هر آن چیز که درباره آزمون تافل TOEFL باید بدانیم (شماره ۱)

تجربه آزمون آیلتس از خانم مریم

 

خلاصه وضعیت:

 

نمره ریدینگ: ۲۷    نمره لیسنینگ:۲۵    نمره اسپیکینگ:۲۲    نمره رایتینگ: ۲۴    نمره کل: ۹۸

سنتر:سنجش        تعداد لغات تسک ۱ رایتینگ: ۳۱۴              تعداد لغات تسک ۱ رایتینگ: ۴۲۰

 

تجربه سنتر:

سنتر سنجش خیلی سنتر خوبی بود، من راضی بودم. تنها مشکلی که بود اینکه فرآیند چک کردنشون حدود ۴۰ دقیقه طول کشید. من سر لیسنینگ خیلی گرسنه شده بودم انتظارش رو نداشتم. البته صندلی هاش هم مشکلی که داشت زیر میز نمیرفت یکم برای من که عادت داشتم سخت بود ولی اینها چیزی نبود که تاثیری داشته باشه روی امتحان دادنم. سطح صدا هم موقع اسپیک بالا میره ولی به نظرم اگه تجربه ازمون ازمایشی رو داشته باشید میتونید تمرکزتون رو حفظ کنید.

من ۲۷ آبان ماه سنتر زبان نگار امتحان داشتم، امتحانم با دو ساعت تاخیر شروع شد و موقع اسپیکینگ هم بلواسکرین اومد دو تا از اسپیکام خالی ضبط شد، واسه همین تونستم ووچرم رو پس بگیرم. چون ددلاین ها رو از دست دادم تصمیم گرفتم بهتر بخونم و سنتر بهتری امتحان بدم چون صندلی هاش خیلی بهم نزدیکه و یکم آزار دهنده بود برام گرچه الان فک میکنم اگه کسی اماده باشه میتونه تو هر شرایطی نتیجه مطلوبش رو بگیره. چون من سر امتحان توی سنجش هم کمردرد ) به خاطر فاصله صندلی از میزم ( گرفتم و اینکه گرسنه شدم ولی حس میکنم نمره ای که حقم بود رو گرفتم

 

پیشینه زبان:

اووووه خیلی بد خیلی. فقط به خاطر رشتم که کامپیوتر بود هر روز با متن های رشته خودم کاملاً سر و کار داشتم مقاله هم نوشته بود. ولی توی اسپیک و لیسنینگ افتضاح بودم. امتحان ارشد هم با عین حالی که رتبه خیلی خوبی آوردم زبان رو نزدم. کلاً میخوام بگم میشه با هر سطحی تلاش کرد تا به نتیجه رسید.

 

مقدار ساعت و الگوی مطالعه هفتگی:

من از اسفند پارسال شروع کردم کم کم روی لیسنینگم کارکردن و یکم هم گرامر خوندم روزی شاید یک ساعت. مرداد و شهریورم که کلاس غیرحضوری داشتم با آقای اعلایی تنها توی یه هفته می تونستیم اسلایداشون رو ببینم و اینکه یه رایتینگ و پک اسپیکینگ براشون بفرستم. از اواخر شهریور جدی شروع کردم به خوندن چون از کارم استعفا داده بودم زمان آزدادم زیاد شده بود. تا ۲۷ آبان ماه حدوداً روزی ۷ ساعت مفید مطالعه میکردم. بعد از امتحان اولم هم از اوایل دی شروع کردم گرچه اوایل با روزی حدود دو سه ساعت، نزدیک امتحان به روزی حدود ۷-۸ ساعت رسید. اگر فشرده بخوام در نظر بگیرم شاید حدود ۴ ماه مفید خوندم که این هم به خاطر سطح پایین زبانم بود.

 

تجربه شرکت در کلاس های زبان:

من کلاس زبان نرفته بودم، سال ۹۳ رفتم کلاس تافل شریف با آقای خادم و … من اصلاً نمی دونستم دارن چی می گن چون نه می تونستم یه کلمه حرف بزنمم و نه یه کلمه میتونستم بشنوم. سال۹۴ هم یک کلاس خصوصی هم با آقای اوکتای مرجعی گرفتیم اونم خوب بود گرچه پیشرفتی نکردم چون اصلاً زمان روی اون نمی ذاشتم که بنده خدا ناامید شده بود تنها فایدش برای من یاد گرفتن زمانهای past perfect و present perfect بود. مرداد و شهریور هم توی کلاس غیرحضوری آقای اعلایی شرکت کردم و چون سرکار می رفتم با عین حالی که زمان کمی داشتم نمی تونستم تنبلی کنم و مجبور میشدم درس بخونم و از این نظر برای من مفید بود.

کلاً کلاس رفتن برای من حاصل خاصی نداشت جز شاید هدر دادن چند میلیون پول، به نظر من تا اراده نکنید و از زمان های آزادتون استفاده درست نکنید کلاس رفتن چیزی جز هدر دادن زمان وهزینه چیز دیگری نیست باید خودتون اراده کنید تا بتونید موفق بشید. این همه منابع وجود داره که میشه بدون کلاس رفتن سطح زبان رو بالا برد.

 

تجربه شرکت در آزمون های آزمایشی:

من ۴ بار تافل ۳ دادم. بار اول ۱۰ روز قبل از امتحان اول که ۷۷ شدم و جز استرس چیزی برام نداشت چون دیگه کلاً ناامید شدم. به نظرم حداقل از یه ماه قبل از امتحانتون شروع کنید به آزمون آزمایشی، اگر هم دسترسی ندارید تو شرایط امتحان از خودتون آزمون بگیرید و اسپیک و رایتینگ هم تونستید بدید براتون تصحیح کنن که سطحتون دستتون بیاد.

سه تا آزمون آزمایشی هم قبل از امتحان دومم دادم که به ترتیب ۸۸ و ۷۹ و ۹۲ شدم. اون ۷۹ هم از استرس اسپیک و رایتینگم رو خراب کردم که هفته بعدش دوباره نوشتم و ۹۲ شدم. خیلی مهمه بتونید استرستون رو مدیریت کنید و آزمون آزمایشی فک کنم میتونه این کمک رو بهتون بکنه.

 

منابع مورد مطالعه و شیوه مطالعه برای لغت:

من ۱۲۱۲ رو کامل خوندم برای آزمون اول برای آزمون دوم یکم مرور کردم که البته شاید ۶۰ درصدش یادم بود، ۵۰۴ و ۴۰۰ رو هم خیلی قبلتر خونده بودم که مرور نکردک البته. برای یادگیری کلامت TPO هم یه سری لغات پرتکرار هست که به مرور یاد میگیرید ولی به نظرم حفظ کردن اسم جانوراو خیلی نمی تونه بهتون کمک کنه درک مطلبتون رو بالا ببرید.

 

شما می توانید برای انتخاب آزمون مناسب و پیشرفت در آزمون های جامع با ما در ارتباط باشید

برای دریافت خدمات مشاوره  در حوزه های مختلف همچون: کاهش استرس، بهبود عملکرد آزمون، افزایش توان پاسخگویی، بالابردن بهره وری زمان مطالعاتی، افزایش انگیزه و …. می توانید همه روزه با شماره ۰۲۱-۲۲۶۹۱۰۱۰ تماس و زمان مشاوره رزرو نمایید.

 

منابع مور مطالعه و شیوه مطالعه برای گرامر:

من اردیبهشت ماه روزی یک ساعت وقت گذاشتم رو کتاب بتی آذر گرچه بعداً زیاد سراغش نرفتم، در کل گرامرم بد نبود گرچه سر article کلاً مشکل داشتم، کم کم با چند تا منبع جداگانه بهتر شده بود. ولی هر موردی که می خواستم رو بیشتر از یوتیوب فیلم می دیدم در موردش

 

منابع مورد مطالعه و شیوه مطالعه برای ریدینگ:

ریدینگ رو من فقط از روی TPO خوندم. البته قبل از آزمون اولم هم ۲۰ تا ژنتی رو فقط تستی زدم. کلاً ریدینگم خوب بود به خاطر خوندن مقاله. اوایل حدود ۲۰-۲۲ میزدم البته خب زمان رو بیشتر از ۲۰ دقیقه میشد. این اواخر هم تنها سوالات سامری رو غلط میزدم گاهی اینفر. نتایج هم که دقیقاً من نمراتم توی خونه از ۲۶-۲۸ متغیر بود و آخرین تافل ۳ هم ۲۷ شدم. گرچه حس میکنم ریدینگ امتحان سخت تر بود. روش من هم این بود که سوال رو میخوندم بعدش میرفتم سراغ اون پاراگراف تا جواب رو پیدا کنم. معمولاً یه خط بعدش رو هم می خوندم. اگه هم از بقیه پاراگراف سوال نبود سعی میکرد سریع یه نگاه بندازم که بتونم پیوستگی متن رو از دست ندم. یه نکته ای که خیلی به من کمک کرد این بود که ریدینگ ها رو به عنوان یه مطلب علمی جذاب دنبال کردم از اون موقع خیلی برام خسته کننده نبودن.

به نظرم حتماً بررسی کنید غلط هاتون رو این باعث میشه دیگه نمرتون از یه عددی پایین تر نیاد. حتماً تا جمله ای رو نفهمیدید نگذرید ازش، حتماً یه چیزی هست که شما متوجه نمی شید اونو، اینورژن و…

حتماً لانگ زدن رو توی خونه تمرین کنید چون ریدینگ آخر خیلی خسته میشه ولی بعد از چندین بار عادت میشه براتون و حتی توی لیسنینگ هم دیگه می تونید مدیریت کنید خستگی رو. حتماً توی محیط تست نرم افزار TPO از خودتون آزمون بگیرید. چون من اگه یکی دو دقیقه وقت کم میاوردم زیاد اهمیت نمیدادم وقتی که توی محیط تست آزمون بگیرید دیگه شوخی نداره باهاتون قطع میشه.

امتحان هم همین جوری که همه میگن فونتش خیلی جالب نیست، دو تا از ریدینگ ها شکل داشت که یکیش تصویر نقاشی های روی یه سقف کلیسا بود و یکیش هم نام بافت های مختلف یک حشره بود که ملخ بود انگار چون متن در مورد تکامل حشرات بود، ولی تصویر به نظرم من واسه حواس پرتی بود هیچ کمکی نمی کرد. همه اون روز میگفتن خیلی سخت بوده که به نظر من فقط ریدینگ اولش یکم پیچیده بود ولی تست لغات آسون بود. در کل به نظرم با تمرین زیاد میتونید از پس هر چیزی بر بیاید.

 

منابع مورد مطالعه و شیوه مطالعه برای لیسنینگ:

اوووه من کر مطلق بودم از فیلم دیدن خوشم نمیومد و چون کلاس نرفته بودم با این مقوله کاملاً ناآشنا بودم. گرچه الانم سطحم زیاد خوب نیست ولی نتیجه تلاشم رو گرفتم. من اسفند ماه یه بخشی از لیسنینگ دلتا رو خوندم. یکم بهتر شدم یکم هم شروع کردم خط به خط گوش دادن و نوشتن کار خسته کننده ای بود ولی مفید بود برای من. موقعی هم که TPO رو شروع کردم خیلی بد بود شاید ۱۵ ۱۶ یادم نیست ولی شروع کردم به گوش دادن و نوشتن کم کم به ۱۹-۲۰ رسیدم و تمرین و تمرین و تمرین… قبل از آزمون اول حدود ۲۲ بودم. ولی وقتی دوباره شروع کردم به خوندن از همون اول شروع مردم با سرعت ۲۵,۱  ۵,۱ تست زدن تا TPO20 رو همینجوری زدم و همه رو تصحیح کردم و اشتباهام رو دراوردم. سخت ها رو علامت زدم و حتماً با اسکریپت گوش می دادم و باعث شد نمرم بیاد رو سطح ۲۵-۲۷ و آخرین امتحانم تافل ۳ رو هم ۲۳ شدم. کلاً نمره دهی تافل ۳ حس میکنم زیاد شاید استاندارد نیست. و آخرین TPO هم که تو خونه زدم ۵۴ بود که ۲۶ شدم. لانگ بود لیسنینگ آزمونم. خستگی یکم تمرکزم رو گرفت اگه انرژی کافی داشتم شاید خیلی بهتر میشدم یکی از کانورسیشن ها هم دقیقاً شبیه TPO بود.

راستی من یه حدود ۳۰ تا از تست ها ژنتی اونهایی که مشکل نداشت رو زدم، برای من که بیشتر TPOها رو زده بودم زمان داشتم مفید بود. یک کانال free school هم بود توی یوتیوب مفید بود خیلی برام.بسیاری از مفاهیم توی حوزه های مرتبط با موضوعات تافل رو خیلی روون توضیح میده.

 

منابع مورد مطالعه و شیوه مطالعه برای اسپیکینگ:

این بخش سخت ترین بخش بود برای من، نمیگم راضی هستم از نمرم، ولی به نظرم یکم متمرکزتر بودم شاید می تونستم یکم بهتر باشم. من حتی یه کلمع هم حرف نزده بودک قبل از خوندن برای تافل اولین بار برای تمرین های که قرار بود به آقای اعلایی تحویل بدیم مجبور شدم صحبت کنم. بماند که ۶ ساعت طول کشید تا ۵ نمونه تسک ۵ رو پر کنم تحویل بدم (آخرم نمره ۱۷ شد) چون نمره خوبی نگرفتم نظر نمیدم زیاد ولی اگه کسی شرایط من رو داره ناامید نشه… من حفظ کردن اون فایل Brain storm تسک ۱ و ۲ خیلی بهم کمک کرد که حرف زدنم یکم بهتر بشه … گرچه اگر تنبلی نکرده بودم و شدوئینگ کرده بودم فکر میکنم که نتیجه بهتری میگرفتم و اینگه حس میکنم نمره ای که توی تافل ۳ میدن واقعاً خیلی نزدیکه به نمره امتحان هم من و هم دوستم نمرمون شبیه نمره تافل ۳ شد.

 

منابع مورد مطالعه و شیوه مطالعه برای رایتینگ:

من زیاد نمره خوبی نگرفتم شاید تجربم مفید نباشه. اما به نظرم باید گرامر رو خیلی بهش توجه کرد که من یکم تنبلی کردم برای برطرف کردن مشکلاتم. بیشتر تمرکز رو brain storm بود. البته یکم پانچویشن و کتاب Longman essay activator رو خوندم که مفید بود برام. تقریباً ۸ صفحه از فایل brain storm که توسط یاسمن و آریا و فک می کنم توی گروه هست رو کار کردم که کمک کردم ذهنم برای ایده پردازی بهتر عمل کنه. من هر دو تسک رو Good شدم ولی یکم مشکلات گرامری داشتم و اینکه مرور نکردم اصلاً که فک می کنم اشتباه کردم وگرنه نمرم ۲۵ میشد چون خیلی خوب نوشته بودم دلایم رو.

درهفته آخر هم چند تا نمونه اسپیک و رایتینگ رو برای آقای منصور فرستادم که نظراتشون بهم کمک کرد واقعاً.

 

سایر موارد:

یه مشکلی که برای من سرجلسه آزمون اول پیش اومد این بود که قرص پروپرانول بود. میدونم که خیلی ها خوردن وخیلی کمک کننده بوده براشون ولی برای من و همسرم واقعاً استفادش خیلی بد بود چون کاملا تمرکز رو سرجلسه از ما گرفته بود و حتی من بعد از امتحان یادم نبود که هر کدوم از تسک ها در مورد چی بود. دکتر گفت در بعضی از افراد عملکرد شناختی مغز رو از بین میبرده. ما حتی تست هم کرده بودیم ولی حتی فک نمی کردیم که به خاطر قرص باشه جدی بگیرید خلاصه. من هفته قبل از امتحان جوشانده گل گاوزبان و اسطوخودوس رو هر شب میخوردم… با عین حال که خیلی استرس داشتم و معمولاً نمی خوابم شب امتحان خیلی راحت خوابیدم ومشکلی نداشتم.

 

جمع‌بندی:

شاید نمرع من واسه خیلی ها نمره خیلی بالایی نباشه ولی من با سطح زبانی که داشتم خیلی خوشحالم که تونستم یه نتیجه قابل قبول بیارم. من بیشتر هدفم از نوشتن تجربم این بود که بگم حتی اگه کسی سطح زبان خوبی هم نداره نباید ناامید بشه.همه چیز به تلاش کردن بدون نیاز به حتی کلاس رفتن ممکن خواهد بود. من این مدت خیلی مشکلات برای پیش میومد که ممکن بود نتونم چندین روز هم درس بخونم ولی به هر حال امیدم رو از دست ندادم. به قول یکی از دوستان با تلاش نکردم میشه موفق شد ولی با تلاش کردن نمیشه موفق نشد. امیدوارم همه به اون چیزی که حقشونه برسن.

منبع: پرگار

 

شما می توانید برای انتخاب آزمون مناسب و پیشرفت در آزمون های جامع با ما در ارتباط باشید

برای دریافت خدمات مشاوره  در حوزه های مختلف همچون: کاهش استرس، بهبود عملکرد آزمون، افزایش توان پاسخگویی، بالابردن بهره وری زمان مطالعاتی، افزایش انگیزه و …. می توانید همه روزه با شماره ۰۲۱-۲۲۶۹۱۰۱۰ تماس و زمان مشاوره رزرو نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *