مهندسی معماری

 

 

مهندسی معماری

Architectural Engineering

 

 

مهندسی معماری رشته ایست که علوم هنری و فنی را با هم تلفیق میکند .و در واقع دو جنبه ی هنر و فن در کنار هم این رشته را شکل میدهند. مهندسی معماری که مهندسی ساختمان نیز نامیده می شود، استفاده از اصول مهندسی و فن آوری برای طراحی ساختمان و ساخت و ساز است.  مهندسی معماری شامل تجزیه و تحلیل و طراحی محیط ساخته شده (ساختمان ها، پل ها، تجهیزات پشتیبانی، برج ها و دیوارها) می باشد. مهندسان معماری نیاز به تخصص در تجزیه و تحلیل ساختاری و پیش بینی بارهای ساختاری از قبیل وزن ساختمان، ساکنان و محتویات و رویدادهای شدید مانند باد، باران، یخ و طراحی لرزه ای سازه دارند.

 

 

کار مهندس معمار با مهندس عمران در گرایش سازه شباهت هایی دارد. اما یک تفاوت اساسی بین آنها این است که مهندس عمران در طراحی بنا صرفا به اصول فنی توجه می کند ولی مهندس معمار علاوه بر اصول فنی، به جنبه های زیبایی شناختی، روانشناسی و فرهنگی آن بنا نیز توجه دارد. مهندس معمار معمولا بر اساس ایده های فردی، نیازهای جامعه، قوانین و مقررات موجود و خواست و سلیقه کارفرما، کار طراحی ساختمان ها و بناها را انجام می دهد.

 

 

گرایش ها در مقطع ارشد  در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ همراه با ضرایب مواد امتحانی(ضرایب از راست به چپ)

 

 

 

 

الف) مهندسی معماری

 

 

  1. معماری آموزشی و فرهنگی (۲-۳-۲-۳-۱-۰-۰-۵-۰-۰-۰)
  2. فضاهای درمانی و بهداشتی (۲-۳-۲-۳-۱-۰-۰-۵-۰-۰-۰)
  3. مسکن (۲-۳-۲-۳-۱-۰-۰-۵-۰-۰-۰)
  4. پایداری (۲-۳-۲-۳-۱-۰-۰-۵-۰-۰-۰)
  5. فناوری (۲-۳-۲-۳-۱-۰-۰-۵-۰-۰-۰)

ب) مهندسی معماری منظر (۲-۱-۲-۱-۳-۰-۰-۰-۵-۰-۰)

ج) مهندسی معماری اسلامی (۲-۲-۲-۲-۱-۰-۰-۵-۰-۰-۰)

د) مطالعات معماری ایران (۲-۱-۴-۳-۰-۲-۰-۰-۰-۵-۰)

ه) بازسازی پس از سانحه (۳-۳-۱-۱-۰-۰-۲-۲-۰-۰-۰)

و) معماری داخلی (۲-۳-۲-۳-۰-۰-۰-۰-۰-۰-۵)

 

 

عناوین دروس امتحانی

 

۱-زبان عمومی و تخصصی(انگلیسی)، ۲-دروس فنی ساختمان، ۳-دروس تاریخ و مبانی نظری، ۴-درک عمومی معماری، ۵-درک عمومی معماری منظر، ۶-تاریخ شهر در ایران، ۷-مبانی بازسازی پس از سانحه، ۸-پروژه عملی طراحی، ۹-پروژه عملی طراحی، ۱۰-پروژه تشریحی مطالعات فرهنگ و معماری ایران، ۱۱-پروژه عملی طراحی

 

 

گرایش ها در مقطع دکتری و ضرایب دروس امتحانی(از راست به چپ)

 

معماری(۴-۱-۱)

 

 

توانایی های مورد نیاز رشته معماری:

 

 

  1. دانشجوی‌ این‌ رشته‌ علاوه‌ بر توانمندی‌ در طراحی‌ و قدرت‌ تجسم‌ و خلاقیت‌، لازم‌ است‌ که‌ در درس‌ ریاضی‌ بخصوص‌ در هندسه‌ قوی‌ باشد چون‌ برای‌ آموزش‌ فن‌ و تکنیک‌ معماری‌ باید دروسی‌ مثل‌ هندسه‌ کاربردی‌، هندسه‌ مناظر و مرایا و ریاضیات‌ و آمار را مطالعه‌ کرد.یک مهندس معمار یک هنرمند است که باید بتواند با علمی که دارد طرحی تازه و چشم نواز ارائه بدهد.
  2. دانشجوی این رشته باید اطلاعات کامل و دقیقی از تاریخ معماری مخصوصا در ایران و نیز جغرافیا و اقتصاد و دروس این چنینی داشته باشد .
  3. یک دانشجوی معماری باید طراح خوبی هم باشد چون باید چیزی که در ذهن خود را دارد به روی کاغذ بیاورد تا ساخته ی ذهن خود را به زبان معماری نیز بیان کرده باشد .
  4. همچنین این رشته در بعضی مقاطع ارشد نیاز به عکسبرداری ، تهیه نقشه های واقعی و . . . دارد و این نکته را باید در نظر گرفت که ممکن است هزینه تحصیل در این رشته کمی بالا باشد .

داشتن ذوق و سلیقه یک اصل مهم در معماری است .

 

آینده شغلی، بازار کار

 

 

معمولا بیشتر مهندسان معمار دارای مدرک کارشناسی، می توانند طراح فنی ساختمانها، ناظر اجرای طرح و سرپرست دفاتر مشاوره شوند. مهندسان معماری که مدارک عالی در مقطع تحصیلات تکمیلی دارند، به دلیل گذراندن دروس هنری معماری بیشتر، علاوه‌ بر طراحی‌ بناها می‌توانند به‌ طراحی‌ و ساخت‌ ماکت‌ و طراحی‌ معماری‌ داخلی‌ بپردازند یا به‌ عنوان‌ ناظر ساخت‌ فعالیت‌ کنند. مهندس معمار می تواند حتی کار و کسب درآمد خود را از زمان تحصیل شروع کرده و به عنوان نقشه کش و کمک طراح وارد بازارکار شود.

مهندس معمار برای اینکه بتواند کار نظارت بر ساختمان را انجام دهد، باید از سوی نظام مهندسی ساختمان پروانه اشتغال به کار دریافت کند. در واقع باید صلاحیت نظارت و طراحی او از سوی مراجع ذیصلاح تایید شود. بسیاری از مراجع مانند شهرداری ها و مراکز صدور پروانه ساختمان، برای صدور پروانه ساخت و یا مجوزهای دیگر، نقشه هایی را می پذیرند که توسط مهندسان معمار دارای پروانه اشتغال تهیه شده باشد و برای کنترل و نظارت نیز باید از این افراد استفاده شود.

با توجه به وضعیت رو به رشد انواع ساخت و سازهای مسکونی، تجاری، فرهنگی و … و سود آور بودن این عرصه، به نظر می رسد بازارکار نسبتا مناسبی پیش روی مهندسان معماری باشد. لازم به ذکر است که در این شغل معمولا آقایان راحت تر می توانند شغل خود را بیایند و یا برای پروژه های ساخت و ساز قرارداد ببندند. البته موفقیت مهندس معماری در یافتن موقعیت شغلی مناسب، بیشتر به میزان علاقه، مهارت، دانش و تجربه و کارنامه فعالیت او بستگی دارد.

 

 

درصد و نمونه کارنامه قبولی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی در کنکور ۹۵

 

رشته مهندسی معماری دانشگاه سراسری تهران-روزانه

 

 

 

رشته مهندسی معماری دانشگاه سراسری سمنان-روزانه

 

 

رشته مهندسی معماری دانشگاه سراسری شیراز-روزانه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *