حقوق کنسولی

حقوق کنسولی | حقوق | رشته ­ای خاص | مهارت‌های لازم برای تحصیل در رشته حقوق کنسولی


حقوق

حقوق کنسولی (Consular rights) – رشته ­ای خاص   

این روزها با گسترده‌تر شدن ارتباطات بین‌المللی، مرزها اهمیت خود را از دست داده­اند و برقرار کردن ارتباطات بین‌المللی فعال با دیگر کشورها اهمیت زیادی پیدا کرده است؛ این ارتباطات بین‌المللی در خارج از مرزهای کشور، از دو طریق سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌ها تحت نظارت وزارت امور خارجه صورت می‌گیرد. خروج از انزوا، استفاده از امکانات به صورت مشترک،کاهش هزینه­ ها و در نهایت افزایش بهره ­وری از ثمرات ارتباطات فعال با دیگر کشورها است؛ با توجه به تنوع فرهنگ­ ها و قوانین کشورها باید با زبان هر کشور به صورت جداگانه و حرفه ­ای برخورد کرد تا بتوان فرصت ­ها را به بهترین وجه مورد توجه و استفاده قرار داد.

برخلاف سفارت‌خانه‌ها که خدمات سیاسی در آنجا انجام می‌شود، در کنسول‌گری‌ها که نمایندگی یک کشور در کشور دیگر است، خدمات تجاری و بازرگانی صورت می­ گیرد.

دوره کارشناسی حقوقی-کنسولی در برگیرنده موضوعاتی است که از دروس مختلف حقوقی، حقوق بین الملل و کنسولی تشکیل شده است. حقوق کنسول‌گری به رشته حقوق و علوم سیاسی شباهت زیادی دارد و از فارغ‌التحصیلان، کنسول‌گر می‌سازد.

هدف از تأسیس این دوره:

تربیت کارشناسانی است که از اطلاعات کافی در زمینه­ های حقوقی و کنسولی برخوردار بوده تا بتوانند در نمایندگی­ های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور امور جاری اتباع ایران که در آن کشورها اقامت دارند اعم از احوال شخصیه، امور دانشجویی، امور فرهنگی صدور، تمدید و تجدید،گذرنامه روادید را انجام دهند.

ضرورت و اهمیت:

وزارت امور خارجه به عنوان نهاد مسئول اجرای سیاست خارجی و حمایت از منافع و اتباع دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نیازمند به استفاده از تخصص و تعهد افرادی است که شایسته تحقق بخشیدن به این وظیفه سنگین و خطیر در بخش ­های کنسولی سفارتخانه ها یا سرکنسولگری ­های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور باشند.

 

 

درس­ های رشته:

اصول روابط بین الملل. استرداد مجرمین و نیابت قضائی. امینیت ملی و سازمان­ های اطلاعاتی. اقتصاد بین‌الملل. اندیشه­ های سیاسی در جهان اسلام. تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی صدساله اخیر ایران. تاریخ روابط بین الملل از ۱۹۱۴ تا امروز. تاریخ عقاید سیاسی در شرق. جامعه شناسی سیاسی. حقوق بین الملل از دیدگاه اسلامی. حقوق بین‌الملل خصوصی ۱ و ۲٫ حقوق بین‌الملل عمومی ۱ و ۲ و….

 

بازارکار:

کار در وزارت امور خارجه، سفارت­خانه­ ها و یا نمایندگی­ های کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و  همچنین سازمان­ ها و نهادهای بین المللی

فارغ‌التحصیلان این رشته قادرند تا با کسب مهارت‌های لازم و پس از گذراندن دوره کارورزی در سفارت‌خانه‌ها و یا نمایندگی‌های کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همچنین سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مشغول به کار شوند.

 

مهارت‌های لازم برای تحصیل در رشته حقوق کنسولی:

– تسلط بر زبان و ادبیات فارسی

– تسلط بر زبان انگلیسی یا یک زبان خارجی دیگر

– آشنایی با علوم انسانی (مثل علوم سیاسی، تاریخ و …) و علاقه‌مند به مطالعات تخصصی در این حوزه

– قدرت تحلیل بالا

– اعتماد به نفس بالا

– پذیرفتن زندگی در خارج از کشور

نکات:

– ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا امکان‌پذیر است.

– این رشته در دانشگاه سراسری، فقط در دانشکده وزارت امور خارجه تهران ارائه می‌شود؛ البته دانشگاه‌های آزاد نیز در این رشته پذیرش دانشجو دارند.

– برای وارد شدن به این رشته باید در گروه آزمون علوم انسانی کنکور سراسری شرکت کرده باشید و پس از اعلام نتایج نسبت به انتخاب رشته اقدام کنید.

 

۳ دیدگاه

  • محسن گفت:

    سلام ،رشاه حقوق کنسولی داخل دفترچه سال قبل نبود سال ۹۸هم نبود .من به شدت به این رشته علاقه دارم لطفاً راهنمایی کنید چطوری میتونم تو این رشته تحصیل کنم ‌ درحال حاضر دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه آزاد هستم .

    • دکتر پدرام گفت:

      پذیرش در این رشته بر اسا اعلام نیاز وزارت امور خارجه هست / بسیاری رشته های نیمه متمرکز برای سازمان ها خاص همینگونه هستند و مشخص نیست چه سالی در دفترچه خواهند آمد / میتونین از روابط عمومی وزارت امور خارجه پیگیری کنین.

  • محسن گفت:

    سلام
    رشته حقوق کنسولی در دفترچه انتخاب رشته کنکور ۹۸ نبود
    به چه دلیل
    آیا این رشته منسوخ شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *