می‌تونی رو پای خودت بایستی؟ (زندگی مستقل فرزندان پیش از ازدواج )

استقلال شخصیتی

زندگی مستقل فرزندان از موضوعاتی است که ممکن است برای پدرومادرها چالش ایجاد کند. اگر شما فرزندی در خانه داشته باشید که سنین جوانی را تجربه می کند، به احتمال زیاد دغدغه‌های زیادی را در زمینه‌ی نحوه  مستقل شدن او تجربه می کنید. چرا که مشخصه ی بارز سنین جوانی استقلال‌خواهی است. این استقلال‌خواهی منجر به این می شود که فرزند شما بخواهند راهی جدا از شما انتخاب کند، زندگی مستقلی تشکیل دهد و دوستانی که خود می‌پسندد را برای معاشرت انتخاب کند. زیرا آن ها می ترسند که فرزندشان در انتخاب راه درست در زندگی دچار لغزش شود. به خصوص والدینی که فرزندشان خواهان زندگی مستقل پیش از ازدواج است در این زمینه نگرانی های زیادی را تجربه می کنند. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت. اگر فرزند شما می‌خواهد چنین تصمیمی بگیرد می‌تواند به مشاوره خانواده به او کمک کنید بهتر این قضیه را بررسی کند. 

زندگی مستقل فرزندان : چه زمانی مناسب است؟

بطور معمول، افراد پس از پشت سرگذاشتن بحران نوجوانی و رسیدن به دوره ی جوانی، یعنی در اواخر دهه‌ی دوم زندگی خود می توانند برای زندگی مستقل آماده شوند. اما برای اینکه آن ها بتوانند زندگی مستقل موفقی را تجربه کنند سن و سال، عامل تعیین کننده ای نیست. بلکه بیشتر از آن فرزندان نیاز به پرورش مهارت های زندگی، تمرین استقلال  وموارد این چنینی دارند. تا زمانی که فرد نتواند روی پای خود بایستد و از نظر شخصیتی به خانواده وابسته نباشد نمی‌توان گفت آمادگی استقلال دارد. بهتر از در مراحل رشد فرزندان خود از نظرات مشاوران متخصص استفاده نمایید. مشاور می‌تواند آنها را با پیامدها و چالش‌های زندگی مجردی آشنا کند. 

بدیهی است که با قرار گرفتن افراد در مسیر جوانی میل به استقلال  نیز در آن ها افزایش یابد. اما در بسیاری از مواقع نداشتن تعریف درست از استقلال و فراهم نبودن پیش نیازهای لازم برای آن منجر به این می شود که این مساله به بهای هزینه‌ها و آسیب‌های بسیار برای خود فرد و خانواده تمام شود. برای اینکه فرزندتان در راه مستقل شدن انتخاب های درستی داشته باشد و این دوره را با سلامت پشت سر بگذارد تلاش کنید در طی گفتگوهای دوستانه پیش‌نیازهای زندگی مستقل را برای او مطرح کنید. تا جایی که فرزندتان خود انتخاب کند که آیا شرایط لازم برای جدا شدن از خانواده را دارد یا خیر. در ادامه به برخی از این پیش‌نیازها اشاره خواهیم کرد.

زندگی مستقل فرزندان : استقلال همه‌جانبه

دلیل بسیاری از جوانان برای زندگی جدا از خانواده، نیاز آنها به استقلال است. در واقع آن ها عقیده دارند که دیگر بزرگ شده اند و می توانند به تنهایی از پس زندگی خود بر بیایند. اگر شما فکر می کنید که فرزندتان هنوز برای این امر آماده نشده، رفتارهای او را در سایر زمینه ها بررسی کنید و درباره ی آن ها با او گفت و گوی صمیمانه ای انجام دهید.

برای مثال جوان شما باید بداند که استقلال تنها به معنی جدا کردن خانه از خانواده ی اصلی نیست. بلکه مساله ی مهمی است که نیاز به تلاش و پرورش مهارت های گوناگون دارد. اگر فرد میل به استقلال دارد باید بتواند به تدریج همه ی این توانایی ها را در خود پرورش دهد. از جمله ابعاد مهمی که  فرد باید بتواند در آن ها مهارت کسب کند توانایی استقلال مالی است. زندگی جداگانه ای که فرد سالیان سال از نظر مالی کاملا وابسته به خانواده باقی می ماند نمی تواند نمونه ای از یک زندگی مستقل باشد.

توانایی مدیریت کردن امور خانه

بسیاری از جوانان هنوز تصور دقیقی از زندگی مستقل درخانه ای جداگانه ندارند. انجام شدن  کارهای آن ها توسط مادر یا پدر ممکن است باعث شود که آن ها از زندگی تصور ساده انگارانه ای داشته باشند. به همین منظور تمام وظایفی که آن ها باید انجام دهند را به روشنی برایشان توضیح دهید. شاید آن ها هیچ وقت حواسشان به این موضوع نبوده که کارها و مشکلاتی نظیر خرابی لوله ها، سوختن لامپ ها، بیرون بردن زباله ها، پرداختن قبوض و … کی و چگونه انجام می شده. برای اینکه فرزندتان بتواند کاملا روی پاهای خود بایستد نیاز دارد درمورد وظایف و کارهای پیش رو آگاهی بیشتری کسب کند.

توانایی مدیریت امور مالی

بسیاری از افراد پس از اینکه وارد زندگی مستقل می شوند به شدت در مدیریت هزینه های خود دچار مشکل می شوند چرا که قبل از اینکه زندگی مستقلانه را شروع کنند تصور دقیقی از هزینه ها نداشته اند. به همین خاطر بعدا دچار دردسر های زیادی می شوند. برای اینکه از این لحاظ بعدها با فرزندتان دچار بحث و مشکل نشوید، به طور واضح و روشن در این باره با او گفت و گو کنید.

توانایی “نه” گفتن

آموزش این مهارت به فرزندان کمک بسیاری در طول زندگی به آن ها خواهد کرد. به خصوص زمانی که آن ها به تازگی تصمیم به زندگی در خانه ای جدا می گیرند به میزان بسیار زیادی به این مهارت نیاز پیدا خواهند کرد. توانایی نه گفتن که به مهارت جرات ورزی معروف است از طریق مطالعه، رفتن به کلاس های مهارت آموزی و جلسات مشاوره با روان شناس قابل پرورش و تقویت است.

هنگامی که فرزندتان می خواهد تنها زندگی کند با مسائلی رو به رو می شود که برای او جدید است. اگر او مهارت لازم برای برخورد با آن ها را نداشته باشد به سادگی دچار دردسر می شود برای مثال ممکن است دوست های او توقعاتی از او داشته باشند مانند اینکه خانه را مدتی در اختیار آن ها قرار دهد یا اینکه بخواهند دائما به خانه ی او بروند. برای مدیریت کردن  مسائل این چنینی فرزندتان به میزان زیادی به مهارت جرات ورزی نیاز دارد. شما در آموزش و تقویت این مهارت در فرزند خود نقش بسزایی خواهید داشت.

سخن آخر

اگر در زمینه ی زندگی مستقل فرزندتان دچار چالش ها و درگیری های زیادی با او شده اید توجه به این نکته ضروری است که نگذارید روابط صمیمانه ی شما تحت تاثیر این مسائل آسیب ببیند. اگر فکر می کنید که نمی توانید گفتگو  موثری با فرزند خود برقرار کنید تلاش کنید ابتدا مهارت های ارتباطی موثر در ارتباط با جوانان را به دست بیاورید سپس با او وارد گفت و گو شوید. اگر رابطه ی شما با او تحت تاثیر این بحث ها آسیب های جدی دیده است ترجیحا بهتر است که از یک روان شناس خانواده برای رفع مشکل خود کمک بگیرید.

روانشناس خانواده به شما در آسیب شناسی مشکلتان کمک خواهد کرد. هم چنین با پرورش و تقویت مهارت های ارتباطی طرفین در پیشگیری از آسیب های بعدی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *