توزیع ظرفیت در رشته ها و دوره های مختلف بر اساس دفترچه کنکور سراسری ۱۳۹۷

توزیع ظرفیت در رشته ها | توزیع ظرفیت در رشته ها و دوره های مختلف | ضوابط و شرایط کلی تحصیل در دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی| شرایط پذیرش دانشگاه­های علوم پزشکی


توزیع ظرفیت در رشته­ ها و دوره­ های مختلف بر اساس دفترچه کنکور سراسری ۱۳۹۷

 

 

هر کدرشته محل در آزمون سراسری دارای ظرفیتی است.

توزیع ظرفیت در آزمون سراسری متأثر از سهمیه ­ها و گزینش بومی می­باشد (به غیر از رشته­ هایی که به صورت خاص از داوطلبان برخی استان­ها پذیرش می­نمایند) ؛

یعنی برای هر کدرشته محل ظرفیتی برای سهمیه­ های مختلف در نظر گرفته می­شود و داوطلبان واجد شرایط در آن پذیرش می­شوند.

در واقع سه عامل تعیین کننده در پذیرش داوطلبان عبارت است از:

نمره کل اکتسابی در هر یک از زیرگروه­ها و یا معدل کتبی دیپلم (در رشته­هایی که صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می­پذیرند)، استان بومی و سهمیه داوطلب.

همانگونه که عنوان گردید میزان پذیرش بومی در هر یک از دوره­ها بر اساس جداول فوق متفاوت است، که لازم است داوطلبان در زمان انتخاب رشته به آن دقت نمایند.

 

 

 

ضوابط و شرایط کلی تحصیل در دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس دفترچه کنکور سراسری ۱۳۹۷

 

 

بدیهی است که پذیرفته­ شدگان دانشگاه­های علوم پزشکی با رعایت شرایط ذیل می­توانند ادامه تحصیل دهند:

۱- لزوم گذراندن طرح نیروی انسانی برای دانش آموختگان مشمول طرح

۲- دارا نبودن هرگونه تعهد خدمت به ارگان یا دستگاه­های اجرایی و عدم دارا بودن تعهدات سهمیه بومی و یا سهمیه مناطق محروم

۳- نداشتن ممنوعیت تحصیل از نظر سازمان نظام وظیفه

 

شرط اول:

دانشجو موظف و مکلف است کلیه مقررات عمومی ورود به آموزش عالی و نیز مقررات و ضوابط خاص دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی محل تحصیل خود را رعایت نماید.

 

 

 

شرط دوم:

پذیرفته ­شدگان نباید برای شروع و ادامه تحصیل از لحاظ موازین شرعی و قوانین و مقررات منعی داشته باشند.

 

 

 

شرط سوم:

دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی تعهدی از لحاظ تأمین مسکن و خوابگاه و پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان ندارند، البته در این خصوص تلاش خود را مبذول خواهند داشت.

 

 

 

شرط چهارم:

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جز در موارد تشخیص معاون دانشجویی مراکز آموزش عالی و تا سقف اعتبار هر مرکز، در قبال اعطای انواع تسهیلات به دانشجویان تعهدی ندارد.

 

 

 

شرط پنجم:

دانشجو ملزم به رعایت برنامه­ های زمانی، مکانی (در محدوده تأسیسات متعلق به مؤسسه) و درسی برای تشکیل کلاس، آزمایشگاه، کارگاه، عملیات صحرایی، کارآموزی و این قبیل امور که در دانشگاه­ها و مؤسسات تدوین شده می­باشد.

 

 

 

شرط ششم:

تحصیل در دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی کشور تمام وقت بوده، لذا کارمندان دولت در صورتی می­توانند به تحصیل بپردازند که موافقتنامه رسمی و بدون قید و شرط وزارتخانه یا سازمان متبوع خود را مبنی بر شرکت در همه کلاس­ها، آزمایشگاه­ها، کارآموزی­ها و فعالیت­های دیگر دوران تحصیل عرضه کنند.

 

 

 

شرط هفتم:

عدم آگاهی دانشجو از ضوابط و مقررات آموزشی، حقی برای وی ایجاد نخواهد کرد.

پذیرفته­ شدگانی که در یک یا چند ماده از آزمون ورودی نمره کمتر از حدنصاب کسب کنند، موظفند پس از قبولی در دانشگاه، دروس پیش­نیاز دانشگاهی را با نمره تعیین شده بگذرانند.

 

 

 

شرط هشتم:

هیچ دانشجویی مجاز نیست که هم­زمان در دو رشته و یا دو محل (اعم از مؤسسات دولتی و غیردولتی) تحصیل نماید، در صورت تخلف طبق آیین­نامه انضباطی دانشجویان بـا وی رفتار خواهد شد.

 

 

 

شرط نهم:

دانش ­آموختگان دوره ­های معادل کاردانی حائز شرایط «آیین­ نامه شرکت دارندگان مدارک معادل و غیر رسمی در آزمون­های ورودی مقاطع بالاتر» بـه شـماره ۷۷۶۳۳/۲ مـورخ ۲۸/۰۵/۹۲ مصوب هشتصد و چهل و پنجمین جلسه مورخ ۱۵/۴/۹۲ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که مدارک معادل آنان مورد تأیید وزارت متبوع باشد، می­توانند؛

با همان مدرک معادل در آزمون سراسری برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر شرکت نمایند و در صورت پذیرفته­شدن ادامه تحصیل دهند.

 

 

در ضمن دارندگان مدرک معادل ضمن خدمت فرهنگیان مشمول مصوبه ۷۷۱ مورخ ۲۶/۸/۱۳۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی بـا داشتن شرایط آیین­نامه مذکور، نیـز می­توانند از تسهیلات مربوط برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر استفاده نمایند.

 

 

 

شرط دهم:

دانشجویان انصرافی دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی اعم از این که در آزمون سراسری سال جاری پذیرفته شوند یا نشوند، حق بازگشت و ادامه تحصیل به رشته قبلی خود را ندارند.

 

 

 

شرط یازدهم:

شرایط اختصاصی برخی از دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی در بخش پیوست­ها مندرج در سایت این سازمان توضیح داده شده است.

 

اطلاعات لازم را در مورد تعهدات پذیرفته ­شدگان سهمیه­ های مختلف (طبق دفترچه کنکور سراسری ۱۳۹۷) بخوانید و بدانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *