کنکور نظام قدیم شرکت کنم یا نظام جدید؟

کنکور نظام قدیم شرکت کنم یا نظام جدید | کنکور نظام قدیم | کنکور نظام جدید


کنکور نظام قدیم شرکت کنم یا نظام جدید؟

امسال در تاریخ­ های ۱۳ و ۱۴ تیر ۹۸ کنکور به دو شیوه در دو نظام جداگانه قدیم و جدید برگزار شد و با توجه به اعلام قبلی سازمان سنجش قرار بود از مباحث مشترک در هر دو نظام سؤالات مشابه مطرح شود.

عده زیادی از داوطلبان نظام قدیم کنکور ۹۸ پس از برگزاری کنکور بر این باور بودند که اکثر سؤالات از مباحث مشترک مطرح شده بود و حتی از برخی مباحث خاص کتب نظام قدیم برخلاف بودجه بندی سال های گذشته، هیچ سؤالی مطرح نشده بود.

همچنین برخی اساتید با مقایسه سؤالات کنکورهای نظام جدید اعتقاد داشتند که سطح سؤالات کنکور نظام قدیم سنگین­تر از نظام جدید بوده است.

سازمان سنجش در کنکور ۹۹ به داوطلبان اجازه داده است که خودشان انتخاب کنند که در کنکور نظام جدید شرکت کنند یا در کنکور نظام قدیم! حالا که این حق انتخاب به داوطلبان کنکور داده شده است ممکن است بعضی از داوطلبان در ذهن خود دچار یک نوع سردرگمی شوند و این سؤالات را از خود بپرسند که کنکور نظام جدید امتحان بدم یا نظام قدیم؟

در این مقاله سعی کرده­ایم معایب و ویژگی­ های هر یک از این دو نظام را مورد بررسی قرار داده تا داوطلبان با در نظرگرفتن آنها و نیز شرایط خود انتخاب کنند که کنکور نظام جدید شرکت کنند یا کنکور نظام قدیم

این تفکر که یکی از نظام­ های تحصیلی نسبت به دیگری آسان­ تر است، تفکری اشتباه هست. سؤالات کنکور سراسری توسط سازمان سنجش طرح می­ شود و تمام سعی طراحان بر این است که سؤالات را به صورت کاملاً استاندارد برای شما طرح کنند.

هیچ امتیازی از نظر سهمیه برای هیچ کدام از دو کنکور در نظر گرفته نشده است و این دو نظام اموزشی از نظر سهمیه­ ای کاملاً با هم برابر هستند.

 

 

ویژگی­ های نظام قدیم:

– داوطلبان نظام قدیم با تهیه منابع گوناگون و شرکت درکلاس­ های کنکور و آزمون­ های آزمایشی تا حدی با قلق منابع نظام قدیم آشنا بوده و مطالعه طرح درس برای کنکور نظام قدیم برایشان ساده­ تر است.

– در حال حاضر منابع خوب و کامل­ تری در نظام قدیم در مقایسه با نظام جدید برای شما وجود دارد؛ به علاوه نحوه بیان و ادبیات کتاب­ های زیست و شیمی نظام جدید خیلی عوض شده و تنها خواندن این کتب سخت است؛ حتماً مباحث مشترک نظام قدیم و جدید را مفصل­ تر کار کنید و مطمئن باشید همانندکنکور ۹۹ اکثریت سوالات از مباحث مشترک مطرح خواهد شد.

– تسلط بسیار بالای دبیران و معلمان بر روی مباحث کتاب­ های نظام قدیم تسلط بالایی دارند.

– کلمات کتاب­ های درسی به طور کامل جاافتاده و نیازی به تغییر معانی کلمات در ذهن نیست (بخصوص در مورد دو درس زیست ­شناسی و شیمی)

– بدترین و سخت­ ترین ­نوع سؤالات را نظام قدیمی­ ها در کنکور خود دیده و آنچه که باید بر سر آن­ها بیاید آمده است و کتاب­ های کمک آموزشی و معلمان و مشاوران کنکوری روش­ های مقابله با آن ­ها را بلد شده­اند و به دانش آموزان یاد می­ دهند.

– توصیه: کسانی که کمتر از دوسال از کنکور فاصله گرفته اند به علت این که باکتاب­ های نظام قدیم انس گرفته اند بهتر است در کنکور نظام قدیم شرکت کنند. این امر به دلیل ارتباطی هست که آن­ها با کتاب­ های نظام قدیم دارند و تا بخواهند دوباره با کتاب­ های نظام جدید ارتباط برقرار کنند ممکن است زمان زیادی را از دست بدهند.

 

معایب اصلی نظام قدیم:

– تهیه بسیار سخت کتاب­ های دست دوم: به علت تجدید چاپ نشدن کتاب­ ها برای نظام قدیمی ­ها؛ بزرگترین مشکل نظام قدیمی ها در تهیه کتاب­ هاست که باید به زحمت آن­ ها را تهیه کنند.

– کتاب­ ها به روزرسانی نمی­ شوند و در واقع سؤالات دو سال اخیر مورد بررسی دقیق قرار نمی ­گیرند.

– احتمال طرح سؤالات سخت‌تر؛ به دلیل بالاتر بودن سطح نظام قدیم از نظام جدید، احتمال طرح سؤالات سخت‌تر در آن زیاد است.

– پیچیده­ تر شدن و سخت­ تر شدن سؤالات نظام قدیم: به علت تکراری بودن سؤالات در کنکورهای نظام قدیم، احتمالاً طراحی سؤالات در نظام قدیم شکل دیگری گرفته و در نتیجه همین امر باعث پیچیده­ تر شدن و سخت ­تر شدن سؤالات نظام قدیم می­ شود.

– استرسی مضاعف: داوطلبان نظام قدیم از این موضوع که احتمال دارد آخرین سالی باشد که کنکور نظام قدیم برگزار می ­شود، ترس و اضطراب دارند و این امر در کنار اضطراب و استرس کنکور، استرس مضاعفی به آن­ ها وارد می­ کند.

 

 

 

مزایای نظام جدید:

– دراختیار داشتن کتاب­ های کمک آموزشی و کنکوری بسیار زیادی با تنوع بسیار بالا

– کتاب ­های به روزسانی شده با کمترین تغییرات

– طرح سؤالات با خیالی آسوده و بدون نگرانی از تکراری بودن توسط طراحان: با توجه به تازه بودن نظام جدید و وجود فضایی مناسب برای طراحی سؤالات، احتمال اینکه سؤالات ساده­ تر باشد بسیار زیاد است و طراحان با خیالی راحت­ تر و بدون ترس از تکراری بودن سؤالات، سوال طرح می­ کنند و وارد لایه ­های بسیار پیچیده و عمقی کتاب­ های درسی برای طراحی سوال نمی ­شوند.

– نبود استرس: داوطلبان از اینکه آخرین سال کنکور آن­ها باشد ترسی ندارند و خیالشان راحت است که تا چندین سال کنکور به صورت نظام آن­ها برگزار می­ شود.

– ساده شدن برخی دروس در نظام جدید: مباحث درسی آن­ ها در بعضی دروس قدری ساده تر شده است، مثلاً در ریاضی، مبحث انتگرال حذف شده است.

– غوغای کنکوری نظام جدیدی­ ها: هر ۱۰ نفر اول کنکور تجربی بچه­ های نظام جدید بوده­ اند!

 

توصیه ­ها:

– برای فارغ التحصیلان سال­ های دورتر که سال­ های ۹۷ و ۹۸ کنکور ندادند پیشنهاد می شود که در نظام جدید در کنکور ۹۹ شرکت کنند؛ بخاطر اینکه مسلماً این عزیزان نیاز به خرید کتب کمک درسی و تست و همچنین استفاده از کلاس­ های درس حضوری و مجازی را خواهند داشت.

– این منابع و کلاس ­ها برای منابع نظام جدید در دسترس خواهد بود. همچنین حجم مباحث در نظام جدید هم به مراتب کمتر است و این موضوع به خودی خود کمک می­ کند تا داوطلبان روی مباحث محدودتر، با صرف وقت و انرژی مناسب بیشتر تمرکز کنند.

– داوطلبانی که کتاب­ های نظام جدید را در مدرسه خوانده اند کاملاً بدیهی است که شرکت این داوطلبان در کنکور نظام قدیم نمی تواند نتیجه خوبی برای آن ها داشته باشد؛ به این داوطلبان توصیه می­ شود که فکر شرکت در کنکور نظام قدیم را از سر خود بیرون  کنند و در آزمون سراسری نظام جدید شرکت کنند.

– ویژگی خوبی که دروس نظام جدید دارند این است که از مطالب درسی کمتری نسبت به دروس نظام قدیم برخوردارند. هم چنین کتاب­ های نظام جدید از پیچیدگی کمتری نسبت به کتاب های نظام قدیم برخوردار هستند. بنابر این به داوطلبانی که مدتی از درس فاصله داشته اند پیشنهاد می­ شود که در کنکور نظام جدید شرکت نمایند.

– اگر شما جز داوطلبانی هستید که تا قبل از تصویب قانون انتخاب نظام آموزشی برای کنکور و در هنگامی که حرف و حدیث این موضوع در میان بود، مطالعه دروس نظام جدید را شروع کرده ­اید، پیشنهاد می­ کنیم در کنکور نظام جدید شرکت کنید.

 

 

معایب نظام جدید:

– بدفهم شدن مطالب درسی: به دلیل واژه­ هایی که فرهنگستان لغت و ادب فارسی جایگزین واژه­ های اصلی کرده است.

– تسلط کم دبیران و معلمان: بر روی جا انداختن نکات جدید کتاب های درسی نسبت به کتاب­ های نظام قدیم

– مشخص نبودن حد سختی و آسانی سؤالات در نظام جدید: جا برای سخت ­ترشدن سؤالات نظام جدید زیاد است؛ اینکه چه زمانی به طراحی سؤالات جدید با نکات عجیب و غریب برای نظام جدید اقدام کنند، هنوز معلوم نیست؛ شاید همین کنکور ۹۹ !

– عملکرد نظام قدیمی ­ها برای سؤالات سخت بسیار بهتر خواهد بود: این استرس در نظام جدیدی ها وجود دارد که سؤالات اگر سخت ­تر و غیر معمول­ تر بیاید شرایط به ضرر آن­ ها خواهد بود.

– طرح مسائل و نکاتی در کتاب ­های نظام جدید: این نکات هنوز مورد سؤال قرار نگرفته و طبیعتاً در کتاب­ های کمک آموزشی نیز مورد بحث دقیق قرار نگرفته است.

– انتخاب سخت برای بهترین منبع: تنوع بسیار بالای کتاب­ ها انتخاب بهترین منابع موجود در دروس مختلف کنکور نظام جدید را سخت­ تر کرده است و چون دائماً کتاب­ های جدید با اسامی و روش­ های جدید وارد بازار می­ شود به روزرسانی این حجم از بررسی برای مشاوران بسیار سخت شده است.

 

 

استقبال از تغییر از نظام قدیم به نظام جدید !

– نبودن کتاب

– به روز نبودن کتاب­ ها

– آسان­تر بودن سطح سؤالات ۹۸ نسبت به سؤالات ۹۸ نظام جدید

– برتری رتبه­ ای نظام جدید های ۹۸ نسبت به نظام قدیمی ­های ۹۸ و …. از مهمترین دلایل این تغییر به شمار می ­روند.

– در درسی مانند زیست‌ شناسی در رشته علوم تجربی داوطلبان نظام قدیم باید کتاب ۶۶۰ صفحه‌ای را می‌خواندند، اما داوطلبان نظام جدید با کتاب ۴۶۰ صفحه‌ای روبه‌رو هستند و این یک نمونه از مواردی است که استقبال از نظام جدید را بالا برده!

 

داوطلب نظام قدیمی که بخواهد  نظام جدید را انتخاب ­کند لازم است موارد زیر را در نظر بگیرد:

– هزینه بالا برای خرید کتاب ­های جدید

– باید بیخیال بسیاری از مطالبی را که یاد گرفته شود و یا خود را آماده کند آنها را با زبان و بیانی دیگر هم یاد بگیرد و حفظ کند.

– اسامی جدید و قدیم در کتاب­ های نظام قدیم و نظام جدید را با هم قاطی کرده و نمی ­تواند با اسامی جدید کتاب­ ها ارتباط برقرار کند.

– این استرس را دارد که سؤالات نسبت به سال گذشته نظام جدید ممکن است سخت­ تر طرح شوند و راهی برای پیش بینی این سخت­ تر شدن نیست.

– اضافه شدن یک سری مطالب به مطالب مشترک قدیمی؛ در هر حال کتاب­ های نظام جدید سعی کرده­ اند یک سری از نکات جدید دنیا را هم وارد کتاب­ های درسی بکنند که این نکات در کتاب­ های نظام قدیم وجود نداشته­ اند.

 

 

تغییر از نظام جدید به نظام قدیم؛ طبیعتاً چنین تصمیمی واقعاً تصمیم صحیحی نیست؛ حتی کلماتی که خوانده­ ا­ید در کتاب­ های نظام قدیم به یک شکل دیگر بیان شده­ اند.

 

این داوطلبان  بهتر است در نظام قدیم بمانند و وارد نظام جدید نشوند!

– نظام قدیمی­ هایی که پایه درسی آن­ ها در دو درس زیست و شیمی از ریاضی و فیزیک بسیار قوی­تر است.

– در بین دروس عمومی، در درس ادبیات و دینی هیچ مشکل خاصی ندارند.

– از همه مهم­ تر سال گذشته نیز برای خواندن دروس نظام قدیم کلی زمان گذاشته­ اند ولی موفق نشده اند، بهتر است در نظام قدیم باقی بمانند و این بار تلاش خود را با یک برنامه دقیق با یک مشاور بسیار حرفه ­ای و کار بلد ادامه دهند.

 

اگر شرایط خاصی دارید که می­توانند تصمیم شما را برای انتخاب بین این دو نظام سخت­تر کند، بهتر است از مشاوره­ تلفنی یا حضوری مرکز مشاوره پدرام با شماره تماس ۲۲۶۹۱۰۱۰-۰۲۱ استفاده نمایید تا با بررسی دقیق شرایط شما، بهترین گزینه را برایتان انتخاب نمایند.

 

 

 

 

چه کسانی بهتر است از نظام قدیم به نظام جدید بیایند؟

– نظام قدیمی­ هایی که در درس زیست شناسی و شیمی ضعیف هستند و در دروس ریاضی و فیزیک تا حدی وضعیت بهتری دارند

– در دروس عمومی مثل ادبیات و دینی دچار مشکل هستند بهتر است وارد نظام جدید شوند.

 

تغییری بزرگ در کارنامه کنکور ۹۸:

سال ۹۸ اولین سالی است که یک ردیف به جدول نمرات خام دروس امتحانی اضافه شده؛ نمره همترازی (ملاک عمل)؛ منظور این است که وضعیت پاسخ­ دهی داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید را همتراز کردن. با این همترازی درصد داوطلب ها یه مقدار کمی تغییر کرده و عادلانه­ تر شده است.

سازمان سنجش با توجه به سخت بودن سوالات تخصصی آزمون دو گروه نظام قدیم و نظام جدید به منظور برقرارکردن عدالت، نمره هم ترازی را در نظر گرفته است و در اطلاعیه‌ای که در ۲۰ تیر ۹۸ منتشر کرد درباره نحوه ترازکردن داوطلبان این‌گونه آورده است: «هرچند دو مجموعه سوال برای دو نظام آموزشی طراحی شده و ممکن است نوع سوالات در دو نظام متفاوت باشد، اما سؤالات به‌گونه‌ای طراحی شده که سطح دشواری یکسانی دارند، به‌ویژه اینکه از مباحث مشترک دو نظام آموزشی قدیم و جدید (۶-۳-۳) سؤال یکسان طراحی شده است، بنابراین تراز نمرات خام آزمون به صورت کلی در هر درس و گروه با هم محاسبه خواهد شد و نمرات هر نظام به صورت جداگانه تراز نمی‌شود».

بعضی اعتقاد دارند: هم‌تراز شدن تنها به داوطلبان نظام قدیم آسیب نمی‌زند، چراکه نظام جدیدی‌ها نیز معتقدند کتاب‌هایشان جدید بوده و معلمان‌شان تسلط کافی بر آن ها نداشتند و از سوی دیگر نتوانسته‌اند کتاب‌های تست‌زدنی قوی نیز داشته باشند و قطعاً هم‌تراز کردن هر دو گروه به ضرر هر دو خواهد بود.

در زیر نمونه ­هایی از همترازی در کارنامه برخی داطلبان نظام قدیم کنکور سراسری آورده شده است؛ همان­ گونه که می­ بینید این همترازی باعث بهبود تراز برخی داوطلبان شده است:

 

 

مطالبی که خدمت شما عزیزان عرض کردیم پیشنهاد بودند و در آخر این شما هستید که باید انتخاب کنید در کنکور نظام قدیم یا نظام جدید شرکت کنید. بهتر است قبل از انتخاب با توجه به مطالبی که گفته شد همه جوانب را سنجیده و سپس تصمیم بگیرید در یکی از کنکور های نظام قدیم یا جدید سال ۹۹ شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *