الکترونیک و مخابرات دریایی

الکترونیک و مخابرات دریایی

 

 

 

 

الکترونیک و مخابرات دریایی به انگلیسی:( Marine Electronics and Telecommunications engineering) یک رشته‌ی چندوجهی است که دانشجوی آن دوره‌های متعدد و مختلف دروس گرایش‌های چندگانه برق را طی می‌کند. هدف از برگزاری دوره الکترونیک و مخابرات دریایی، تأمین نیروی متخصص مورد نیاز ناوگان تجاری و نظامی کشور در ضمینه تحقیق و توسعه سامانه‌های مخابراتی و الکترونیکی دریایی است البته فارغ‌التحصیلان این رشته لازم است با مباحث گرایش قدرت و کنترل نیز آشنایی کامل داشته باشند.

تمام زمینه هایی که وسیله‌ای نقلیه در آن نقش اساسی دارد، بحث مخابرات در آن زمینه یک فوریت و ضروت انکارناپذیر است.

کشتی‌ها و ناوبرها و به طور کل وسایل دریایی نیازمند سیستم مخابراتی قوی برای ارسال یا دریافت پیام جهت کارهای ضروری یا مواقع اضطراری هستند.

مدارها و سیستم های مخابراتی سیستم های پیچیده‌ای هستند که هر روز نیاز بیشتری را از بشر مرتفع می‌سازند.

 

 

با توجه به طولانی بودن سفرهای دریایی و نیاز به پایداری بالای شناورهای تجاری در محیط‌ دریا طبق قوانین بین‌المللی لازم است هر شناور مجهز به تجهیزات ویژه‌ی برد بلند مخابراتی، مناسبی را برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم می کند.

لازم به ذکر است در شناورهای نظامی توجه ویژه‌ای به تجهیزات الکترونیکی می‌شود و علاوه بر الزام قانونی وجود سامانه‌های ارتباط ماهواره‌ای، فرستنده گیرنده‌های رادیویی، رادارهای ناوبری، سامانه سونار جهت عمق‌یابی(اکوساندر)، ژنراتورها، سامانه‌های هدایت خودکار شناور (اتوپایلوت)، سیستم های کنترل هیدرولیکی (دریچه‌ها، سکان و…)، سامانه‌های مکان‌یابی و… بر روی یک شناور اقیانوس پیما حیاتی است و این امر ضمینه‌ی کاری موارد فوق‌الذکر رادار، سامانه‌های ارتباطی UHF/VHF، سامانه‌های کنترلی نیمه فعال، سامانه‌های کنترل آتش، سامانه های پیش‌اخطار، IFF و… در یک شناور نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در واقع به علت ماهیت سفرهای دریایی یک کشتی مانند یک کشور مستقل است و فارغ‌التحصیل این رشته می‌بایست مسئولیت عیب‌یابی و تعمیر کلیه‌ی قطعات الکترونیکی و الکتریکی این کشور مستقل را به عهده بگیرد.

 

 

دوره کارشناسی مخابرات و الکترونیک دریایی یکی از دوره­های آموزش عالی است که هدف آن تربیت کارشناس در زمینه شناخت نحوه عملکرد و چگونگی نگهداری و بهره­ برداری و تجزیه و تحلیل سیستم­ها و مدار­های مخابراتی و الکترونیکی دریایی است.

نکته: دروس این دوره ترکیبی از دروس عمومی، پایه و دروس اصلی مهندسی برق و دروس تخصصی مخابرات و الکترونیک دریایی است که با توجه به نیازهای شرکت­های کشتیرانی و سایر ارگان­های دریایی برنامه­ریزی شده است.

 

 

رشته‌ی الکترونیک و مخابرات دریایی از زیر گروه‌های ۱ گروه آزمایشی ریاضی و فنی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

ریاضی:۴فیزیک :۳شیمی:۲

 

 

 

 

 وظایف مهندس الکترونیک و مخابرات در کشتی

تعمیر و نگهداری و نظارت بر عملکرد ژنراتور‌های اصلی و ژنراتور اضطراری و شبکهء توزیع برق کشتی

تعمیر و نگهداری و نظارت بر عملکرد ماشین آلات عرشه از جمله جرثقیل‌ها، درب‌های هیدرولیکی انبارها، تجهیزات لنگر و طناب کشی

تعمیر و نگهداری و نظارت بر عملکرد تجهیزات ناوبری و شبکه‌ی کامپیوتری کشتی

تعمیر و نگهداری و نظارت بر عملکرد سیستم‌های کنترلی کشتی، تجهیزات برقی و الکترونیکی، اتوماسیون، الکترو هیدرولیک و نیوماتیک و سیستم‌های مخابراتی

 

 

نکات

به خاطر وجود دروس رشته برق و مخابرات و تلفیق آن با رشته‌های دریایی، توانایی‌های مختلفی در این رشته لازم است:

قوی بودن در دروس ریاضیات و فیزیک از الزامات این رشته است.

هم چنین توان بدنی برای انجام کارهای سخت هم مورد نیاز است به این علت که در طول کار باید در کشتی و در حال سفر باشید.

از دیگر الزامات این رشته تحمل دور بودن از خانواده و داشتن روحیه‌ی قوی است.

 

 

طول دوره تحصیل

به علت ماهیت سفرهای دریایی یک کشتی مانند یک کشور مستقل است و فارغ‌التحصیل این رشته باید مسئولیت عیب‌یابی و تعمیر کلیه‌ی قطعات الکترونیکی و الکتریکی این کشور مستقل را به عهده بگیرد.

به همین علت در سیلابس این رشته دروس مختلفی را شاهد هستیم.

دانشجوی این رشته لازم است حدودا ۱۴۰ واحد درسی را بگذراند.

طول متوسط این دوره ۴ سال و طول هر ترم ۱۶ هفته آموزشی کامل است.

مدت هر واحد درس نظری ۱۶ ساعت و آزمایشگاهی ۳۲ ساعت و کارگاهی ۴۸ ساعت است.

 

 

دروس‌ پایه‌

ریاضی، معادلات‌ دیفرانسیل‌، آمار و احتمالات‌ مهندسی‌، برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر، محاسبات‌ عددی‌ و فیزیک

 

 

 

دروس‌ اصلی و تخصصی

الکترومغناطیس‌، مدارهای‌ الکتریکی‌، الکترونیک‌، اندازه‌گیری‌ الکتریکی‌، ماشین‌های الکتریکی‌، مدارهای‌ منطقی‌، ریاضیات‌ مهندسی‌، زبان‌ خارجه‌ تخصصی‌، مخابرات‌، اصول‌ مهندسی‌ دریایی‌، سیستم‌های‌ کنترل‌ خطی‌، کارگاه‌ عمومی برق‌، میدان‌ها و امواج‌، مدارهای مخابراتی‌، ماکروویو، اجزاء کامپیوتر، آنتن‌، اصول‌ سیستم‌های‌ رادار، رادارهای ARPA ، تکنیک‌ پالس‌، میکروپروسسور، امواج صوتی در آب و سونار و کارورزی‌

 

 

 

 

فارغ التحصیلان این دوره دارای مهارت­ها و آمادگی­های زیر می­باشند:

بهره­ برداری، نگهداری، تعمیرات سازمانی تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی دریایی و فراهم نمودن زمینه طراحی این تجهیزات و اجزاء آنها

آمادگی و برخورداری از اطلاعات و دانش لازم برای انجام وظیفه به عنوان افسر الکترونیک و مخابرات در کشتی­های تجاری و مهندس الکترونیک و مخابرات در سایر ارگان­های دریایی و فعالیت در کارگاه­ها و کارخانجات کشتی­سازی.

سرپرستی و نظارت بر فعالیت کاردان­ها و تنظیم برنامه­ های آموزش کاربردها در زمینه­ های مخابرات و الکترونیک دریایی

اجرای پروژه ­های تحقیقاتی صنعتی و بررسی­های فنی در زمینه مخابرات و الکترونیک دریایی

تهیه گزارش­های فنی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی به منظور بهبود کار

شناسایی تکنولوژی جدید و ارزیابی آن‌ها و دارا بودن زمینه لازم برای نوآوری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *