مهندسی ماشین آلات دریایی

 

مهندسی ماشین آلات دریایی رشته‌ای است که هدف از آن تربیت کارشناس برای طراحی ، محاسبه و ساخت اجزائی است که اساس کار آنها مبتی بر حرکت در سیالات و دینامیک است .

مجموعه دروس این رشته همراه با بکارگیری علوم مهندسی مکانیک و تکنولوژی مربوط به آن در مورد طراحی ، محاسبه ، ساخت و اجرا و سیستم های رانش کشتی ، ماشین آلات فرعی کشتی و سازنده بدنه کشتی ، کارآیی لازم را برای طراحی و راهبری و نگهداری سیستم های فوق به دانشجویان ارائه می‌دهد و آنان را آماده طراحی و ساخت در صنایع دریایی ، صنایع کشتی‌سازی ، سازه‌های درون‌آبی و ساحلی ، شناورها و سکوهای دریایی می‌کند.

این رشته قادر خواهد بود با به کاربردن علوم مهندسی و تکنولوژی دریا در مورد سرپرستی، اداره و راهبری فنی و تعیر و نگهداری دستگاه ها و سیستم های اصلی و فرعی موجود در روی کشتی ها، کارخانجات کشتی سازی، مراکز تعمیراتی و دوایر فنی وابسته کارایی ها لازم را به دانشجویان ارائه دهد و آنان را یاری داده تا در فعالیت های مربوطه موفق بوده و کارایی های لازم را داشته باشند.

 

عنوان برنامه درسی دوره کارشناسی رشته مهندسی ماشین آلات دریایی از تاریخ دی ماه سال ۱۳۹۴ جایگزین عنوان برنامه درسی دوره کارشناسی رشته مهندسی کشتی (گرایش موتور) شد.

برنامه آموزشی این مجموعه کلا مشتمل بر ۱۴۰ واحد بوده و به ترتیب زیر تقسیم بندی می شود:

دروس عمومی: ۲۰ واحد

دروس علوم پایه: ۲۲ واحد

دروس اصلی: ۴۵ واحد

دروس تخصصی: ۳۸ واحد

دروس تخصصی انتخابی: ۱۵ واحد

 

فارغ التحصیلان این رشته قادر خواهند بود در سازمان ها و ارگان های مختلف عهده دار مشاغل مشروحه زیر باشند:

۱- مهندس موتور بر روی کشتی های تجاری

۲- برنامه ریزی و نظارت در امر تعمیر و نگهداری سیستم های موجود در کشتی های تجاری

۳- همکاری و اشتغال در کارخانجات کشتی سازی، دوایر فنی و مراکز تعمیراتی مرتبط.

 

متخصصین این رشته برای اداره امور و نگهداری کشتی های تجاری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت ملی نفتکش ایران، کشتی های صیادی، شناورهای سازمان بنادر و کشتیرانی و شناورهای سایر شرکت های کشتیرانی موجود در کشور مورد نیاز می باشن.

هم چنین فارغ التحصیلان این رشته قادر خواهند بود در کارخانجات، مراکز تعمیراتی و دوایر فنی سازمان ها و ارگان های یاد شده مشغول به خدمت شوند و تربیت این قبیل متخصصین که از نیاز های شدید کشور محسوب می شود با توجه به سیاست های دولت مبنی بر خودکفایی در زمینه های مختلف صنایع دریایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

فارغ التحصیلان علاوه بر مشاغل تخصصی خود به عنوان افسر می‌توانند پس از کسب تجربیات کافی در کارخانه هاو صنایع دریایی کشور به تعمیر ونگهداری و تولید بپردازند . دانشجویان در طول دوره با انجام مسافرت‌های دریایی به عنوان کارآموزی تجربیات عملی نیز خواهند اندوخت.

 

توانایی‌های مورد نیاز:

– قوی بودن در درس ریاضی و فیزیک

– تسلط بر زبان انگلیسی

۱ دیدگاه

  • علی گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما مشاوران عزیز .
    ای کاش کمی درمورد دانشگاه این رشته و نحوه برگزاری کارورزی این رشته و شرایط ان برای خوانندگان این مطلب ارائه میدادید .
    سپاس از توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *