فناوری اطلاعات سلامت – Health information technology

 فناوری اطلاعات سلامت

 

مدتی است که رشته‌ی مدارک پزشکی از لیست رشته‌ های علوم پزشکی در سطح لیسانس حدف شده و رشته فناوری اطلاعات سلامت با تغییرات اساسی نسبت به رشته مدارک پزشکی، جایگزین آن شده است.

رشته فناوری اطلاعات سلامت بر پایه علوم پزشکی، فناوری اطلاعات و مدیریت بنا شده است؛ فناوری اطلاعات سلامت، مبادله ایمن اطلاعات میان مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و بیمه ها را در بر می­ گیرد. به طور کلی این رشته مهم­ ترین ابزاری تلقی می­ شود که با آن می­ توان کیفیت، سلامت و اثر بخشی نظام سلامت را بهبود بخشید.

رشته فناوری اطلاعات سلامت، رشته ای نوپا در ایران است و از بازار کار نسبتاً خوبی برخوردار است؛ این رشته به تربیت افراد کار آزموده ای می­ پردازد که بتوانند تصدی و مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت مشتمل بر تحلیل و سازماندهی اطلاعات و کدگذاری اطلاعات پزشکی بیماران در مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی و مطب ها، تحلیل شاخص های آمار بیمارستانی (مرگ و میر، بیماری ،مالی و …) و ارائه به مدیران مربوط و کاربران مجاز، ارائه اطلاعات پزشکی به کاربران مجاز با رعایت موازین قانونی ، اجرای مصوبات مربوط به اطلاعات پزشکی بیماران، مشارکت در امور مربوط به خدمات ماشینی اطلاعات سلامت و مشارکت در طراحی فرم های اطلاعات سلامت را برعهده بگیرند.

توجه: رشته فناوری اطلاعات سلامت برای کسانی است که تمایل دارند در مراکز علوم پزشکی و درمانی، به فعالیت­ های  فناوری اطلاعات بپردازند.

 

سرفصل دروس:

 

سرفصل دروس رشته کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت: 

واحد

دروس عمومی

۲۰

دروس اختصاصی

۹۲

دروس کارآموزی در عرصه

۱۶

تعداد کل واحدها

۱۲۸

 

رشته فناوری اطلاعات سلامت از زیرگروه‌های ۲ گروه آزمایشی علوم تجربی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

زمین شناسی: ۱ریاضی: ۳زیست شناسی: ۴فیزیک: ۲شیمی: ۴

 

دروس رشته فناوری سلامت:

دروس پزشکی: فیزیولوژی، آناتومی، عوامل بیماری زا و عفونی، بیماری­شناسی اختصاصی، داروشناسی، اصطلاحات پزشکی

دروس مدیریت اطلاعات سلامت: مدیریت اطلاعات سلامت، مدیریت اطلاعات سلامت در بحران، شاخص ­ها و تحلیل داده­های بهداشتی، سیستم­ های رایج طبقه­ بندی بیماری­ ها و اقدامات پزشکی، سیستم­ های طبقه بندی تخصصی و نامگذاری بین المللی، کدگذاری مرگ و میرها، اپیدمیولوژی، آمار حیاتی، روش تحقیق

دروس فناوری اطلاعات سلامت: فناوری اطلاعات سلامت، مدیریت فناوری در حوزه سلامت، آشنایی با سیستم عامل و برنامه­ های کاربردی، ساختمان داده و برنامه نویسی کامپیوتر، شبکه کامپیوتر و امنیت سیستم ها، مدیریت منابع اطلاعاتی سلامت، کیفیت داده ­ها و سیستم اطلاعات سلامت، پرونده الکترونیک سلامت، انفورماتیک سلامت

دروس مدیریتی شامل: اصول مدیریت، اصول مدیریت فردی و محیط کار، مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت، مبانی حسابداری و اقتصاد سلامت، بیمه و نظام های پرداخت در سلامت، آشنایی با ساختار و برنامه های نظام سلامت در ایران

 

زمینه های شغلی این رشته عبارتند از:

– کارشناس / مدیر بخش فناوری / مدیریت اطلاعات سلامت مراکز بهداشتی درمانی

– برنامه نویس نرم افزارهای حوزه سلامت (برنامه نویسی ویندوز / برنامه نویسی وب / برنامه نویسی اپلیکیشن­های موبایلی)

– کارشناس فنی / مدیر پایگاه داده های سلامت

– کارشناس فنی / مدیر امنیت اطلاعات سلامت

– طراح / مدیر وب سایت های حوزه سلامت

– تحلیلگر نرم افزارهای حوزه سلامت

– متصدی بخش پذیرش مراکز بهداشتی درمانی

 

توجه: فارغ التحصیلان این مقطع قادر خواهند بود تصدی و مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت را در کلیه مؤسسات ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به عهده گرفته و در زمینه ایجاد و اداره سیستم­ های اطلاعات سلامت با استفاده از فناوری اطلاعات ،ایفای نقش نمایند.

دستاوردهای رشته فناوری اطلاعات سلامت:

– ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی درمانی از طریق فراهم سازی اطلاعات مورد نیاز

– کاهش خطاهای پزشکی ناشی از ضعف دسترسی به اطلاعات لازم

– کاهش هزینه های بهداشتی درمانی

– افزایش کارایی نظام اداری پزشکی و کاهش کاغذ بازی­ های اداری

– گسترش دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی با هزینه­ های مقرون به صرفه

 

اهمیت رشته فناوری اطلاعات سلامت:

با رشد همه جانبه فناوری­ های نوین، شاهد رشد نقش فناوری اطلاعات در درمان و تحقیقات پزشکی هستیم. این روزها بیماران با یک شماره پرونده می­ توانند به تمام اطلاعات پزشکی خود دست پیدا کنند. بیمار با استفاده از سیستم­ های اطلاعات سلامت در کمترین زمان بهترین خدمات را دریافت می­ کند، پزشک تمام وقت از هر جای دنیا که بخواهد به بیماران خود دسترسی دارد. پرونده الکترونیک سلامت می تواند اطلاعات بهداشتی، درمانی و سلامتی فرد را پیش از تولد و دوران جنینی تا پس از مرگ به صورت اطلاعات جامعی ذخیره سازی کرده و آن را در یک شبکه اختصاصی در دسترسی افراد مشخصی قرار دهد.

 

فارغ التحصیلان کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت مجازند در رشته های زیر در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند:

مهندسی پزشکی (بیوالکتریک). مهندسی پزشکی (زیست مواد). اپیدمیولوژی. ارزیابی فناوری سلامت. اقتصاد بهداشت. انفورماتیک پزشکی. فناوری اطلاعات سلامت. کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی. مدیریت خدمات بهداشتی درمانی. نانوتکنولوژی پزشکی. زیست فناوری پزشکی.

رفاه اجتماعی. تاریخ علوم پزشکی. آموزش بهداشت. آمار زیستی. آموزش پزشکی. برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی. ژورنالیسم پزشکی. تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی

 

کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات سلامت بر اساس دفترچه وزارت بهداشت سال ۱۳۹۸

 

 دکتری رشته فناوری اطلاعات سلامت بر اساس دفترچه سال ۱۳۹۸

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *