با چه راهکارهایی می­توانیم از درس خواندن خود لذت ببریم؟

لذت مطالعه

داشتن علاقه شرط ابتدایی برای موفقیت در هر کاری محسوب می­شود.انگیزه و مدت زمان مطالعه شما به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد اگر از درس خواندن خود لذت ببرید و مطالعه­کردن دیگر یک کار آزاردهنده و رنج آور برایتان نیست.

در این مقاله با ما همراه شوید تا شما را با راهکارهایی آشنا کنیم که با بکار بردن آنها نه تنها از مطالعه لذت می­برید بلکه به ساعات زیاد و طولانی درس خواندن در روز نیز عادت می­کنید.
  • تغییر زاویه دید و تغییر نگرش نسبت به درس خواندن گام اول برای لذت بردن از مطالعه می­باشد؛ از نظر عده­ای زندگی شامل لحظه­هایی است که در کنار خانواده  و دوستانشان هستند یا در سفر به سر می­برند؛ ولی زندگی مجموعه ای از این عوامل و به نوعی آموختن لذت بردن از تک تک  لحظات است.لحظه هایی همراه با شادی و ناراحتی زندگی شما را می­سازند.
  • از مطالعه در بازه زمانی بلند مدت و بدون وقفه و استراحت دوری کنید و در عوض بازه‌های زمانی کوتاه و مناسب را برای مطالعه تعیین کنید. در مطالعه پیوسته و بدون توقف بعد از ۴۵ تا ۷۰ دقیقه درصد یادگیری و نیز توانایی ذهنی شما کاهش یافته و سبب می­شود از درس خواندن دلزده شوید.
  • سعی کنید صبر و حوصله به خرج داده و قدم به قدم مراحل را طی کنید؛ برای اینکه شانس موفقیت خود را افزایش دهید در قدم اول از مطلبی که پیش رو  دارید درک کلی بدست بیاورید و کلیات را در ذهن خود ترسیم نمایید سپس در ادامه به جزییات بپردازید.
  • هر وقت احساس کردید خسته شده اید به خودتان استراحت بدهید؛ از پشت کتاب بلند شده، قدمی بزنید نفسی بکشید، میوه ای خورده یا چایی و آب بنوشید.
  • برای درس خواندن محیطی مناسب را انتخاب کنید.اگر به سکوت در هنگام مطالعه عادت دارید، مکانی ساکت و به دور از سرو صدا را برای درس خواندن پیدا کنید تا بتوانید با خیالی آسوده و بدون دغدغه و مزاحمت به مطالعه بپردازید.
  • برای خود هدف تعیین کرده و هر لحظه آن را در ذهن خود مرور کنید و به یاد بیاورید.بسیاری از ما چون هدف خود را دست نیافتنی در نظر می­گیریم تلاش زیادی به خرج نداده و آنچنان که باید سعی نمی­کنیم؛ با یک برنامه­ریزی صحیح و اصولی می­توانیم به تمام اهداف خود دست پیدا کنیم.

اگر فکر می­کنید در این مورد ضعف داشته و نمی­توانید برنامه ریزی درستی برای دستیابی به هدف­هایتان داشته باشید می توانید از مشاوره  و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

  • همانطور که اشاره کردیم داشتن برنامه­ریزی نقش مؤثری در موفقیت شما ایفا می­کند؛ با برنامه­ریزی پیش بروید. درس خواندن را برای خود تبدیل به نوعی عادت کنید؛ هر روز ساعات خاصی را برای درس خواندن اختصاص دهید.به زودی می­بینید که به مطالعه در آن ساعت عادت کرده اید.حتی می­توانید برای این هدف زمانی خاص را در دفتر خود یادداشت کنید مثلاً ۳ تا ۵ بعدازظهر را درس بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *