مدیریت بیمه اکو

 

مدیریت بیمه اکو

ECO Insurance Management

 

 

مدیریت بیمه‌ اکو رشته ای ویژه و منحصر بفرد است‌ که‌ در ایران‌ ایجاد شده‌ و دانشجویان‌ خود را از بین‌ علاقه‌مندان‌ کشورهای‌ عضو پیمان‌ منطقه‌ای‌ اکو انتخاب‌ می‌کند.
در رشته مدیریت بیمه اکو موضوعات‌ مختلف‌ مدیریتی‌، اقتصادی‌، حقوقی‌، حسابداری‌ و تجاری‌ آموزش‌ داده‌ می‌شود و دانشجویان‌ درباره‌ نقش‌ بیمه‌ در ایجاد امنیت‌ سرمایه‌گذاری‌، امنیت‌ اقتصادی‌ و رفاهی‌ جامعه‌ مطالعه‌ می‌کنند.
تفاوت‌ رشته مدیریت بیمه اکو با مدیریت‌ بیمه‌ در آن‌ است‌ که‌ تمامی‌ دروس‌ مدیریت‌ بیمه‌ اکو به‌ زبان‌ انگلیسی‌ است؛ از همین‌ رو دانشکده بیمه اکو در مرحله‌ اول،‌ ده‌ برابر ظرفیت‌، دانشجو می‌پذیرد و سپس‌ از بین‌ داوطلبان،‌ افرادی‌ را که‌ تسلط‌ بیشتری‌ به‌ زبان‌ انگلیسی‌ دارند، انتخاب‌ می‌کند.
در رشته مدیریت بیمه اکو به‌ قوانین‌ حقوق‌ و تجارت‌ بین‌الملل‌ توجه‌ خاص می‌شود و علاوه بر تدریس اساتید، برگزاری آزمون‌های کتبی و سوال و جواب های کلاس نیز همگی به زبان انگلیسی است. بنابراین اگر به زبان انگلیسی تسلط ندارید بهتر است در انتخاب این رشته محتاط تر باشید.
دانشجویان دوره کارشناسی بیمه اکو با گذراندن یک دوره چهار ساله، موفق به دریافت مدرک کارشناسی می‌شوند. برنامه تحصیلی دانشکده بیمه اکو شامل ۱۳۵ واحد درسی و در صورت لزوم ۱۲ واحد رشته بین دانشگاهی اضافه خواهد شد. این دروس شامل ۲۰ واحد دروس عمومی، ۳۹ واحد دروس پایه، ۳۳ واحد اختصاصی، ۳۳ واحد عمده و ۱۰ واحد اختیاری است.

 

برخی از دروس مهم این دوره به شرح زیر می باشد:

 

حسابداری صنعتی ۱ و ۲ و ۳ که مباحث گوناگونی همچون هزینه یابی، برنامه ریزی و کنترل سربار کارخانه ای و تیم بودجه خرید و فروش را مورد بررسی قرار می دهد.
مباحث جاری در حسابداری؛ بحث‌های حسابدرای پیمان‌کاری، مبادلات غیرپولی و کمک‌های بلاعوض پولی را بررسی می‌کند.
مدیریت مالی ۱ و ۲ که به تجزیه و تحلیل سیستم‌های مالی و محاسبه سود و موارد مشابه می پردازد.
اقتصاد کلان که به بیان درآمد ملی در اقتصاد می‌پردازد.
پول ارز و بانکداری که به مباحثی همچون حجم پول در گردش، وضعیت پول، اندازه‌گیری تغییرات ارزش پول، تورم، نرخ ارز ثابت و شناور و عملیات بانک تجاری می‌پردازد.

 

 

 

 

مؤسسه بیمه اکو ویژگی و جاذبه‌های خاصی دارد و سعی می‌شود دانشجویانی پذیرفته شوند که نه تنها علاقه به تحصیل و تحقیق به زبان انگلیسی دارند، بلکه توجهی هم به رشته بیمه دارند. البته موضوع بیمه کمتر مورد توجه دانشجویان است و آنها بیشتر به زبان توجه دارند، علت آن هم این است که این توانایی را به آنها می دهد که در آینده در بازار کار بتواند موفق باشد.
از طرف این مؤسسه دانشجویانی قابل پذیرش هستند که بخواهند در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصیل دهند و بایدگرایش آن‌ها ریاضی باشد و ریاضی قوی داشته باشند ولی اگر صرفاً می‌خواهند با کارشناسی وارد زندگی شوند رشته‌های دیگر علوم انسانی هم است، هرچند ممکن است که زحماتشان بیشتر شود. تأکید مؤسسه بیشتر به زبان انگلیسی بوده و این هم به این دلیل است که دانشجویانی غیرایرانی هم داریم و این رشته جنبه بین المللی دارد که این هم از زیبایی و مزایای این مؤسسه است چون تنها مؤسسه در ایران است که در کنکور سراسری تدریس و دانشجویان غیرایرانی دارد و یادگیری آنها به صورت زبان انگلیسی است. آینده تحصیل در این مؤسسه بسیار خوب است و اکثر دانشجویانی که در اینجا هستند با زمینه قبلی بودند و اکثراً دانشجویان خوبی بودند و علاوه بر آن یادگیری بهتری داشته و موفق‌تر بودند. اکثر دانشجویان از سال دوم به بعد جذب بازار کار می‌شوند و کمتر دانشجویی داریم که بیکار و یا شاغل نبوده و این، از مزیت‌های این رشته است.
دانشجویانی که مدرک فارغ التحصیلی خود را از دانشکده اکو دریافت نمایند، در دفتر فارغ التحصیلی ثبت نام کرده که در مراسم آتی و گردهمایی آن شرکت می نمایند و از سوی دیگر دانشجویانی که در حال فارغ التحصیل هستند از سوی دفتر مشاغل یا کاریابی مورد حمایت قرار می‌گیرند تا پس از فراغت از تحصیل، در یافتن شغل مناسب خویش دچار مشکل نشوند. دانشجویان این دانشکده به دلیل وقت‌گذاری، از وجهه نیک و توانایی و قابلیت‌های خویش در صنعت ایران در کاریابی خود با مشکلات کمتری روبرو هستند.

 

 

 

 

دروس‌ اصلی‌ و تخصصی‌ گرایش‌ مدیریت‌ بیمه‌ اکو:

 

Sociology ، Principles OF Psychology ، Principles OF economics ، Principles OF management ، Callege Algebra ، Applied Mathematics ، Accounting ، Principles of Law، Introduction To Insurance ، Introduction To Computer Sci، Research Methodology ، Micro ECO Analysis ، Macro ECO Analysis، Mathematical Statistics and Probability ، Principles of Insurance ، Operation Research ، Public Finance ، Organizational Behaviour ، Money and Banking ، Management of Human Resources ، Financial Management ، International Econ andrg ، Business Policy ، Legal Aspects of Ins ، Property and Pec. Ins ، Insurance of the Person ، Risk Management ، Marketing and its Ins. Applic، Fundumental of loss surveying /Adjusting ، Ins. Co. Administration and Mat ، Reinsurance ، Econ.DeveLopment and Planning ، System Analysis، Insurance Accounting ، Paperon Ins ، Engineering Ins ، Liability Ins، Maritime Law ، Maritime Hull and Aviation Insurance ، Math Basis of Life Ins ، Life Ins. Agency Org

 

 

رشته‌ی مدیریت بیمه اکو از زیرگروه‌های ۳ گروه آزمایشی علوم انسانی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

ریاضی:۴ اقتصاد: ۳ ادبیات اختصاصی:۲ عربی اختصاصی:۱ تاریخ و جغرافیا:۱ علوم اجتماعی:۲ فلسفه و منطق:۱ روانشناسی:۱

 

 

رشته‌ی مدیریت بیمه اکو از زیرگروه‌های ۱ گروه آزمایشی ریاضی و فنی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

ریاضی:۴ فیزیک: ۳ شیمی:۲

 

رشته‌ی مدیریت بیمه اکو از زیرگروه‌های ۴ گروه آزمایشی علوم تجربی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

ریاضی:۴ فیزیک: ۳ شیمی:۲ زمین شناسی: ۱ زیست شناسی:۲

 

 

دانشکده بیمه در سال ۱۹۹۱ به عنوان یکی از چهار دفتر نمایندگی ویژه سازمان تعاون اقتصادی -اکو- تأسیس شد. دانشکده بیمه در حالی که در یکی از شعب علمی دانشکده علامه طباطبایی است به عنوان یکی از شاخه های علمی سازمان سیاست‌های بین المللی گسترده محسوب می‌شود.
این دانشکده، دارای چهره بین المللی است و در حالی که عموم دانشجویان آن ایرانی هستند، اما از کشورهای دیگری همچون قزاقستان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز دانشجویانی دارد…
دروس ارائه شده عموماً در جهت مطالعات بیمه‌ای است، اما واحدهایی نیز می‌توان یافت که علوم آماری، اقتصادی، حسابداری، دارایی و مدیریت را نیز پوشش می دهند. دانشکده بیمه اکو تلاش می‌کند که ارتباطات علمی با مؤسسه دارایی و جامعه دارایی را برای داوطلبانی که قصد دارند در کار خود تخصصی عمل کنند، برقرار نماید. این رشته، دارای مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و مدارک تحقیقاتی می باشد. دانشجویانی که از طریق آزمون ورودی عمومی دانشگاه‌ها وارد دانشگاه بیمه شوند، از پرداخت شهریه معاف می شوند، در غیر این صورت، موظف به پرداخت شهریه می شوند.
در مورد ماهیت این دانشکده باید گفت که در اوایل سال ۱۳۵۰ تأسیس شد و متولی آن، آسیدی آنروز بوده که بعد از انقلاب به سازمان اکو تبدیل شد و در حدود هشت سال پیش فعالیت مجدد مؤسسه آموزشی با توجه به حمایت دانشکده علامه طباطبایی شروع شد. در حال حاضر ۲۰۰ نفر دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند که ترکیبی از دانشجویان ایرانی و خارجی است. دانشجویان خارجی، دانشجویان کشورهای عضو اوپک می باشند.

 

 

دلیل اصلی انتخاب این رشته جنبه بین المللی بودن آن است که به خوبی هم می توان با بیمه در ایران و هم در کشورهای دیگر از جمله کشورهای عضو سازمان نامه اکو آشنا شد. در جامعه ما این رشته کمتر شتاخته شده ولی دانشجویان، سعی دارند که آن را بشناسند و در ابتدا شاید فکر کنند که رشته جالبی نیست اما بعداً متوجه می‌شوند که بازار کار خوب و زمینه پیشرفت زیادی دارد. علاوه بر ایران به خاطر قابلیت پیشرفت در کشورهای دیگر، آینده این رشته می تواند بسیار مطلوب باشد و برای ادامه تحصیل هم در ایران و هم در سایر کشورها می تواند نتیجه مطلوبی بدهد.

 

 

نکات

 

 

پذیرش در رشته مدیریت بیمه اکو در دانشگاه‌های دولتی روزانه و نوبت دوم ( شبانه ) صورت می‌گیرد.
این رشته، در دسته‌ای قرار گرفته است که اکثریت قریب به اتفاق فارغ‌التحصیلانش، کاملاً راضی از انتخاب خود هستند. زیرا بازار کار خوب و زمینه‌ی پیشرفت زیادی دارد.
باید حتماً به این نکته توجه داشته باشید که این رشته زبان انگلیسی قوی و توانایی بالای فکری می‌خواهد.
دانشجویان این رشته باید از سه کنکور بگذرند و بعد می‌بایست در امتحان زبان کتبی و شفاهی به‌طور مصاحبه، شرکت کنند تا گزینش شوند.
اکثر دانشجویان از سال دوم به بعد جذب بازار کار می‌شوند و کم‌تر دانشجویانی داریم که بیکار باشند و این از مزیت‌های این رشته است.
پس از فارغ‌التحصیلی نیز، دانشجویان به گردهمایی‌های مختلف دانشجویان این رشته دعوت می‌شوند که این گردهمایی‌ها از سوی دفاتر مشاغل و یا کاریابی مورد حمایت قرار می‌گیرند.
پس اگر می‌خواهید از نظر یافتن کار با مشکل مواجه نشوید، به رشته‌ی خوبی علاقه‌مند شده‌اید.

 

 

لیست دانشگاه های پذیرنده رشته مدیریت بیمه اکو

 

 

 

 

با بررسی نمونه کارنامه‌های داوطلبان در سال ۹۶-۹۵ به دست آوردن حدود میانگین‌های زیر برای قبولی در رشته‌ی مدیریت اکو است:

 

قبولی در رشته مدیریت بیمه اکو دانشگاه دولتی علامه طباطبایی محل تحصیل موسسه آموزش عالی بیمه اکو میانگین ۴۵و ۵۰ درصدی دروس(به ترتیب) عمومی و اختصاصی

 

 

درصد و نمونه کارنامه قبولی رشته مدیریت بیمه اکو در سال ۹۶-۹۵

 

 

مدیریت بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی-روزانه(منطقه۱)

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *