دلایل اشتها نداشتن به صبحانه چیست ؟

صبحانه خوردن

علل اشتها نداشتن به صبحانه در افراد مختلف متفاوت است. مشغله زیاد افراد باعث می‌شود تا آن‌ها نتوانند ساعات استراحت، خواب و بیداری منظمی داشته باشند. اغلب بدون برنامه‌ریزی، گاهی ممکن است خواب بمانند و یا به دلایل جسمی میل خوردن صبحانه در آن‌ها وجود نداشته باشد. به همین دلیل وعده غذایی مهمی مثل صبحانه را فراموش می‌کنند و از دست می دهند. این مسئله در بین دانش آموزان و افراد شاغل بسیار شایع است. در ادامه مقاله به بررسی علت‌های این موضوع خواهیم پرداخت.

دلایل اشتها نداشتن به صبحانه

بی اشتهایی اول صبح

خستگی بیش از حد و مشکلات خواب

بی خوابی و داشتن کمبود خواب در طول مدت شبانه روز، چرخه خواب و بیداری را از کار می‌اندازد و تغییرات ناشی از آن می‌تواند بی‌اشتهایی به صبحانه یا حتی احساس حالت تهوع را برای افراد به دنبال داشته باشد.

گرسنگی طولانی مدت از علل اشتها نداشتن به صبحانه

اگر آخرین وعده غذایی که خورده‌اید شام باشد، امکان دارد که در زمان خوردن صبحانه حدود دوازده ساعت یا بیشتر، از آخرین غذایی که خورده‌اید گذشته باشد. سطح پایین گلوکز در خون یا به عبارت دیگر افت قند خون می‌تواند احساساتی مثل سرگیجه، ضعف و یا تهوع را در افراد به وجود بیاورد. به طور کلی بهتر است بدانید که حذف وعده آن موجب شدید شدن این حالت می‌شود.

رفلاکس معده

زمانی رفلاکس معده یا بازگشت اسید معده رخ می‌دهد که دریچه بین این عضو و مری بسته نمی‌شود. در نتیجه پس از غذا خوردن یا نوشیدن مایعات، اسید به مری باز می گردد. در این موقعیت هم احساس بی‌اشتها بودن یا داشتن حالت تهوع طبیعی است.

مشکلات مرتبط با بینی یا سینوس

اگر این مشکل وجود داشته باشد، احتباس سینوسی به درون گوش فشار وارد می‌کند که سرگیجه، بی‌حالی و بی‌اشتهایی از پیامدهای آن است.

استرس از علل اشتها نداشتن به صبحانه

احساس هیجان، استرس و اضطراب، روی عملکرد و وضعیت روده اثر خیلی زیادی دارد. یکی از دلایل میل نداشتن به خوردن صبحانه می ‌تواند وجود یک رویداد استرس‌زا در زندگی فرد باشد.

مصرف الکل

در زمان نوشیدن الکل، این ماده می‌تواند سیستم گوارش شما را تحت تاثیر بگذارد و  در شما احساس حالت تهوع به وجود بیاورد که در این صورت به خوردن صبحانه میلی نخواهید داشت.

رژیم از علل اشتها نداشتن به صبحانه

داشتن حالت تهوع در صبح می‌تواند با چیزی که به عنوان صبحانه خورده‌ اید ارتباط داشته باشد. ممکن است خوردن بعضی موادغذایی که در رژیم‌ها توصیه می‌شوند موجب ایجاد حساسیت غذایی در شما شود.

بارداری

حالت تهوع در زمان صبح یکی از شایع‌‌ترین مشکلات دوران بارداری است که اغلب در شش هفته اول پیش می‌آید. اغلب در این دوران به خوردن صبحانه بی‌اشتها خواهند بود.

علائم اشتها نداشتن به صبحانه

برخی از نشانه‌های بی‌اشتهایی، عبارتند از ؛

  • بی خوابی
  • فشار خون کم
  • پوست رنگ پریده
  • ناخن‌های شکننده
  • خستگی
  • وزن کم
  • پریودهای نامنظم
  • خشکی پوست
  • یبوست
  • افسردگی
  • دور شدن از فعالیت‌های اجتماعی 

درمان علل اشتها نداشتن به صبحانه

– از مصرف الکل خودداری کنید. بهتر است آن را کنار بگذارید تا از عوارض دیگر مصرف الکل هم در امان باشید.

بپس از بیدار شدن، یک خوراکی کوچک قبل از صبحانه میل کنید.

تمام تلاش تان را انجام دهید تا الگوی خواب منظمی داشته باشید. شب‌ها زود بخوابید تا خواب کافی داشته باشید و صبح راحت‌تر بیدار شوید.

قبل از خواب پرخوری نکنید و اعتدال را رعایت کنید.

از خوردن غذای چرب برای شام اجتناب کنید.

از روش‌های مختلف تمرکز و آرامش اعصاب برای کم شدن میزان استرس‌تان کمک بگیرید.

اگر بی‌اشتهایی به صبحانه همه فعالیت‌های روزانه را برای شما مشکل می‌ کند، هر چه سریع‌تر برای درمان به  پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا احتمال دارد که این مشکل به دلیل مشکلات گوارشی پیش آمده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *