار دارد.

مجموعه ورزشی شهید افشین کاوه

در روز ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی جنوب تهران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با نام شهید کاوه و با حضور رئیس دانشگاه آزاد، دکتر جاسبی افتتاح شد. این مجموعه ورزشی شامل ۱۰ هزار و ۱۶۰ مترمربع استادیوم، شش هزار و ۵۶۲ مترمربع زمین چمن مصنوعی، هزار و ۳۲۰ مترمربع سالن سرپوشیده، سالن بدنسازی، سونای خشک و پارکینگ است. البته طبق گفتهٔ دکتر جاسبی، در آینده نیز یک استخر به این مجموعه اضافه می‌شود. از دیگر امکانات این مجموعه می‌توان به کلاس‌های درس، خوابگاه و ساختمان اداری اشاره کرد.

این مجموعه ورزشی واقع در میدان بهمن، اتوبان شهید تندگویان، چهارراه میثاق، میثاق جنوبی، انتهای خیابان ۳۴، می‌باشد.

مجموعه ورزشی دانشکده فنی

دومین مجموعه ورزشی نیز در محل دانشکده فنی واقع در بلوار آهنگ قرار دارد. این مجموعه شامل یک سالن سر پوشیده، زمین چمن مصنوعی و زمین‌های جانبی می‌باشد. امکاناتی همچون باشگاه بدن سازی و تنیس روی میز نیز در این مجموعه موجود می‌باشد.

ارتباط با دانشگاه:

 

  • نشانی: تهران – خیابان کریمخان زند – خیابان ایرانشهر شمالی – نبش خیابان آذرشهر- منطقه پستی ۱۱- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب – ساختمان مرکزی

     

    پست الکترونیکی: webmaster@azad.ac.ir

     

    تلفن: ۰۹۸۲۱۸۸۸۳۰۸۲۶-۳۰

     

    نمابر: ۰۹۸۲۱۸۸۸۳۰۸۳۱

     

    صندوق پستی: ۴۴۳۵/۱۱۳۶۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *