مهندسی ماشین های صنایع غذایی

 

 

مهندسی ماشین های صنایع غذایی

 

 

ضروری است متخصصینی برای تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص در زمینه ماشین های صنایع غذایی و به منظور تأمین بخشی از اهداف خود کفایی در زمینه طراحی، ساخت و تولید، سرویس و نگهداری ماشین‌ها و تجهیزات و سامانه‌های مرتبط با کارخانه های صنایع غذایی و همچنین آموزش و تربیت کادر اجرایی کارخانه‌های تولید کننده ماشین های صنایع غذایی و مجتمع‌های صنایع تبدیلی و فراوری محصولات کشاورزی تربیت شوند که برگزاری مقطع تحصیلی کارشناسی در رشته مهندسی ماشین‌های صنایع غذایی، اهداف فوق را براورده می‌سازد.

این رشته زیر مجموعه رشته‌های مرتبط با گروه ماشین‌های کشاورزی می باشد. دوره کارشناسی مهندسی ماشین های صنایع غذایی حاوی مجموعه ای از علوم و فناوری‌ها در زمینه طراحی و سازگار نمودن ماشین های صنایع غذایی می‌باشد.

رشته‌ی مهندسی ماشین های صنایع غذایی از سال ۱۳۹۲توسط دانشگاه تهران اقدام به جذب دانشجو کرده است. ماشین‌های صنایع غذایی یک رشته‌ی بین رشته‌ای و زیر مجموعه‌ی فنی کشاورزی می باشد.

 

 

نکته: منظور از بین رشته‌ای ادغام دو رشته‌ی صنایع غذایی و مکانیک است به این صورت که دانشجویان طی دوران چهارساله‌ی کارشناسی خود دروس مهم و کاربردی هردو رشته را خواهند خواند و به همین علت بعد از ورود به بازار کاردر کارخانجات صنایع غذایی مشغول فعالیت خواهند شد و چون دید بازتری نسبت به کسانی که صرفاً مکانیک خوانده اند یا همین‌طور آن دسته افرادی که صرفاً در  رشته‌‌ی صنایع غذایی مشغول به تحصیل بوده اند دارند لذا در آینده‌ی کاری خود موفق‌تر خواهند بود و صاحبان کارخانه ترجیح می دهند به جای داشتن دو مهندس از دو رشته ی مختلف یک مهندس با همان توانایی ها را داشته باشند.

 

 

 رشته‌ی مهندسی ماشین های صنایع غذایی از زیر گروه‌های ۱ گروه آزمایشی ریاضی و فنی  است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

ریاضی:۴فیزیک :۳شیمی:۱

 

 

 

 

تعداد واحدهای درسی  کارشناسی

دروس عمومی: ۲۲واحد

دروس تخصصی: ۸۳ واحد

دروس پایه : ۲۵ واحد

دروس اختیاری: ۱۰واحد

 

 

نکات

 

 

در موارد ذیل فارغ التحصیلان رشته مهندسی ماشین های صنایع غذایی می‌توانند نقش و توانایی خود را ایفا نمایند:

کارشناس طراح تجهیزات و ماشین های فرآوری مواد غذایی

مسئول فنی خطوط و کارخانه‌های تولید مواد غذایی

کارشناس متخصص برای کمک در امر برنامه ریزی و توسعه خطوط تولید و سامانه های صنایع غذایی

کارشناس برای همکاری و کمک در امر آموزش و پژوهش

 

 

 

 

هدف از برگزاری این دوره تربیت متخصصینی است که با یادگیری علوم و فنون لازم، بتوانند به امور مربوط به ساخت، تحقیق و توسعه در زمینه های ماشین ها و کارخانه های صنایع غذایی و فرآوری محصولات کشاورزی بپردازند.

دانش آموختگان این رشته از توانایی لازم در خصوص طراحی و ساخت ماشین‌های جدید و مورد نیاز ، افزایش کارایی و ایمنی، تعمیر و نگهداری ، سازگار نمودن ماشین های موجود و همچنین انجام پروژه های تحقیقاتی و اجرایی در خصوص ماشین های صنایع غذایی برخوردار خواهند بود.

 

 

با بررسی نمونه کارنامه‌های داوطلبان در سال ۹۶-۹۵ به دست آوردن حدود میانگین‌های زیر برای قبولی در رشته‌ مهندسی ماشین های صنایع غذایی است:

قبولی مهندسی ماشین‌های صنایع غذایی دانشگاه دولتی تهران محل تحصیل کرج   <——  میانگین ۳۵ و ۲۰ درصدی دروس(به ترتیب) عمومی و اختصاصی

 

 

درصد و نمونه کارنامه قبولی رشته مهندسی ماشین‌های صنایع غذایی در مقطع کارشناسی در کنکور  ۹۶-۹۵

 

 

رشته مهندسی ماشین‌های صنایع غذایی دانشگاه سراسری تهران محل تحصیل کرجروزانه(منطقه ۱)

۲ دیدگاه

  • فرشته گفت:

    سلام بازار کار این رشته چطوره؟

  • سالار گفت:

    با سلام
    من فارغ التحصیل رشته ماشین های صنایع غذایی هستم در طول ۴ سال هیچ مطلب و یا صحبتی از ماشین های صنایع غذایی نشنیدم فقط اسمش هس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *