همه چیز در مورد تحلیل آزمون

تحلیل آزمون | آزمون های آزمایشی | نکات مهم تحلیل آزمون | کمبود زمان | تراز درسی | تحلیل جامع آزمون | تحلیل آزمون به شیوه­ ای استاندارد


 

 

تحلیل آزمون مهمترین قسمت آزمون های آزمایشی

 

 

بسیاری از دانش ­آموزان سالانه در آزمون­های آزمایشی شرکت می­کنند و تقریباً هر دو یا سه هفته یکبار آزمون می­دهند؛

اما این آزمون­ها چه میزان به پیشرفت شما کمک می­کند و چگونه می­توان بهترین استفاده را از این آزمون­ها برد؟

هدف اصلی از هر آزمون، شناخت توانایی­ها و نقاط ضعف است؛ آزمون آزمایشی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

 

وقتی شما آزمون می­دهید:

 

 

در مرحله اول انتظار پیشرفت نداشته باشید.

در مرحله دوم جایی هستید که با بررسی اجمالی، نقاط ضعف و قوت خود را می­شناسید.

مهمترین­ کاری که شما بعد از شرکت در آزمون باید انجام دهید که به نوعی مرحله آخر می­ باشد، بررسی دقیق و تک به تک سؤالات آزمون است که البته علی رغم چیزی که تاکنون شاید شنیده باشید نمی بایست فقط سوالاتی که پاسخ نداده و یا اشتباه پاسخ داده ­اید را بررسی کنید بلکه باید تمام سوالات و در وحله ی اول آنهایی که جواب صحیح دادید را بررسی نمایید، پس از آن تمرین­ کردن ،رفع ابهامات و یادداشت برداری از نکات آن­ها مهم می­باشد.

 

 

بسیاری از داوطلبان فقط مرحله اول را انجام می­دهند! و فقط در آزمون شرکت می­کنند.

عده ای دیگر مرحله دوم را نیز انجام داده و فقط به شناسایی نقاط ضعف و قوت خود اکتفا کرده! و برای بررسی و رفع آنها تلاشی نمی­کنند.

دانش‌آموز موفق، پس از شناخت نقاط ضعف و قوت خود، به دقت آنها را بررسی می­کند و این نقاط ضعف را برطرف و به نقاط قوت تبدیل می­کند.

 

 

تحلیل آزمون چیست؟

 

آزمون های آزمایشی

 

تحلیل آزمون به معنای اختصاص دادن زمانی بعد از آزمون آزمایشی، به منظور بررسی تمامی سوالات آزمون و دریافتن نقاط ضعف و قوت به صورت جزئی می باشد.

بعد از شرکت در آزمون، اندکی استراحت کنید و سپس با توجه به برنامه ­ی مطالعاتی خود می­توانید تحلیل آزمون را شروع کنید و زمانی حداقل به اندازه زمان آزمون را به بررسی تک تک پرسش­ها اختصاص دهید؛

بررسی تک تک سؤالات یک آزمون آزمایشی، حداقل یک ساعت و نیم زمان می­گیرد، پس حتماً زمان کافی را برای تحلیل آزمونتان اختصاص دهید.

به این موضوع توجه کنید که حتماً باید تک تک سؤالات بررسی شوند حتی سؤالات درسی که ۱۰۰زده ­اید!

تعداد پاسخ­های صحیح، غلط و نزده­ های هر درس را حساب کنید.

در مورد سؤال­هایی که بدون پاسخ گذاشته ­اید، ممکن است مبحث را خوانده اما توان پاسخگویی به سوال را نداشته باشید؛

در این صورت یا به تکرار تمرین بیشتر نیاز دارید یا منبع درسی شما مورد اشکال است یا حتی ممکن است منبع مناسب بوده اما روش مطالعه شما اشتباه بوده که در هر صورت باید علت آن را پیدا کنید.

سپس به یادداشت برداری از تمامی مواردی که باعث شده است نتوانید به بعضی از پرسش­ها پاسخ دهید یا پاسخ غلط بدهید بپردازید و برای هرکدام یک راه حل مناسب انتخاب کنید.

با خواندن دوباره سوالات ممکن است به تعدادی از سوالاتی که به آنها پاسخ نداده ­یا غلط جواب داده ­اید، درست جواب بدهید که گویای این مطلب است که در موقع آزمون وقت کافی یا تمرکز نداشته ­اید.

اگر به طور مداوم قبل از کنکور، آزمون ­های آزمایشی خود را به درستی تحلیل کنید، می­توانید نقاط ضعف و ایرادات و تصمیمات درست بگیرید، بدون شک می­توانید به درصدهای بالاتر دست پیدا کنید.

 

نکات مهم تحلیل آزمون

 

 

فرم تحلیل آزمون باید شامل شماره­ ی تست، مبحث تست، نحوه­ ی پاسخ دهی (درست، نادرست، نزده)، علت (برای تست­های نادرست و نزده) باشد و در انتها بخشی که بتوانید اقدامات لازم برای هر تست و درس را مشخص­ کنید؛

به عنوان مثال برای تستی که نزده و علت آن، نخواندن مبحث بوده، آموختن آن بحث را در برنامه مطالعاتی هفته ­های آینده­ خود قرار دهید.

از تست اول درس ادبیات شروع کنید؛

اگر درست پاسخ داده بودید، به پاسخنامه تشریحی نگاه کرده و اگر طراح پاسخنامه نگاه جدیدی به تست داشت یا از راه دیگری به جواب درست رسیده بود آن­ را بررسی کنید.

 

 

توجه: حتماً باید تست­هایی که پاسخ صحیح داده­اید را هم بررسی کنید؛

گاهی راه ­حل­هایی غیر از راه ­حل­های ما و یا راه­های کمتر و خلاصه ­تر برای رسیدن به جواب درست وجود دارد.

 

 

گاهی نیز تست را به صورت شانسی درست جواب داده ­اید؛

(که در بحث تخصصی در جلسات آموزشی”۷ گام مطالعه و یادگیری” برای کنکورکامل توضیح میدهم)، اگر تستی را درست جواب داده بودید جلوی گزینه ­ی درست تیک زده و سراغ تست بعدی بروید؛ در غیر این صورت ابتدا غلط یا نزده بودن تست را مشخص کرده و سپس پاسخنامه را دقیق بخوانید.

 

 

اکنون وقت علت­ یابی است:

 

 

آزمون های آزمایشی

 

 

به سؤال‌هایی که شک داشته‌اید، توجه کنید؛

 

چرا یادگیری شما در آن مبحث ناقص بوده است؟ چرا نتوانستید به جواب قاطعی در آن سؤال دست یابید؟

 

 

به سؤال‌هایی که اشتباه پاسخ داده‌اید توجه کنید؛

 

چرا به آن سؤال پاسخ اشتباه داده‌اید؟ بی‌دقتی کرده‌اید؟ چه راهکاری برای کاهش بی‌دقتی خود دارید؟ آیا بهتر نیست به همه‌ی سؤالات پاسخ ندهید تا تعداد اشتباهات شما کاهش پیدا کند؟ چه روشی را برای خود مناسبتر می­دانید؟

 

 

به سؤال‌هایی که فراموش کرده‌اید توجه کنید؛

 

در هنگام مطالعه تمرکز لازم را نداشته‌اید؟ چه موضوعی باعث شد تا آن مبحث را فراموش کنید؟ در چه زمانی آن مبحث را مطالعه کرده‌اید؟ آیا خسته بودید؟

 

 

به سؤال‌هایی که جواب نداده‌اید توجه کنید؛

 

چرا به آن سؤال پاسخ نداده‌اید؟ آیا مبحثش را نخوانده بودید؟ چگونه باید برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید همه‌ی مباحث آزمون را پوشش بدهید؟ آیا آن مبحث در آزمون بعد تکرار می‌شود؟ ایستگاه‌های جبرانی آن مبحث کجاست؟ لازم است با مشاورتان برنامه کلی و جزئیتان را چک کنین؟

 

 

به سؤال‌هایی که برای شما مهم است توجه کنید؛

 

بعد از اتمام بررسی هر درس می­توانید نکات جدیدی را که یاد گرفته­ اید در یک برگه یادداشت نموده و به صفحه­ای از کتاب یا جزوه که مربوط به همان سوال است بچسبایند.

برای تست­های غلط، علت­ها می­توانند شامل اشتباه محاسباتی، شانسی جواب دادن، اشتباه دیدن عددهای صورت سوال یا گزینه ­ها، عدم تسلط و .. باشند.

 

 

تسلط پایین یا عدم تسلط از دلایل غلط ­های زیاد است.

 

برای افزایش تسلط پیشنهاد می­کنیم در روزهای آخر منتهی به آزمون یعنی چهارشنبه و پنجشنبه، درس جدیدی را نخوانید و در عوض تست دروسی که قبلاً خواندید را بزنید تا تسلط شما افزایش یابد.

 

 

توجه داشته باشید:

 

با خواندن درس جدید در روزهای آخر، تسلط پایینی در این دروس پیدا می­کنید که منجر به غلط زدن در آزمون می­شود و همچنین این کار باعث می­شود دروسی که قبلاً خواندید را با تست زدن مرور نکنید و به تسلط خوبی نرسید.

 

 

 

 

برای تست­های نزده، علت­ها می­توانند شامل نخواندن مبحث و یا نداشتن زمان در سر جلسه باشند:

 

 

کمبود زمان

 

علت آن عدم تسلط و زمان بر بودن حل شما در سؤالات قبلی بوده است.

پس باز هم به تکرار و تمرین بیشتر نیاز دارید.

ممکن است شما به سرفصل مورد نظر نرسیده باشید که در این صورت باید با ساعت مطالعه خودتان را افزایش دهید یا برنامه درسی خود را تنظیم کنید یا تغییر دهید.

 

 

ضعف علمی

 

در این حالت یا نیاز به تکرار و تمرین دارید یا اینکه اگر به اندازه کافی مطالعه کردید ممکن است مرور خوبی انجام نداده باشید یا اساساً مشکل از منبع مورد مطالعه شما است.

اگر علت عدم پاسخگویی به سؤالات در آزمون، معلومات است، پیشنهاد می­شود از ابزاهای کمک آموزشی مناسب (نظیر کتاب تست و یا کلاس، دی وی دی آموزشی و …) استفاده نمایید که میتونین برای یافتن منابع آموزشی حرفه ای به سایت گروه آموزشی پرواز به آدرس www.parvaz99.ir  سر بزنید.

تا مدت زمان یادگیری مباحث کاهش یابد و بتوانید برای تکمیل آموخته­های خود از تست­زنی به شیوه تکنیکی و حرفه ای استفاده کنید.

ممکن است علت عدم پاسخگویی شما، مفهومی بودن سوالات یا متوجه نشدن دروس باشد، که در این صورت می­توانید با مطالعه دقیق و مجدد مطالب و زدن تست­های آموزشی فراوان، مطالب را به صورت عمقی در ذهن خود تثبیت نمایید.

 

 

تحلیل آزمون به شیوه­ ای استاندارد

 

 

۱- توجه به نمره­ی تراز هر درس؛

اگر حدود ۵۵۰۰ بود، عملکرد شما به میانگین تمامی شرکت­کنندگان نزدیک است.

 

 

نکته: همیشه میانگین، نمایشگر مطلوبی نیست؛ میانگین نمره­ی تراز نفرات برتر آزمون می­تواند معیار مناسب­تری برای مقایسه باشد.

 

 

میانگین نمره­ ی نفرات برتر را از نمره­ی خودتان کم کرده و حاصل را بر ۳۵۰ تقسیم نمایید.

عددی که به دست می­آید تعداد پرسش­هایی است که باید بیشتر از جواب­های درست فعلی خود به آنها پاسخ دهید تا به حد دانش آموزان برتر برسید.

 

 

۲- رفتن به سراغ پرسش­هایی که پاسخ نداده­ اید و سعی در حل­ کردن مجدد آن­ها

 

 

نکته: اگر به جواب درست دست یافتید، احتمالاً یا در مدیریت آزمون ضعف دارید و در زمان تعیین شده­ ی آزمون نتوانسته­ اید وقت کافی را برای پاسخگویی این پرسش بگذارید که در این صورت پیشنهاد می­کنیم تست­های آموزشی زماندار را بیشتر تمرین کنید، به زمان بی اهمیت نشوید و سعی کنید تا هرچه سریع­تر به آنها پاسخ دهید.

 

 

یا استرس جلسه آزمون، مانع از تمرکز حواس شما شده است و به همین دلیل نتوانسته ­اید به آن پرسش پاسخ دهید که، باید راه­های مقابله با آن و روش­های ایجاد تمرکز را تمرین کنید.

 

 

۳- اکنون نوبت سؤال­هایی است که به آنها پاسخ اشتباه داده ­اید؛

 

 

اکثر داوطلبان در مواجهه با سوالات محاسباتی به محض رسیدن به جواب، اگر آن را درون گزینه­ها دیده باشند، بلافاصله علامت می­زنند

قبل از این که شما پاسخ به دست آمده را در پاسخ­نامه علامت بزنید، آن نقاط و مراحل کلیدی را سریعاً کنترل کرده و پس از اطمینان کامل، گزینه را علامت بزنید.

 

 

نکته: در آزمون سراسری و حتی آزمون­های آزمایشی، گزینه ­های پرسش­ها کاملاً هوشمندانه طراحی شده ­اند؛

 

 

هر اشتباه محاسباتی که ممکن است انجام دهید و به تبع آن به پاسخی برسید، توسط طراح پیش بینی می­شود.

 

توصیه

 

 

 

دفتری برای خود درست کنید تا هنگام حل مجدد پرسش­هایی که پاسخ نادرست داده ­اید، اشتباهی را که در حین آزمون مرتکب شده بودید را به عنوان یک نکته و تجربه بنویسید؛

در ابتدای صفحه یادداشت کنید « اشتباه متداول در درس…» و سپس اشتباهات و نکته­های مربوط به هر درس را دقیقاً یادداشت کنید.

می­توانید برای جلوگیری از تکرار دوباره آن اشتباه، در صورت تکرار برای خود جریمه­ای مانند پاسخ به ۲۰ سوال از همان تیپ، در نظر بگیرید.

 

 

۴- تحلیل جامع آزمون و یافتن ضریب رشد

 

 

که بیشتر در آزمون های جامع گزینه دو کاربرد دارد از طریق زیر قابل محاسبه است:

 

 

تحلیل

الف) اگر درصد ضریب رشد شما کمتر از ۲۰% است؛

عملکرد شما نگران­کننده است و از تجربه آزمون­های قبلی تقریباً استفاده­ای نکرده اید.

 

 

ب) اگر درصد ضریب رشد شما بین ۲۰ تا ۰ است؛

عملکرد مطلوبی نداشته اما تا حدی از تحلیل آزمون­های قبل بهره برده ­اید.

شما توانایی پیشرفت بیشتر را دارید و لازم است تحلیل آزمون را با دقت و جدیت بیشتری دنبال کنید.

 

 

ج) اگر درصد ضریب رشد شما بین ۰ تا ۲۰%است؛

نرخ رشد شما مطلوب است؛ از تجربه آزمون هایتان به خوبی بهره برده و با مدیریت زمان و تست زدن بیشتر، پیشرفت ما چند برابر خواهد شد.

 

 

د) اگر درصد ضریب رشد شما بیشتر از ۲۰% است؛

رشد شما عالی است و اگر به همین ترتیب به تحلیل­ها پس از آزمون ادامه دهید، می توانید بهترین استفاده را از آزمون­ها ببرید.

البته نباید این پیشرفت باعث شود شما مغرور شده و دست از تحلیل آزمون­ها بردارید.

 

 

یک نکته بسیارمهم

 

 

با آزمونی که دادید احساسی برخورد نکنید؛

هدف از آزمون آزمایشی سنجش پیشرفت و اصلاح عادات، روش­ها و افزایش سطح کمی و کیفی مطالعه شما می­باشد.

با مطالعه مطالب ذکر شده امیدواریم از همه اشتباهات خود برای آزمون­های بعدی درس گرفته و نقاط قوت خود را نیز شناخته باشید در این صورت بهترین بهره را از آزمون خود برده و روش مطالعه، ساعت آن، برنامه و دقت و … شما روز به روز بهبود پیدا می­کند.

 

نکته: ممکن است سؤالات آزمون استاندارد نباشد و بیش از اندازه سخت طرح شده باشند؛ پس همه تقصیرها را گردن خودتان نیندازید.

 

 

پس از آزمون و استراحت چند ساعته تحلیل آزمون را در همان روز آزمون انجام دهید.

زیرا با گذشت زمان، مشکلات و راه­ حل­های آزمون را از یاد خواهید برد و تحلیل آزمون شما دقیق نخواهد بود.

تحلیل آزمون­های آزمایشی را جدی گرفته و سعی کنید پس از آزمون این روند را انجام داده و تمامی سوالات را بررسی نمایید، تا بتوانید با تصمیمات راهبردی دقیق با موفقیت به راه خود ادامه دهید.

در انتهای تحلیل آزمون به جمع بندی مفیدی دست پیدا می­کنید و با مواردی آشنا می­شوید که  باید به آنها اهمیت داده و در آینده انجامشان دهید.

از نکته ­های فرعی که سر جلسه به ذهنتان رسیده و آنها را یادداشت کردید نیز استفاده کنید؛

تنها در این صورت هست که در درس خواندنتان پیشرفت خواهید کرد.

 

 فراموش نکنید که این شیوه ­ی رتبه­ های برترکنکور است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *