عکاسی

 

 

 

عکاسی

Photography

 

 

عکاسی، علم، هنر، کاربرد و تمرینی برای ایجاد تصاویر بادوام توسط ضبط نور ، یا به صورت الکترونیکی با استفاده از حسگر تصویر، و یا به صورت شیمیایی با استفاده از یک ماده حساس به نور مانند فیلم عکاسی است.

رشته عکاسی در ابتدا یکی از واحد های درسی رشته نقاشی و گرافیک بود که به دلیل رشد چشمگیر عکاسی حرفه‌ای و تخصصی و به‌ویژه کاربرد گستردۀ آن در عرصه‌های مختلف هنری و کاربردی، به رشته ای مستقل تبدیل شد.

از جمله کاربردهای این رشته میتوان به عکاسی خبری، عکاسی هنری و استفادۀ‌ خلاقانه از هنر عکاسی برای ایجاد ارتباط با مخاطب و آموزش و پژوهش در زمینۀ عکاسی و… اشاره کرد.

دانشجویان‌ رشته‌ عکاسی‌ علاوه براینکه با علوم‌ و فنون‌ مختلفی‌ در زمینه‌ عکاسی‌ آشنا میشوند، رشته‌های‌ مختلف‌ عکاسی‌ را از قبیل‌ عکاسی‌ خبری‌، تبلیغاتی‌، علمی‌، طبیعت‌ و پرتره‌ آموزش‌ می‌بینند. رشته هایی که دانشجویان میتوانند انتخاب کنند به شرح زیر است:

رشته‌های عکاسی، گرافیک عکاسی، کارشناسی حرفه‌ای عکاسی خبری، کارشناسی حرفه‌ای عکاسی تبلیغات، کارشناسی حرفه‌ای سینما و تصویربرداری.

دانشگاه‌ تنها راه‌ دست‌یابی‌ به‌ اطلاعات‌ علمی‌، فنی‌ و هنری‌ مورد نظر در رشته‌ عکاسی‌ نیست‌.

 

 

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :

 

دروس‌ پایه :

 

مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، کارگاه‌ طراحی‌ پایه‌، کارگاه‌ عکاسی‌ پایه‌، هندسه‌ مناظر و مرایا، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، آشنایی‌ با هنرهای‌ سنتی‌ ایران‌، آشنایی‌ با رشته‌های‌ هنری‌، کارگاه‌ عکاسی‌ رنگی‌.

 

دروس‌ اصلی‌ :

 

شیمی‌ عمومی‌ و شیمی‌ عکاسی‌، فیزیک‌ و ابزارشناسی‌، تاریخچه‌ عکاسی‌، آشنایی‌ با فیلمبرداری‌، نورپردازی‌، فنون‌ عرضه‌ و نمایش‌ عکس‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد عکس‌، کارگاه‌ تخصصی‌ عکاسی‌، فنون‌ بازسازی‌ عکس‌.

 

دروس‌ تخصصی‌ :

 

کارگاه‌ عکاسی‌، طرح‌ و رساله‌ نهایی‌.

 

 

توانایی‌های‌ لازم :

  1. هنر خوب دیدن
  2. حضور داشتن در محیط جامعه
  3. پر جنب و جوش بودن
  4. دارای چشم های هشیار و جستجوگر
  5. دارای اطلاعات عمومی بالا
  6. علاقمند و مشتاق بودن به عکاسی
  7. تمرکز بالا
  8. صبوربودن

 

 

آینده  شغلی و بازار کار رشته عکاسی

 

 

۱٫ توانایی کار در استودیو ها و مراکز دولتی

۲٫ توانایی کار در مطبوعات

۳٫برگزاری نمایشگاه

۴٫ توانایی کار در مجلات

۵٫ انجام عکس های دیجیتالی

۶٫ توانایی کار در نهادهایی که عهده دار تبلیغات و ارتباط جمعی هستند

۷٫ توانایی کار در مراکز علمی و هنری و صنعتی

۸٫ توانایی کار در کارگاهها و آتلیه های خصوصی

۹٫ توانایی کار در شرکتهای فیلمسازی مراکز تصویربرداری

۱۰ توانایی کار در لابراتورهای چاپ عکس و آتلیه عکس

 

 

محیط کار

 

محیط کار برای عکاسان بسیار متفاوت می باشد. مثلا افراد استخدامی ساعتهای معینی را کارمی کنند درحالیکه عکاسان خبری ساعتهای طولانی ونامنظم کار می کنند و باید همیشه گوش به زنگ باشند. بسیاری از عکاسان به صورت نیمه وقت کار می کنند.
عکاسان چهره معمولا در استودیوهای خودشان کار می کنند ، اما ممکن است برای گرفتن عکس از مشتری در محل خاص خودش مانند مدرسه ،‌ دفتر شرکت یا منزل شخصی مجبور به طی مسافتی طولانی باشند. عکاسان خبری و تجاری به دفعات مجبور به جابجا شدن در منطقه ، ماموریت شبانه و یا مسافرت به مکانهای دور برای مدت طولانی می باشند.

 

بعضی از عکاسان ، به ویژه عکاسان خبری که حوادث ، بلایای طبیعی  و درگیریها را پوشش می دهند ،‌ در شرایط سخت و حتی خطرناک کارمی کنند. بسیاری از عکاسان باید ساعتهای طولانی در هرنوع آب و هوایی منتظر بمانند تا یک حادثه ( مثلا ماه گرفتگی ) اتفاق بیافتد و یا در حالیکه تجهیزات سنگینی را حمل میکنند بایستند و یا مسافتهای طولانی را طی کنند. عکاسان خبری معمولا برای تحویل دادن به موقع سفارش تحت فشار قرار دارند.
کسانی که به صورت شخصی کار می کنند آزادی عمل بیشتری دارند اما درعین حال درآمد ثابتی نداشته و دائما برای یافتن مشتری جدید تحت استرس می باشند. بعضی از آنها برای بازاریابی از کمک یک همکار استفاده می کنند

 

 

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ، پذیرش در رشته عکاسی در دانشگاه های دولتی روزانه ، نوبت دوم ( شبانه ) ، پیام نور و غیرانتفاعی صورت می گیرد . البته در رشته عکاسی دانشگاه آزاد اسلامی هم پذیرش دانشجو دارد.

نحوه پذیرش در رشته عکاسی هم بصورت با آزمون و هم بدون آزمون می باشد.

 

 

 

 

امتحان عملی معمولاً در آبان‌ماه و آذرماه به صورت تخصصی برای هر رشته برگزار می‌شود. در گزینش نهایی هر یک از رشته‌های نیمه‌متمرکز علاوه بر نمرات آزمون، نتایج مرحله‌ی دوم نیز ملاک قرار داده می‌شود و اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی در اواخر دی‌ماه اعلام می‌شود. داوطلبان پذیرفته شده در مرحله‌ی دوم می‌توانند از بهمن‌ماه مشغول به تحصیل در دانشگاه شوند.

 

 

ضرایب امتحان عملی برای رشته‌های مختلف:

 

 

 

 

دانشگاه های پذیرنده رشته عکاسی در انتخاب رشته هنر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *