مهندسی پزشکی

 

 

 

 

مهندسی پزشکی

Biomedical Engineering

 

 

مهندسی پزشکی (BME) استفاده از اصول مهندسی و طراحی مفاهیم پزشکی و زیست شناسی برای اهداف بهداشتی (مانند تشخیص و درمان) است. این حوزه تلاش می کند تا شکاف بین مهندسی و پزشکی را از بین ببردو همچنین طراحی و مهارت حل مسائل مهندسی با علوم زیست پزشکی برای پیشبرد درمان ، از جمله تشخیص، نظارت و درمان مهندسی پزشکی را ترکیب می کند. بخش عمده ای از کار در مهندسی زیست پزشکی شامل تحقیق و توسعه است که شامل یک مجموعه گسترده ای از زیرفایل ها است. برنامه های کاربردی قابل توجه مهندسی پزشکی شامل توسعه پروتز های سازگار با زیست محیطی، دستگاه های مختلف تشخیصی و درمانی از جمله تجهیزات بالینی، میکرو ایمپلنت، تجهیزات تصویربرداری رایج مانند MRI و EKG، رشد بافت بازتوانی، داروهای دارویی و بیولوژیکی های درمانی است.

 

 

گرایش ها در مقطع کارشناسی

 

 

 

 

 

 

الف) گرایش‌ بیوالکتریک

 

 

 

 

بیوالکتریک استفاده از اصول مهندسی برق برای زیست شناسی، پزشکی، رفتار و یا سلامت است. مهندسان بیوالکتریک تلاش می کنند دانش خود را با سیستم های بیولوژیکی و الکتریکی ترکیب کنند تا راه های جدیدی برای درمان بیماران ایجاد کنند. مهندسان بیومکانیک به ایجاد و ارزیابی فناوری های جدید کمک می کنند و درک سیستم های بیولوژیکی را بهبود می بخشند.

 

 

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ بیوالکتریک‌:

 

 

مدارهای‌ الکتریکی‌، ماشین‌های‌ الکتریکی‌ مستقیم‌ و متناوب‌، الکترونیک‌، میکروپروسسور، مخابرات‌ آنالوگ‌ و دیجیتال‌، تکنیک‌ پالس‌، حفاظت‌ الکتریکی‌ در سیستم‌های‌ بیمارستانی‌، سیستم‌های‌ کنترل‌ خطی‌، اندازه‌گیری‌ الکترونیکی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ سیستم‌ها، مقدمه‌ای‌ بر هوش‌ محاسباتی‌ و زیستی‌.

 

 

ب) گرایش بیومکانیک

 

 

 

 

 

مهندسی بیومکانیک رشته ای از مهندسی زیستی است که اصول مهندسی مکانیک را به همراه سیستم های بیولوژیکی بکار می برد و از رشته علمی بیومکانیک پیروی می کند. موضوعات مورد علاقه در این زمینه شامل مهندسی زیست پزشکی و مهندسی کشاورزی است. به طور خاص، بیومکانیک مطالعه سیستم های بیولوژیکی مانند بدن انسان، همراه با مطالعه مکانیک و یا برنامه های کاربردی مکانیکی است.

 

 

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ بیومکانیک‌:

 

دینامیک‌ و ارتعاشات‌ در مهندسی‌ پزشکی‌، خواص‌ مواد مهندسی‌، مقدمه‌ای‌ بر کاربرد مواد مهندسی‌ در پزشکی‌، مکانیک‌ سیالات‌، کینزیولوژی‌ و بیومکانیک‌ مقدماتی‌، ارتز و پروتز، طراحی‌ اجزاء، دینامیک‌ ماشین‌، ترمودینامیک‌ و انتقال‌ حرارت‌، طراحی‌ و تولید به‌ کمک‌ کامپیوتر، شیمی‌ عمومی‌، بیوشیمی‌.

 

 

ج) گرایش بیومواد

 

 

 

 

علم کاربرد قوانین و اصول مهندسی مواد در تحلیل سیستمهای زنده و پزشکی ، مطالعه بافت های زنده و سازگاری مواد مختلف با بدن ، طرح و جنس اجزای قابل کاشت در بدن ، آزمودن مواد جدید و مواد مورد نیاز برای ایمپلنت ها می باشد. درک ویژگی های فیزیولوژیکی موجودات زنده ، از مهمترین اصول در طراحی مواد جایگزین می باشد . از سخت ترین مسائل موجود در این رشته ، انتخاب یک ماده مناسب سازگار با بدن ، برای قرار دادن در بدن است .

 

 

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ بیومواد

 

:ترمودینامیک‌، شیمی‌ عمومی‌، خواص‌ مواد مهندسی‌، مقدمه‌ای‌ بر کاربرد مواد مهندسی‌ در پزشکی‌، پدیده‌های‌ نفوذ، انتقال‌ جرم‌ و انتقال‌ حرارت‌، فرآیند شکل‌دهی‌ و ساخت‌ بیومتریال‌ها، پروتزهای‌ بیومتریال‌ها، کارگاه‌ آزمون‌های‌ بیولوژیکی‌، شیمی‌ آلی‌، دینامیک‌ و ارتعاشات‌ در مهندسی‌ پزشکی‌، مکانیک‌ سیالات‌، بیوشیمی‌.

 

 

گرایش ها در مقطع ارشد  در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ همراه با ضرایب مواد امتحانی(ضرایب از راست به چپ)

 

 

مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد یکی از گرایش های رشته مهندی برق می باشد و اطلاعات درمورد ضرایب مواد امتحانی و گرایش ها در مقطع ارشد در قسمت مهندسی برق آورده شده. برای کسب اطلاعات به لینک زیر رجوع کنید.(لینک رشته برق)

 

گرایش ها در مقطع دکتری و ضرایب دروس امتحانی(از راست به چپ)

 

 

 

 

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه:

 

 

۱٫ علاقه مند به دروس ریاضی و فیزیک

۲٫ دارای دید پایه ای قوی در مهندسی

۳٫ علاقه مند به علم زیست شناسی

۴٫ توانایی فعالیت در محیط های بیمارستان و یا مکان های مرتبط

 

 

آینده شغلی، بازار کار، درآمد:

 

 

یک‌ مهندس‌ پزشکی‌ می‌تواند یک‌ دستگاه‌ پزشکی‌ را به‌ درستی‌ راه‌اندازی‌ کرده‌ و نحوه‌ استفاده‌ صحیح‌ آن‌ را به‌ پرستاران‌ یا دیگر کارکنان‌ بیمارستان‌ آموزش‌ دهد یا اینکه‌ در مؤسسات‌ و شرکت‌های‌ خصوصی‌ و دولتی‌، در زمینه‌ ساخت‌ تجهیزات‌ پزشکی‌ فعالیت‌ کند. برای‌ مثال‌ فارغ‌التحصیلان‌ گرایش‌ بیوالکتریک‌ به‌ راحتی‌ می‌توانند دستگاه‌ شنوایی‌ سنجی‌ بسازند و از سوی‌ دیگر چون‌ دستگاه‌های‌ پزشکی‌ به‌ طور متوسط‌ میلیون‌ها تومان‌ می‌ارزد و مسؤولان‌ بیمارستان‌ها به‌ طور نسبی‌ برای‌ حفظ‌ و نگهداری‌ آنها اهمیت‌ بسیاری‌ قائلند، بسیاری‌ از فارغ‌التحصیلان‌ مهندسی‌ پزشکی‌ گرایش‌ بیوالکتریک‌ و حتی‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ جذب‌ بازار کار می‌شوند. دانش‌ فارغ‌التحصیلان‌ گرایش‌ بیومکانیک‌ نیز هم‌ در زمینه‌ ساخت‌ اعضای‌ مصنوعی‌ و هم‌ در مبحث‌ توانبخشی‌ مثل‌ ساخت‌ ویلچر یا تخت‌ بیمارستان‌ مورد نیاز است‌ و بالاخره‌ فارغ‌التحصیلان‌ مهندسی‌ پزشکی‌ گرایش‌ بیومتریال‌ یا بیومواد می‌توانند در زمینه‌های‌ مختلف‌ صنایع‌ پزشکی،‌ کارآیی‌ داشته‌ باشند. برای‌ مثال‌ در کارخانه‌های‌ ساخت‌ لوازم‌ یک‌بار مصرف‌ مثل‌ سرنگ‌، سوند، یا دستکش‌های‌ جراحی‌ حضور یک‌ مهندس‌ پزشکی‌ گرایش‌ بیومواد کاملاً احساس‌ می‌شود. همچنین‌ پلیمرهایی‌ که‌ در بدن‌ انسان‌ استفاده‌ می‌گردد باید استاندارد و گریدمدیکال‌ داشته‌ باشد که‌ این‌ نیز در حیطه‌ وظایف‌ مهندس‌ بیومواد است‌.

 

 

درصد و نمونه کارنامه قبولی رشته مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی در کنکور ۹۵

 

 

رشته مهندسی پزشکی دانشگاه سراسری امیرکبیر-روزانه

 

 

 

 

رشته مهندسی پزشکی دانشگاه سراسری صنعتی اصفهان-روزانه

 

 

 

 

رشته مهندسی پزشکی دانشگاه سراسری تبریز-روزانه

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *