سهمیه ها براساس دفترچه کنکور سراسری۱۳۹۷

سهمیه |‌ سهمیه مناطق |‌ سهمیه ایثارگران | رزمندگان | خانواده شهدا |‌ سهمیه مناطق محروم | سهمیه کارمندان |‌ سهمیه بهیاران | سایر سهمیه ها و تسهیلات


 

 

 

بر اساس ضوابط و مصوبات مربوطه و نیز با عنایت به دفترچه راهنمای شماره ۱ آزمون سراسری سال ۱۳۹۷، داوطلبان با توجه بـه شرایط خود می توانستند متقاضی یکی از سهمیه های مندرج ذیل شوند.

توضیحات مربوط به هر یک از سهمیه ها، در دفترچه فوق-الذکر درج گردیده است.

 

 

الف) سهمیه مناطق:

 

 

شرکت کنندگان متقاضی سهمیه مناطق در آزمون سراسری سال جاری با توجه به ملاک¬های زیر جزو یکی از سهمیه¬های مناطق ۱، ۲ و ۳ محسوب گردیده و در کارنامه نتیجه اولیه آنان لحاظ گردیده است.

۱- برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان

۲- برای داوطلبان نظام جدید آموزش متوسطه (اعم از ترمی واحدی و یا سالی واحدی)، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دو سال آخر دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی

۳- در صورتی که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی داوطلبان سهمیه مناطق متفاوت باشد (حتی یک سال از سه سال)، سهمیه داوطلب براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی منطقه مرفه تر و بالاتر تعیین و در نظر گرفته می شود.

۴- فارغ التحصیلان دوره های کاردانی (فوق دیپلم) پیوسته، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرسـتان و یا هنرستان)، جزو یکی از سهمیه های مناطق ۱، ۲ و یا ۳ محسوب می شوند.

۵- داوطلبانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه (سال دوازدهم و یا پیش دانشگاهی) خود را در خارج از کشور گذرانده اند، جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می شوند.

۶-کلیه داوطلبان معلول (نابینا، ناشنوا، نیمه¬بینا، نیمه شنوا و معلولین جسمی حرکتی که بند معلولیت را در تقاضانامه ثبت نام علامتگذاری نموده و معلولیت آنها بـه تأیید سازمان بهزیستی رسیده) جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می شوند.

 

 

ب) سهمیه ایثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا:

 

 

۱- ایثارگران:

 

با توجه به تصویب «قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰-۱۳۹۶)»

در تاریخ ۱۴/۱۲/۱۳۹۵ توسـط مجلس شورای اسلامی، ماده ۹۰ این قانون علاوه بر ماده ۷۰ «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران»

و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ «قانون الحاق برخی مواد بـه قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)»

در این آزمون اجرا و گزینش داوطلبان براساس این قوانین صورت می گیرد.

 

براساس قوانین فوق:

 

۱- بیست و پنج درصد (۲۵%) ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان ۲۵% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد.(سهمیه ایثارگران ۲۵% ظرفیت)

 

۲- پنج درصد (۵%) ظرفیت هر کدرشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵% و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه(ستاد کل نیروهای مسلح، داوطلبان بسیجی و جهاد سازندگی)» اختصاص دارد(سهمیه ایثارگران ۵% ظرفیت)

 

 

تذکر ۱

طبق تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی مانده آن ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، باقیمانده آن به سایر داوطلبان بصورت آزاد اختصاص می یابد.

 

 

تذکر ۲

ظرفیت خالی مانده ۵% سهمیه ایثارگران، به سایر داوطلبان بصورت آزاد اختصاص می یابد.

تذکر ۳

براساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از سهمیه ایثارگران مشمول ظرفیت ۲۵ درصدی و یا ۵ درصدی) ۷۰% نمره آخرین فـرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد.

تذکر ۴

داوطلبان سهمیه ایثارگران، علاوه بر سهمیه ایثارگران همانند سایر داوطلبان در سهمیه منطقه خود نیز گزینش می شوند.

 

تذکر ۵

ظرفیت در کد رشته محلهایی به سهمیه¬های فوق تخصیص می¬یابد، که امکان گردکردن ریاضی برای آنها وجود داشته باشد.

 

تذکر ۶

سهمیه های فوق براساس قوانین و مقررات موجود بوده و در صورت هرگونه تغییر در این سهمیه ها توسط مراجع ذیصلاح، ضوابط و مقررات اعمالی اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 

۲-رزمندگان

 

رزمندگان (با حداقل ۶ ماه حضور در جبهه) جزو سهمیه رزمندگان محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه رزمندگان می باشند. حدنصاب نمره برای این داوطلبان۷۵% نمره گزینش آزاد در رشته محل مورد نظر می باشد.

 

 

۳- خانواده شهدا

 

پدر، مادر، خواهر و برادر شهید جزو سهمیه خانواده شهدا محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه خانواده شهدا می باشند.

 

 

توضیحات مهم

 

داوطلبان مشمول سهمیه رزمندگان داوطلب بسیجی، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد کل نیروهای مسلح از سال ۱۳۶۸ به بعـد و داوطلبان مشمول سهمیه های رزمندگان و ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال ۱۳۷۶ به بعد، فقط یکبار می توانند با استفاده از سهمیه مربوط در رشته های تحصیلی دوره روزانه پذیرفته شوند، ایـن داوطلبان مجاز به استفاده مجدد از سهمیه نمی باشند.

 

لازم به توضیح است داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران در دوره های نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیرانتفـاعی، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد آزمون سراسری پذیرفته شوند، در صورت انصراف از قبولی اولیه، منحصراً یک بار دیگر مجـاز بـه استفاده از سهمیه مذکور خواهند بود.

 

 

سایر سهمیه ها و تسهیلات:

 

 

الف) سهمیه مناطق محروم

 

۱- بر اساس مصوبه دوازدهمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون سراسری مورخ ۲۱/۱/۱۳۷۲، حداقل ۴۰ درصد از ظرفیت هر یک از کدرشته هـای ناحیه ای، قطبی و کشوری دوره روزانه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی واقع در استانهای ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیـاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویـه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی این استانها تخصیص می یابد.

 

تبصره۱

 

براساس مصوبه سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی، مبنی بر پذیرش ۳۰% دانشجوی بومی از محل اصلاح قـانون عـدالت آموزشـی، وزارت بهداشـت، درمان و آموزش پزشکی، در راستای تربیت و تأمین نیروی انسانی بومی مورد نیاز مناطق محروم کشور، مصوبه مربوط را برای رشته های مقطع دکتری عمومی شامل:

 

پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اجرا می¬نماید. با توجه به اهمیت شرایط و ضوابط پذیرش در این خصوص، داوطلبان ضرورت دارد به شرایط درج شده در فصل دوم این دفترچـه راهنما توجه نمایند.

با توجه به قانون مذکور، بدیهی است مصوبه مندرج در بخش «الف» شامل این رشته ها نخواهد بود.

– تغییر رشته و یا انتقال پذیرفته شدگان این طرح ممنوع می باشد.

 

 

۲- بر اساس مصوبه جلسه سی و سوم شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۴/۳/۶۶ و به منظور تأمین نیروی متخصص استانهای:

ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان در رشته های مورد نیاز برحسب نظر استانداری های این استان ها و به تعداد ۵۰۰ نفر از داوطلبان بـومی استان های مذکور در دانشگاه¬ها پذیرش می شوند. بدیهی است که پذیرش در این رشته ها به صورت آزاد و از بین داوطلبان بومی هر یک از استان های مذکور انجام می شود.

 

تبصره۲

 

تغییر رشته پذیرفته شدگان این طرح ممنوع می باشد و انتقال محل تحصیل منوط به موافقت استانداری ها و در محدوده دانشگاه های واقع در قطب دانشگاهی می باشد.

 

 

 

ب) سهمیه داوطلبان شهرستان های جنوب استان کرمان (جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار، قلعه گنج و منوجان) و شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان:

 

 

براساس مصوبه شصتمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون سراسری مورخ ۳/۲/۱۳۸۸ و سایر مصوبات، داوطلبان بومی شهرستانهای مذکور که حداقل دو (۲) شهر از چهار (۴) شهر «محل اخذ مدرک تحصیلی سال آخر»، «محل اخذ مدرک تحصیلی سال ماقبل آخر»، «محل اخذ مدرک تحصیلی دو سال ماقبل آخر» و «محل تولـد» آنهـا یکی از شهرهای فوق باشند، می توانند کدرشته های اختصاصی این شهرستان ها را از بخش های مربوط در این دفترچه انتخاب نمایند.

بدیهی است در صورت پذیرفته شدن در این کدرشته ها، داوطلبان می بایست گواهی مربوطه را در زمان ثبت نام به مؤسسه قبولی خود ارائه نمایند، در غیر اینصورت قبولی آنهـا لغو می گردد.

 

ضمناً پذیرفته شدگان مشمول تسهیلات این طرح باید متعهد شوند که به مدت دو برابر مدت تحصیل در مناطق محروم استان خود خدمت نمایند.

 

 

ج) سهمیه داوطلبان بومی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه

 

بر اساس مصوبه جلسه ۷۳۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۲۸/۸/۹۲، داوطلبان بومی کلیه بخش های شهرستان های اسلام آباد غرب، پاوه، ثلاث باباجانی، جوان رود، دالاهو، روانسر، سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلان غرب و همچنین بخش های کوزران و ماهیدشت از شهرستان کرمانشاه که طبق اعلام وزارت کشور جزو بخش های آسیب دیده جانی و مالی ناشی از زلزله کرمانشاه می باشند، بـه شرط داشتن شرایط ذیل، می توانند کدرشته های اختصاصی این شهرستان ها را از بخش های مربوط در این دفترچه انتخاب نمایند.

 

بدیهی است در صورت پذیرفته شدن در این کدرشته ها، داوطلبان می بایست گـواهی مربوطـه را در زمان ثبت نام به مؤسسه قبولی خود ارائه نمایند در غیر این صورت قبولی آنها لغو می گردد.

 

۱- این سهمیه فقط به داوطلبان بومی مناطق فـوق در اسـتان کرمانشـاه تعلق می گیرد و شامل سایر شهرها و بخش های استان کرمانشاه و یا سایر مناطق زلزله زده نمی باشد.

۲- این سهمیه مشمول داوطلبانی می باشد که محل اقامت آنان یکـی از شهرهای فوق باشد و یا محل اخذ مدرک تحصیلی سال دوم، یا سال سوم و یا پیش دانشگاهی آنها در یکی از شهرهای یاد شده باشد.

 

تبصره ۱

شهر و یا بخش محل اقامت در صورتی ملاک عمل قرار می گیرد که داوطلب در زمان وقوع زلزله در این مناطق اقامت داشته و این موضوع مورد تأیید فرمانداری ذیربط قرار گیرد. بـدیهی اسـت در صـورت پذیرفته شدن در این کدرشته ها داوطلب می-بایست مدارک لازم را در زمان ثبت نام به موسسه محل قبولی ارائه دهد، در غیراینصورت قبولی وی لغو خواهد شد.

۳- شرط لازم جهت استفاده از این سهمیه، کسب نمره علمی برابر ۸۰% حدنصاب گزینش آزاد می باشد.

 

 

تبصره ۲

 

این حدنصاب برای رشته¬های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی %۸۵ حدنصاب گزینش آزاد خواهد بود.

۴- میزان تعهد خدمت پذیرفته شدگان با استفاده از این سهمیه، دو برابر مدت تحصیل محسوب می شود.

۵- هرگونه تغییر رشـته یـا انتقـال برای پذیرفته شدگان با استفاده از این سهمیه ممنوع می باشد.

۶- تخصیص این سهمیه به مدت ۳ سال و حداکثر تا آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ قابل اجرا می باشد.

 

 

د) سهمیه داوطلبان شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان

 

 

در راستای اجرای مصوبه ۶۲۵ مورخ ۲۱/۳/۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر اختصاص سهمیه برای داوطلبان شهرستان ابوموسی، ۴۰% از ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی دانشگاه-های استان هرمزگان، به این دسته از داوطلبان اختصاص دارد.

 

البته کسب حدنصاب %۷۵ گزینش آزاد الزامی است.

 

تبصره ۱

ملاک بومی جهت استفاده از این سهمیه، سکونت مستمر به مدت ۳ سال در شهرستان ابوموسی، می باشد.

 

 

تبصره ۲

چنانچه داوطلبـان واجد شرایط حدنصاب لازم را در رشته های دانشگاه های استان هرمزگان کسب ننمایند، بصورت ۱۰۰% در دانشگاه پیام نور ابوموسی جایابی و معرفی می شوند.

بدیهی است در صورت پذیرفته شدن در این کدرشته ها داوطلب میبایست مدارک لازم را در زمان ثبت نام به «موسسه محل قبولی ارائه دهد، در غیراین صورت قبولی وی لغو خواهد شد.

 

 

ه) سهمیه بهیاران:

 

 

مطابق رأی جلسه ۱۷۵ مورخ ۱۶/۸/۱۳۹۵ شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، سهمیه ویژه بهیاران از سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶، بـه مدت سه سال بـه میزان ۵% ظرفیت در قالب ظرفیت های موجود، پذیرش مقطع کارشناسی پیوسته رشته پرستاری، برحسب تعداد متقاضی در هر استان تمدید گردیده است.

 

 

سهمیه بهیاران در رشته پرستاری در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی محل اشتغال متقاضیان معتبر می باشد، بدیهی است تعریف استان بـومی، اسـتان محـل بـومی بهیـار بـر اسـاس مندرجات کارنامه می باشد.

 

 

لذا داوطلبان شاغل حرفه بهیاری که دارای دیپلم بهیاری مورد تأیید وزارت آموزش و پـرورش بـوده و بنـدهای ۳۱ و ۳۶ تقاضـانامه ثبـت¬نـامی را علامت گذاری و تکمیل نموده اند، چنانچه مجاز به انتخاب رشته شده باشند، در صورت انتخاب رشته های پرستاری با نمره کل حاصل از نمرات دروس عمـومی و تخصصی گروه آزمایشی علوم تجربی و احتساب نمره درس تخصصی بهیاری (با تأثیر مثبت)، گزینش می شوند.

ضمناً گزینش این داوطلبان برای سـایر رشـته هـا، بـا نمـره کـل بـدون احتساب دروس تخصصی بهیاری می باشد.

 

و) سهمیه کارمندان:

 

حدود ۱۰ درصد از ظرفیت رشته های نوبت دوم (شبانه) به کارمندان رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بومی استان مربوط اختصاص می یابد.

 

 

تبصره ۱

 

حداکثر سن برای سهمیه کارکنان رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه¬ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به این وزارت، ۳۵ سال تمام بـه هنگام ثبت نام خواهد بود.

 

تبصره ۲

 

اعطای مأموریت آموزشی به کارکنان پذیرفته شده در دوره نوبت دوم (شبانه) و پرداخت شهریه و یا پرداخت هرگونه کمک هزینه تحصیلی ممنوع است.

 

تبصره ۳

 

مسئولیت رعایت شرط سنی و انتخاب رشته با توجه به ضوابط بومی به عهده شخص داوطلب بوده و در صورت پذیرفته شدن و بـه هنگام ثبـت نام در دانشگاه بایـد مدارک مربوط را ارائه نمایند، در غیر اینصورت قبولی وی لغو می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *