ادیان و عرفان

ادیان و عرفان – Religion and mysticism

ادیان و عرفان

 

هدف اصلی رشته ادیان و عرفان معرفی و شناسایی تاریخ پیدایش ادیان مختلف، اساطیر، آیین­ ها، اصول و اعتقادات سنت­ های دینی شرقی و غربی و سهم آنها در زندگی و شکوفایی معنوی انسان است. در این رشته، مفاد درسی و سرفصل های دروس به گونه ای طراحی شده که هدف اصلی فوق الذکر را پوشش دهد و تصویری علمی از ادیان مختلف جهان و نیز آراء و اندیشه های عرفانی اسلام به دست دهد و سرانجام فارغ التحصیلان این رشته را قادر سازد تا به درک عمیق و فهم متعالی­ تری از حقایق و باورهای مشترک ادیان و سنت های عرفانی در عصر پیچیده جدید دست یابند.

 

دانشجویان این رشته با تاریخ ظهور و گسترش ادیان زنده (ادیانی که هنوز پیروان بسیاری دارند) آشنا می­ شوند و سه بخش اساسی احکام و آداب، عقاید و اخلاق را در هر دینی مطالعه می­ کنند؛ همچنین ضمن مروری مختصر بر ادیان ابتدایی و ادیان مرده مثل مانوی و مزدکی، عرفان را به عنوان یکی از مباحث مقایس ه­ای در ادیان مطالعه می­ کنند و با ادبیات عرفانی اسلام آشنا می شوند.

 

ادیان‌ زنده‌ای‌ که‌ دانشجویان‌ مطالعه‌ می‌کنند، براساس‌ خاستگاه‌ آنها به‌ سه‌ گروه‌ زیر تقسیم‌ می‌شود:

– ادیان‌ خاورمیانه‌ که‌ شامل‌ ادیان‌ سامی‌؛ یعنی‌ یهودیت‌، مسیحیت‌ و اسلام‌ می‌شود که‌ پیامبران‌ آنها نسلشان‌ به‌ حضرت‌ ابراهیم‌ می‌رسد و دین‌ زرتشت‌ که‌ خاستگاه‌ آن‌ ایران‌ است‌.

– ادیان‌ خاور دور که‌ ادیان‌ کشور های‌ چین‌ و ژاپن‌ است‌ و شامل‌کنفوسیوس‌، تائو و شین‌تو می‌گردد.

– ادیان‌ شبه‌ جزیره‌ هند که‌ عبارتند از: هندو، بودا و چین‌

 

رشته ادیان و عرفان از زیرگروه‌ های۱ گروه آزمایشی علوم انسانی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

 

ریاضی: ۲اقتصاد: ۱زبان و ادبیات فارسی: ۴زبان عربی: ۴تاریخ و جغرافیا: ۱علوم اجتماعی: ۱فلسفه و منطق: ۳روان شناسی: ۱

 

سر فصل دروس ادیان و عرفان اسلامی و تعداد واحدها:

 

دروس عمومی۱۱
دروس پایه۳۸
دروس تخصصی الزامی۷۸
دروس تخصصی اختیاری۸
تعداد کل واحدها۱۳۵

 

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ ادیان‌ و عرفان:

معارف‌ شیعه‌، تاریخ‌ فرق‌ اسلامی‌، تاریخ‌ فلسفه‌ اسلامی‌، تاریخ‌ فلسفه‌ غرب‌، کلیات‌ علم‌ کلام‌، تفسیر عرفانی‌ قرآن‌، متون‌ عرفانی‌ فارسی‌، تاریخ‌ تصوف‌، متون‌ ادیان‌ و عرفان‌ به‌ زبان‌ خارجی‌، ادیان‌ ابتدایی‌ و قدیم‌، ادیان‌ ایران‌ قبل‌ از اسلام‌، دین‌ یهود و مسیحیت‌، ادیان‌ هند، دین‌ بودا و خاور دور، روش‌شناسی‌ ادیان‌

 

 

توانایی‌های‌ لازم برای رشته ادیان‌ و عرفان‌:

برای‌ ورود به‌ وادی‌ قرآن‌ و حدیث‌ و مطالعه‌ تاریخ‌ و تمدن‌ کشورهای‌ مسلمان‌ و کتب‌ عرفانی‌ و فلسفی‌ اسلامی‌ یا تحقیق‌ و مطالعه‌ بر روی‌ فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ اسلامی‌ آشنایی‌ با عربی‌ یک‌ ضرورت‌ اجتناب‌ناپذیر است‌.

همچنین‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ که‌ با زبان‌ انگلیسی‌ آشنا باشد تا بتواند معارف‌ اسلامی‌ را بسط‌ و گسترش‌ دهد و در این‌ زمینه‌ تبلیغ‌ کند. این‌ آشنایی‌ برای‌ دانشجویان‌ گرایش‌ ادیان‌ و عرفان‌ ضروری‌تر است‌ چون‌ کتب‌ مذهبی‌ ادیان‌ دیگر به‌ زبان‌ عربی‌ نوشته‌ نشده‌ است‌ و برای‌ مطالعه‌ این‌ کتب‌ باید حداقل‌ به‌ زبان‌ انگلیسی‌ به‌ عنوان‌ زبان‌ بین‌المللی‌ مسلط‌ بود.

در ضمن‌ دانشجوی این رشته باید مسائل‌ و مباحث‌ یا وقایع‌ تاریخی‌ را به‌ خوبی‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ کند نه‌ اینکه‌ تنها به‌ حجم‌ محفوظات‌ خود بیفزاید.

 

 

موقعیت‌ شغلی‌: فارغ‌التحصیل گرایش‌ ادیان‌ و عرفان‌ نیز باید در وزارت‌ امور خارجه‌، وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌ و سازمان‌ های‌ مشابه‌ فعالیت‌ کند.

 

نکات:

– رشته ادیان و عرفان تطبیقی از رشته­ های نو ظهور در دانشگاه­ های مختلف جهان به شمار می رود. این رشته برای نخستین بار در دانشگاه تهران تاسیس شد.

– به غیر از دانشگاه تهران، دانشگاه­ هایی نظیر دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تربیت معلم آذربایجان، دانشگاه سمنان و دانشگاه کاشان و دانشگاه محقق اردبیلی چند سالی است که در مقطع کارشناسی ارشد این رشته دانشجو می­ پذیرد.

– اصلی ترین مراکز خدمت فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه­ های مختلف دولتی است ، علاوه بر اینکه بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته در مقاطع مختلف جذب نهادهایی چون وزارت امور خارجه، ارشاد اسلامی و آموزش پرورش و دیگر مراکز فرهنگی پژوهشی همچون بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامی­، دایره المعارف تشیع و هم چنین پژوهشکده امام خمینی و …می­ گردند.

– امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این رشته وجود دارد.

 

گرایش­ ها و دروس امتحانی مجموعه الهیات و معارف اسلامی- ادیان در مقطع کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۸

 

گرایش­ ها و دروس امتحانی ادیان و عرفان در مقطع دکتری سال ۱۳۹۸

مطابق اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور، داوطلبان فارغ التحصیل از تمامی رشته های ادیان و عرفان، فلسفه دین، فلسفه غرب، الهیات و معارف اسلامی، سطح سه حوزه می­ توانند در کنکور دکتری ادیان و عرفان شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *